Cykelkonference 2005 IDA, 14. oktober 2005 Thomas Krag Mobility Advice.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

Statens Institut for Folkesundhed Risikofaktorer og folkesundhed i Danmark.
NVF Organisation og marked Atkins Ørestad 8. Marts 2013
Flere kvinder i Forskning -Kønsfordelingen blandt forskere i Danmark
Ikke-motoriserede transport former
Reform af førtidspension og fleksjob
Velkommen til Jeopardy: Trafiksikkerhed i Øjenhøjde
Hvor meget må kvaliteten i et robust og forsvarligt beredskab koste?
Vejtrafikstøj Vejtrafikstøjs genevirkninger Beskrivelse af støj
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Helbredseffekten af rygestop og rygereduktion
Finansiering – valg af produkter
1 Beboerinformation BL: Budskaber og målgrupper Paul R. Metelmann.
1. Åbenhed og gennemsigtighed 18 initiativer 3 ?
Solcelleanlæg – for private
Fremme sundhed og forebygge sygdom
Vækstfondens medfinansiering af virksomheder
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Indtægter (indtjening)
de sundhedsøkonomiske perspektiver
Hvordan sikre cykeltrafikken prioritet? - internationale erfaringer Nasjonal Sykkelkonferanse Drammen september 2002 Civilingeniør Thomas Krag.
Status på danske patientforeninger
Den oversete epidemi Data fra 2002.
Rygning og helbred blandt socialt udsatte i Danmark 3. november 2009 Pia Vivian Pedersen Statens Institut for Folkesundhed Syddansk Universitet.
Oplæg af Mads Lundby Hansen Cheføkonom CEPOS. Regeringens globaliseringsstrategi: Danmark skal være et førende vidensamfund Men hvordan er det med incitamentet.
Infrastruktur som en vækstdriver for Danmark Københavns Lufthavne 9. marts 2011 Kan transportinfrastruktur skabe vækst? Niels Buus Kristensen 1.
Claus Timm, Stefan Frello og Morten Nilsson
Debatmøde Århus, 20. februar 2006 Thomas Krag Mobility Advice Cykeltrafik – økonomi og baggrund.
Skattereformen Baggrunden for skattereformen. Den demografiske udvikling (færre personer i den arbejdsdygtige alder) Globaliseringen (større international.
Afløsningsopgave 2.
”KONFERENCE FOR HANDICAPRÅDENE I REGION HOVEDSTADEN” Nødvendigt med en politisk debat ”Nulvækst” kræver omtanke Handicapområdet er et vækstområde og må.
Mobility management og sundhed Mobility og Sundhed.
SF Ungdom Ved..
Gennemsnitlige udgifter til sundhedsvæsen, Alder kr
Forebyggelse – en del af løsningen eller en del af problemet ?
Hypertension 2005 Hans Ibsen 29. April Det danske Blodtryk Uerkendt! Underbehandlet!
Charterrejser Group 4. Gennemsnitlig udgift pr. husstand I perioden brugte den gennemsnitlige husstand 3.488,50kr på pakkerejser.
Brugerne på Kommunikationsforum.dk
Cost-benefit analyse af cykling og sundhed
Stiliseret cost-benefit som ”evalueringsmetode” Rasmus Højbjerg Jacobsen CEBR Copenhagen Business School.
Sykkelbynettverket Studietur til København
1 Presse- og analytikermøde 31. januar Tidligere udmeldinger om orkanen Branchen Umiddelbart efter orkanen Ca. 1 mia. kr. Medio december 1999.
Cykelbyen KBH. Vores mål for % tager cyklen til arbejde eller til uddannelse i København Antallet af alvorligt tilskadekomne cyklister halveres.
Frederiksberg Ældreråd
Høje Tåstrup kommune Sundhedsprofil og forebyggelse 11. september 2006
MOBILITY MANAGEMENT INTRODUKTION MOBILITY MANAGEMENT & BEVIDSTHED INTRODUKTION.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Cykling, motion, miljø og sundhed
Hvorfor arbejde med trafiksikkerhed? Fordi det står i sundhedsloven... og i Færdselssikkerhedskommissionens nye handlingsplan Fordi kommunerne har forpligtet.
© 2003 Center for Trafik og Transport Sten Hansen | Trafikdage Aalborg 2003 | CLG – Virtuelt center for forskning i Logistik og Godstransport1 Gods- og.
Regeringens Investeringsplan med fokus på transportområdet TØF-konference Industriens Hus, Civilingeniør Thomas Krag Thomas Krag Mobilitetsrådgivning.
Socialudvalget Temamøde 21. september Budgetønske eller spar / lån af eget budget Udbredelse af Længst muligt i eget liv.
Den demografiske trussel -et drama i 3 akter 2. februar 2006 Bjarne Laursen CUF/Registerprogrammet.
Finansiel vurdering af investeringer
 Udgifterne til sårbehandling i kommunerne vil stige med 30 % i perioden p gr af ændringer i demografiske data.  Hjort A et al: Cost of wound.
Khaldoon A Al-Roomi et al, International Journal of Epidemiology, 1994
Økonomiske begreber Samfundsfag.
Cost-benefit analyse af cykling og sundhed Trafikdage Aalborg, 23 August 2005 Thomas Krag Mobility Advice.
Finansielle støjpartnerskaber Brian Kristensen Miljøstyrelsen, Miljøministeriet.
Samfundsmæssige betydning af klimaændringer indenfor landbruget Brian H. Jacobsen, FOI, KU (KVL)
KØBENHAVNERNE ELSKER AT CYKLE % af københavnerne cykler på arbejde De fleste af os i alle slags vejr.
VMS Energi Lektion 4 9 Marts 2010 Dynamisk effektivitet og værdisætning af forbrug af samfundsressourcer over tid. (Fokus på forskellige rentebegreber.)
Universiteter og studenterbevægelse i Chile. Fra overgangen til demokrati til i dag.
Trafikulykker med cykler Jesper Hemmingsen Trafiksikkerhedsafdelingen Vejdirektoratet 1.
Medvind på cykelstierne Cykelkonferencen 2015 Andreas Egense.
Cykelpuljen. Cykelpuljen baggrund Cyklen har i forhold til andre transport- former en række særlige fordele: Fylder mindre på vejene – reducerer trængsel.
DANSK ERHVERV Langvarigt sygefravær – en udfordring for virksomheder og samfund.
TrafikdageAnnette Christensen & Thomas Odgaard 23.aug. 16 De trafikale infrastrukturs betydning for erhvervslivet Chefkonsulent Annette Christensen, DI.
OPSAMLING OG FORELØBIG EFFEKT AF CYKELPULJEN
Hvad ved vi egentlig om trafik?
Præsentationens transcript:

Cykelkonference 2005 IDA, 14. oktober 2005 Thomas Krag Mobility Advice

Cykelkonference 2005 IDA, 14. oktober 2005 Thomas Krag Mobility Advice Det kan betale sig at investere i cykeltrafik

Cykelkonference 2005 IDA, 14. oktober 2005 Thomas Krag Mobility Advice Fortid ”bløde trafikanter” ”svage trafikanter” cyklisterne skal ”sikres” cyklister er nogle, det er synd for cykelstier at sammenligne med socialhjælp

Cykelkonference 2005 IDA, 14. oktober 2005 Thomas Krag Mobility Advice Fortid i nutidssprog Cykelstier som socialhjælp... - så man kunne ligefrem tale om cykelbyrden

Cykelkonference 2005 IDA, 14. oktober 2005 Thomas Krag Mobility Advice Nogle kendsgerninger Kilde: L. B. Andersen et al, Arch. Intern Med. Vol 160, Undersøgelsen omfatter 783 kvinder og mænd – af disse døde under opfølgning. Efter justering for alder, køn, uddannelsesniveau, fysisk aktivitet i fritiden, BMI, fedtstofindhold i blod, rygning og blodtryk var den relative risiko 0,72 for dem, der cyklede til arbejde.

Cykelkonference 2005 IDA, 14. oktober 2005 Thomas Krag Mobility Advice Nogle kendsgerninger Ny viden: De, der cykler, er ikke svage. Det er faktisk mere synd for dem, der ikke cykler.... Måske var det i virkeligheden bedre at få flere til at cykle. Men kan det nu betale sig?

Cykelkonference 2005 IDA, 14. oktober 2005 Thomas Krag Mobility Advice Kan det betale sig? Brancheomsætning, mio. krmoms, mio. kr. Sko Cykler Gang og cykling Konklusion: Skatten på gang og cykling overstiger det offentliges forbrug og investeringer i disse transportformer. 1. En total-betragtning

Cykelkonference 2005 IDA, 14. oktober 2005 Thomas Krag Mobility Advice Kan det betale sig? 2. En samfundsøkonomisk analyse Analyse af et projekt Sætter kroner på alting Ser på ”alt andet lige”-ændringer Ser alene på ændringer, total-betragtninger indgår ikke Sætter netto-resultat i forhold til den offentlige investering

Cykelkonference 2005 IDA, 14. oktober 2005 Thomas Krag Mobility Advice Samfundsøkonomisk analyse

Cykelkonference 2005 IDA, 14. oktober 2005 Thomas Krag Mobility Advice Samfundsøkonomisk analyse Projektet: udbygning af cykel-infrastruktur kampagner for mere gang og cykling. (”fremme af sikker cykeltrafik”)

Cykelkonference 2005 IDA, 14. oktober 2005 Thomas Krag Mobility Advice Samfundsøkonomisk analyse Virkninger på: sundhed (færre sygedage, flere leveår) afgiftsprovenu brugergevinster udgifter til kørsel tidsforbrug luftforurening og andre eksterne omkostninger ulykker Effekt på: gang cykling bilkørsel kollektiv trafik

Cykelkonference 2005 IDA, 14. oktober 2005 Thomas Krag Mobility Advice Samfundsøkonomisk analyse Projektomkostninger: 150 mio kr. pr. år i 12 år 50 mio kr. pr. år derefter Projekteffekter (efter 12 år) : gang+ 200 mio. pkm pr. år(+ 30%) cykling mio. pkm pr. år(+ 50%) kollektiv trafik- 900 mio. pkm pr. år(- 12%) bilkørsel- 900 mio. pkm. pr. år(- 2%) nettoeffekt- 600 mio. pkm. pr. år(- 1%)

Cykelkonference 2005 IDA, 14. oktober 2005 Thomas Krag Mobility Advice Samfundsøkonomisk analyse Ulykker: ingen nettoeffekt (hvilket er pessimistisk skønnet – i flere tilfælde er ulykkestallet faldet samtidigt med at cykeltrafikken er steget)

Cykelkonference 2005 IDA, 14. oktober 2005 Thomas Krag Mobility Advice Samfundsøkonomisk analyse Ulykker: ingen nettoeffekt (hvilket er pessimistisk skønnet – i flere tilfælde er ulykkestallet faldet samtidigt med at cykeltrafikken er steget)

Cykelkonference 2005 IDA, 14. oktober 2005 Thomas Krag Mobility Advice Samfundsøkonomisk analyse Ulykker: ingen nettoeffekt (hvilket er pessimistisk skønnet – i flere tilfælde er ulykkestallet faldet samtidigt med at cykeltrafikken er steget) Cykeltrafik i Holland

Cykelkonference 2005 IDA, 14. oktober 2005 Thomas Krag Mobility Advice Samfundsøkonomisk analyse Ulykker: ingen nettoeffekt (hvilket er pessimistisk skønnet – i flere tilfælde er ulykkestallet faldet samtidigt med at cykeltrafikken er steget) Cykeltrafik i København

Cykelkonference 2005 IDA, 14. oktober 2005 Thomas Krag Mobility Advice Samfundsøkonomisk analyse Luftforurening og andre eksterne omkostninger: 340 mio. kr. mindre pr. år (Kilde: Trafikministeriet, nøgletalskatalog 2004)

Cykelkonference 2005 IDA, 14. oktober 2005 Thomas Krag Mobility Advice Samfundsøkonomisk analyse Tidsforbrug: 44 mio timer mere pr. år (1,4 min/dag pr. dansker) (indgår ikke direkte i regnestykket)

Cykelkonference 2005 IDA, 14. oktober 2005 Thomas Krag Mobility Advice Samfundsøkonomisk analyse Kørselsomkostninger: 3 mia. kr. mindre pr. år gang0 cykling+ 400 mio. kr. pr. år kollektiv trafik mio. kr. pr. år bilkørsel mio. kr. pr. år nettoeffekt mio. kr. pr. år (er ikke direkte medregnet)

Cykelkonference 2005 IDA, 14. oktober 2005 Thomas Krag Mobility Advice Samfundsøkonomisk analyse Brugergevinster: 1,7 mia. kr. pr. år (beregnet ud fra en række forudsætninger om frivillig ændring af transportmiddelvalg)

Cykelkonference 2005 IDA, 14. oktober 2005 Thomas Krag Mobility Advice Samfundsøkonomisk analyse Afgiftsprovenu: 431 mio. kr. mindre pr. år

Cykelkonference 2005 IDA, 14. oktober 2005 Thomas Krag Mobility Advice Samfundsøkonomisk analyse Sundhedsomkostninger: mio. kr. mindre pr. år (offentlig andel 40%, privat andel 60%) (Kilde: En række udenlandske undersøgelser – siden er en dansk kommet til – og nogle forsigtige forudsætninger)

Cykelkonference 2005 IDA, 14. oktober 2005 Thomas Krag Mobility Advice Samfundsøkonomisk analyse Nettoresultat: 23 mia. kr. Benefit-cost forhold: 1,35 Intern rente:66% (beregnet over 50 år og tilbagediskonteret til ”nutidskroner”)

Cykelkonference 2005 IDA, 14. oktober 2005 Thomas Krag Mobility Advice Samfundsøkonomisk analyse Nettoresultat: 23 mia. kr. (over 50 år) At bemærke: statens primære udgifter er små statens sekundære indtægtstab er forholdsvis stort

Cykelkonference 2005 IDA, 14. oktober 2005 Thomas Krag Mobility Advice Det kan betale sig I 1980erne hed opfordringen: ”Gør svage trafikanter stærke”. Nu ved vi, at gang og cykling: gør folk sunde er en sund offentlig investering - og et stærkt kort for samfundsøkonomien.

Nærmere oplysninger Rapporten kan downloades fra Thomas Krag kan kontaktes via Cykelkonference 2005 IDA, 14. oktober 2005 Thomas Krag Mobility Advice