Frivillighed på kommando findes ikke

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Advertisements

Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Uddannelse til tværfaglighed
Håb og forandring Johs. Bertelsen Frivilligt Forum.
‘Compacts’ i konkurrencestaten
Samskabelse af velfærdsservice: Ledelse og rammesætning
Kreativitet og innovation i ALT
Inklusion – et fælles anliggende Daugaard
Nationalparkmøde Anne Sophie Gamborg Dansk Skovforening 7. september 2010.
Nye krav og besparelser – hvordan sikrer vi kvaliteten v/ Dorte Bloch
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Breddeidrætsudvalgets betænkning •Foreningsidræt •Kommerciel idræt •Selvorganiseret idræt •Institutionsidræt •Offentlig idræt.
Lederudvikling.
Præsentation af den nye folkeoplysningspolitik-guide Trine Bendix Knudsen Sekretariatsleder Dansk Folkeoplysnings Samråd (DFS)
Slå dog SU og SIU sammen 17. september 2009
Temamøde om Fleksuddannelsen De fem daghøjskoler i Århus, Kompetencehuset, Byhøjskolen, Gimle, AOF og IDA vil som forsøg og i samarbejde med.
Inklusion af personer med psykosocialt handicap - Det er logik Stig Langvad, Formand for DH 2. oktober 2010.
Ledelse og menneskesyn
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
SFU’s Skolestartskampagne i et ideologisk perspektiv
Produktion og Logistik
Kommunal rehabilitering – hvordan lykkes vi med den
Visionsproces Fra ord til handling.
De frivilliges rolle i udviklingen af fremtidens velfærdssamfund Oplæg ved Mads Roke Clausen Medlem af Frivilligrådet – Direktør i Mødrehjælpen Socialchefernes.
UDGANGSPUNKT 25. April Læringsmål Den studerende • har indsigt i og forståelse af forholdet mellem unges livs- og udviklingsbetingelser • kan reflektere.
1 Rekruttering og fastholdelse • Få fat i de rigtige folk til din afdeling • Skab en spændende arbejdsform, så de har lyst til at blive.
Ledelse af frivillige i det kirkelige arbejde v. Dorte Kappelgaard Roskilde d. 5. september 2011.
Kulturforvalterkonference Strategisk ledelse i netværkssamfundet Kulturforvalterne, BF og CBS, Kilen, Ledelse af politisk styrede kulturorganisationer.
Tillid Temadag for AMIR
Ringkøbing-Skjern Kommune 12. September 2013
Vi stiller skarpt på skole-hjem samarbejdet
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
O-service - Nye muligheder Alle slags arrangementer ind. Bedre visning og sortering af kalender. Tilmelding af ikke-DOF medlemmer. Betalingsmetoder og.
- Hvad kan I forvente som forældre?
Ledelse på tværs i VEST. Gødstrup Nye patienter i akutmodtagelsen Neurologi.
AMO - på rette vej? eller snarere – hvilken vej? Refleksioner fra CAVI
Empowerment og sundhed
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
Survey Organisering og styregruppehåndtering. Spørgsmål 1 62,5 % mener de har stor indflydelse på tilpasning af egen projektorganisation! Hvis projektorganisationen.
Statens frivillighedspolitik
Leder af Frivilligcenter Aarhus
Kodeks for offentlig topledelse
Samspillet mellem frivillige organisationer og offentlig sektor i Danmark Terkel Andersen, sekretariatschef Frivilligrådet.
Kontrakten og partnerskabet som grundlag for samarbejde Anders la Cour og Holger Højlund, Kofoeds Skole, den 30. november 2005.
Niveauer for læring i organisationen
Synergi og samarbejde mellem kommuner og frivillige organisationer Center for frivlligt socialt arbejde 6. Juni 2012.
Modernisering af den offentlige sektor … og indflydelse på medarbejdernes opgaver og positioner i pædagogisk praksis Lars Christensen / Professionshøjskolen.
Fritidshjemmet Villaen Per Schultz Jørgensen 10. Oktober 2012
CBS Bibliotek …flere fremtider, én strategi René Steffensen Statsgruppens temadag 20. november 2006.
- et udviklings- og dialogværktøj
Udfordringer for de selvejende institutioner og deres organisering DLO i Slagelse 11. april 2008 V/ formand for Børne- og Kulturchefforeningen Per B. Christensen.
Temadag distrikt 3, Ældre Sagen, d
Samskabelse Den 19. februar 2014 blev der afholdt Visionsseminar for Kommunalbestyrelsen i Lemvig Kommune, hvor der på politisk niveau blev drøftet og.
Ledelse af frivillige Økumenisk efterårsmøde – 5. november 2011.
Offentlige ledere i paradigmeskifter
Professor, dr. jur. Mette Hartlev
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
Socialisme anno 2007 Oplæg om SFU’s principprogram Sommerlejr ’07 Nanna Westerby.
Offentlige goder, succeskriterier og ledelsesformer
1 CSR er mere end virksomhedernes sociale engagement - CSR i Danmark / Steen Vallentin Inst. f. Ledelse, Politik og Filosofi CBS Center for Corporate Social.
Velkommen Første seminardag om RKV Den 23. februar 2010 i Silkeborg.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelsesudfordringer i kommunerne – nu og i den nære fremtid Oplæg for FTF`s Tænketank om ledelse, d. 6. juni v/ Per B. Christensen, formand for.
Ledere mellem profession, management og demokrati
Fælles fremtid – fælles ansvar Ledelsens strategi Hoved-MED 27. februar 2013.
Intro til organisations- sociologi v/Janne Seemann ORGANISATION AAU “Organisationsteoriens ambitioner er store. Den sigter mod at forstå og forklare, hvad.
Matematikvejlederens virke Matematikvejlederuddannelsen ved UCSYD Modulet: ”Elever med særlige behov”
Rehabilitering og hjemmehjælp
Centralforeningen for Stampersonel
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Præsentationens transcript:

Frivillighed på kommando findes ikke Friluftsrådet 2014 Om frivilligt engagement i naturpleje Anders la Cour Copenhagen Business School

Socialministeriets forståelse af det særlige ved det frivillige sociale arbejde: ”Det frivillige sociale arbejde bygger på gensidighed og lydhørhed for det enkeltes individs særlige behov…De frivillige indenfor denne form for socialt arbejde trækker på deres egne livserfaringer… Man møder brugerne på deres egne præ-misser…Det er muligt at hurtigt at opfatte særlige behov…der udvikles muligheder for solidaritet” (Socialministeriet 1997:90-91)

”Civilsamfundet kan nemlig noget, som det offentlige ikke kan ”Civilsamfundet kan nemlig noget, som det offentlige ikke kan. Civilsamfundet og særligt den frivillige sektor har for det første en rummelighed og bredde, som det offentlige ikke kan tilbyde” (Socialministeriet 2010).

Statens stigende interesse for det frivillige sociale arbejde: 1) Interessen og anerkendelsen (ved socialminister Ritt Bjerregård 1980) 2) Behovet for et bredere samarbejde mellem det offentlige og de frivillige (Finansministeriet 1983). 3) Ønsket om evalueringer (Socialministeriet 1997). 4) Ønsket om uddannelse af de frivillige (Center for frivilligt socialt arbejde 2002, Socialministeriet 2003) 5) Chartret for partnerskab mellem det frivillige Danmark og det offentlige (2003). 6) Ønsket om udviklingen af mere integrerende samarbejdsformer, som f.eks. Partnerskaber (Socialministeriet 2003, Center for frivilliges socialt arbejde 2004). 7) Ønsket om effektmåling af den frivillige indsats (Socialministeriet 2006, Rambøll Management 2006). 8) Klare spilleregler (2012;2014)

”Klare retningslinjer er afgørende for, om den frivillige indsats får den tilsigtede betydning. Derfor skal der…udarbejdes konkrete regler for, hvordan det frivillige arbejde udføres på den konkrete institution. Reglerne aftales mellem ledelsen, de ansatte og den frivillige organisering på stedet, der er understøttet af en frivillig organisation” (Spilleregler 2014:7)

Frivillighedstrappen: Frivillighed som metode Frivillighed som teori Frivillighedens kvalitet Frivilligheden som supplement Frivilligheden som modsætning

Paradokserne kan forstås som en følge af en uoverensstemmelse mellem hvad den samme politik efterstræber og hvilke krav den stiller: Begær: Efter fleksible og solidariske omsorgsformer. Alt det som det offentlige ikke synes den selv kan levere, og som når det er bedst repræsenterer en uforudsigelig og innovativ omsorg. Krav: At de frivillige kan disciplinere sig selv på en sådan måde at de kan indtage deres foruddefinerede rolle i statens vision for fremtidens velfærdssamfund.

Frivillighedspolitikken siger på engang: ”Vær uafhængig” og ”gør som jeg siger”

”Vær anderledes” og ”gør som alle andre” Eller: ”Vær anderledes” og ”gør som alle andre”

”Organiseret frivillighed er i sin natur modsætningsfyldt ”Organiseret frivillighed er i sin natur modsætningsfyldt. Det er arbejde – fordi man arbejder inden for en formel struktur for at levere en service til andre – og det er en fritidsaktivitet – noget man gør, når det passer én, fordi det er personligt tilfredsstillende” (Pearce 1993:9)

”Den frivillige bliver personen i midten, hvis fokus er på klientens, men hvor vedkommendes handlinger, i modsætning til den der er medlem af et uformelt netværk, er bundet af en institutionel politik og forventninger, men i mindre udstrækning end den professionelle” (Mitchel 1986).

Frivilligheden lukkes nok som udgangspunkt ind i et organiseret rum, men når den frivillige operation først påbegyndes, afgør den selv i hvilken udstrækning den fortsat vil referere til dette rum eller hvorvidt den finder det meningsfuldt at overskride det.

Frivilligheden forstår kun organisationens beslutninger som et tilbud, der kan bruges når den selv finder behov for det. Enhver beslutning rummer altid mulighed for modsigelse som siger ”jeg foretrækker at gøre noget andet i stedet for”.

Derfor har de fleste ledere af frivilligheden også den erfaring, at når de virkeligt insisterer på deres beslutning som beslutning er der mindre sandsynlighed for at få succes med deres forehavende end hvis de blot beskriver den som en retningslinje som det er op til frivilligheden selv at følge.

Seks nødvendige opgør for en ny frivillighedspolitik: Det offentlige står ikke i modsætning til det frivillige. Frivilligheden udgør ikke et supplement. Frivillighedens kvalitet er ikke et spørgsmål om selvbegrænsningens kunst Frivillighedens logik er ingen garanti for en solidarisk og innovativ omsorg. Frivillighedens logik, lader sig ikke inddæmme af politiske beslutninger. Grænserne mellem de professionelle og de frivilliges opgave- og ansvarsområder vil aldrig kunne fastlægges entydigt

Det betyder: Når man inviterer frivilligheden indenfor en offentlig og institutionaliseret omsorg, som f.eks. et plejehjem eller et hospital, er der mulighed for at der kommer liv, hvor der måske før kun var rutiniseret nærvær, men det medfører også, at hvor der før var sikkerhed er der nu uforudsigelighed.

Det betyder: Hvis man inviterer frivilligheden indenfor på de offentlige institutioner må man også acceptere at ikke alt kommer til at foregå på det offentliges præmisser. Man må således være beredt på at det ændrer måden hvorpå den offentlige institution fungerer som offentlig institution.