Hvad er god kvalitetet i computerspil Ph.d, Cand. Psych Simon Egenfeldt-Nielsen Seriousgames.dk 26th September 2005, Copenhagen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
IPad, en naturlig del af lege- og læringsmiljøet i Daginstitutionen Mariehønen i Jelling  Mariehønen i Jelling er en aldersintegreret Daginstitution med.
Advertisements

Oplæg v Stine Liv Johansen, ph.d., Aarhus Universitet Opstartsdag i Skanderborg Lørdag den 22. januar 2011.
SFO Nydamskolen Medarbejderundersøgelse i Sønderborg Kommune 2012
Interaktiv kommunikation - strømninger indenfor kommunikation
FORSTÅ DIN NABO! VI ER FORSKELLIGE.
O store Gud O store Gud O store Gud, når jeg dit værk beskuer
EN HELHEDSORIENTERET UNGEINDSATS? ERFARINGER FRA NULPUNKTSANALYSEN AF ROUTE 25 V/ANNE MØLGAARD, RAMBØLL Alternative title slide.
Energi- & Vandværkstedet
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Trygge og udviklende fængsler (og samfund) Samarbejde mellem indsatte, ansatte, ledelse, Kasper, mig og jer…
Koncept Rotary Youth Exchange – Multi District Denmark.
”Den personlige hjemmeside som fænomen” Oplæg til ”Medier og kommunikation” Flemming Skall 5. September 2005.
Gruppe - Hvidovre. Information og kommunikation Formålet er at fremme informationen og kommunikationen mellem de to institutioner og gøre børnene og de.
VIRTUELLE VERDENER AVATARERNE KOMMER 8/5-07 VED JONAS HEIDE SMITH INNOVATIVE COMMUNICATION, ITU Historie Begreber Scenarier.
Velkommen til GLOBE-programmets introduktionskursus Vi vil bestræbe os på - ikke at stresse ikke at stresse ikke at stresse - men heller ikke at.
Læringsspil potentiale og problemer for 3-10 årige Ph.d, Cand. Psych Simon Egenfeldt-Nielsen Seriousgames.dk 14. Marts 2006, Århus “…develop games which.
BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH FORSKNINGEN I BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL Ved.
Computerspil Nu da panikken har lagt sig Jonas Heide Smith HERLEV BIBLIOTEK, 12/
Medier og Unge Ph.d., Cand. Psych Simon Egenfeldt-Nielsen IT-Universitet København Seriousgames.dk 20 Oktober 2005, Vejle.
Computerspil – hvad ved vi egentlig om dem?
Trafiksikkerheden på spil - mulighederne for at udnytte spilmediet…. Rådet for Større Færdselssikkerheds årsmøde 2009 Simon Egenfeldt-Nielsen, PhD, Cand.
Etiske & metodiske problemer i online research - kort diskussionsoplæg.
Arbejdsglæde.
“Bagom Computerspil” Simon Egenfeldt-Nielsen, ph.d stipendiat IT-Universitet København Center for Computer Games Research Copenhagen
Eksamen i Computerspilsteori Tirsdag d Andreas Schroll En hyldest til de gode gamle dage.
Medialisering og organisationsudvikling Taarnby,
Kultur- og branchestudier
Fremtidens Indhold Virtuelle verdener © Serious Games Interactive Simon Egenfeldt-Nielsen, CEO Serious Games Interactive (Ph.d., Cand. Psych.)
Virtuelle verdener og rum VIII: 3. april Virtuelle verdener som spil Primærlitteratur: Aarseth, Espen, “Allegories of Space: The Question.
Fagets Informations Teknologi Introduktion til Programmering i Java For Industri, Global Forretningsudvikling, samt fri studie aktivitet ved Bent Thomsen.
1 1 Game-Research.com Advertainment, edutainment, og spils kritiske potentiale Ph.d stipendiat Simon Egenfeldt-Nielsen IT-Universitet København Game-research.com.
VELKOMMEN til Pædagogisk IT-vejledning efter din skolekultur IT-Vejlederens rolle ændrer sig!
’Seriøse’ computerspil Spil der ikke er ligegyldige – en udfordring til spil-definitionerne.
Øjenstyringscomputer – og hva’ så? Familieweekenden d september 2014 Center for Rett Syndrom.
Pitching Erfaringer fra “B-boys and fly girls”. Har du en god ide til et nyt TV program, så indbyder tvfestival.dk dig til Pitching konkurrence. Måske.
 Intro  Historien – starten på det hele  Formålet  Hjernerne bag  Bomben bruges  Verden synker – Internettet stiger  På nettet kan vi alt  Effekter.
VEJEN TIL DEN GODE LINKEDIN PROFIL
Computerspil til undervisningsbrug Ph.d, Cand. Psych Simon Egenfeldt-Nielsen Adjunkt IT-Universitet København CEO Seriousgames.dk 6. November 2006, København.
Opfølgning på obligatorisk opgave 1 ONK1. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 Overordnet Flere gode opgaver De samme fejl går igen.. Alle der har afleveret.
Den digitale Leg Oplæg Teknologi er alt det, der er opfundet efter du blev født…
Computerspil: Ej blot til lyst Ph.d, Cand. Psych Simon Egenfeldt-Nielsen Seriousgames.dk 29. Marts 2006, Haslev “…develop games which contain advanced.
Computerspil til undervisningsbrug Ph.d, Cand. Psych Simon Egenfeldt-Nielsen CEO Seriousgames 18. April 2007, Hillerød.
5 gode grunde til at tænke seriøst over computerspil: Bred målgruppe: 5-75 år og kønsforskelle Øget afstand mellem udviklere og brugere Teknologisk udvikling.
Frihed, lighed og broderskab – om børn og computerspil ’Children need stronger personal bonds with caring adults. Yet powerful technologies are distracting.
DIN KARRIERE – DIN FREMTID ”Min røv er helt ødelagt. Fuldstændig. Den er rød med blå mærker over det hele.” Maria-Louise Beuchert.
Sociology and social media af: Mads, Emil, Caspar og Jos.
Serious Games Interactive | |
SPIL OG VOLD - HVAD VAR EGENTLIG SPØRGSMÅLET? Jonas Heide Smith Center for Computerspilforskning IT-Universitetet i København SPILFORSKNING.DK
Opfølgning på obligatorisk opgave 1 ONK1. Ingeniørhøjskolen i Århus Slide 2 af 14 Overordnet Generelt rigtigt fine opgaver –Mange fyldt med gode overvejelser.
Computerspil, læring og Internettet ’Many computer games are, essentially, undocumented interfaces, in which the controls, or their mapping to desired.
4. November 2008, Odense Uddannelseforum Simon Egenfeldt-Nielsen Adjunkt IT-Universitet København Computerspil og læring: Læringsspil & kommercielle spil.
Service Action Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 ”Servicejournalistikkens opgave er at levere livshjælp til det moderne.
Electric power is electric particles moving through metal, semiconductor or graphite and special fluids (electrolysis). Some kind of gas are able to conduct.
Usability 24. marts Tilgængelighed 2. Dagens øvelse 3. Spørgsmål.
Arven fra edutainment: Kedeligt men ikke lærerigt Ph.d. stipendiat Simon Egenfeldt-Nielsen IT-Universitet København Game-research.com 24. November 2004,
Mobil Usability , ITU. Spørgsmål jeg gerne vil høre: ”Det gik lidt hurtigt, kan du ikke gentage?” ”Kan du ikke snakke lidt langsommere?” ”Skruer.
1 1 Game-Research.com Læringsspil i fremdrift Adjunkt, Cand. Psych. Simon Egenfeldt-Nielsen IT-Universitet København Seriousgames.dk 12. Maj 2005, Karrebæksminde.
BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL CENTER FOR COMPUTER GAMES RESEARCH COPENHAGEN JONAS HEIDE SMITH FORSKNINGEN I BØRN, UNGE OG COMPUTERSPIL Ved.
Saint Ambrose High School. Cut cylinders and cones – Standard Grade If you are sitting an SQA Credit paper in Graphic Communication, you will be required.
The publisher/developer relationship – or how to make money off those whiny bastards.
Genre in computer games In general Historically As a means of creating new games.
FISA – BATIBOUW Mia, Michelle, Pernille & Sofie CASE.
THE MENTORING JOURNEY.
Tests, references, and essays
Completing secondary education
Introduction to synopsis writing
Hvor er værdien af intern kommunikation?
Spiludvikling.
. Oh, store Gud med fem vers
Forskning i Teledialog
Præsentationens transcript:

Hvad er god kvalitetet i computerspil Ph.d, Cand. Psych Simon Egenfeldt-Nielsen Seriousgames.dk 26th September 2005, Copenhagen

IT-Universitet Kbh.Forskning i computerspils læringspotentiale for ældre målgrupper. Serious GamesLæringsspil baseret på samarbejde mellem seriøs forskning, spiludvikling og indholdseksperter. Framfab Web-bureau som arbejdet med store mærker. Arbejdet med børn, læring, Internet, spil. Game Research.com Samarbejde og kommunikation mellem spilindustri, spilforskning og øvrige industri. Bøger ‘Den digitale leg – om børn og computerspil’ ‘Digitale udfordringer – informationsteknologi i en skole under forandring’ Min baggrund

Skabe ny type af læringsspil baseret på kommerciel spilteknologi og know-how (se for mere info) Skaber prototypen: Global Conflicts: Middle East. Et partnerskab mellem IT-Universitet København, Over The Edge, EA Europe, Alinea, en række skoler og indholdseksperter. Nuværende projekt Det første screenshot fra spillet Global Conflicts: Middle East

Bibliotekets rolle Plads til de store titler men også de mere snævre Dansksprogede Eksperimentelle titler Børnespil Spøgelse med forkølelse (Savannah) Lego Racers (High Voltage Software) Katamari Damacy (Namco)

Tilståelse Jeg synes generelt computerspil sutter – brugere er dumme (Eller måske bare ikke ligesom mig) 1.Vurder ikke spil til dig selv 2.Vurder dem ud fra genre 3.Lav din egen vurdering

Hvad er kvalitet? Der er utallige variantioner af kvalitetsvurdering blandt de mest hyppige er som har tyngde afhængig af genre og målgruppe: Spillets udbredelse/modtagelse (nemme løsning) Antal brugere, tidsforbrug, kritikervurdering, salgstal, brugervurdering Spillet i sig selv (svære løsning) Grafik, teknologi, lyd, usability, spildesign, historie, AI.

Forskellige niveauer og kvaliteter Flash/shockwave/director spil Mobilspil Håndholdte Konsol PC/Mac A titler AAA titler Typer af spil

Spil Unikke brugere 1.Solitaire46.7 mio. 2.FreeCell21.3 mio. 3.Hearts 6.6 mio. 4.Minesweeper 5.4 mio. 5.Spider Solitaire 4.6 mio. 6.MS Ent. Pack 4.2 mio. 7.3D Pinball 2.6 mio. 8.The Sims 1.6 mio. 9.Snood 1.5 mio. 10. Slingo 1.5 mio. 9 /10 er småspil Source: Jupiter Media Metrix study, October 2001 (USA) Udbredelse: Populære spil 2001 (USA)

Source: Udbredelse: Populære onlinespil

Modtagelse: Årets spil (editors) Halo 2 2.Half-Life 2 3.Grand Theft Auto: San Andreas 4.Metal Gear Solid: Snake Eater 5.World of Warcraft 6.Unreal Tournament Ninja Gaiden 8.Burnout 3 9.Metroid Prime 2 10.Katamari Damacy Star Wars: Knights of the Old Republic 2.WarioWare Inc.: Mega Microgames 3.Beyond Good & Evil 4.Project Gotham Racing 2 5.The Legend of Zelda: The Wind Waker 6.Call of Duty 7.Deus Ex: Invisible War 8.Final Fantasy Tactics Advance 9.Prince of Persia: The Sands of Time 10.Soul Calibur II

Modtagelse: Bedst spil og storsellerter 1.Half-Life 2 (2004 ) 2.Half-Life (1998) 3.Baldur's Gate II: Shadows of Amn (2000) 4.Command & Conquer (1995) 5.Grand Theft Auto: Vice City (2003) 6.Civilization II (1996) 7.Quake (1996) 8.Grim Fandango (1998) 9.Diablo (1996) 10.Unreal Tournament 2004 (2004) Pokémon series sold +110 millions from 1996 to 2002 The Sims has sold +40 million copies since its release in 2000 Madden NFL Footbal 30 million copies from the late 1980s to 2003 FIFA Football franchise sold + 20 million copies since 2003

Problemet med denne kvalitetstilgang Udbredelse ikke nødvendigvis sættes lig med kvalitet. Det kan være prisen, mærket eller andre ting som spiller ind. Herunder at mange spil aldrig når frem til brugere – der er kun begrænset hyldeplads i supermarkeder. Salgsprocessen er i høj grad drevet af marketingsbudgetter og de bedst sælgende spil er derfor ikke nødvendigvis de bedste. Ofte købes på baggrund af eksisterende kendskab til tidligere spil eller licensen bag spillet (ex. Star Wars el. Harry Potter). Modtagelsen af spillene i selv er også vanskelig at gennemskue. Mange kritikere har tætte bånd til spilindustri (mulig partiskhed), de er ikke repræsentative og vil ofte være tvunget til at fokusere på mainstream titler. Også brugernes modtagelse kan være vanskeligt da de ofte bygger på bruger ratings på web-sites som besøges af de mere inkanerede spillere dvs. igen er de ikke repræsentative. Oftest kender de heller ikke alle spil og har bestemte genrepræferencer.

Spillet i sig selv (den svære) Gameplay Hvad er det som gør spillet interessant at spille? Hvad er det for et omdrejningspunkt spillet har? Interessante valg? Replayability. Flere løsningsmodeller? Succeskriterier/fejlkriterier Kig på hvad kriterierne er for succes i spillet? Er det åbent for spillerens tolkning og vægtning? Er der mulighed for at variere og vælge succeskriterier igennem spillet? Hvordan er kriterier for at fejle? Er det klare og hvordan måles de? Spillets historie/fortælling Er den helt simple eller en mere avanceret variant, som løbende udvikler sig i spillet. Hvilke rolle spiller historien i spillet?. Er du selv medskaber af historien. Genren Hvilken genre ligger spillet sig op af? Hvilke elementer, navigation, eller indhold kan kobles til genren? Er der nogle typiske genreegenskaber den mangler eller normale regler for konventionen spillet bryder?

Spillet i sig selv (den svære) Læringskurve Hvordan kommer man i gang med spillet, er det nemt, svært, håbløst? Hvilke forudsætninger kræves der? Hvor lang tid tager det at mestre spillet? Hvor mange timer er der lagt op til at spille? Forskellige sværhedsgrader? Grafik, lyd og interface Indpakningen som et spil kommer i er afgørende for den spiloplevelse som spilleren får ved at understøtte andre elementer. Grafikken og lyden kan f.eks. understøtte historien i mere eller mindre grad. Grafik kan man kigge på om der er tale om 2d eller 3d grafik, og hvilke stil grafikken er i. Social dynamik Den sociale dynamik omkring et spil kan være yderst forskellig spændende fra spil som understøtter samspil mellem tusindvis af spillere til helt simple spil, som er bedst velegnet til et hurtigt spil alene i bussen. Overvej hvilke elementer i spillet understøtter social interaktion og kommunikation. Overordnet vurdering Overvej de forskellige elementer og vurder om spillet lever op til spillerens forventninger og indfrier de løfter, som det giver i forhold til sin genrer, intro, reklamer eller omtale. Giver spillet overordnet et godt indtryk? Er det spændende, fascinerende, og interessant?

Et kort eksempel: GTA: San Andreas

Kort analyse GTA: San Andreas Gameplay Gå rundt i by, meget åbent men med overordnet historie. gennemført univers, være en badass, redde verden, frihed og åbenhed, Succeskriterier/fejlkriterier Være voldelig, hurtig, godt overblik. God feedback og fejl straffes ikke for hårdt Spillets historie/fortælling Interesssant historie med hip-hop gangstere i LA delvis medskabende. Rimelig låst men med mulighed for afstikkere. Genren Tredje-person, RPG, action, lever op til forventninger og lidt ekstra gennem store univers og handlingsrepetoire.

Kort analyse GTA: San Andreas Læringskurve Hurtigt at lære, ikke umiddelbart gennemskue sværhedsgrad. God støtte til at lære nye ting og aktiviteter. Grafik, lyd og interface Ikke så fantatisk grafik men god stemning. Lange loadtider. Inteface er holdt til et minimum. Social dynamik Ikke det store – kun 1 spiller Overordnet vurdering Spillets primære styrke ligger i dets åbne, omfattende og stærke univers

Kort analyse GTA: San Andreas “And I loved every minute of it. Early on I would spend hours at a time doing the silly things -- getting my hair cut, working out, putting myself in new fits, and trying to dominate the 'hood. The astounding job that the cast did with their performances really cements all of this. The world feels alive partially because all of the characters are so memorable, and the whole deal just feels incredibly cohesive.” “I hear developers marvel at how "alpha" the graphics look, but the other production values compensate like crazy: more celebrities, more great songs, etc. Who else could get this many stars to show up for something that wasn't an awards show? I mean, Axl Rose and Chuck D are DJs, for goodness' sake! The bar has again been raised; watch the pretenders fall on their faces.” “Like everyone else I love the time period, locale, and characters (especially the brilliant performance by James Woods as a shady CIA agent) in Rockstar's latest, but there are two things that really stand out to me: the music and all of the RPG elements.” Gamespy, Game of the year 2004

Konklusion For biblioteters kvalitetsvurderinger løsningen et sted midt imellem den nemme og den svære løsning. Kig på de forskellige kilder men inddrag ikke kun den klassiske top-10, og vær kritisk. 1.Vurder ikke spil til dig selv 2.Vurder dem ud fra genre 3.Lav din egen vurdering

Best Game of the Year Awards Vurderinger og beskrivelser af spil Web-sites med anmeldelser De vigtigste spil gennem tiderne (forskningsprojekt) Links

Tak fordi i lyttede. Hvis der er spørgsmål eller andet kan I kontakt mig på nedenstående. eller Slides vil blive lagt op på Links: Spørgsmål