DESIGN SKOLEN Gentlemen, let us pool our expertise.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

Logistik Mål og strategier
Dialog og samarbejde om uddannelsesparathed
10 Konkurrencesituation
PEST Analyse værktøj.
Divergent og Konvergent
Lederudvikling.
BUREAU FOR MARKEDSANALYSER Din genvej til viden, indsigt & overblik Man får et hurtigt overblik ved at kigge på farverne. De grønne farver viser, at her.
Analyse af eksterne og interne forhold
Gode råd og eksempler på faldgruber
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Hvordan kan man arbejde meningsfuldhed i forandringsprocesser?
Marketingplanlægning
- som model for ungeinvolvering
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Samfundsøkonomiske gevinster og omkostninger ved udvikling af ”orphan drugs” v. Dorte Gyrd-Hansen Institut for Sundhedstjenesteforskning, SDU.
Dahlbom & Mathiassen Computers In Context 9. Power
Kapitel 2.
Jespersen & Laursen Erhvervs- og organisationspsykologer Magt kulturen Spindelsvævs- strukturen.
Vi gennemførte en række interview ifm
Markedsvurdering.
Fra idé til virkelighed Den innovative Skole 2007 I V Æ R K S Æ T T E R.
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Hverdagens Helte i Danfoss Floor Heating
1. Virksomhedens strategiske planlægning
Kvalitetsstyring som ledelsesværktøj.
Udvikling og styring af en virksomhed
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
IS-Strategi.
Monopolistisk konkurrence
Innovation – et mindset hos ledere og medarbejdere Tina Lambrecht Danske Fysioterapeuter.
Input FMEA Output Shit in = Shit out FMEA
Integration af mennesker, processer og arbejdspladser... En fornyet tilgang til design af fremtidens bygning.
James G. March & Johan P. Olsen: Organizational Learning and the Ambiguity of the Past                    James G. March Johan P. Olsen.
Virksomheder - definition
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Introkursus Køn og ligestilling i udviklingsarbejdet METODE
Forretningsmodel.
Procesværktøjer.
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Igangsætter Landsforeningen af Væresteder Medarbejderuddannelse 10. februar 2010 Marika Sabroe Vejle Misbrugscenter, Værestedsafdeling.
Kodeks for offentlig topledelse
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Adfærdskampagner Mandag den 17. juni 2013 FM | enheden.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Niveauer for læring i organisationen
SWOT-analysen Litteratur lektion 4 Lægaard:
Værdisæt Hylleholt Skole Respekt Faglighed og udvikling Engagement
Henning Boddum Mobil tlf Kordegnenes Årsmøde Velkommen til Strategi og Social kapital.
Kap. 14 – Samlet vurdering af en virksomhed
De 8 excellence-begreber
Et par tips til økonomi Regnskabsanalyse og økonomistyring (rentabilitet, indtjeningsevne, kapitaltilpasningsevne) + likviditet. Hvordan er økonomien sat.
Barrierer i og for forbedringsprojekter Udenom, indenom, henover eller igennem barriererne Hvilken vej vil du? 12. oktober C2E netværk.
Design af organisationen
Kontekst: - Kolding Kommunes tilbud for elever med autisme.
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Forretnings innovation ! 1/15 Det overordnede mål er værdiskabelse i virksomheder Metoder til afklaring af hvilke veje der skal følges. Idé og Udviklingshuset.
Socialisering Kapitel 5.
Organisation & Kultur SOL3 september 2015 Elsebet Gjetting Cand.comm., konsulent.
Sammen skaber vi i morgen Venture City Horsens 10 slides du bør have med /spørgsmål du skal besvare (inspiration Guy Kawasaki) sammen skaber vi i morgen.
4 Interne forhold Oversigt Værdikæder Kernekompetence
Idegrundlag og målsætninger
Præsentation af forretningsplan
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Firmanavn Forretningsplan.
Forbedringsmodellen Test og læring Hvad ønsker vi at opnå? Mål
Præsentation af IT-sikkerhedsfunktionen
Præsentationens transcript:

DESIGN SKOLEN Gentlemen, let us pool our expertise

PROCES I EN SWOT-ANALYSE Ekstern vurdering Ekstern vurdering Trusler og Muligheder i omgivelserne (”Threats and Opportunities in Environment”) Trusler og Muligheder i omgivelserne (”Threats and Opportunities in Environment”) Intern vurdering Intern vurdering Styrker og Svagheder (”Strengths and Weaknesses in Organization”) Styrker og Svagheder (”Strengths and Weaknesses in Organization”) Socialt ansvar Socialt ansvar Ledelsesmæssige værdier (værdigrundlag) Ledelsesmæssige værdier (værdigrundlag) Udformning af strategi(er) Udformning af strategi(er) Vurdering og valg af strategi Vurdering og valg af strategi Implementering af strategi Implementering af strategi

VARIABLE I DEN EKSTERNE VURDERING Samfundsmæssige forandringer Ændringer i kundernes præferencer – med betydning for efterspørgsel og design Ændringer i kundernes præferencer – med betydning for efterspørgsel og design Udviklingen i befolkningens sammensætning – med betydning for distribution, efterspørgsel og design Udviklingen i befolkningens sammensætning – med betydning for distribution, efterspørgsel og design Lovgivningsmæssige ændringer Ny lovgivning – med betydning for omkostninger Ny lovgivning – med betydning for omkostninger Nye prioriteringer – med betydning for investeringer, produkter, services og efterspørgsel Nye prioriteringer – med betydning for investeringer, produkter, services og efterspørgsel Økonomiske forandringer Renteniveau – med betydning for vækstmuligheder og omkostningsniveau Renteniveau – med betydning for vækstmuligheder og omkostningsniveau Valutakurser – med betydning for indenrigs-/udenrigshandel og profit Valutakurser – med betydning for indenrigs-/udenrigshandel og profit Realindkomst – med betydning for efterspørgsel Realindkomst – med betydning for efterspørgsel Konkurrencemæssige forandringer Ny teknologi – med betydning for omkostninger og produkt-/service-/proceskvalitet Ny teknologi – med betydning for omkostninger og produkt-/service-/proceskvalitet Nye konkurrenter – med betydning for priser, markedsandel, dækningsbidrag Nye konkurrenter – med betydning for priser, markedsandel, dækningsbidrag Prisudvikling – med betydning for markedsandel og dækningsbidrag Prisudvikling – med betydning for markedsandel og dækningsbidrag Nye produkter/services – med betydning for efterspørgsel, reklameomkostninger Nye produkter/services – med betydning for efterspørgsel, reklameomkostningerLeverandørforandringer Forandringer i priser på input – med betydning for priser, efterspørgsel og dækningsbidrag Forandringer i priser på input – med betydning for priser, efterspørgsel og dækningsbidrag Forandringer i forsyningskæden – med betydning for omkostninger og leveringssikkerhed Forandringer i forsyningskæden – med betydning for omkostninger og leveringssikkerhedMarkedsforandringer Ny brug af produkter/services – med betydning for efterspørgsel og kapacitetsudnyttelse Ny brug af produkter/services – med betydning for efterspørgsel og kapacitetsudnyttelse Nye markeder – med betydning for distributionskanaler, efterspørgsel og kapacitetsudnyttelse Nye markeder – med betydning for distributionskanaler, efterspørgsel og kapacitetsudnyttelse Udfasning af produkter/services – med betydning for priser, efterspørgsel og kapacitetsudnyttelse Udfasning af produkter/services – med betydning for priser, efterspørgsel og kapacitetsudnyttelse Kun fantasien sætter grænser for hvilke trusler og muligheder, der bør diskuteres/medtages! Kun fantasien sætter grænser for hvilke trusler og muligheder, der bør diskuteres/medtages!

SWOT: VARIABLE I DEN INTERNE VURDERING Marketing Produkt-, service-, proceskvalitet (TQM) Produkt-, service-, proceskvalitet (TQM) Antal produkt-servicelinier Antal produkt-servicelinier Produkt-/service differentiering Produkt-/service differentiering Markedsandel Markedsandel Prispolitik Prispolitik Distributionskanaler Distributionskanaler Salgsfremmende foranstaltninger Salgsfremmende foranstaltninger Kundeservice Kundeservice Markedsanalyser Markedsanalyser Salgsstyrke, sælgerkorps Salgsstyrke, sælgerkorps Forskning og udvikling Innovationsevne vedr. produkter, services, processer Innovationsevne vedr. produkter, services, processer Evne til at iværksætte og vurdere pilot-projekter Evne til at iværksætte og vurdere pilot-projekter Ledelsens informationssystemer Ledelsens informationssystemer Hurtighed og reaktionsevne Hurtighed og reaktionsevne Kvalitet af data, information, viden Kvalitet af data, information, viden Udviklingspotentiale Udviklingspotentiale Bruger-orientering Bruger-orientering Ledelsens sammensætning Færdigheder, kvalifikationer og kompetencer Færdigheder, kvalifikationer og kompetencer Fælles værdigrundlag Fælles værdigrundlag Korpsånd Korpsånd Erfaring Erfaring Koordineringsevne Koordineringsevne

SWOT: VARIABLE I DEN INTERNE VURDERING Daglige drift Kontrol over råmateriale Kontrol over råmateriale Produktionskapacitet Produktionskapacitet Omkostningsstruktur Omkostningsstruktur Anlæg, maskiner og udstyr Anlæg, maskiner og udstyr Lagerstyring LagerstyringKvalitetsstyring Energiforsyning EnergiforsyningFinansiering Kapitalbalance (aktiver, passiver) Kapitalbalance (aktiver, passiver) Omsætningsbalance (indtægter, udgifter, debet, kredit) Omsætningsbalance (indtægter, udgifter, debet, kredit) Nøgletal Nøgletal Aktionærrelationer Aktionærrelationer Interessentrelationer Interessentrelationer Skatteforhold Skatteforhold Menneskelige ressourcer Medarbejdernes færdigheder, kvalifikationer, kompetencer Medarbejdernes færdigheder, kvalifikationer, kompetencer Personalepolitik Personalepolitik Personaleomsætning Personaleomsætning Medarbejdernes arbejdsmoral Medarbejdernes arbejdsmoral Medarbejderudvikling Medarbejderudvikling Kun fantasien sætter grænser for hvilke styrker og svagheder, der bør diskuteres/medtages! Kun fantasien sætter grænser for hvilke styrker og svagheder, der bør diskuteres/medtages!

Styrker Svagheder Muligheder Trusler Udviklings- strategi Ønskværdig placering Vækst- strategi Transforma- tionsstrategi Red hvad reddes kan Forlad kampladsen Bruno Christensen: Morgendagens leder, 1994

DESIGNSKOLENS PRÆMISSER Strategiformulering bør være en bevidst, velovervejet tankeproces. Strategiformulering bør være en bevidst, velovervejet tankeproces. Ansvaret for strategiformuleringen ligger hos den øverste leder: han er strategen. Ansvaret for strategiformuleringen ligger hos den øverste leder: han er strategen. Den model der anvendes til strategiformuleringen skal holdes simpel og uformel. Den model der anvendes til strategiformuleringen skal holdes simpel og uformel. Strategien bør være enestående, ”one of a kind”: den bedste er resultatet af individualiseret design. Strategien bør være enestående, ”one of a kind”: den bedste er resultatet af individualiseret design. Designprocessen er tilendebragt når strategien fremstår Designprocessen er tilendebragt når strategien fremstår Strategiske valg skal være eksplicitte, udtrykkeligt formulerede, så de kan forblive simple. Strategiske valg skal være eksplicitte, udtrykkeligt formulerede, så de kan forblive simple. Først når strategien er formuleret fuldkomment, unikt, eksplicit og simpelt kan den implementeres. Diagnose først, så forslag til behandling og så behandling (recept!). Først når strategien er formuleret fuldkomment, unikt, eksplicit og simpelt kan den implementeres. Diagnose først, så forslag til behandling og så behandling (recept!).

KRITIK AF DESIGNSKOLEN Den negligerer den inkrementale tankegang om at strategi kan skabes skridt for skridt Den negligerer den inkrementale tankegang om at strategi kan skabes skridt for skridt Den negligerer ideen om at strategi kan være noget der opstår uden tankeprocesser Den negligerer ideen om at strategi kan være noget der opstår uden tankeprocesser Den negligerer at en organisations struktur meget vel kan bestemme dens muligheder for strategisk tænkning og for strategier i det hele taget Den negligerer at en organisations struktur meget vel kan bestemme dens muligheder for strategisk tænkning og for strategier i det hele taget Den negligerer muligheden for at andre i virksomheden end toplederen kan tænke strategisk og formulere strategier Den negligerer muligheden for at andre i virksomheden end toplederen kan tænke strategisk og formulere strategier

KRITIK AF DESIGNSKOLEN Begrebsliggørelsen og ekspliciteringen af styrker og svagheder tager ikke læring i betragtning Begrebsliggørelsen og ekspliciteringen af styrker og svagheder tager ikke læring i betragtning strategien kommer til at overskygge de indre styrker og kompetencer, der ligger organisationen, med mindre der er overensstemmelse mellem disse styrker og kompetencer i organisationen og det strategiske valg strategien kommer til at overskygge de indre styrker og kompetencer, der ligger organisationen, med mindre der er overensstemmelse mellem disse styrker og kompetencer i organisationen og det strategiske valg At formulere strategien eksplicit medfører en risiko for ufleksibilitet. I usikre tider, i komplekse forhold, kan det være nødvendigt at opretholde alternative veje for handling. At formulere strategien eksplicit medfører en risiko for ufleksibilitet. I usikre tider, i komplekse forhold, kan det være nødvendigt at opretholde alternative veje for handling. Dersom strategien skal formuleres som en helhed kræver det tid og ressourcer. Dersom strategien skal formuleres som en helhed kræver det tid og ressourcer. Adskillelse af formulering fra implementering; tænkning adskilt fra handling. Denne kritik er et evigt problem: kan vi sidde i DTL og designe strategier, som vi har tænkt os til, uden at vi kender de virksomheder, hvorom det handler. Adskillelse af formulering fra implementering; tænkning adskilt fra handling. Denne kritik er et evigt problem: kan vi sidde i DTL og designe strategier, som vi har tænkt os til, uden at vi kender de virksomheder, hvorom det handler.

KRITIK AF DESIGNSKOLEN En strategi der placerer en organisation i en niche risikerer at indsnævre sit eget perspektiv. Det samme gælder for Designskolen. I præmisserne kan vi allerede se nogle begrænsninger i Designskolens perspektiv – både på strategi og på strategisk tænkning: En strategi der placerer en organisation i en niche risikerer at indsnævre sit eget perspektiv. Det samme gælder for Designskolen. I præmisserne kan vi allerede se nogle begrænsninger i Designskolens perspektiv – både på strategi og på strategisk tænkning: Den negligerer den inkrementale tankegang om at strategi kan skabes skridt for skridt. Den negligerer den inkrementale tankegang om at strategi kan skabes skridt for skridt. Den negligerer ideen om at strategi kan være noget der opstår uden tankeprocesser. Den negligerer ideen om at strategi kan være noget der opstår uden tankeprocesser. Den negligerer at en organisations struktur meget vel kan bestemme dens muligheder for strategisk tænkning og for strategier i det hele taget. Den negligerer at en organisations struktur meget vel kan bestemme dens muligheder for strategisk tænkning og for strategier i det hele taget. Den negligerer muligheden for at andre i virksomheden end toplederen kan tænke strategisk og formulere strategier. Den negligerer muligheden for at andre i virksomheden end toplederen kan tænke strategisk og formulere strategier. Hertil kommer ifølge Mintzberg et al.: Hertil kommer ifølge Mintzberg et al.: Begrebsliggørelsen og ekspliciteringen af styrker og svagheder tager ikke læring i betragtning. Hvorledes ved en organisation (læs: toplederen) hvad der er en organisations styrker og svagheder? Kan man i virkeligheden se sine styrker før man prøver og udvikler dem? Man kunne jo foreslå den hypotese, at ens styrker er langt større end man tror og at ens svagheder er langt mindre end man tror, specielt set gennem omverdenens øjne. Begrebsliggørelsen og ekspliciteringen af styrker og svagheder tager ikke læring i betragtning. Hvorledes ved en organisation (læs: toplederen) hvad der er en organisations styrker og svagheder? Kan man i virkeligheden se sine styrker før man prøver og udvikler dem? Man kunne jo foreslå den hypotese, at ens styrker er langt større end man tror og at ens svagheder er langt mindre end man tror, specielt set gennem omverdenens øjne. Strukturen følger ikke nødvendigvis af strategien på samme måde som venstre fod følger højre. Problemet er om det er muligt fuldstændigt at vaske den organisatoriske tavle ren, når man skifter strategi. Fortiden tæller med, lige såvel som omgivelserne. Der ligger heri en indre modsætning i Designskolen: strategien kommer til at overskygge de indre styrker og kompetencer, der ligger organisationen, med mindre der er overensstemmelse mellem disse styrker og kompetencer i organisationen og det strategiske valg. En slags Catch 22, som igen afspejler negligeringen af muligheden for at lære. Det kan være en fordel at fastholde organisationens struktur selvom strategien kræver noget andet, simpelthen fordi man kan nedbryde (uagtet måske) styrker og kompetencer, som er helt afgørende for virksomhedens overlevelse. Strukturen følger ikke nødvendigvis af strategien på samme måde som venstre fod følger højre. Problemet er om det er muligt fuldstændigt at vaske den organisatoriske tavle ren, når man skifter strategi. Fortiden tæller med, lige såvel som omgivelserne. Der ligger heri en indre modsætning i Designskolen: strategien kommer til at overskygge de indre styrker og kompetencer, der ligger organisationen, med mindre der er overensstemmelse mellem disse styrker og kompetencer i organisationen og det strategiske valg. En slags Catch 22, som igen afspejler negligeringen af muligheden for at lære. Det kan være en fordel at fastholde organisationens struktur selvom strategien kræver noget andet, simpelthen fordi man kan nedbryde (uagtet måske) styrker og kompetencer, som er helt afgørende for virksomhedens overlevelse. At formulere strategien eksplicit medfører en risiko for ufleksibilitet. Når først man har formuleret og fortalt om sin strategi risikerer man at blive bundet op på den. Mennesker forventer den følges, det er jo det der er sagt. Men omstændighederne ændres og endnu værre; der kan være ting man slet ikke har indset eller taget højde for. En afsløring af strategien kan medføre, at man kan blive fastlåst i løfter og forestillinger om verden; løfter som man egentlig slet ikke er sikker på man ønsker at indfri; forestillinger som man nu kan se ikke holder længere. I usikre tider, i komplekse forhold, kan det være nødvendigt at opretholde alternative veje for handling. At formulere strategien eksplicit medfører en risiko for ufleksibilitet. Når først man har formuleret og fortalt om sin strategi risikerer man at blive bundet op på den. Mennesker forventer den følges, det er jo det der er sagt. Men omstændighederne ændres og endnu værre; der kan være ting man slet ikke har indset eller taget højde for. En afsløring af strategien kan medføre, at man kan blive fastlåst i løfter og forestillinger om verden; løfter som man egentlig slet ikke er sikker på man ønsker at indfri; forestillinger som man nu kan se ikke holder længere. I usikre tider, i komplekse forhold, kan det være nødvendigt at opretholde alternative veje for handling. Dersom strategien skal formuleres som en helhed kræver det tid og ressourcer. Hvorledes fungerer organisationen i perioder, hvor strategien formuleres? Hvad sker der medens man går og tænker på at ændre kurs. Bliver organisationen overhalet af udviklingen, af andres beslutninger? Dersom strategien skal formuleres som en helhed kræver det tid og ressourcer. Hvorledes fungerer organisationen i perioder, hvor strategien formuleres? Hvad sker der medens man går og tænker på at ændre kurs. Bliver organisationen overhalet af udviklingen, af andres beslutninger? Adskillelse af formulering fra implementering; tænkning adskilt fra handling. Denne kritik er et evigt problem: kan vi sidde på LO-Skolen og designe strategier, som vi har tænkt os til, uden at vi kender de virksomheder, hvorom det handler. På Handelshøjskolen udvikler vi teorier om strategisk tænkning og handling, men kan de bruges i praksis? På virksomheder bruger man ind imellem teorier, men er det det centrale for deres måde at fungere på? Er det ikke praksis? Adskillelse af formulering fra implementering; tænkning adskilt fra handling. Denne kritik er et evigt problem: kan vi sidde på LO-Skolen og designe strategier, som vi har tænkt os til, uden at vi kender de virksomheder, hvorom det handler. På Handelshøjskolen udvikler vi teorier om strategisk tænkning og handling, men kan de bruges i praksis? På virksomheder bruger man ind imellem teorier, men er det det centrale for deres måde at fungere på? Er det ikke praksis?