VITUS BERING DANMARK VEJLEVEJ 150 DK-8700 HORSENS TLF FAX:

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Et metodeudviklingsprojekt i UU DANMARK UU Vestsjælland
Advertisements

Mor På Vej •Fokus på faglige og sociale kompetencer.
Præsentation til forældremøder
Fastholdelsesstrategier på EUC Syd Udfordringen  95 % af en ungdomsårgang skal gennemføre en ungdomsuddannelse.  Det er nødvendigt at vi alle i fællesskab.
Vejledende samtale Helhedsvurdering.
Overgangsordninger Praktik- og uddannelsesrådgivningen januar 2013
Garantiskolekonference 2013
SOSU i EUD: Nye rammer og opgaver Charlotte Netterstrøm Uddannelseskonsulent Afdelingen for erhvervsrettet ungdomsuddannelse Undervisningsministeriet.
Sammen kan vi mere – ny brobygning til erhvervsuddannelser og erhvervsliv Velkommen! UU Vestsjælland
Et målrettet uddannelsesforløb i 3 trin påLæssøesgades Skole, Århus Produktionsskole og en ungdomsuddannelse.
S AMMEN KAN VI MERE – N Y BROBYGNING TIL ERHVERVSUDDANNELSE OG ERHVERVSLIV UU Vestsjælland v. Helle Jacobsen Overordnet fokus: Implementering af brugbare.
Vejledende samtale og helhedsvurdering på SOSU Nord
Hvem er jeg Hvad kan jeg Hvor skal jeg hen
Forældremøde 9 klasse (skole)
UU Center Kolding Mentorprojekt i UU Kolding •Ide og finansiering •Ungepakke II •Samarbejdspartnere Taxameter - institutionsuafhængig.
’Afklaring om valg af erhvervsuddannelse via frivillig brobygning’
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Hvad er vi (bl.a.) optaget af i UVM?
Ud af skolen – og hva’ så? UU Ringkøbing Fjord
Orientering forældremøde 10. klasse
Orientering forældremøde 9. klasse
Lene Skovgaard Uddannelses Ungdomsvejleder
Uddannelsesvejledning – hvorfor og hvordan? Alle unge gennemfører en uddannelse Vejledningen skal differentieres eVejledning for unge med alm. vejledningsbehov.

Uddannelsesvejledning i 10.klasse Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Brian Nybo (10.B, 10.C + drenge i 10.D) Tina Krogsdal (10.A,
Alle elever skal udfordres på deres uddannelsesvalg og vælge den uddannelse, som de er bedst egnet til!
Grundforløbet Dyr planter og natur ( ca 400 elever /år ) Uddannelserne: Anlægsgartner, produktionsgartner og væksthusgartner Landmand, dyrepasser og jordbrugtsmaskinfører.
Folkeskolereformen på vores skole
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
Virksomhedsskolemodellen 29. september 2014 UU Danmark Samarbejde: UU og Jobcentret – Om unge.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på Bekymringsmærker og kontaktvejleder.
Kompetencevurdering og grundforløbspakker Rørvigseminaet Tirsdag den 26. august 2008 Elsebeth Pedersen Undervisningsministeriet.
1 Erhvervsgrunduddannelsen (egu). 2 Erhvervsrettede ungdomsuddannelser Uddannelsesbilledet Grundforløb (eud) Hovedforløb (eud) Grundskole – (introduktionsforløb)
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
KUU – kombineret ungdomsuddannelse
Unge-støttecenter Lemvig ungdomsgård.
Forældremøde 8. kl. UEA-undervisning
Orienteringsaften på Byhøjskolen 24. januar 2012
Forældremøde Sortedamskolen 2013/14
Vejledning i 9. klasse. Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar: UU Skive, i samarbejde.
Nye mål – Regeringsgrundlag 2005 Danmark skal have en globaliseringsstrategi, der styrker konkurrenceevne og sammenhængskraft: Danmark som førende vidensamfund.
Ungdommens Uddannelsesvejledning Odder & Skanderborg
 Koordineret ledelse  Samme udbud, derfor kan man blive anvist  Pædagogisk samarbejde  Fælles arrangementer.
UU Ringkøbing Fjord Ungdommens Uddannelsesvejledning
UU Ringkøbing Fjord August 2008 Lov nr. 171 Der skal tilrettelægges en særlig indsats for elever fra 6. klasse, der har en øget risiko for ikke at påbegynde.
Vejledning på den politiske dagsorden Regeringsgrundlaget ”Nye Mål” Aftalen ”En ny chance til alle” 4 debatoplæg til Globaliseringsrådet Udspillet om ungdomsklassen.
Velkommen 9. klasses forældre Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Janne Matthiassen Tlf:
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord
EUD-reform og unge i HTK. Erhvervsuddannelsernes store udfordringer 1.Færre unge søger ind på erhvervsuddannelserne, og søgningen direkte fra 9. og 10.
Del af Unge på vej-serien. © Undervisningsministeriet og Integrationsministeriet 2007 Hvorfor uddannelse? Bedre muligheder for job Højere løn Personlig.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på UU’s opgaver Vejledning op til 18 år - Grundskolen – ca. 10 årsværk - 15 – 17 årige –
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
Overleveringer indenfor specialområdet UU Ringkøbing-Skjern.
1 Erhvervsuddannelserne som mål for brobygningsforløb Beskæftigelsesregion - Syd, Nord, Midt, Hovedstaden og Sjælland, Hovedstaden.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på UU som indgangen til det kommunale system - bekymringsmærker og kontaktvejlederfunktion.
Projekt fra ufaglært til faglært. Work-shop Et samarbejde mellem Jobcenter Glostrup, Jobcenter Albertslund, CPH West og 3F, FOA og HK København.
Produktionsskolernes ny rolle. Styrkelse af produktionsskolerne For unge der ikke umiddelbart har forudsætninger for at påbegynde en ungdomsuddannelse.
Ungdommens Uddannelsesvejledning UU Mariagerfjord.
”Klart jeg kan” Et vejledningsforløb for ledige i Jobcenter Odsherred med fokus på motivation og kompetencer Peter Rummelhoff, områdeleder Jobcenter Odsherred.
Stresscoaching forløb Et individuelt stresscoaching forløb for dig, der har fået stress. Forløbet tager udgangspunkt i din stress-situation og strækker.
Kollektiv vejledning 8. klasse, første gang
Klædt på til en erhvervsuddannelse
Bilag 4 Unge og mentorroller.
Perspektiver i ungepakken Per Bredholt Frederiksen
Ungdommens Uddannelsesvejledning Ungecenter Mariagerfjord
Velkommen til brobygningsdage med Hands & Brains aktiviteter
LO’s udspil ”Bedre overgange fra grundskole til ungdomsuddannelse”
SIP3: Differentiering Temaer
Pædagogisk- assistent
Implementering af ungepakken
Præsentationens transcript:

VITUS BERING DANMARK VEJLEVEJ 150 DK-8700 HORSENS TLF. +45 7625 5000 FAX: +45 7625 5111 CEU@VITUSBERING.DK WWW.VITUSBERING.DK VITUS BERING DANMARK STRANDPROMENADEN 4C 8700 HORSENS TLF. 7625 5192 FAX: 7625 5191 VB@VITUSBERING.DK WWW.VITUSBERING.DK UNIVERSITY COLLEGE - VITUS BERING DANMARK CHR. M. ØSTERGAARDS VEJ 4 DK-8700 HORSENS TLF. +45 7625 5000 FAX: +45 7625 5803 CVU@VITUSBERING.DK

Overgang fra Grundskole til Erhvervsuddannelse U – planen – den individuelle uddannelsesplan( EPU) Kontaktlærerhåndbog Screening Individuelt tilrettelagte forløb Fastholdelse Kontaktlærerfunktionen Lokalt netværk ( LVU, job swop, mentor, UUVA hæfte, projekt omkring 2 –sprogede. Diskussions temaer

U- planen og EPU Fælles møde UU og ungdomsvejledere vedr. indhold i U – planen og anvendelse på ungdomsuddannelserne Intern procedure vedr. brug af U planen i.f.m udarbejdelse af EPU / herunder SP initiativer Vejledning omkring udfyldelse af EPU i kontaktlærerhåndbogen Kvalificering af begge er et udviklingsområde

kontaktlærerhåndbog Tids - og aktivitets flow på grundforløbet Introduktionsforløb/checkliste Procedure vedr. screening Testmateriale Checkliste til støtte for samtale/realkompetencevurdering Grønt/gult/rødt lys Merit/SP støtte Vejledning til udarbejdelse af EPU Vejledning til helhedsvurdering Vejledning ifm afslutning på grundforløbet Ordensregler

Screening Alle elever screenes ved start på grundforløb Vurderingsredskab, der kan finde elever, som kan være truet af frafald: Skema 1: - At kunne handle på sin erfaring - At tilegne sig ny læring og hukommelse - At have opmærksomhedsproblemer Skema 2: - At fremvise en personlig og social risiko Resultater / erfaringer med screening

Individuelt tilrettelagte forløb springbrættet og trampolinen At lære med hænderne i stedet for skolebøgerne Mere moden – mere afklaret Pause fra bøgerne - værkstedsaktivitet Ffast lærer, basisværksted - merit Mulighed for dansk, IT, matematik mm TRAMPOLINEN: Uafklaret – mere skole Afprøve forskellige fagområder 5 – 10 uger… eller længere … 14 lektioner på værkstedet 12 lektioner boglige fag Matematik, dansk, engelsk, naturfag/fysik, jobsøgning, design, IT, tysk

kontaktlærerrollen Indsatsområder med henblik på fastholdelse: Den betydningsfulde voksne Den svære samtale Det sociale aspekt – individ/gruppe Konflikthåndtering Coaching Differentiering i.f.t målgruppe ( niveau, vejledning og pædagogik) Udvikling og handleplaner Teamarbejde og samarbejde med forældre Evaluering og dokumentation ( elevplan) …. osv

Lokalt netværk omkring vejledning Task force Fælles vejledningsmateriale Netværksmøder , seminarer og projekter Job Swop Ingen ungdomsuddannelses vejledere i UU Horsens UU rådet LVU/ VFU

DISKUSSION Hvordan kan samarbejdet omkring overgang fra grundskole til erhvervsuddannelse blive bedre? Hvordan kan vi kvalificere U-planen og EPU Hvordan motiverer vi den unge til at bruge disse værktøjer aktivt? Hvad skal der til for at vi kan rumme flere unge – og dermed undgå frafald. Hvad med overgangen fra skole til virksomhed? Hvordan kan vejlederkompetencerne fra erhvervsuddannelserne bringes i spil omkring overgangsvejledningen fra grundskole til EUD ? Hvordan inddrager vi forældrene ?