Mulighed for en mere effektiv folkeskole Henrik Christoffersen Forskningschef i CEPOS 1
Mine tre spørgsmål: 1. Har grundskolen og økonomisk vækst noget med hinanden at gøre? Svar: Ja i den grad 2. Er den danske grundskole god til at understøtte økonomisk vækst? Svar: Temmelig dårlig 3. Hvad skal gøres? Er skolereformen svaret? Svar: Njøøh. Reformen bygger i væsentlige henseender på tvivlsom viden 2
Økonomisk vækst og uddannelsesscore,
Kan vi nu være sikre på, at det er god skole, som giver vækst – og ikke omvendt? Ja, en række studier viser ”rigtig” årsagssammenhæng Fx er indkomsten hos indvandrere i USA ikke så meget givet af, hvilket uddannelsesniveau de har med sig fra oprindelsesland som af oprindelseslandets skoleniveau i test 4
Score i Uddan- nelse DanmarkSchweizEU-15 Udgifter % af BNP ,85,45,6 Gns. Uddannel- sesår ,915,616,2 Andel lavtuddan- nede ,820,833,7 PISA 2009 Læsning PISA 2009 Matematik
R essourcer og R esultater 6
Folkeskolereformens sandheder Ressourcer (= kroner) hjælper Større skoler giver besparelser og løfter eleverne bedre i faglig henseende Det hjælper at uddanne lærerne bedre. Derfor må de kun undervise der, hvor de har linjefag Der findes en klassekammerateffekt, så derfor en inklusion godt og privatskoler skidt 7
Virkelighedens sandheder Ressourcer (= kroner) hjælper HØJST MEGET LIDT Større skoler giver IKKE INDTIL NU besparelser ELLER løfter eleverne bedre i faglig henseende Det hjælper TILSYNELADENDE IKKE at uddanne lærerne bedre. Derfor INGEN EFFEKT af, at de kun må undervise der, hvor de har linjefag Der findes TILSYNELADENDE IKKE en systematisk klassekammerateffekt, så derfor er inklusion IKKE NØDVENDIGVIS godt eller privatskoler skidt 8
9 Driftsudgifterne per elev i de enkelte kommuner, 2012
10 Kommunens folkeskoleudgifter og undervisningseffekt 2008 og 2012
Udgifter pr. elev og elevpræstation
Skolerne som sociale institutioner Svag socioøkonomi belønnes. Belønningen er øget fra 2008 til 2012 Skolernes præstationer belønnes overhovedet ikke 12
Ulighed i skolepræstationer og indkomst, 2000
Det hidtil stærkeste positive resultat: produktivitetskommissionen Elever på skoler, hvor lærerne i gennemsnit er dygtigere, klarer sig signifikant bedre til eksamen. En elev, der bliver undervist af lærere med syv i gennemsnit fra gymnasiet, vil selv opnå 0,2 højere karakterer til folkeskolens afgangseksamen end en elev, der undervises af lærere med seks i snit. 14
Den totale mangel på effekt af linjefagskompetencer 15
16 Besparelsespotentiale i den danske folkeskole, 2008 og 2012, 2012-priser Millioner kroner Bruttodrifts- udgifter Hvis alle udgifter som den mest udgiftseffektive kommune
17 Vækst i udgifter pr årig og befolkningsvækst af 7-16 årige i kommunerne fra
Hvad kan gøres? 18
Ansvar, autonomi og elevpræstation