1 Samarbejde, Læring og Projektstyring – SLP 8 Det gode samarbejde: Introduktion Erfaringer fra procesanalyserne Samarbejdsaftale Gruppemødets organisering.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Subjektivitet, Teknologi Samfund
Advertisements

Overordnet målsætning:
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Værktøjer/tips og tricks - til implementering af ændringer i egen organisation Hvorfor benchmarking/evaluering Er der nogen, der ved, hvorfor vi laver.
Nina Tange Aarhus Universitet
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en mappe med materiale.
Den gode klasse Forældrenes rolle
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Arbejdspladsudvikling
Indledning I forbindelse med den pædagogiske indsats for at skabe øget sammenhæng i overgangen fra SFO til klub, er der udarbejdet en overgangsmappe med.
Innovation og iværksætteri
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
SLP 4 Samarbejde med vejleder Planlægning og styring
Mødeledelse og deltagelse
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Relationer – børn og voksne
Vejledning i projektarbejde
Når det at vejlede handler om andet end det faglige Søren Hansen Aalborg Universitet At vejlede i projektprocessen; med fokus på problemformulering, problemanalyse.
Professionalisering af vejledningen udfra en gruppeprocesvinkel Del II
Introduktion til vejledning i projektarbejde Anette Kolmos og Søren Hansen 30/8 og 20/
Vejlederens funktion i det problemorienterede projektarbejde
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
23. februar 2009 Dias 1 Studie- og Karrierevejledningen Humaniora Læsegrupper Mødeledelse og planlægning Studie- og karrierevejledningen Humaniora Ea Feldfos.
Samarbejde, Læring og Projektstyring
Velkommen til SLP i P2 Søren Hansen og Jonna Langeland
Projektplanlægning og projektstyring
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Vejlederens kommunikation
For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”. Indføj ”Sted og dato” i feltet for dato og ”Enhedens.
Eksamen i AT Vejledningsplan Ma2VINTERFERIEVINTERFERIE 2Afle- vering Ti23 On32 To2223 FrSkrive -dag.
Læse/studiegrupper.
P0 erfaringsopsamling Program 9.15: Introduktion
Lederseminar 2014 Varde Kommune
PROCESANALYSE 7 mm i SLP Lars Peter Jensen Indhold:
Samarbejde, Læring og Projektmanagement – SLP 10
L Synkront net-baseret samarbejde - kursus ved Morten Knudsen og Thomas Ryberg.
Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
P0 erfaringsopsamling Program 8.15: Introduktion
1 Samarbejde, Læring og Projektmanagement – SLP 10 Projektstyring og konflikthåndtering: Erfaringer fra procesanalyserne Gruppemødet Konflikthåndtering.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
1 Samarbejde, Læring og Projektstyring – SLP 8 Det gode samarbejde: Introduktion Erfaringer fra procesanalyserne Samarbejdsaftale Gruppemødets organisering.
Mød Aalborg Universitet
Samarbejde, Læring og Projektstyring – SLP 8
1 Kommunikation i og fra gruppen MÅL: At gruppen og dens medlemmer bliver bevidste om deres måde at kommunikere på, samt dens betydning for gruppesamarbejdet.
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
Samarbejde, Læring og Projektmanagement – SLP 10
Samarbejde, læring og projektstyring (SLP)
1 Læringsstil, samt Projektplanlægning og projektstyring Mål: At i får kendskab til jeres egen læringsstil. At I får et grundlæggende kendskab til projektplanlægning.
1 Samarbejde, Læring og Projektstyring – SLP 8 Det gode samarbejde:  Introduktion  Erfaringer fra procesanalyserne  Samarbejdsaftale  Gruppemødets.
Evaluering af undervisningen: samfundsfag Vi skal i dag evaluere (bedømme) undervisningen ift. disse emner: Planlægning Fagligt udbytte Arbejdsformer Lektiemængden.
 Historie / erfaring.  Miljø terapi  Arbejde i grupper.  Gruppedynamiker.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
1 PV3: P0-erfaringsopsamling og P0-procesanalyse Kursusholder: Mette Mosgaard.
Mødeledelse og deltagelse Nyremedicinsk Afdeling Y.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Samarbejde Samarbejdsaftaler Erfaringsudveksling Procesanalyser
Mødeafholdelse Forberedelse Afvikling – roller: Opfølgning: Dagsorden
Professionalisering af vejledningen udfra en gruppeprocesvinkel
Professionalisering af vejledningen udfra en gruppeprocesvinkel
Professionalisering af vejledningen udfra en gruppeprocesvinkel
SLP foråret 2011 MedIS og Medicin Lars Peter Jensen,
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Lektion 7 Formål med denne lektion er at arbejde videre med klassekulturen, følge op på surveyen og at afrunde lektionsforløbet i Netwerk. Alle rettigheder.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Præsentationens transcript:

1 Samarbejde, Læring og Projektstyring – SLP 8 Det gode samarbejde: Introduktion Erfaringer fra procesanalyserne Samarbejdsaftale Gruppemødets organisering Kommunikationen i gruppen Uddelegering af opgaver Konfliktløsning Evaluering af samarbejdsprocesser Opsamling

2 Introduktion Erfaringer fra procesanalyserne: Rimeligt, kan forbedres: Samarbejdsaftale Mødekultur Uddelegering af opgaver Dårligt, SKAL forbedres: Kommunikation Konflikthåndtering Læring Projektstyring Andres erfaringer: Arno Kaae (”gruppedoktor” på RUC): ”Mit indtryk er, at gruppedynamikken generelt lider under for dårlig gruppeorganisation, for lidt aktiv lytning og for ringe konfliktbearbejdning.”

3 Gode råd fra procesanalyser, D320: Før et projekt kan gå i gang er det nødvendigt at planlægge det nøje for at alle arbejder mod samme mål. Vi fik et motto, som kom med i vores samarbejds- aftale. Det var FETA:Fleksibilitet, Engagement, Tolerance, Ansvarsbevidsthed Vi holdt et fast fredagsmøde om ugen, hvor man kunne give udtryk for positive eller negative episoder fra den forgangne uge. Fredagsmøderne virkede godt, så man kunne få luft hvis det var tiltrængt.

4 Gode råd fra procesanalyser, D311: Standarddokumenter har været meget tidsbesparende En effektiv indledende brainstorm Aktivitetsdiagrammet har bevirket et bedre overblik over projektarbejdet Top-down nedbrydning af problemet for at opnå bedre segmentering Markant opdeling hele vejen gennem rapporten Gode diskussioner mht. indholdet af de enkelte kapitler Strukturering af afsnit via opsummeringer og delkonklusioner Godt med indholdet af hjemmesiden (referater, arbejdsblade m.m.)

5 Gode råd fra procesanalyser, D315: Efter vi havde fået præsenteret Post-it metoden i SLP, blev gruppen enig om at denne form for brainstorm lød spændende. Det viste sig at være en effektiv måde at lave brainstorm på. Man hurtigt fik et overblik over gruppens ideer. Vi samlede ideerne i små emner, som kunne være interessante for projektet. Dette gjorde at det var enkelt at fordele emnerne i teknisk- naturvidenskabelig- og kontekstuel faglighed. Alt i alt, mener vi at Post-it metoden fungerer rigtig godt. Det er helt sikkert noget, som vil blive benyttet i senere projekter.

6 §1 Arbejdsindsats stk. 1 Det forventes, at alle medlemmer af gruppen har lavet det aftalte arbejde til det aftalte tidspunkt. stk. 2 Det forventes, at alle medlemmer af gruppen leverer det bedst mulige materiale, når personen har fået en opgave. Herunder forventes det, at personen selv har læst korrektur på sit materiale. stk. 3 Det forventes, at alle de, ifølge logbogen, aftalte deadlines overholdes. Er dette ikke muligt, skal det angives i logbogen hvorfor tidsgrænsen ikke er overholdt. stk. 4 Ved arbejde i gruppen forventes det, at der leveres en seriøs arbejdsindsats, når et flertal i gruppen ønsker det. Et møde kan på baggrund af et flertal i gruppen hæves, hvis det ikke fører til noget dvs. hvis arbejdsmoralen er hensigtsmæssig lav. stk. 5 Det bestræbes at alle diskussioner foregår uden ordstyrer, men i tilfælde af voldsom diskussion bliver der påsat ordstyrer. stk. 6 Det bestræbes at minimere overflødige diskussioner.

7 §2 Fremmøde stk. 1 Med mindre der aftales andet, er der mødepligt til alle forelæsninger for alle gruppens medlemmer. stk. 2 Med mindre der aftales andet, er der mødetid hver morgen kl. 8:15. Dette gælder uanset om der er forelæsning eller ej. stk. 3 Individuelt fravær aftales i så god tid som muligt og bør minimeres. stk. 4 Ved sygdom og hindringer som ikke kan forudses gives der besked ved til hele gruppen samt SMS til min. 1 person fra gruppen. §3 Sanktioner stk. 1 For små overtrædelser, hvortil der gives en tilpas god (kreativitet belønnes :-) forklaring, accepteres en undskyldning, samt en mindre bøde i form af en gruppe-bajer. stk. 2 Ved gentagne, alvorlige overtrædelser, kan det komme dertil, at det er nødvendigt at smide et medlem af gruppen ud. Her tænkes specielt på manglende aflevering af projekt arbejde op til deadline, der vil påføre resten af gruppen unødvendigt stress.

8 §4 Vejleder stk. 1 Gruppen har pligt til at aflevere materiale via til vejlederen senest kl. 12 dagen før materialet skal behandles. stk. 2 Gruppen forventer samtidig, at vejlederen har læst materialet, og kommer med konstruktiv kritik. stk. 3 Gruppen efterstræber at planlægge vejledermøder en måned frem ad gangen. stk.4 Der skal laves dagsorden til alle vejledermøder. §5 Faste rutiner stk. 1 Tidsplan skal opdateres, revurderes og evalueres mandag eftermiddag, hvorefter den mailes rundt til alle medlemmer af gruppen. stk. 2 Der skal være sekretær til vejledermøderne. Denne arbejdsopgave skiftes gruppemedlemmerne til (alfabetisk). stk. 3 Opgaven med postafhentning går også på skift mellem gruppens medlemmer (igen alfabetisk).

9 Gruppemødets organisering Udviklende og effektive gruppemøder: 1. Indled altid gruppearbejdet med en personlig tilbagemelding. 2. Diskuter på baggrund af en mødedagsorden. 3. Hav en mødeleder og en referent. 4. Benyt skriftlige indlæg som input til diskussionerne i gruppen. 5. Saml op og konkluder på enhver diskussion. 6. Lad diskussionen munde ud i noget på skrift. 7. Brug hinanden til at konkretisere »hjemmeopgaverne«. 8. Evaluer mødet, hvor alle markerer sig.

10 Kommunikation i gruppen Gør den frie diskussion frugtbar – indsporing: Hvad er vi i gang med at diskutere? Hvad fortsætter vi med at diskutere? Hvordan gør vi det? Hvad skal der komme ud af det? Del beslutningsprocessen op i 4 faser: 1. Markering af ideer, synsvinkler og forslag. 2. Afdækning, uddybning og argumentation. 3. Diskussion og fælles afklaring. 4. Stillingtagen og beslutning.

11 Kommunikation i gruppen - 2 Spørgsmål til afdækning og belysning af et forslag: Hvad er hovedbegrundelsen for forslaget? Hvilke argumenter taler for forslaget og hvilke taler imod? Hvad indebærer forslaget af konkrete handlinger? Hvilke muligheder og begrænsninger giver forslaget? Vær nysgerrige og interesserede! Skriv resultaterne op, så alle kan se dem!

12 Kommunikation i gruppen - 3 Udøvelse af aktiv lytning indebærer, at man: Lader den anden tale. Har øjenkontakt med den talende. Kommunikerer på den andens præmisser. Holder egne meninger og ideer tilbage. Stiller relevante og uddybende spørgsmål. Undgår ledende spørgsmål. Viser forståelse og respekt for den andens mening.

13 Kommunikation i gruppen - 4 Principperne for en markeringsrunde: Alle i gruppen udtaler sig om, hvor de står. Afbryd, kritiser eller kommenter ikke den, der taler. Alle udtaler sig så åbent og ærligt som muligt. Stil hinanden uddybende og understøttende spørgsmål. Vent med at analysere, vurdere og konkludere til sidst.

14 Kommunikation i gruppen - 5 Andre gode råd til gruppens kommunikation: Benyt tænkeskrivning – dvs. midt i en diskussion stoppes op og alle er tavse i 5 min, hvor man i stedet skriver ned hvad man tænker lige nu, efterfulgt af en markeringsrunde. Diskuter ikke uden at skrive – benyt skriftlige oplæg, skriv referater af læst litteratur. Visualiser projekt- og tidsplan – plancher på vægen giver det store overblik. En projektdagbog hører med til god gruppekommunikation.

15 Uddelegering af opgaver For at undgå at undergrupper arbejder i hver sin retning og/eller bliver specialister: 1. Større uddelegerede opgaver rokerer mellem deltagerne med overlap. (Man skriver videre på hinandens oplæg). 2. Delopgaver tages løbende op til diskussion i gruppen. Opgavehaverne udleverer problematiserende spørgsmål forud for diskussionen. 3. Enhver diskussion og tilbagemelding af uddelegerede opgaver indledes med, at opgavehaverne relaterer opgaven til projektets problemfelt og problemformulering.

16 PAUSE Adams trust building exercise

17 Gode råd fra procesanalyser, B204: · Kommunikationen i gruppen er blevet bedre og bedre. Der var en klar sammenhæng mellem, hvad vi lærte i SLP og udviklingen i kommunikationen. · Alle medlemmer i gruppen har haft chancen for at komme til orde. Der er ikke nogen, der er blevet overset. Hvis der har været en, der har været passiv i en diskussion, er der blevet spurgt direkte til den persons meninger. · Når vi arbejde hjemmefra brugte vi IRC til at kommunikere med hinanden. Det har været godt at have et samlingssted på Internettet. · Efter vi har fået kendskab til kommunikationsdiagrammet, placerede vi bordene langs kanten af grupperummet, det har bevirket at kommunikationen er blevet betydelig bedre. Når man diskuterede, så sad man med ryggen til computerne og andre ting, der virkede som distraktions elementer. Når der så skulle arbejdes, sad man heller ikke og kiggede på de andre. Det var ikke så nemt at komme til at sidde at snakke med sidemanden.

18 · Vi valgte at udnævne en person til at holde styr på folk, så det hele ikke gik op i snak. Vi valgte at kalde denne funktion for ”ugens slavepisker”. Det var ikke ondt ment om personen, men titlen beskrev, at det var den person, der stod for, at der blev lavet noget i denne uge.

19 Konfliktløsning - Hvorfor? Gennem bearbejdning af konflikter, bliver usynlige grænser og skjulte normer kendt. Konflikter tapper samarbejdet for energi. Konflikttyper: Personkonflikter/kemi. Kommunikations- konflikter. Faglige konflikter. Rollekonflikter. Organisatoriske konflikter. Mål- og målbestem- melseskonflikter. Interessekonflikter. Arbejdsindsats- konflikter. Holdnings- /normkonflikter. Ambitionskonflikter.

20 Konfliktløsning – én model Husk: Jo tidligere en konflikt identificeres og tages op i gruppen, jo mindre dramatisk. 1. Alle involverede fortæller deres historie og fremlægger deres standpunkt hver for sig. 2. Mægler eller mødeleder formulerer hovedlinierne i konflikten på baggrund af de involveredes fortællinger og standpunkter. 3. Underliggende behov og interesser afdækkes. Hvad er forenelige, og hvad er fælles? 4. Løsningsforslag udvikles, evt. gennem brainstorm. Et forslag vælges. 5. Løsningen formuleres som en konkret aftale. 6. Evaluering af processen og den enkeltes tilfredshed med løsningen.

21 Evaluering af samarbejdet Nuværende målsætning. Samspil og kommunikation. Opfyldelse af delmål. Ansvarlighed. Fagligt udbytte. Brug af vejleder. Arbejdsform. Tre grundprincipper for samarbejdsevalueringer: 1. Alle beskriver egne oplevelser af samarbejdet, og hvordan det påvirker egen person. 2. Alle formulerer konkrete ønsker til en forbedring af samarbejdet. 3. Alle udtrykker, hvad de vil bidrage med for at ændre samarbejdet positivt.

22 Evaluering af den personlige relation 1. Alle forbereder sig på at komme med mindst: -et positivt udsagn og -et kritisk udsagn eller udviklingspunkt til de øvrige i gruppen. 2. Man samles i grupperummet og går to og to sammen om at give feedback til hinanden. Derpå samles alle igen og går ud i nye par, indtil alle har udvekslet feed­back med hinanden.

23 Evaluering af den personlige rolle i samarbejdet 1.Alle forbereder sig på at komme med et indspil på: Hvilke rolle/roller indtager jeg i gruppesamarbejdet? Hvad kan jeg godt lide ved rollen? Hvad ønsker jeg at ændre? 2.De øvrige i gruppen giver feedback: Hvad oplever vi på samme måde? Hvad oplever vi anderledes? 3.Hvordan kan en rolleændring finde sted? Hvad kan personen selv gøre? Hvad kan gruppen gøre?

24 Opgaver: Diskuter på baggrund af forelæsningen og jeres egne erfaringer fra P1 hvilke emner jeres gruppe bør diskutere og lave aftaler om her fra starten af projektperioden, for at sikre at jeres projektarbejde kommer på skinner. Det handler altså om såvel gruppesamarbejde, samarbejde med vejledere, projektplanlægning og –styring, rollefordeling, uddeling af arbejdsopgaver og hvordan i vil få startet jeres projekt. Forebyggelse af konflikter: Afprøv metoden beskrevet på planchen om evaluering af den personlige relation (se slide 22 : Evaluering af den personlige relation).

25 Adams problem solving exercise SLUT her: Opgaveregning