Forudsætninger for en god samtale fælles forståelse nysgerrighed villighed til at involvere sig med følelser, holdninger og viden lytning ærlighed kongruens perspektivbevidsthed
Den anerkendende undersøgelse Udforskning af nutiden Drømme om fremtiden At skabe fremtiden Beskrivelse af fremtiden
Udforskning af nutiden Eksempler på spørgsmål: - Hvad giver organisationen liv? - Hvad er jeres bedste erfaringer? - Hvilke gode historier fortælles om denne organisation? - Beskriv højdepunkter i jeres samarbejde - Beskriv de bedste arbejdssituationer, du har haft - Hvad sætter du mest pris på ved dig selv og din arbejdsplads?
Drømme om fremtiden Eksempler på spørgsmål: Hvis din arbejdsplads i de kommende år lægger vægt på udvikling og læring, hvad bliver der så fortalt om den om 2 år? Hvordan kunne du ønske dig, at din arbejdssituation ser ud op 2 år? Hvad er det for type arbejdsopgaver, du har? Hvordan ser du din rolle? Hvordan ser du dine kollegers rolle? Hvordan ser du din leders rolle?
Beskrivelse af fremtiden Eksempler på spørgsmål: - Hvad gør I i organisationen, som understøtter udvikling? - Hvilke værdier gælder i organisationen? - Hvordan kommer de til udtryk i jeres handling? - Hvad bidrager du med til succesen? Spørgsmålene skal hjælpe til at beskrive konkrete værdier og adfærd
At skabe fremtiden Eksempler på spørgsmål: - På baggrund af jeres diskussioner og forestillinger - Hvad skal gøres? Hvad er målet med det? - Hvem skal gøre det? - Hvornår skal det gøres? - Hvordan følger vi op på det?
Parvis samtale Tema: Hvorledes skaber vi et læringsmiljø her på holdet? Eksempler på indledende spørgsmål? - Beskriv en situation, hvor du har haft gode oplevelser med at være en del et læringsmiljø - Hvad var det særlige ved situationen? - Hvad var din rolle? - Hvad var det du gjorde, som medvirkede til den gode oplevelse? - Hvad gjorde de andre?