Download præsentationen
Præsentation er lastning. Vent venligst
Offentliggjort afEllen Bertelsen Redigeret for ca. et år siden
1
© 2003 Center for Trafik og Transport Sten Hansen | Trafikdage Aalborg 2003 | CLG – Virtuelt center for forskning i Logistik og Godstransport1 Gods- og Logistikeffekter i vurderingen af store infrastrukturprojekter Sten Hansen
2
© 2003 Center for Trafik og Transport Sten Hansen | Trafikdage Aalborg 2003 | CLG – Virtuelt center for forskning i Logistik og Godstransport2 Disposition Hovedspørgsmål for CLG-9: Hvordan kan de afledte effekter på virksomheders logistik indgå i vurderingen af store infrastrukturprojekter ? 1.Sammenhæng mellem transport og logistik 2.Logistik-Gods effekter og case-studie 3.Tidsværdier for gods 4.Et regneeksempel 5.Konklusion
3
© 2003 Center for Trafik og Transport Sten Hansen | Trafikdage Aalborg 2003 | CLG – Virtuelt center for forskning i Logistik og Godstransport3 Samspil mellem transport og logistik Hvad er samspillet Infrastruktur godstransport logistik
4
© 2003 Center for Trafik og Transport Sten Hansen | Trafikdage Aalborg 2003 | CLG – Virtuelt center for forskning i Logistik og Godstransport4 Samspil mellem transport og logistik (2) Samspil infrastruktur og transport er relativt velskrevet Tidsgevinster, regularitsændringer Samspil mellem transport og logistik er vanskeligt at modellere Manglende årsag-virknings beskrivelser Transport er kun en lille brik i logistikbeslutninger Logistik varierer mellem virksomheder i samme branche Hvordan måler vi det i relation til transport ? Trafikken (biler) kan måles før og efter infrastrukturprojektet Transporten (mængder, sendinger) kan måles før og efter (?)
5
© 2003 Center for Trafik og Transport Sten Hansen | Trafikdage Aalborg 2003 | CLG – Virtuelt center for forskning i Logistik og Godstransport5 Samspil mellem transport og logistik (3) En model til forståelse af samspillet (Flux)
6
© 2003 Center for Trafik og Transport Sten Hansen | Trafikdage Aalborg 2003 | CLG – Virtuelt center for forskning i Logistik og Godstransport6 Logistik-Gods effekter af store infrastrukturprojekter Logistiske benefits for virksomheder søges modelleret gennem variable/indikatorer knyttet til transport (LG-effekter) 4 LG-effekter defineres: større markedsopland ændring i regularitet ændring i sendingshyppighed omlokalisering af lagre Observeres disse i et case-studie af Storebæltsforbindelsen ?
7
© 2003 Center for Trafik og Transport Sten Hansen | Trafikdage Aalborg 2003 | CLG – Virtuelt center for forskning i Logistik og Godstransport7 Logistik-Gods effekter (2) Case-studie af Storebæltsforbindelsen Ex-post studie (litteratur, interviews) større markedsopland+ ændring i regularitet++ ændring i sendingshyppighed+ omlokalisering af lagre mv+ TDC; Carlsberg, Danæg og Danisco undersøgt LG-effekter er hovedsageligt identificeret kvalitativt
8
© 2003 Center for Trafik og Transport Sten Hansen | Trafikdage Aalborg 2003 | CLG – Virtuelt center for forskning i Logistik og Godstransport8 Logistik-Gods effekter (3) Omlokalisering af lager/produktion ved Storebæltsforbindelsen 4 virksomheder: TDC; Carlsberg, Danæg og Danisco (interviews) Danæg: 3 -> 1 ægpakkeri i Christiansfeld Danisco: 4 –> 3 sukkerfabrikker, roetransport via Storebælt TDC: 3 -> 1 centrallager i Odense Carlsberg/Coca-Cola lagre i Fredericia og Høje Taastrup Danægs gevinst ca 0-2 mill. kr årligt (ekstra transport 4 mill kr) Daniscos gevinst er skønnet til ca. 4 mill. kr årligt (40 mill – transport)
9
© 2003 Center for Trafik og Transport Sten Hansen | Trafikdage Aalborg 2003 | CLG – Virtuelt center for forskning i Logistik og Godstransport9 Tidsværdier for gods Tidsværdi: Værdien for virksomheden af at godset kommer hurtigt frem Enhed [kr/ton. time], varegrupper Metoden bruges til marginale forandringer af transporttid Virksomhedens benefits beregnes direkte ud fra tidsbesparelsen Simpel sammenhæng mellem infrastruktur og logistiske benefits Udledning af tidsværdier for gods er vanskelig, SP-metoder eller kapitalværdi Sverige bruger modificeret kapitalværdi metode (varens værdi) Tidsværdier er ”små” – relativt til persontrafik
10
© 2003 Center for Trafik og Transport Sten Hansen | Trafikdage Aalborg 2003 | CLG – Virtuelt center for forskning i Logistik og Godstransport10 Tidsværdier for gods (2) med anhænger 50 SEK/h Lastbil gennemsnit 35 SEK/h
11
© 2003 Center for Trafik og Transport Sten Hansen | Trafikdage Aalborg 2003 | CLG – Virtuelt center for forskning i Logistik og Godstransport11 Regneeksempel på LG-effekter Regneeksempel ved brug af gods tidsværdier LG-effekters bidrag til Benefit/Cost raten af Storebæltsprojektet Kilde: 85-rapporten om Storebæltsforbindelsen Merinvestering i vejbro og banetunnel 4,9 mia. kr (prisniveau 84) Årlige benefits 920 mill. kr år (9,224 mia. kr over 15 år) Benefit/Cost raten af Storebæltsprojektet beregnes B/C = 1,88 Fritidstrafikkens bidrag til B/C rate = 0,19 Alternative færgeinvesteringer var ganske betydelige
12
© 2003 Center for Trafik og Transport Sten Hansen | Trafikdage Aalborg 2003 | CLG – Virtuelt center for forskning i Logistik og Godstransport12 Regneeksempel på LG-effekter (2) Tidsgevinster for Gods over Storebælt beregnes TB = GT G dT (RoH) Dansk tidsværdi savnesGT = 5,6 kr/ton. time benyttes (Femern Bælt) G= 4,0 mill tons (1996)G = 5,8 mill tons (2000) Tidsbesparelse for lastbiler dT = 1,5 h (skønnet) TB = 41,2 mill kr år LG-effekters bidrag til B/C raten på Storebælt: B/C LG-effekter = 0,05
13
© 2003 Center for Trafik og Transport Sten Hansen | Trafikdage Aalborg 2003 | CLG – Virtuelt center for forskning i Logistik og Godstransport13 Konklusioner Godstransport er ”vanskeligt” i projektvurderinger Videns niveauet om samspil mellem transport og logistik er for lavt Tidsværdi for gods er en beregningsmæssig enkel metode Benefits er væsentlig mindre end personers tidsgevinst i et projekt Metoden giver ingen indsigt, hvor i virksomheden benefits omstår Kræver danske tidsværdier Regneeksempel på Storebælt viser bidrag til B/C raten (2-3 %) Studie af LG-effekter viser omlokalisering er væsentlig Daniscos anslåede gevinst er ca 10% af tidsbenefits for gods
Lignende præsentationer
© 2024 SlidePlayer.dk Inc.
All rights reserved.