Www.tietgen.dk/tkc Temadrøftelse i VEU-rådet den 29. november 2012 ”Synliggørelse af AMU’ styrker og øget aktivitet” Hvad skal der til, og hvad kan VEU-rådet.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status for de lokale uddannelsesudvalgs rolle efter lovforslag om VEU-centre på Konference for Lokale Uddannelsesudvalg og repræsentanter fra udbydere.
Advertisements

Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 1 De lokale uddannelsesudvalgs arbejdsopgaver og kompetencer Bruno Clematide.
Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
IKV i den politiske kontekst
22. juni 2014 Status på projektet ’Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært’
Kompetencerådets udfordringer 2009 Kompetencerådsmøde den 27. februar 2009 v./ Merete Giehm-Reese.
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
Opbygning af kapacitet til det videre arbejde med tobaksforebyggelse blandt socialt udsatte borgere Resultater fra den eksterne evaluering af projekt Røgfrihed.
Fredag den 23. august 2013 ”Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært” og ”RKV i Region Midtjylland”
Landsorganisationen i Danmark Kompetenceudvikling til tiden K onference 5 oktober 2011 Målrettet kompetenceudvikling af arbejdsstyrken – forudsætninger.
Fredag den 20. september 2013 ”Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært” og ”RKV i Region Midtjylland”
New Insight - Noter til præsentation
Af Andreas og Marlene. Spørgsmål. • Hvornår lavede i en internetshop? • Hvorfor valgte i at lave en internetshop? • Hvordan fik i lavet jeres hjemmeside.
Kort statusopgørelse til styregruppen Efterår 2013 Projekttitel: Innovation i 1. linje – Praksisnær Lederuddannelse Navn på institution: VEU Center Øst.
Undervisningsministeriet Temadag for regionale kompetencecentre 27. juni 2007 Fremtidens proceskonsulentuddannelse.
Efteruddannelse på akademiniveau 19. marts 2014 v. Christian Mathiasen.
Hvad er AMU’s placering i uddannelsessystemet? Hvem laver AMU?
VI VIL : – Velfærd, konkurrenceevne, sammenhængskraft HVAD ER vores udgangspunkt : –Arbejdsmarkedet –VEU ET FÆLLES ANSVAR : –Hvad kan AMU bidrage til.
For dem, der vil udfordres Viden – kompetence – udvikling
Fornyelsesfonden Ved Lars Monrad Gylling, adm. direktør KMD A/S, bestyrelsesmedlem i Dansk Erhverv og formand for IT-Branchen Præsentation af dig selv!
AMU evaluering Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete Giehm-Reese, Region Midtjylland.
- et udviklingsprogram om forsøg med kompetencecentre Voksen- og efteruddannelse i centrum VEU-årsmøde 6. April 2006.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Perspektiver på voksen- og efteruddannelsesområdet
Brugstedet.dk Eksempelsamling ”Geodata skaber værdi” Nils Bo Wille-Jørgensen Grontmij.
Skolernes bud på krisen i AMU systemet – og Hvad kan gøres bedre? Frank Tonsberg BAI - skolekonference
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" En uddannelsespolitisk.
360 graders kompetenceløft Netværkslokomotivet og VirksomhedsnetværkCabi 17. september 2014 Anette Barnhøj Uddannelseschef Mobil
11. december 2014 Workshop D Motivation og barrierer for virksomhedernes brug af VEU - bidrag til analysegrundlaget for Trepartsudvalgets arbejde udarbejdet.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
GARANTIKURSER INDENFOR TRÆETS EFTERUDDANNELSESUDVALG Siden 2009 ”Erfaringer med garantikurser og forholdet til skolerne”
ScienceTalenter. Hvorfor satse på talenterne? politisk fokus talenterne keder sig Mensaskoler og Elitegymnasier positiv feedback på andre elever.
Regeringens globaliseringsudspil
Landsorganisationen i Danmark LO-fagbevægelsens synspunkt på en styrket indsats i forhold til efter- og videreuddannelse af voksne Oplæg på opstartskonference.
Head of Education - PostNord
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
”Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært” ”RKV i Region Midtjylland” Mandag den 24. november 2014.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
3. december 2009 DANMARKS PÆDAGOGISKE UNIVERSITETSSKOLE AARHUS UNIVERSITET Erfaringsopsamling: Virksomhederne og voksenvejledningsnetværkene NCK konference.
Hvordan påvirker VEU rådets arbejde et AMU og VEU under forandring? BAI konference 18/
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
”Det er i handlingen, at magien ligger”
Udviklingsudvalg for metalindustriel bearbejdning og køleteknik Velkommen på EUC Nordvest Afdelingsleder Bente Homann 15. juni 2012.
Michael Kaas-Andersen Muligheder med mere… Selandia CEU – Bredahlsgade 1 – 4200 Slagelse, telefon ,
SFU 6. november 2011 Mette Lyshøj Politisk konsulent i 3F Trepartsforhandlinger og 3F’s forventninger til regeringen.
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
Praktikcentre og Elevplan Elevplankonference 23. og 24. september 2013 Gert Nielsen Undervisningsministeriet.
Formål At give inspiration til at få tænkt fjernundervisning (e-læring) ind i forsvarets uddannelser og kompeten- ceudvikling af medarbejderne.
Regionsmøder marts 2015 v/adm. direktør Kim Høgh.
Øget behov for kompetenceudvikling - og hvordan kan AMU spille ind.
Mærsk Nielsen HR At stille gode spørgsmål til vurdering af kompetencer EPOS - IKV-workshop 22. august 2008 Lizzie Mærsk Nielsen.
Store enheder Uddannelsesafdelinger HR afdelinger Projekt og udviklingsafdelinger.
VEU centrenes rolle med nye reformer John Vinsbøl Udviklings- og VEU chef.
- Set fra en vinkel med uddannelsesmæssigt fokus ”Intention og rammer i Infrastrukturrapporten – og deres betydning for uddannelsesområdet” - Set fra en.
Selma Muhic ● Fra Bosnien til DK i 93 ● Flygtningelejr i 3,5 år ● Uddannelse/job?? ● Servicebranchen.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Erhvervs- og uddannelsesvejledning i et regionalt perspektiv, 12. november 2014 ”Beskæftigelsesreformen” v/Fg.
LUU konference d. 20. oktober 2009 Oplæg v. Gitte Vind, formand for EPOS Samarbejdet mellem EPOS og de lokale uddannelsesudvalg.
Vejlederkonference Randers Tirsdag den Voksenvejledning.
Scandic Silkeborg, 23. marts 2012 Ved direktør Hans Bach Indsatsen for jobklare ledige mellem 25 og 29 år i Beskæftigelsesregion Midtjylland Kvalitativ.
Nye veje i uddannelses- og beskæftigelsessituationen i Østdanmark Temamøde 9. december 2011 Nye veje i uddannelses- og beskæftigelsessituationen i Østdanmark.
BAI konference 2016 Velkommen Konferencens temaer Hyggesnak
Jan Boyesen, Udviklingschef, Europas Maritime Udviklingscenter
Mellem human kapital og social kapital Skismaer i det ufaglærte arbejdsliv og barrierer for udviklingen af læringsidentiteter Mads Peter Klindt, lektor,
VfV-loven og kvalifikationsrammen
Aftalt uddannelse via Industriens overenskomst
Opsøgende VEU.
Positive sider som far 1:____________________________ 2:____________________________ 3:____________________________ 4:____________________________ 5:____________________________.
Vi uddanner medarbejdere, ledere, ledige og selvstændige
Præsentationens transcript:

Temadrøftelse i VEU-rådet den 29. november 2012 ”Synliggørelse af AMU’ styrker og øget aktivitet” Hvad skal der til, og hvad kan VEU-rådet eventuelt bidrage med?” v/Mette Greisen, forstander Tietgen KompetenceCenter 1

Er alle mål lige relevante?  TietgenSkolen: godkendt til 10 FKB’er mål – 71 med megen aktivitet, 63 med vigende og 285 uden aktivitet (nogle markedsført – størsteparten ikke)  FKB’erne har brug for målsanering -Både i forhold til kernemål og TAK’erne -Er TAK’erne tilkoblet for mange FKB’er (handler det om godkendelse eller relevante kompetencer?) -3-årsreglen gøres til 2-år

3 Garantikurser  Formål: - tilgodese små målgrupper og brancheområder - stimulere efterspørgslen  Behovene defineres af Efteruddannelsesudvalgene og institutionerne (LUU m.fl.)  Etablering af ”Fællesudvalg” (ex. FKB’erne Ledelse og HR)  Udbuddet differentieres og annonceres nationalt, regionalt og lokalt

4 Synliggørelse af AMU  ”Hvis jeg siger AMU, hvad siger du så?”  Miniundersøgelse: - ca. 75 personer - Adm. direktører, funktionschefer m.v. - Brugere på TietgenSkolen - Virksomheder som brugere af AMU

5 Synliggørelse af AMU  Udsagn: de positive - Genialt koncept til udvikling af alle virksomhedens medarbejdere – genopretningspakken har været hård! - Understøtter omstilling og forandringsprocesser for de faglærte og ufaglærte - Mange tror, at AMU kun er for timelønnede, men det er en hurtig vej til opkvalificering af medarbejdere bredt - Googlet AMU og fundet mange gode og kvalificerende kurser - Kompetencekurser tilpasset de akutte behov - Hurtig vej til nye kompetencer

6 Synliggørelse af AMU Udsagn: de udfordrende -Forankret i industrien, støvet gammeldags, kun truck og bus -Kurser for ufaglærte eller arbejdsløse med støttekroner -Lavpraksis basisviden for løsning af simple opgaver -For dem, der bliver arbejdsløse, aktivering -Usynlige – ingen omtale, der kommunikerer innovation og fornyelse -AMU har et renomméproblem i folkemunde -Navnet har mange kedelige associationer -Faglærte forbinder jeg ikke med AMU -Portalen er håbløs at finde rundt i

7 Udfordringer  Er AMU blevet et ledighedsprojekt – alene?  Har genopretningspakken ramt for hårdt?  Hindrer portalen en større aktivitet?  Brugere er mere positive end ikke-brugere. Hvordan fortælles de gode historier?  Skal AMU ”rebrandes”? – nyt navn! – I så fald er det et nationalt anliggende og ikke et TUP-tema