Forudsætninger for en god samtale

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skabelse af dialogiske rum ”
Advertisements

Sprogpakkens 6-dages kursus
Hvilken forskel gør spørgsmål?
At forholde sig professionelt Anne Skov
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
24. november 2006 Lærerseminar Disposition •Soldaten i centrum •Vigtigt om læring •Din rolle i undervisningen •”Hvad vil jeg som skolechef tilbyde?”
Social kapital – rig på relationer
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
E g e s k o l e n E g e s k o l e n ForsideHvem er vi/IFagSkoleåretPrøverAndre aktiviteterSkole/hjemForventningerVelkommen.
Hvad gør livet værdifuldt?
Hvad gør livet så værdifuldt?
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lederudvikling.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Arbejdspladsudvikling
Introduktion til Sprogpakken
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Lena Mossberg At skabe oplevelser ved hjælp af storytelling
Darum skole 4. november 2013.
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
Kultur i organisationer
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
NOEA/Aalborg Universitet
TNL Lederuddannelse.
Hvad gør livet så værdifuldt?
Undersøgende. Indkredser situationen: Hvem gjorde hvad, hvor, hvornår, hvordan.? Hvad skete der? Hvem gjorde hvad? Hvad sagde hun? Var alle der? Hvem var.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Bedre udbytte af it i skolen Noter fra lærernes selvevaluering af tema 1.
Overvej spørgsmålet. Interview en makker
Talent udvikling! SkSke herrens vilje! Christian den 3. Men lad os samarbejde om danske erhvervsuddannelser, der udvikler talenter!
Procesværktøjer.
Den anerkendende interviewform
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Værdigrundlag AEU Chefkursus 2007 Hold 6.
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Vejlederens kommunikation
UDVIKLINGSFORLØB FOR LEDERE Kriminalforsorgen Midt- og Nordjylland Modul 1 Ved brug af materialet og yderligere information kontakt: Jens Linder, Chefkonsulent,
Karl Tomms Spørgsmålstyper Coaching øvelse Frokost
1 Du er leder At være formand er at være leder Men jeg er frivillig – og det er resten af bestyrelsen også! Lederen sætter rammen – sammen med de øvrige.
- et udviklings- og dialogværktøj
Opsummering af strategiske mål fra analysearbejdet Noter alle de strategiske mål, du/I er nået frem til i analysearbejdet Prioriter, sorter, saml og tilføj.
Det nationale ICS og DUBU superbrugerseminar 13
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
At tale om sexualitet.
Peter Westmark Relationskompetence - det er de professionelle voksne der ansvar for kvaliteten af relationen STU - Træf Den
Hvordan spørger man anerkendende?
LANDSBYHAVEN OG KORNING SKOLE
Program for dagen Så´n lidt hygge med kaffe og de runde Hvorfor GRUS?
Præsentation af egen institution En forudsætning for en konstruktiv erfaringsudveksling og sparring indenfor netværket er, at kendskabet til hinanden er.
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
DEN MOTIVERENDE SAMTALE V/ PSYKOLOG KARSTEN ABEL MEDLEM AF MINT BLÅ Kors medarbejder konference 12. november 2015
INNOVATIV KIRKE Et forløb for menigheder, der ønsker at være mere kreative og nyskabende.
Psykisk arbejdsmiljø med fokus på teamsamarbejdet Temadag for AMR – Gladsaxe Lærerforening.
Hvordan motiverer man en ”umotiveret” ung? Aut. Cand. psyk. Silas Charlotte Houlberg Tlf.:
Kunsten at give god feedback
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling.
Præsentation af Praktikvejlederuddannelsen. Praktikvejlederuddannelsen En basisuddannelse med muligheder!
Værdibaseret ledelse. Udgangspunktet Fokus på procesværdi som et middel til at opnå målet (højere produktværdi) Alle byggeriets parter er på banen, og.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Læring gennem registrering og indberetning
Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Tag snakken – bryd vanerne
Fortæl din makker hvad dine vigtigste arbejdsopgaver er.
Anerkendende tilgang Organisationer er levende systemer, og ledelse er en relation Ledelse handler om relationer og sociale systemer Vi kan ikke ændre.
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Forudsætninger for en god samtale fælles forståelse nysgerrighed villighed til at involvere sig med følelser, holdninger og viden lytning ærlighed kongruens perspektivbevidsthed

Den anerkendende undersøgelse Udforskning af nutiden Drømme om fremtiden At skabe fremtiden Beskrivelse af fremtiden

Udforskning af nutiden Eksempler på spørgsmål: - Hvad giver organisationen liv? - Hvad er jeres bedste erfaringer? - Hvilke gode historier fortælles om denne organisation? - Beskriv højdepunkter i jeres samarbejde - Beskriv de bedste arbejdssituationer, du har haft - Hvad sætter du mest pris på ved dig selv og din arbejdsplads?

Drømme om fremtiden Eksempler på spørgsmål: Hvis din arbejdsplads i de kommende år lægger vægt på udvikling og læring, hvad bliver der så fortalt om den om 2 år? Hvordan kunne du ønske dig, at din arbejdssituation ser ud op 2 år? Hvad er det for type arbejdsopgaver, du har? Hvordan ser du din rolle? Hvordan ser du dine kollegers rolle? Hvordan ser du din leders rolle?

Beskrivelse af fremtiden Eksempler på spørgsmål: - Hvad gør I i organisationen, som understøtter udvikling? - Hvilke værdier gælder i organisationen? - Hvordan kommer de til udtryk i jeres handling? - Hvad bidrager du med til succesen? Spørgsmålene skal hjælpe til at beskrive konkrete værdier og adfærd

At skabe fremtiden Eksempler på spørgsmål: - På baggrund af jeres diskussioner og forestillinger - Hvad skal gøres? Hvad er målet med det? - Hvem skal gøre det? - Hvornår skal det gøres? - Hvordan følger vi op på det?

Parvis samtale Tema: Hvorledes skaber vi et læringsmiljø her på holdet? Eksempler på indledende spørgsmål? - Beskriv en situation, hvor du har haft gode oplevelser med at være en del et læringsmiljø - Hvad var det særlige ved situationen? - Hvad var din rolle? - Hvad var det du gjorde, som medvirkede til den gode oplevelse? - Hvad gjorde de andre?