’Klar til brug’ dilemmaøvelse Pandemisk influenza [indsæt organisation] [indsæt dato]

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Hvad er behovene i Danmark?
[indsæt selv arbejdspladsnavn og dato]
Hvordan kan resultaterne fra Sundhedsprofil 2010 bruges i den regionale folkesundhedsstrategi? Bente Lauridsen Regionsrådets 1. næstformand og medlem af.
Oplæg ved Claus Graversen, chefsygeplejerske 3. April 2013
WHO Regional Office for Europe Vaccine-preventable diseases and Immunization, Communicable Diseases Surveillance and Response Michala Hegermann-Lindencrone.
Psykoedukation til unge i OPUS
Perspektiv på den faglige indsats blandt borgere med Diabetes Type 2 - et bidrag til udvikling af kronikerprogram for diabetes.
”Giv hygiejnen en håndsrækning”
Stress og ledelse på sygehuset
Velkommen til temadag om Indholdskanalen. Program: : Indholdskanalens muligheder Baggrunden for Indholdskanalen : Leverandør-præsentationer.
1 Belastningsprøve Fredag 16. september Agenda Kl. 08:00Velkomst v. Allan Harding Status på Imerco projekt, v. Allan Harding Oplæg til belastningsprøve,
1 Formandens rolle - I bestyrelsen. 2 • Hold øje med trivslen –Inddrag medlemmer, der ikke siger meget –Få nye medlemmer godt ind i gruppen, besøg evt.
Kompetencebeskrivelser for ledelsesteamet Skolerne i Ullerslev
Velkommen til Generalforsamling i SAK 77 Tirsdag d Svømmecenter Nordvest.
Supervision og faglig feedback
Arbejdsglæde eller sygefravær
3-timers møder Aarhus Universitetshospital 2014
Program Velkomst og intro! Opdeling i arbejdsgrupper.
Sygeplejerskeuddannelsen
Helle Ulrichsen Screening i et organisatorisk perspektiv Hvad er konsekvenserne af indførelse af screeningsprogrammer?
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Danish Emergency Management Agency Beredskabsplanlægning for pandemisk influenza DI seminar om beredskabsplanlægning og krisestyring, Industriens Hus,
Facilitatorordningen: - Hvordan kan du bedst muligt udvikle kronikeromsorgen i din klinik? Store Praksisdag 3. februar 2011 Facilitatorer Bjarne Jørgensen.
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Behandling af nedsat hjertefunktion med T3 – LIHFA studiet
Hospicedagcenter – et nyt palliativt tilbud ? Patientforløb for kræftpatienter i region Midtjylland Hospice Djursland 28.maj 2008.
Samarbejde eksternt/Netværk Et inspirationsværktøj Det er ikke, hvad du ved, men hvem du kender, der tæller!
Tilstødende sygdomme og stress
Rusmiddelnøgleperson- uddannelse transparenter Trin 2.
Omgangstone og kollegialitet
’Klar til brug’ dilemmaøvelse Skybrud Kraftig regn [indsæt organisation] [indsæt dato]
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Kodeks for offentlig topledelse
Børn og Palliation Fagligt Selskab for Palliationssygeplejersker
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? GRUPPEOPGAVE 1: HVAD ER KVALITETEN AF REDEGØRELSEN? Miljøvurderingsdag
Lederseminar 2014 Varde Kommune
ELEVOPGAVER I HYGIEJNE
Fremme af unges mentale sundhed
Psykoedukation til patienter med skizofreni
” Samarbejde i snitfladen” - Ældreudvalgets møde 4. maj 2010.
Målrettet sygefraværsindsats Sag Målrettet sygefraværsindsats.
Chefkonsulent Mads Ecklon
Tine Jerris, projektleder i Kronikerprogrammet
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
SYGEDAGPENGEREFORMEN – HVAD ER DET NYE FOR VIRKSOMHEDERNE (SAMT LIDT AF ”DET GAMLE”) Lejre Kommune 20. november 2014.
Claus Brabrand, ITU, Denmark Mar 10, 2009EFFECTIVE JAVA Effective Java Presentation Workshop Claus Brabrand [ ] ( “FÅP”: First-year Project.
Håndtering af Sygefravær
Grunde til at jeg elsker dig
1 Kommunikation i og fra gruppen MÅL: At gruppen og dens medlemmer bliver bevidste om deres måde at kommunikere på, samt dens betydning for gruppesamarbejdet.
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
Mikroorganismer og hygiejne
Stress En folkesygdom?.
Pandemisk influenza ’Klar til brug’ dilemmaøvelse
ALENEARBEJDE FOA Randers 11. november Flere sider af alenearbejde Når man er helt alene på arbejdspladsen Når man arbejder isoleret fra (fag)kolleger.
C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © Projektmodel for Beredskabsplan.
Mental sundhed et anliggende for folkesundheden? Sigurd Lauridsen Ph.d. Institut for Folkesundhedsvidenskab, Københavns Universitet Projektleder DEA.
Optakt 20 minutter Program Optakt 20 minutter Dilemma #1 40 minutter Pause 10 minutter Dilemma #2 40 minutter Evaluering 10 minutter.
Psykoedukation skizofreni Session 1 – introduktion Undervisere:
2016 En værdig død Sundhedsstyrelsens satspuljeprojekt.
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Præsentation for SUND d.26. september 2017
Beredskabsstyrelsen rådgiver og vejleder statslige myndigheder, regioner og kommuner om generel beredskabsplanlægning og strategisk krisestyring. Denne.
Centralforeningen for Stampersonel
Flere gode år på arbejdsmarkedet
Paneldebatten til landsmødet i Fagligt Selskab for Kræftsygeplejersker
STOP INFLUENZA Pas på dem, du passer på
Præsentationens transcript:

’Klar til brug’ dilemmaøvelse Pandemisk influenza [indsæt organisation] [indsæt dato]

Program Dilemmaøvelse Pandemisk influenza Optakt minutter Dilemmaøvelse # minutter Pause 15 minutter Dilemmaøvelse # minutter Dilemmaøvelse # minutter Pause 15 minutter Evaluering minutter

Optakt minutter Optakt Pandemisk influenza

Velkomst Præsentation af øvelsens facilitator og log-fører Præsentation af øvelsens deltagere Hvilke forventninger har I til øvelsen? Optakt Pandemisk influenza

at klarlægge roller og ansvar i organisationen i forbindelse med håndtering af en situation med pandemisk influenza, at bedømme paratheden i organisationens evne til at håndtere en situation med pandemisk influenza, at opnå en bedre forståelse for, hvilken indvirkning pandemisk influenza kan have på organisationens drift og opgavevaretagelse, at afprøve beredskabsplaners anvendelighed i forbindelse med pandemisk influenza. Formål Optakt Pandemisk influenza

fortrolighed, engagér jer i diskussionerne, vær nysgerrige og konstruktive, der er ingen skoleløsninger, der er ingen rigtige eller forkerte svar, der er ingen rigtige eller forkerte ideer, undgå stress. Spilleregler Optakt Pandemisk influenza

Influenza smitter ved nær kontakt mellem mennesker; ved nys, hoste og tale samt ved direkte og indirekte berøring og kontakt, symptomer: høj feber, tør hoste, kulderystelser, muskelømhed, hovedpine, synkesmerter, kvalme, opkastning og udtalt almen sygdomsfornemmelse (kræver sædvanligvis sengeleje), i ukomplicerede tilfælde varer sygdommen 3-7 dage fulgt af 1-2 uger med hoste, træthed og nedsat fysisk formåen, i alvorlige tilfælde angriber influenzavirus lungerne eller virusinfektionen baner vej for en lungebetændelse, kan kun i et vist omfang forebygges og behandles ved vaccination og brug af antivirale lægemidler, rammer hvert år op mod 5-10 % af befolkningen (sæsoninfluenza) – rammer hvert 2. til 3. år op mod 20 % af befolkningen (epidemi). Optakt Pandemisk influenza

Pandemisk influenza en verdensomspændende epidemi, skyldes et nyt influenzavirus, optræder uregelmæssigt over tid, spredes hurtigt til et stort antal mennesker, da ingen er immune, kan være relativt milde, som de seneste pandemier i 1957/58, 1968/69 og 2009/10, kan forårsage alvorlig sygdom og stor sygdomsbyrde som fx den spanske syge i 1918/19 (50 millioner dødsfald på verdensplan), under en pandemi, som varer 3-4 måneder, vil ca. 25 % af arbejdsstyrken have 5-8 sygedage, under en pandemi vil fraværet på arbejdspladserne næppe overstige % af arbejdsstyrken. Optakt Pandemisk influenza

Spredning Optakt Pandemisk influenza

Mulige konsekvenser mange sygemeldte medarbejdere, medarbejdere med syge og pasningskrævende pårørende, smitte kan forekomme mange steder – også på arbejdspladsen, nedsat driftskapacitet, da alle arbejdsfunktioner ikke kan varetages, nedsat kapacitet til varetagelse af kritiske arbejdsfunktioner, nedsat krisestyringskapacitet. Optakt Pandemisk influenza

Sundhedstyrelsens anbefalinger Vask hænder ofte Host eller nys i ærmet Bliv hjemme, hvis du er syg Optakt Pandemisk influenza

Dilemmaøvelse # minutter Dag 1 08:25 Dilemmaøvelse #1

Dag 1 08:26 Der er fundet adskillige tilfælde af en ny type influenza i Columbia. Flere personer er døde. Sygdommen spredes fra menneske til menneske. Der er ikke set tilfælde i Danmark. Sundhedsstyrelsen anbefaler, at regioner og kommuner gennemgår deres beredskab for pandemisk influenza. Ny aggressiv influenza i Columbia Dilemmaøvelse #1

Hvilket beredskab har I for pandemisk influenza? Hvad betyder den nye type influenza i Columbia for jer? Hvilke tiltag vil I iværksætte på baggrund af situationen? Hvordan holder I jer opdateret om aktuelle nyheder og anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen? Dag 1 08:25 ? Ny aggressiv influenza i Columbia Dag 1 08:29 Dilemmaøvelse #1

Slut Pause 15 minutter Dilemmaøvelse Pandemisk influenza

Dilemmaøvelse # minutter Dag 6 11:25 Dilemmaøvelse #2

Der er konstateret 11 tilfælde af en ny type influenza i Danmark. Sygdommen er konstateret i Århus og i København blandt yngre voksne. De syge er indlagt i isolation. Sundhedsstyrelsen har udsendt vejledninger til sundhedsvæsnet om håndtering af nye influenza-tilfælde. Sundhedsstyrelsen opfordrer personer med symptomer på influenza til at ringe til egen læge/vagtlæge. Ny type influenza i Danmark Dag 6 11:26 Dilemmaøvelse #2

Hvorledes vil den nye type influenza påvirke jeres organisation? Hvilke tiltag vil I iværksætte for at imødegå den nye type influenza? Ny type influenza i Danmark Dag 6 11:29 ? Dilemmaøvelse #2

Vil I aktivere organisationens krisestab? Hvem kan aktivere krisestaben? På hvilket aktiveringsniveau skal krisestaben etableres? Hvordan skal krisestaben sammensættes? Hvilke støttefunktioner skal aktiveres? Hvor og hvordan skal krisestaben afholde møder? Aktivering og drift af krisestab? Dag 6 11:41 ? Dilemmaøvelse #2

Hvordan vil I skabe og fastholde et overblik over, hvordan situationen udvikler sig? Hvordan vil I dokumentere og skabe overblik over jeres beslutninger? Hvordan holder I jer opdateret om aktuelle nyheder og anbefalinger fra Sundhedsstyrelsen? Håndtering af informationer? Dag 6 11:52 ? Dilemmaøvelse #2

Dilemmaøvelse # minutter Dag 17 15:49 Dilemmaøvelse #3

Danmark er ramt af en alvorlig pandemi med mange smittede. Pandemien rammer især personer under 40 år. Den har foreløbig medført 12 dødsfald blandt yngre voksne og børn. I de næste 12 uger er 15% af medarbejderne fraværende – i fire af ugerne er fraværsprocenten 40%. Sundhedsstyrelsen anbefaler, at personer i samfundskritiske funktioner vaccineres, når vaccinen er klar. Dag 17 15:50 Pandemi i Danmark Dilemmaøvelse #3

Hvilken betydning har pandemien for jeres organisation? Hvilke tiltag vil I iværksætte for at imødegå konsekvenserne af pandemien? Hvorledes vil I varetage jeres organisations fortsatte drift under pandemien ? Pandemi i Danmark Dag 17 15:54 ? Dilemmaøvelse #3

Hvilke organisationer eller myndigheder vil I underrette om jeres håndtering af situationen? Hvordan kan I få assistance til at håndtere situationen? Hvilke tværgående krisestyringsfora kan jeres organisation indgå i? Har I udpeget forbindelsesofficerer og klarlagt mandat for deres virke? Koordinering af handlinger og ressourcer? Dag 17 16:02 ? Dilemmaøvelse #3

Hvordan vil I kommunikere om jeres håndtering af situationen? Hvem vil I informere om influenza pandemiens konsekvenser for jeres organisation? Hvordan vil I informere internt? Hvordan vil I informere eksternt? Krisekommunikation Dag 17 16:12 ? Dilemmaøvelse #3

Slut Pause 15 minutter Dilemmaøvelse Pandemisk influenza

Evaluering minutter Evaluering Pandemisk influenza

Hvad har du lært? ? Hvad har du særlig hæftet dig ved under øvelsen? Hvilke styrker har du bemærket under øvelsen? Hvilke svagheder har du bemærket under øvelsen? Hvilke emner fortjener særlig opmærksomhed fremover? Hvad vil du selv gøre anderledes fremover? Evaluering Pandemisk influenza

Hvad har vi lært? ? Evaluering Pandemisk influenza Hvordan kan øvelsen bidrage til at styrke organisationens beredskab? Hvordan kan erfaringerne fra øvelsen indarbejdes i organisationens beredskab? Har du forslag, der kan forbedre øvelsen?

Tak for jeres deltagelse Dilemmaøvelse Pandemisk influenza