Hvad skal man have blik for hos et flygtningebarn I mistrivsel?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hjerterum og opsøgende funktion
Advertisements

Set i forældreperspektiv
EN SAMTALE OM VOLD I NÆRE RELATIONER
Inddrag nu Kick-off møde
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Livsvilkår for børn på asylcentre
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Psykoedukation til unge i OPUS
Bokstav børn.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Forældremøde X årgang.
Velkommen til informationsmøde om 0. klasse på Skovshoved Skole
Sprogpakken Forældresamarbejde.
Inddrag nu kredsformandsmøde den 8 marts 2011
Hvordan handler jeg ved æresrelaterede konflikter v. Susanne Willaume Fabricius Projektleder LOKK.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Relationer – børn og voksne
Børn med problemer – hvad skal pædagogen eller læreren gøre?
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
forældre og klassens sociale liv.
Relationer – børn imellem
Tema 5: Relationer og kommunikation Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
Espe Maria Kahler, Integrationsnet, DFH Side 1 Hvad skal man have blik for hos et flygtningebarn i mistrivsel?
Samarbejdet mellem skole og hjem specielt i forhold til tosprogede familier Fredag den 17. Oktober Oslo Samia Yusuf Ali.
Sårbarhed hos børn og unge
Børn og unge som er pårørende til selvmordsadfærd eller som er efterladte efter selvmord. Hvordan hjælper vi dem? Ved Elene Fleischer, PhD
Adfærd, Kontakt og Trivsel Undervisningsministeriet
Børn og Palliation Fagligt Selskab for Palliationssygeplejersker
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Psykoedukation til patienter med skizofreni
Medarbejderkonference hos Blå Kors den
Pædagogfagets kernefaglighed
Tværfagligt og tværsektorielt samarbejde omkring udsatte familier Aulum 26 november 2009.
Inklusion og inkluderende processer
Sundhedspædagogisk tværfagligt samarbejde
Præsentation af forårs-sfo
MODUL 3B KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Tværfagligt samarbejde.
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Når glæden går i baglås Fødselsdepression
Pårørende er dem, som har den tætte relation til den sindslidende  Den nære familie  Far, mor, søskende og børn  Andre familiemedlemmer  Arbejdskollega.
Tjørnegårdskolen og VUC Roskilde – Fællesskaber - ensomhed: Hvornår er man med i et fællesskab, og hvordan ser man, at nogen er ensom? – Fokus på fællesskab.
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
Børn i familier med alkoholproblemer Pia Baumgarten Alkoholkoordinator / Afd. for sundhedsfremme og forebyggelse,
BØRNELINIEN Definition på kompetente børn og unge med særlige behov.
MODTAGELSE AF FLYGTNINGEBØRN I DAGPLEJEN ODSHERRED Dagplejepædagog Tina Veron.
Sociale historier – et pædagogisk værktøj
Traumer og PTSD II Program Kom til stede Siden sidst – navne til kursusbevis, litteratur Rammesætning Et trygt sted Traumer – årsager, reaktionsmønstre.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Børnehaven Smørhullets værdiggrundlag. En del af Viborg kommune I børnehaven har vi med udgangspunkt i Viborg kommunes Børne-og Ungdomspolitik ”Lys i.
Børn og unge med komplekse traumer
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Gode relationer, tydelige rammer og klar kommunikation - 10 trin til det gode samarbejde mellem efterskoler og kommuner omkring sårbare og udsatte unge.
Forældreundervisning for forældre/pårørende til børn/unge indlagt på BU1.
Drives af LOKK (landsorganisationen af kvindekrisecentre) Rådgivning for unge, fagfolk og forældre – alle kan være anonyme Oplæg og undervisning Hotline.
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Fælles viden – Bedre integration Et tilbud om efteruddannelse
Godt du kom - et Fælles Ansvar Udviklingsindsatser
Inspirationsworkshop med fokus på
Præsentationens transcript:

Hvad skal man have blik for hos et flygtningebarn I mistrivsel? 22.1.15 Espe Maria Kahler, Integrationsnet, DFH Hvad skal man have blik for hos et flygtningebarn I mistrivsel?

Traumer ligger i nervesystemet…. 22.1.2015 Espe Maria Kahler, Integrationsnet, DFH Traumer ligger i nervesystemet…. …Ikke i begivenheden Man kan pege på omstændigheder ved begivenheder, som med større sandsynlighed vil udløse et traume hos de fleste Men stor forskel på det enkelte menneskes evne til at håndtere en begivenhed Børn er ekstra udsatte idet de er helt afhængige af at der er en tæt tilknyttet voksen tilstede, som yder beskyttelse. Ydermere, har de ikke de samme strategier og muligheder for overlevelse, som voksne har og er i risiko for at havne i den tilstand, som kan udløse et traume i nervesystemet.

Forskellen på den traumatiserede og den ikke traumatiserede hjerne 22.1.2015 Espe Maria Kahler, Integrationsnet, DFH Forskellen på den traumatiserede og den ikke traumatiserede hjerne Frontal cortex hjælper os med at vurdere hvorvidt en situation er farlig. Oplevelsen svarer til trusselsbilledet. I den traumatiserede hjerne er frontal cortex sat ud af spillet. Følelserne har magten og giver tre muligheder: Afreagere på andre med voldsomme følelser Lide i stilhed under de voldsomme følelser Lukke helt af for de ubehagelige signaler fra frygten

Ligheder hos børn i mistrivsel 22.1.2015 Espe Maria Kahler, Integrationsnet, DFH Ligheder hos børn i mistrivsel Isolerede børn Loyalitetskonflikter Vanskeligheder med at fortælle om vanskelige livsvilkår Manglende viden hos forældrene, om psykisk sårbarhed

Generelle symptomer på mistrivsel 22.1.2015 Espe Maria Kahler, Integrationsnet, DFH Generelle symptomer på mistrivsel Søvnproblemer Kropslige klager Tristhed Svært trøstbar, vægrer sig ved kropslig kontakt Angst og monoton leg

Koncentrationsbesvær Indlæringsvanskeligheder 22.1.2015 Espe Maria Kahler, Integrationsnet, DFH Uro og hyperaktivitet Koncentrationsbesvær Indlæringsvanskeligheder Let vakt ophidselse og vrede Lavt selvværd og nedsat tillid til sig selv og andre Svært ved at indgå i sociale relationer, spilleregler Trækker sig fra specifikke lege, aktiviteter, steder eller fra andre mennesker generelt

Hvad er særligt for et flygtningebarn 22.1.2015 Espe Maria Kahler, Integrationsnet, DFH Hvad er særligt for et flygtningebarn Biologisk eller sammensat familie? Traumatiserede forældre og risiko for sekundær traumatisering En afbrudt barndom

Spørgsmål til drøftelse 22.1.2015 Espe Maria Kahler, Integrationsnet, DFH Spørgsmål til drøftelse Hvad er jeres egne erfaringer med flygtningebørn i mistrivsel? Hvad har I særligt lagt mærke til hos denne gruppe børn? Hvordan oplever I, at et flygtningebarn i mistrivsel adskiller sig fra andre børn i mistrivsel? Er jeres tilgang til dem anderledes end fra etnisk danske børn og hvilke overvejelser ligger der bag dette?

Flygtningebørns behov 22.1.2015 Espe Maria Kahler, Integrationsnet, DFH Flygtningebørns behov Flygtningebarnets behov Forældre der kan give tryghed Forældreskab i en dansk kontekst Genskabelse af det at være barn Fastholde modersmål Andre at kunne spejle sig i Terapeutisk forløb

STROF - modellen S – STRUKTUR T – TALE R – RITUALER O – ORGANISERING 22.1.2015 Espe Maria Kahler, Integrationsnet, DFH STROF - modellen En model for det pædagogiske arbejde med traumatiserede børn og familier (Lars Gustafsson) S – STRUKTUR T – TALE R – RITUALER O – ORGANISERING F – FORÆLDRESAMARBEJDE

Struktur Faste rammer Forudsigelighed Tydelighed 22.1.2015 Espe Maria Kahler, Integrationsnet, DFH Struktur Faste rammer Forudsigelighed Tydelighed

22.1.2015 Espe Maria Kahler, Integrationsnet, DFH Tale og tid Voksne der gerne vil tale med og lytte til barnet og som tager sig tid til det Hjælp til at italesætte, også gennem andre udtryksformer end verbalt Samtale på barnets vilkår Opfølgning på konflikter Tid til at lytte til og tale med barnets forældre

22.1.2015 Espe Maria Kahler, Integrationsnet, DFH Ritualer Faste ritualer i løbet af dagen, fx omkring start og slut på dagen og spisning Ritualer omkring fødselsdage og højtider Det kan hjælpe et barn, hvis det er muligt at holde fast i ritualer det er vant til tidligere Ritualer er med til at skabe kontrol i eget liv

22.1.2015 Espe Maria Kahler, Integrationsnet, DFH Organisering Organisering er med til at skabe tryghed, forudsigelighed og kontrol Organisering der hvor man har mulighed for det: i undervisningen, i aktiviteterne og legen i børnehaven og SFO’en Vise, at man forventer noget af barnet og give udfordringer i nærheden af det barnet kan Lære barnet regner for lege Støtte børnenes leg, indtil de magter, at overtage den igen. Hjælpe børnene med at bryde deres lammelse, forvirring og rastløshed med ordnede aktiviteter

Forældresamarbejde Hvis nødvendigt, så brug altid tolk 22.1.2015 Espe Maria Kahler, Integrationsnet, DFH Forældresamarbejde Hvis nødvendigt, så brug altid tolk Fortæl hvad du ved om familien Vær oprigtigt nysgerrig. Hvad kan mistrivslen handle om? Hjemmebesøg Formidle skrevne og uskrevne regler i skole, institution og fritid. Vær tydelig og konkret

Forældresamarbejde - fortsat 22.1.2015 Espe Maria Kahler, Integrationsnet, DFH Forældresamarbejde - fortsat Oplys om barnets faglige udvikling og trivsel Udnyt de ressourcer der er hos familien Respekt for forældrenes rolle og ansvar. Afklare gensidige forventninger Gå aldrig udfra, at socialforvaltningen eller sundhedsvæsenet tager sig af en sag – tag kontakt og husk den skærpede underretningspligt

22.1.2015 Espe Maria Kahler, Integrationsnet, DFH Anbefalinger Socialfaglig undersøgelse (§50) kan afdække ressourcer og problemstillinger hos børnene og i familien fra starten Nødvendigt med indsats til hele familien Det er nødvendigt at afsætte god tid til arbejdet Et godt og koordineret samarbejde mellem dem der arbejder i familien