Faglig fordybelse/lektiecafe.  Hvordan får vi elever og forældre til at tilmelde sig i en længere skoledag, når tilbuddet ligger sidst på dagen, er frivilligt.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
I må endelig stille spørgsmål undervejs !!
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Forældreorientering Skolereformen.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Skolereformen på Peder Syv Skolen
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Skolereformen - mål Ambitiøst løft af folkeskolen: •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder for at tage.
Hvad skete der med vores input fra sidste reformmøde i januar måned? Hvor langt er vi kommet med implementeringen? Hvordan følger forældre med i reformarbejdet?
Program: Overblik over fagfordelingen Velkomst Skolereformen generelt
Et væksthus for børn og voksne
Skolereform ’14 - Gesten Skole (børnecenter)
Skolereform 2014.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Ændringerne Understøttende undervisning Uge-struktur ??
Reformmesse på Sofiendalskolen
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereform på Mølleskolen 2014
Velkommen til valgmøde
Et fagligt løft af folkeskolen
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer.
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Folkeskolereformen på Kirkebakkeskolen Anette Leonhard
Møde vedr. Ny Skolereform og Ny Struktur i SFO
Stormøde om reformen Gjøl skole
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
Rosenlundskolen - på vej ind i folkeskolereformen
Folkeskolereformen2014.
Folkeskolereformen - generel information
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Fælles forældremøde klasse om 2014 Mål: At forældrene går fra mødet med et klart billede af deres børns skole- og fritidsdag fra skoleåret 14/15.
Folkeskolereform Version 1.0
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Folkeskolereform på Sortedamskolen
Faglig fordybelse i indskolingen
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Folkeskolereformen på vores skole
Folkeskolereformen 2014 Sct. Jacobi Skole.
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
HVAD BETYDER SKOLEREFORMEN FOR MIG SOM FORÆLDER PÅ NORDBYSKOLEN? Som forælder på Nordbyskolen vil du til næste skoleår møde nye ting, men det meste vil.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 12. juni 2014.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Læringsreform i Hillerød. Tre overordnede mål: 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen.
Skolereform – Fourfeldtskolen 2014 Steffen Lawaetz
Velkommen til infomøde om Skolereformen
Program Velkomst Digital indskrivning Forårssfo på Holluf Pile Skole
Understøttende undervisning, lektiehjælp og fordybelse Agi Csonka Formand for Rådet for børns læring.
Målet er … En længere skoledag med mere tid til undervisning Nye og mere varierede undervisningsformer Mere fokus på faglighed Mere fokus på trivsel Og.
Velkommen tilbage til udskolingen
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
Skolebestyrelsens forældremøde tirsdag d. 4.marts Den nye skolereform - rammen Ved Kirsten Brønd 2. Fremtiden for Høsterkøb Skole Ved bestyrelsen.
Den Sammenhængende Skoledag På Holluf Pile Skole Odense.
Velkommen til Vestervangsskolen
Alle elever i den danske folkeskole, skal blive så dygtige, som de kan En længere skoledag Flere timer i dansk og matematik Tidligere fremmedsprog Lektiehjælp.
Velkommen til alle nye og kendte elever og forældre.
Folkeskolereform på Tagensbo Skole Hvordan ser folkeskolereform ud på Tagensbo Skole.
Præsentationens transcript:

Faglig fordybelse/lektiecafe

 Hvordan får vi elever og forældre til at tilmelde sig i en længere skoledag, når tilbuddet ligger sidst på dagen, er frivilligt og resursen er knap  Hvad havde vi mulighed for i år med de lærere, der var tilknyttet.  Hvordan kunne vi samarbejde med SFO/KLUB og eksterne fx musikskole, billedskole  Hvor lange perioder ville vi planlægge med?  Hvordan sætter i højere grad fokus på læring?  Hvordan får vi evalueret og justeret undervejs? Lige inden vi gik på sommerferie fik vi mulighed for brug af UVMs læringskonsulenter!!! Overvejelser inden vi gik i gang

Vi definerede alle de aktiviteter, der skulle ligge som understøttende undervisning:  Læsebånd/fag – lærere/pædagoger  Klassens tid i forbindelse med fagdag/fordybelsesdag  Newsroom (10 min hver morgen) i udskolingen  Imol  Motion og bevægelse:  Adskilte bevægelsesbånd – pædagoger  Bevægelsintergeret i fagenene  Brainbreaks Hvad gjorde ift. understøttende undervisning

Alm. lektiehjælp for 0 – 3 kl og for 4 -5 kl, forskellige ugedage For 0. – 3. kl i samarbejde med SFO og musikskolen.  Særlige forløb for udvalgte elever: motorik, dsa, CD- ord, læseløft, mat- løft Eksempler på kurser i Sfo én :  papirrollespil, fortælleværksted, hip –hop for drenge, drama teater, yoga/børnemassage, medieværksted, byg en sæbekassebil, malerværksted……. For 4 -5 kl, i samarbejde med klubben : Eksempler på tværfaglige kurser:  Soundpainting  Mat og bagning, mat og håndarbejde, mat og billedkunst-.  Cirkel træning, Mountainbike, futsal  Perspektiv og mønstre  Tegnsætning: lær om….  Photostory, Faglig Fordybelse/ lektiecafe i Indskolingen 0 – 5. klasse

Byggede videre på tidligere kurser og valgfag Eksempler:  Professor Nørd´s laboratorium  Turbo mat  Ekstra mat  Klar, parat, eksamen snart. Fysik/kemi  In English, please  Syg go´ til stil (skrivekursus)  Masterclass. Skrivning.  Mindfulness  Skoleskak  IT-Klar, parat, start Udskolingen 6. – 9. klasse

 At det er de ”rigtige” lærere, der tilknyttes og ikke bare dem vi plejer/tilfældige. Vigtigt med fokus på engagement  At gæstelærere/eksterne også har fokus på mål og rammer  At fagteam for FF styres af en leder. At der kan erfarings- opsamles og justeres og drøftes undervejs  Ledelsens opbakning essentiel – skaber legitimitet og prioritering blandt medarbejdere, samt forældre og elever  At det er meget tydeligt for forældrene, hvad vi vil.  Vigtigt at hele skolen har kendskab til hvad vi arbejder med. Erfaringer

Konteksten er afgørende – centralt at formulere et formål og delmål med tilbuddet  At der er et tæt samarbejde med alle fagteamene og arebjdet læringsmålsstyret undervisning.  Vi skal tidligere i gang. FF i højere grad være en del af fagfordelingen, FF er et fag.  Ændring af kultur på hele skole og hos forældrene fx mht. indhold og holdning til lektier  Fokus på øget trivsel og motivation – såfremt man finder den rette balance i forhold til faglighed  Skabe variation i tilbuddet – ”det andet” gør det attraktivt og opleves positivt af eleverne  Placering af forløb i forhold til den daglige undervisning/struktur Fremadrettede overvejelser