2.møde, 1. Time forskning - projektarbejde

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Fokusgruppe Hvad er en fokusgruppe?
Advertisements

Videnskabsteori for begyndere
Hvad synopsen skal indeholde fremgår på de
Metode i international økonomi
Hvad skaber det hele menneske? (Fælles mindmap på tavlen)
Videnskabsteori & metode
Problemløsningsteknikker
Hvad er videnskab? - videnskabsteori i relation til projektarbejde
Metode i AT Religion.
Erkendelsesteori: vidensmodel
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Peter Nedergaard: Hypotesetest
Almen studieforberedelse
Hvad er et problem ? Et problem er i sin negativt ladede betydning en for nogle utilfredsstillende situation. Et problem er i sin positivt ladede betydning.
Videndeling i det hyperkomplekse samfund Trine Schreiber
Naturvidenskabeligt Grundforløb
Vidensmodel – projektarbejde analyse, syntese
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Samfundsvidenskabelig metode
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Almen sTudieforberedelse - AT
Vt-9 kursus program 2. møde
Vt-speciale, 1. Møde program
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Konference om Almen Studieforberedelse
Teori, metodologi og metode
Principper for tolkning af data og kritisk stillingtagen
Samarbejde, Læring og Projektstyring
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
AT8 3a 2010.
Samarbejde eksternt/Netværk Et inspirationsværktøj Det er ikke, hvad du ved, men hvem du kender, der tæller!
OM METODER Sund fornuft gange to Klaus Frovin Jørgensen.
Generel introduktion til EC
Samfundsvidenskab Hvad er samfundsvidenskab?
Hvad er metodologi? Metodologi undersøger empiriske og logiske forskningsmetoder omkring meningsdannelse, dataindsamling, databehandling, analyse (begrebsdannelse),
Introduktion til opgaveskrivning
Program: : JEBO introducerer dagens program : JEBO forelæser over af opgavens formål (se bachelorfolderen for analyse af bekendtgørelsen),
Dagens program Præsentation af mig15 min. Præsentation af kurset samt praktisk info (herunder hjemmeside, køb af kompendium m.m.)15 min. Øvelse:
Fremlæggelse af teori og metode d.24 Nov. 2010
Videnskabsteoretisk køreplan til AT på FG
Workshop 1 d. 9/ Humaniora Gry Sandholm Jensen
Videnskabsteori - for begyndere 3g AT 2014
Ingeniør- og naturvidenskabelig metodelære
Videnskabelig argumentation
Om projektarbejdet ved Keld Helsgaun. Disposition Formål Tidsmæssigt omfang Gruppedannelse Valg af projektemne Arbejdsforløbet Vejlederens rolle(r) Projektrapporten.
AT 3.2 Igangsættelse af tankeprocesser – at udvælge endelig sag og formulere problemformulering.
Indhold Præsentation af Karl Popper og baggrund for teoriudvikling
Tek-Nat BÅ - IT&ED - E041 Projektenhedskursus (PE): Studiets metoder (SME) Informatik og datateknik (IT & ED) Kursusholder: Lars Peter Jensen.
Peter Nedergaard: Hypotesetest
- Et samarbejdsprojekt om praksislæring
Overgang fra dataforståelse og meningsanalyse til problembesvarelse
Videnskabsteori og metode
Ipk-model.2 idé Ideen med at modellere en interpersonel kommunikationssituation – set med videnskabsteoretiske øjne er at vise og give overblik over :
Videnskabsteori & metode
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Humanistisk sundhedsforskning
Vidensmodel – projektarbejde analyse, syntese
Problemformulering En problemformulering er et sæt af åbne spørgsmål.
metodologi viden videnskab videnskabsteori erkendelsesteori
Hvordan skriver man sin afsluttende opgave?
SKABELON.
Argumentation Hvad er det?. Er dette argumentation? Argument clinic: 6tDOqd-Z3U.
Samarbejde mellem matematik og samfundsfag. Disposition Indledning Hvorfor skal vi bruge 2 i samfundsfag? Hvordan kan matematikken bruges? Eksempel. Oplæg.
Den naturvidenskabelige metode
Naturvidenskabelig metode
Synopsen skal indeholde
Præsentationens transcript:

2.møde, 1. Time forskning - projektarbejde Forskningsfaser Iagttagelse Indsamling og midlertidig bearbejdelse af data Hypotesedannelse (induktion) Afledning af konsekvenser (deduktion) Afprøvning af hypoteserne Afvejning Projektfaser Problemstilling (meningsdannelse, abduktion) Indsamling af data (empiri, litteratur) Analyse af data, litteraturlæsning Hypotesedannelse (induktion) Afledning af konsekvenser (deduktion) Afprøvning af hypoteserne mhp. data Konklusion Perspektivering

Vidensmodel - projektarbejde problemstilling meningsdannelse/opdagelses- Sammenhæng (abduktion) mening viden sandhed dataindsamling: fakta, det der er sandt om undersø- gelsesgenstanden begrundelse dataanalyse, hypotesedannelse (induktion), afledning og afprøvning af konsekvenser (deduktion) konklusion

Problemstilling og projekttyper Der findes 2 (hoved)typer af projekter Det beskrivende projekt (B-projekt) – problem: hvad, hvilke? Det årsagssøgende projekt (Å-projekt) – problem: hvorfor?

Beskrivende projekt B-projekter er konstaterende og går ud på en nøjagtig beskrivelse af fakta og forhold der findes i forbindelse med problemstillingen. Eksempel: Problem: Hvilke elementer findes der i ipk-model.1’s enkelte situationer og hvad foregår der mellem dem i de forskellige situationer?

Årsagssøgende projekter Årsagssøgende projekter ”udspringer af en nysgerrighed” (Grinsted/Olsen 1994, 9) og går ud på en forklaring. En kvalificeret nysgerrighed forudsætter en forviden om problemstillingen som er i stand til at opdage anomalier. Anomaliens opdagelse forudsætter at der er ”en afstand mellem ens antagelser om verden og den måde hvorpå verden optræder” (l.c.). Problemstilling: Hvorfor fungerer kommunikationen mellem ledelsen L og medarbejderne i afdeling A i virksomhed V dårligt?

Kriterier for en god problemstilling En problemstilling (PS) skal formuleres sådan at den kan styre projektarbejdet. Den skal vise a) en reel nysgerrighed/et ønske om at opnå erkendelse mhp. PS; svarene skal ikke være kendt på forhånd (kreativitetskriterium);

God problemstilling forts. b) PS skal levere en rød tråd for problemets besvarelse/skal være en vejviser hvor man vil hen med sin undersøgelse (dristige antagelser (Popper), formodede svar på PS); den skal fx give mulighed for at opstille en foreløbig disposition (over hvilke undersøgelser og teorier der skal med). (Test: forklar en udenforstående hvad undersøgelsen går ud på!)

God problemstilling forts. c) PS skal vise hvad der er relevant for projektarbejdet og hvad ikke (se relevanskriterium) – dvs. hvad der skal gøres af projektgruppen for at kunne besvare problemet.

God problemstilling forts. relevanskriterium En PS skal være fagligt relevant: dvs. den skal pege mod ”centrale teorier, metoder og teknikker samt data inden for området på det pågældende semester” (temaramme!). PS skal være personligt relevant – dvs. spændende at arbejde med (Piagets pædagogik: interessens rolle!) PS skal være socialt relevant – skal have betydning/værdi ”for den gruppe af mennesker, den omhandler” (o.c., 11 – humanistisk informatik!). PS skal altså være en reel og virkelighedsnær PS. PS skal ligeledes være forskningsrelevant – PS skal være væsentligt (generel betydning!) i forhold til den øvrige forskning.

God problemstilling gennemførlighed, etik PS skal være praktisk gennemførlig (test: indledende litteraturstudier!). PS skal være etisk forsvarlig (fx mhp. interviews og konsekvenser af den producerede viden for en gruppe mennesker der i det virkelige liv har at gøre med problemstillingen). Tip: Pas på fordomme!, har jeg belæg for mine påstande?