FORSA Temadag Helhedssyn – livsmønstre og alkoholmisbrug

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Sociale medier og læring
Temadag om unge og stofmisbrug
Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
Uddannelse til tværfaglighed
Helhedssyn i socialt arbejde
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
LEVEKÅR, LIVSFORMER & LIVSSTIL
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Fra integration til inklusion
Medborgerskab – på sporet
Det udvidede klasserum
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
At leve med en kronisk sygdom
FKO og Masterplanens Resultatdokumentation
Præsentation af Samfundsfag Næstved Gymnasium og HF
Sådan står det til med sundheden i Nordjylland - hvad kan sundhedsprofiler bruges til? - hvad er social kapital? Tine Curtis Forskningsleder.
Kultur i organisationer
Sociologi – Individ og samfund
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Æstetiske læreprocesser
I-Space Niels Henrik Helms, Knowledge Lab SDU. Projektet: Udfordringer i forhold til velfærdsteknologi: Hvordan skaber vi løsninger som både giver mening.
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet OPFRISKNING AF BEGREBER FRA DAG 1 August 2011.
Dansen omkring handicapbegrebet
Modulbaseret efteruddannelseskursus i sundhedspædagogik
Nye metoder i misbrugsbehandling
Teori, metodologi og metode
Alle børn er alles ansvar
Pædagogisk forebyggelse og sundhedsfremme
Begrebsafklaring og et blik på sprogets betydning for tosprogede børn
Inklusion med læring Hvilke navne??.
To konkurrerende diskurser i interventioner ift. Arbejdsmiljø/stress
Ungebasen.
Hva' kan vi bruge vores uddannelse til i:
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
1 & 2 lektion: Samfundet og samfundsfag – hvad er det?
Master titel: Gill Sans 40pt (ALL CAPS) Brug under titel til: Præsentation holders navn (Gill Sans 19pt) Afdelingsnavn (Gill Sans 15pt) KØBENHAVNS KOMMUNE.
Motiver, motivation og barrierer.
Konsultative praksisformer i PPR
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Inklusion og inkluderende processer
Grænsefællesskaber som mulighed for marginaliserede unge
Kulturens plads – central eller decentral styring af kulturopgaverne?
RÅDGIVNINGS- OG KONSULENTOPGAVER I SKOLER OG DAGINSTITUTIONER KAREN WISTOFT, PH.D. POST DOC. DPU Konsulentfunktionen - pædagogiske kompetencer.
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet BEGREBER TIL HATTETRÆK-ØVELSE Juni 2011.
Sygepleje og fagidentitet
Køn, arbejde og økonomiske muligheder Landstingssalen 8. marts, 2010 Bent Greve Roskilde Universitet.
Gruppearbejde Oplæg til workshops Hvilke emner skal der være fokus på? Hvilke arbejdsgrupper skal der nedsættes? Hvad skal der til? Hvordan.
Socialisering Kapitel 5.
DEN MOTIVERENDE SAMTALE V/ PSYKOLOG KARSTEN ABEL MEDLEM AF MINT BLÅ Kors medarbejder konference 12. november 2015
Sundhedspædagogik og kommunikation
Unge og rusmidler - brug eller misbrug? Konference – Unges misbrug Torsdag den 28. januar Ib Hansen Mobil:
Kollektiv narrativ vejledningspraksis Helene Valgreen, Vingsted 20. september 2011
Mental sundhed et anliggende for folkesundheden? Sigurd Lauridsen Ph.d. Institut for Folkesundhedsvidenskab, Københavns Universitet Projektleder DEA.
Den selvejende institution – mellem stat, marked og civilsamfund Lars Bo Kaspersen, Statskundskab, Københavns Universitet.
Læringstrekanten Hvad er læring?.
Oplæg til Hustræf 2011 Inddragelsens niveauer og perspektiver
Trekantsmodellen (Side 5-10 i artiklen: 1. IT-systemers betydning for og påvirkning af menneskelig aktivitet)
Hotel Nyborg Strand 28. oktober 2016
Projektledelse – introduktion, oktober 2016
Trekantsmodellen (Side 5-10 i artiklen: 1. IT-systemers betydning for og påvirkning af menneskelig aktivitet)
Den pædagogiske læreplan
Dilemmaer i inkluderende pædagogik
25. december 2018 Nationale retningslinjer til forebyggelse af voldsomme episoder på botilbud samt på bosteder for hjemløse ”Først og fremmest handler.
Katrine Schepelern Johansen Leder, seniorforsker, ph.d.
Hvordan vil vi samarbejde fremover?
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

FORSA Temadag Helhedssyn – livsmønstre og alkoholmisbrug Inger Bruun Hansen & Anne Breumlund

Et sociokulturelt helhedssyn En hjælp til at se og forstå sociale problemer i en bredere kontekst Muliggør nye indsatser og handlemåder (Eksempel på hvor et sociokulturelt helhedssyn kan bruges i det sociale arbejde er: Alkoholbehandlingen. Misbrug stort problem. Behandling været utilstrækkelig i omfang og kvalitet. Opgradering ikke været tilstrækkeligt i forhold til kvalitet og resultat.

Alkoholproblemer Den offentlige alkoholbehandling i DK professionalisering standardisering evidensbaserede metoder

Eksempler på evidensbaserede redskaber og metoder Internationalt udredningsværktøj ASI Motivational Interviewing Kognitive behandlingskoncepter med fokus på tilbagefaldsforebyggelse

Konsekvenser Utilstrækkelige resultater i forhold til at afhjælpe alkoholproblemer Problemerne individualiseres og psykologiseres Indskrænker socialarbejderes professionelle råderum og sætter det socialfaglige helhedssyn under pres Vores bud på et teoribaseret helhedssyn, som kan fastholde alkoholproblemer samt behandling af dem hvor misbruget ikke alene reduceres til et individuelt psykologisk problem, men forstås som en integreret del af et menneskes livsmønster. Det betyder også at tolkningen af hvornår et alkoholproblem er et misbrug kan være forskellig. Socialarbejderen skal fastholde en helhedsforståelse som afsæt for det sociale arbejde med alkoholproblemer og ikke reducere sin praksis til blot at være manualkoncept udfører og udfylder.

Krav til helhedssynet på alkoholproblemer Alkoholproblemer rammer et bredt udsnit af befolkningen Helhedssynet må derfor være så fleksibelt, at det kan omfatte problemerne hos: den socialt marginaliserede den forholdsvist velintegrerede borger

Kultursociologen Thomas Højrups livsformsteori En teoretisk tankeramme, som har blik for forskelle i levevis Forskelle i opfattelser af det gode liv Et opgør med antagelsen om, at moderne mennesker lever mere og mere ens På trods af at Danmark er et lille og relativt homogent land, er store forskelle i vores opfattelser af det gode liv, afhængig af hvad vi laver, og hvor i landet vi bor Det gælder også mennesker med alkoholproblemer, som jo kommer fra alle samfundsgrupper.

Livsformsteori Til en bestemt social oprindelse knytter der sig en familielivsform, som kan lokaliseres i samfundsudviklingen En livsform er en sammenstilling af produktionsmåder og kulturelle forhold, som afspejles i et integreret sæt af praksisser i form af vaner og rutiner

Livsformer Kobling af forskelle i produktionsmåder med en kulturforståelse: RURAL: De selvstændiges livsform URBAN: Lønarbejderlivsformen Den karrierebundne livsform

Livsmønstre Lønarbejderlivsmønster De selvstændiges livsmønster Karrierelivsmønster Klientlivsmønster Vi har videreudviklet livsformforståelsen til en livsmønsterforståelse, som er bedre egnede til empirisk analytiske kategorier i en empirisk forstand. Klientlivsmønstret er Jytte Faureholms.

Forskelle i livsmønstre ses ud fra parametre A Individets forhold til: • arbejde • familie • bolig • økonomi • identitetsdannelse B Samfundsskabte betingelser for individet: • juridiske vilkår • geografiske vilkår

parametre fortsat… C Forestillinger om det gode liv: • dagsrytme og struktur • kulturelle traditioner • politiske traditioner • mobilitet D Forståelser af misbrug – forestillinger om forandringer D er vores tilføjelse til Højrups parametre, som er mere udvendige…

Et helhedssyn Et socialfagligt helhedssyn kan skabe forståelse for, at alkoholproblemet må ses ind i en helhed … Et sociokulturelt helhedssyn definerer denne helhed som en bredere social, kulturel samfundsmæssig sammenhæng –som dog er tæt på det enkelte menneskes hverdagsliv

Hvad viser et sådant blik på alkoholproblemet? Fokus på alkoholproblemet er i sig selv utilstrækkeligt for at afhjælpe det Alkoholproblemet sætter sig igennem på forskellig vis i vaner og rutiner i hverdagen og bliver en del af identiteten Indsatserne til at afhjælpe problemet må tilpasses forskelle dvs. være forskellig Forandringer må omfatte vaner, rutiner og identitet i respekt med livsmønstret

Forandringer af et alkoholproblem Der er blandt forskere konsensus om, at alkoholproblemer er et kompliceret bio-psyko-socialt problem uden entydige løsninger MEN Et sociokulturelt helhedssyn giver ikke i sig selv anvisninger til forandringer

Teori om situerede forandringsprocesser Kombineres med en social læringsteori hvor forandringer skabes gennem deltagelse i sociale praksisfællesskaber (Lave og Wenger) Læringsbegrebet her er tæt beslægtet med socialisering

Lave og Wenger Læring er en integreret del af al social praksis Fokus på læreprocessen den lærendes adgang til og relationer i det sociale praksisfelt Et nøglebegreb: Deltagelse

Kriterier for læring i sociale praksisfællesskaber Legitim perifer deltagelse: Legitim: Den lærende er optaget som medlem af fællesskabet Perifer: Starter som perifer og bevæger sig gradvist til at blive fuldgyldigt medlem af fællesskabet (mester) Deltagelse: Den lærende er aktiv, motiveret og samarbejder.

Forståelse af læring Væsentlig læring sker i medleven i en kulturel praksis Deltagerbaner: Læringen skal besidde en retning for at kunne betragtes som læring i social praksis. Læring i sociale praksisfællesskaber påvirker identitetsdannelsen. Ligesom den lærende ændrer fællesskabet. Ophæver skellet mellem indre og ydre processer

Et sociokulturelt helhedssyn på alkoholproblemer Det individfokuserede blik udvides med et socialt og samfundsmæssigt perspektiv Alkoholproblemer sættes i relation til det levede liv Alkoholproblemer ses ikke som en psykisk brist, en sygdom eller noget der kun rammer særlige mennesker eller samfundsgrupper…