Anderledes undervisningsformer - innovation og fagsamarbejde Anne Gry Hemmesam, Odder Gymnasium.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Portfolioeksamen Studieområde 2
Advertisements

AT opgave 2014 Mad og Mennesker
Samfundsfag og de innovative kompetencer
Program – 10.00: opsamling på cases og innovationsdage - hvor er vi med vores cases? - hvad mangler vi for at komme videre? – 11.00: Innovation.
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
SRP på Faaborg Gymnasium 2013
Science in Action en studieretning med Matematik A, Kemi A, Fysik B.
Forsøgsskoleprojekt – med inspiration fra John Dewey
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Energi- & Vandværkstedet
Dansk og historie i Studieretningsprojektet
Projekt 5 i 12 Laboratorium 9: 26. februar 2013 ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag” ”At holde udviklingsgejsten oppe i en travl hverdag”
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Humanistisk fagsprog Humanistiske fag – dansk, engelsk, tysk, historie mfl. Udgangspunk i ”tekster” Forståelse og fortolkning er overordnet karakteristisk.
Science Class Juelsminde Skole
Reformmesse på Sofiendalskolen
Hvordan er jeg blevet til dén, jeg er?
Tværfagligt undervisningsforløb
Gymnasielektionen screening i dansk
Studentereksamen - stx
Fuld fart frem… anderledes måde.. Hvorfor skal vi være innovative/entreprenante? Den globale udfordring Vi skal konkurrere på produkter og services.
Arbejde i grupper med KIE-modellen
Almen studieforberedelse
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Hvem skal være med til at definere kerneopgaven – og hvordan
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Fagdidaktisk kursus i religion
Gymnasietid Lektielæsning Læringsstile. Lektielæsning Hvad er god lektielæsning? ◦ Man når at lave det, man har planlagt (realistisk planlægning) ◦ Man.
Projektlederens rolle(r)
Uddannelsesparathed - hvad er det
Gør det simpelt Trænings planlægning.
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Undervisning Klasseundervisning Elev oplæg Fælles læsning Fig. Beskrivelse (analyse) Opgaveløsning Film og efterfølgende diskussion Gruppearbejde Laboratorium.
Mundtlig prøve i engelsk og tysk.
Lærermiddelkultur(er)?
Fællesfaglig og faglig skrivning Ideer til sammenhæng Odense, oktober 2011 Birgitte Darger Det frie Gymnasium (i projekt med Ørestad Gymnasium)
Humanistisk fagsprog og læringsstile Dagens program
Den anerkendende interviewform
Henriette Lungholt Formidling og metode – uge 47, efterår 08 Mundtlig kommunikation.
Inquiry Based Science Education - IBSE
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
De naturvidenskabelige fag identificerer sig (også historisk) som
Innovation i AT/SO.
Velkommen til Ny Nordisk Skole akademidag 2015 #nynordiskskole.
Sæt jer ikke for godt til rette! I vil blive flyttet rundt på…
Kort demo af processen BA Leisure Management BA International Sales
INNOVATION I FAGENE - KONFERENCER ÅRHUS OG FREDERIKSBERG SEPTEMBER 2014 MEDIEFAG.
Et udviklingsprojekt for Region Hovedstaden Projektets mål: Øge motivationen for lærere og elever Arbejde med fem innovative kompetencer.
De naturvidenskabelige fag identificerer sig som EKSPERIMENTELLE FAG Eksperimenter.
Innovation Fredericia Gymnasium. De to spor:  Innovation i AT frem mod årsprøve i maj  Muligheder for innovation i studieretninger og afdækning.
Kodeord: Praksis - og ’merværdi’ igennem udadvendt anvendelseorientering Nye videnskombinationer = flere fag i spil Dristigt og eksperimenterende arbejde.
Erfaringer fra næsten 2 år med 2.w, NAG
Hvorfor ændre vores nuværende koncept? UVM: Tilbuddet om lektiehjælp og faglig fordybelse skal styrke elevernes faglige niveau ved blandt andet at tilbyde.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
PHOTO STORY I 2.KLASSE FORTÆLLING I DANSK. FORTÆLLING I DANSK Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at fortælle og udtrykke sig i både.
AT Problemformulering, problemstillinger og innovation.
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Hvorfor bruge flere medier i undervisningen?. Hvorfor bruge medier i undervisningen? 1.Bekendtgørelsen kræver det: ”It er en integreret del af tyskundervisningen,
Innovation i biologi og AT Trine Iversen Gl. Hellerup Gymnasium.
Ny Nordisk Skole Oplæg for NLS 13. okt.. Ny Nordisk Skole er Nyt politisk signal om værdier og mål for uddannelsessystemet – herunder folkeskolen Inspiration.
Kort om de gymanisale ungdomsuddannelser Ligheder og særlige karakteristika Mette Brinch Thomsen Oplæg på mentorkurset for SubUniversity 16. august 2016.
- Med fokus på konkrete eksempler fra arbejdet i FU
Læringsuge 2017/18 De 17 verdensmål
Skriftlighed i nv Skriftlighed i nv Aalborghus Gymnasium.
Praktikvejledertræf PAU den 28/9 2015
Talentudvikling SOSU elever.
Ændring i praktikmål 6 for SSH
Innovation i Naturfaglige fag
Innovation i Naturfaglige fag
Præsentationens transcript:

Anderledes undervisningsformer - innovation og fagsamarbejde Anne Gry Hemmesam, Odder Gymnasium

Innovation

Globaliseringsdagsordenen Samfundets ønske om, at elever udvikler innovative evner og kompetencer – man kunne måske hævde for at skabe overlevelse for velfærdssamfundet, som presses under globaliseringen: vi er nødt til at gøre tingene smartere for at kunne holde hyren

Dogmer for Ny Nordisk Skole (0-18 år) – i uddrag Vi kan selv, og vi skal selv: Handling frem for ord.

- og Vi vil være systematisk undersøgende og åbne for forandring: Vi vil være nysgerrige, opsøgende, innovative og risikovillige for at realisere den enkeltes potentiale. For at ændre verden må vi opdage, at noget kan være anderledes, og være villige til at ændre måden, vi arbejder på.

Hvad er innovation?

Innovation i gymnasiet At skabe et innovativt mindsæt, hvis mål er at skabe merværdi for andre.

AT er udvalgt som prøveplads for innovation i STX Læreplan for AT 1.2. Formål Almen studieforberedelse har til formål at udfordre elevernes kreative og innovative evner og deres kritiske sans i anvendelsen af faglig viden gennem fagligt samarbejde samt styrke deres evne til på et bredt fagligt og metodisk grundlag og i et fremtidsorienteret perspektiv at forholde sig reflekterende og ansvarligt til deres omverden og deres egen udvikling. ………

Eleverne elsker genkendelighed og rutiner Vær bevidst om hvilke faglighed, kompetencer eller færdigheder du vil fremme hos eleverne Eleverne elsker noget som er autentisk Autentiske problemstillinger fra hverdagen Ægte interesse fra lærerens side Anvendelighed Innovation i klasselokalet

Ingen innovation uden viden Spark with imagination, fuel with data (Google)

AT innovation Lærerne bestemmer det overordnede emne Eleverne skal skal tilegne sig fagligt kernestof inden for emnet Brainstorm og ideudvikling vha. onepager Mere fagligt input, men som knytter sig specifikt til elevernes ide (Det er her læreren er på glat is) Klare deadlines for delmål i processen Overblik over processen for eleverne

Faser i et innovationsprojekt Faglig viden Brainstorm Ren kreativitet Alt er tilladt Skøre indfald er velkomne og nødvendige Kritik er forbudt Lyt til hinanden Ideudvikling Faglig analyse af ideerne Hvad er muligt i praktisk og hvad giver mening Her inkluderes viden, ideerne skal beskrives med fagsprog, der skal evt. laves forsøg og regnes Frasortering af ideer Man skal kunne lade en ide gå -også selv om man har brugt meget tid på den og man selv fandt på den

One pager (hjælpe til ideudvikling) Fokus på ideen (sagen). Man skal kunne sælge din ide på en A4 side, ellers er den ikke god nok. Man er mere villig til at slå en ide ihjel, hvis den kun fylder en A4 side.

One pager I skal lave en beskrivelse af jeres ideer, som max må fylde en side. Den skal indeholde følgende punkter. Beskrivelse: Beskriv kort jeres ide Hovedaktiviteter: Hvilken fysik og naturgeografi bygger ideen på? Målepunkter for processen: Opstil i punktform de faglige ting I skal undersøge eller folk I skal kontakte for at komme videre Målepunkter for resultatet: Hvem henvender ideen sig til? Hvilken fordele/værdi har jeres produkt/koncept i forhold til eksisterende produkter/koncepter? Hvilken proces må man forestille sig projektet skal igennem for at kunne virkeliggøres?

Eksempler Fysik C og Old: Fremtidens by. Genopfind et by element fra antikken i en moderne form, som er baseret på bæredygtig energi Matematik A og Dansk A: Kampen om det god liv. Ved anvendelse af matematiske modeller undersøges problematikker omkring bæredygtighed. På baggrund af undersøgelsen udarbejdes et innovativt løsningsforslag i form af en formidling til et publikum/en modtagergruppe (danskfagligt), så de agerer hensigtsmæssigt i forhold til bæredygtig udvikling. Med anvendelse af såvel matematiske som danskfaglige metoder vurderes løsningsforslagets relevans og konsekvenser.

Fagsamarbejde

Hvorfor tværfaglig undervisning Virkelige problemstillinger, på den anden side af undervisningssystemet, er sjældent monofaglige. Anvendelse af viden fra et fag i et andet fag skal trænes.

Snup andres ideer og initiativ Tænk stort, men start småt

TED talks TED talks taler på under 18 min. Tale på engelsk (eller andet fremmedsprog) om et emne der er vigtigt, hvilket vil sige alle emner indenfor kernestoffet i fysik eller kemi. 1.Overskueligt format for eleverne 2.Engelsk fagmateriale på high school niveau let tilgængeligt.

Reverse engineering Split en ting eller et koncept ad Forstå hvad hver enkel del gør Sæt enkel delene sammen til en kopi af den originale ting/koncept eller forbedre den/det

Reverse engineering af en cykellygte Kernestof: Induktion, elektriske og magnetiske felter Træning af innovationskompetencer Husk et sted at fastholde projekter over længere tid f.eks. i Google site eller docs

Reverse engineering (Remix) En tværfaglig platform for innovation og faglig fordybelse

Dansk, musik og fysik Dansk: Eleverne fremstiller en test og lære at skelne mellem plagiat og eget arbejde, samt lærer korrekt kildehenvisning. Bevidst plagiering, omskriv plagieret historie så den bliver elevernes egen, nu kun med citater fra de gamle tekster. Musik: Eleverne analysere et musiknummer, klipper det op i enkelt dele og sætter dem sammen til et nyt nummer. Fysik: Eleverne skaber ny teknologi ud fra delkomponenterne af en solcelledrevet havelampe. Dybdelæring indenfor kernestoffet energi og elektriske kredsløb.

Hvilket tværfagligt element vil være lettest at inkludere i dit fag? Snak med den der sidder lig bag dig

Masse eksperimentet Danish Science factory Andre har designet forsøget og givet instruktioner til dataopsamling Leg forsker og analyser data. Sammenlign din rapport med de rigtige forskeres rapport. Undervisning i folkeskolen

Højtaler puder Ide baseret på How to get what you want af Mika Satomi og Hannah Perner-Wilson Kernestof: Elektriske kredsløb og lyd som eksempel på bølger (elektromagnetisme)

Spørgsmål?

TED talk (Tænk stort men start småt) – Naturvidenskab og engelsk AT-Innovation (vi kan selv, vil skal selv ) – Fysik og old – Fysik og Naturgeografi Undervis i folkeskolen Reverse engineering – Dansk, musik og fysik. Lav en ægte ting – Broder en højtaler – Innovation med induktion AT-forløb i Vita park, produktkrav er vigtigt Masse eksperimentet (hop med på andres ideer) – Leg forsker