Billeder af det uvirkelige liv - Gysets univers Tekst: Rikke Schubart: I lyst og død, pp: 72-84.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Parforhold; kommunikation og seksualitet
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
I gyseren kan man prøve kræfter med det monstrøse og være sikker på, at det hele ender godt. Gyser-fortællinger handler om noget ondt der skal bekæmpes.
Den gode fortælling som læringsredskab
Team for seksuelt misbrugte børn på Rigshospitalet
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Bevidst undervisning i billeder
25.September 2006 Hvad er formålet med dette arrangement v/ elene fleischer.
Kenneth Bøgh Andersen Hvis du skulle give et råd til en spirende forfatter, hvad ville det så være? Jeg kan give tre: Skriv, skriv og skriv! Det gamle.
90’ernes litteratur og litteratur i det nye årtusinde
Et barns relationer og fællesskabets betydning ”At være udenfor”
Gys og gru i romantismen
Tema: De nye kvinder stemmer i
Hvad er oplevelser – og hvad skal vi med dem?
Kids n’ Tweens, Leg og læring
ÆNDRINGER I FØLELSER OG ADFÆRD VEJEN VIDERE
Actiongenren Tekst: Rikke Schubart: Med Vold og Magt,
Jeg støtter barnet ved:
Lena Mossberg At skabe oplevelser ved hjælp af storytelling
+ FORBRUGERNE OG LANDBRUGET: HVAD GIK GALT? Henrik Byager Kommunikationsrådgiver Planteavlerdagen 1.
Billeder af det uvirkelige liv - Gysets handling
TV-seriens dramaturgi
Gamle liv – de nye alderdomsskildringer Bliv inspireret i temaet på.
Præstationsangst!.
Overgang fra børnehave til skole/fritidshjem Hyltebjerg Skole
En historisk indføring
Æstetiske læreprocesser
Kortfilm – de 7 parametre
: Ulighed og uddannelse - Akademisering af uddannelsessystemet? Martstræf 2011 Gry Poulsen.
+ Hvad er eksamensnervøsitet?. + Vigtigt! Nervøsitet er godt i moderat omfang – når den ikke får lov til at overtage styringen.
Kønsfillosofiprojekt
Kick-off: Hele Ledelser
Hverdagsliv med en kræftsygdom v. psykolog Ditte Tang Johansen
Relationer handler om troværdighed og tilgængelighed
En hest, der kan flyve. Ure, der smelter, og mærkelige væsener, som ligner noget fra en drøm. De surrealistiske kunstnere malede det, de fandt i deres.
Sorggruppe Et tilbud til forældre,der har mistet deres barn i graviditeten, ved fødslen eller lige efter. 25/
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Definition Seksuelle overgreb og seksuelle krænkelser Baggrundsviden
High fantasy Den mest udbredte og almindelige form for fantasy, på dansk også kaldet episk fantasy. Magi, mytologiske væsner, andre racer og stort verdensbillede.
Dolken Tove Ditlevsen, 1963.
VEJEN TIL DEN GODE LINKEDIN PROFIL
Animation - en bevægelse der fortæller. “People think of animation only doing things where people are dancing around and doing a lot of histrionics, but.
Sexuel udvikling Anette Løwert.
DBT Mere om ACCEPT (Fælles for alle mindfulness-tilgange)
Lærerprofessionen.
Hjernen.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Tryghed blandt unge nydanskere Tryghed med brune øjne – indblik i unge nydanskeres håb og ønsker. Resultater fra en undersøgelse gennemført af CeFU og.
Fortællertyper.
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Respons på ”Kan faglighed også fortælles” Else Steen Thomassen, dansk og spansk Kolding Gymnasium Sdu, 21. januar 2015.
Om Friedrich Nietzsche liv
Eventyrforløb 8.a½ Præsentation af forløb Gennemgang af genretræk
Velkommen Inddragelse af barnets udtalelse i analysen.
”Den største sorg i verden her er dog at miste den, man har kær”
Vædderen Af Cecil bødker.
Virtuelle verdener og rum, forår 2002 Lisbeth: Baggrund BA i Litteraturvidenskab & Medievidenskab MA i Image Studies (University of Kent) Cand.mag i Litteraturvidenskab.
Kulturforskelle Af: Rikke Nors.
Kort om 80’er modernismen.
FORFATTER Tove kom til verden d. 14. december 1917, men hun sagde hele sin levetid at hun var født i Hun var gift fire gange. Tove døde d. 7 marts.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Ole H. Sørensen Hvad er stress? Historisk perspektiv Af Ole H. Sørensen/NFA.
“At stå ved siden af, når livet gør ondt” Videbæk 2015 Ved autoriseret psykolog Aida Hougaard Andersen Agape 1.Hvordan reagerer mennesker på sorg og tab?
Filmanalyse. Læringsmål Lære berettermodellen at kende Samarbejde Tale, skrive og læse på dansk.
Eksistentielle spørgsmål udspringer af eksistentielle behov
BAGGRUND FOR DEN INTERAKTIVE ASSISTENT
Autoriteter.
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Billeder af det uvirkelige liv - Gysets univers Tekst: Rikke Schubart: I lyst og død, pp: 72-84

To centrale karakteristika 1.Genkomsten af det fortrængte 2.Læserens ambivalente reaktion af lyst og død

Ambivalente Reaktion Ambivalente oplevelse af lyst og angst Fascination i indlevelsens øjeblik Konsekvens: – Desinteresseret tilskuer – en umulighed! – Tilskuerengagement – en forudsætning ved den rituelle genre

Den sanselige reaktion Beror på uhyggens oprindelsested – Forestillet fare vs. Virkelig fare – Rikke Schubart: ”En lystfuld fantasi forbundet med vore forbudte fantasier” – ”Gyset formulerer de forbudte fantasier i et urealistisk sprog”

Dramaturgisk konsekvens Fortællesynsvinkler – Moderens og offerets vs. alvidende fortæller – Intention: Med fortællersynsvinklen tilbydes tilskueren mulighed for en følelsesmæssig identifikation / oplevelse – (Monsterets perspektiv) Hvordan føles det at slå ihjel? – (Offeret perspektiv) Hvordan føles det at blive jagtet?

Orkestreringskonsekvens Karakterfremstillingen: – Individerne i gyserfilmen fremstilles Skitseagtigt, generelt Overfladisk Stereotypt

Orkestreringen Offer Monster

Monsteret – En dobbeltgænger-figur, der repræsenterer individets og/eller samfundets fortrængte sider – Samfundets Anden – Altid dødbringende og uhyggelig – Monsterets former Aliens: – Horror: Den arketypiske angst vi møder i drømmen Antropomorfer: – Terror: Den konkrete angst vi møder i storbyens virkelighed

Offer – Næsten altid en ung, smuk og jomfruelig kvinde… Sårbar Følsomt objekt for overgreb

Karakterernes samspil – Det negative kærlighedsforhold – gysets traditionelle romance Direkte videreførelse af gotikkens tradition med jomfru - skurk Monsteret forfølger sit offer med sadistiske (seksuelle) intentioner Offeret flygter med masochistiske forventninger

Karakterernes Samspil II Afbilleder IKKE reelt forholdet mellem mænd og kvinder – Følelser Angsten (Feminine) og Aggressionen (Maskuline) – Fantasier Underkastelsen (Feminine) og Angrebet (Maskuline)

Funktion og Morale Karakternes funktioner – Monsteret: Viser genkomsten af det fortrængte – Offeret: Konfrontationen med det fortrængte Morale – Rikke Schubart: ”Den ydmygede og forfulgte kvinde tager kampen op, bliver til monsterets modige og handlekraftige modstander og ender som vinder. Hun overlever kun ved at aktivere sine maskuline evner, for de feminine kvaliteter bringer hende ikke levende gennem handlingen.”

Samspil Afbilleder IKKE reelt forholdet mellem mænd og kvinder – Følelser Angsten (Feminine) og Aggressionen (Maskuline) – Fantasier Underkastelsen (Feminine) og Angrebet (Maskuline)