Velkommen til informationsmøde Folkeskolereform Valg til skolebestyrelsen.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvor er vi nu? En levende skole – hele dagen Viden og ikke vaner
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Forældreorientering Skolereformen.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Læringsreformen En stor forandringsproces er i gang i folkeskolen. Det handler ikke blot om implementering af en ny lov. Det handler om omstilling og udvikling.
Forældrearrangement om folkeskolereform
Information om folkeskolereformen tirsdag den 29. april 2014 mellemtrinnet.
Velkommen til informationsaften om skolereformen den 22. maj 2014.
Folkeskolereform 2014 Mål 1) Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2) Folkeskolen skal mindske betydningen af social.
Tre klare mål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan –Mindst 80 pct. af eleverne skal være gode til at læse og regne.
Skolereformen i Greve - lad os sammen gøre en god skole bedre Møde i Samfund & Skole 30. oktober 2013.
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Skolereformen – Skovvangskolen fra 1. august 2014
Ny folkeskolelov Ikrafttrædelse August Overordnede rammer En længere og varieret skoledag • 30 timer for børnehaveklassen til 3. klasse, • 33 timer.
Et væksthus for børn og voksne
VELKOMMEN TIL FORÆLDREMØDE. REFORMENS MÅL ER: • AT GØRE FOLKESKOLEN ENDNU BEDRE OG UDFORDRE ALLE ELEVER, SÅ DE BLIVER SÅ DYGTIGE, SOM DE KAN • AT HÆVE.
Folkeskole-reformen August 2014.
På vej mod folkeskolereformen
Information om den ændrede skoledag Komme- og gåtider m.m. for elever Juni 2014.
Folkeskolereform Et fagligt løft af folkeskolen.
Skolereformen Overordnede mål:
Reformmesse på Sofiendalskolen
Skolereform august 2014………………
Folkeskolereform 3 overordnede mål:
Velkommen til valgmøde
Skolereformen kort fortalt - reformens mål
Information om folkeskolereformen mandag den 28
Bestyrelsesmøde 30. september 2013 Stavnsholtskolen Folkeskolereform – de helt overordnede rammer.
Skolereform & Arbejdstidsaftale Efterår: Processer og forhandlinger for skoleledere og TR 3. oktober: Stormøde for alle interesserede 16. januar: Skoleafdelingens.
Folkeskolereform 2013 Hammerum Skole.
Folkeskolereformen på Kirkebakkeskolen Anette Leonhard
Hvad skal folkeskolen? For det første skal folkeskolen udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. For det andet skal folkeskolen mindske.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
Vestre Skole og Åløkkeskolen 2014
Folkeskolereformen - generel information
Informationsaften om folkeskolereform og skolebestyrelsesvalg Allingåbro Børneby.
Skolebestyrelsens årsmøde for forældre på Hillerødsholmskolen
FOLKESKOLEREFORMEN Ellekærskolen.
Dialogmøde tirsdag den 17. juni 2014
Tre klare nationale mål
Folkeskolereform på Ørum Skole 2014
Velkommen til forældre, foreningslivet og øvrige interessenter Aftenens program i overskrifter: Velkomst ved skolens ledelse Bestyrelsens årsberetning.
Aftale om et fagligt løft af folkeskolereformen
Folkeskolereformen - et overblik. Et fagligt løft af folkeskolen Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal.
Folkeskolereform Version 1.0
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Skolereform 2014 Hodsager Skole.
Velkommen - Informationsmøde om kommende skoleår.
Folkeskolereformen 2014 Sct. Jacobi Skole.
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
Folkeskolereform 2014.
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
Kollerup Skole Informationsmøde om reformen
Reformen på Stavnsholtskolen. Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de udnytter deres potentialer optimalt Folkeskolen skal mindske betydningen af.
Folkeskolereformen Lystrup Skole. Dagsorden Reformen generelt Skolehverdagen i børneperspektiv Skole-hjemsamarbejdet.
GØR EN GOD SKOLE BEDRE! 1.Folkeskolen skal udfordre alle, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i.
Informationsmøde 17. juni Forældre Skolereformen på Rønneskolen.
Læringsreform i Hillerød. Tre overordnede mål: 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan 2.Folkeskolen skal mindske betydningen.
Folkeskolereform Politiske mål
Velkommen til infomøde om Skolereformen
Folkeskolereform august 2014 Velkommen til oplæg om implementeringen af folkeskolereformen på Haldum-Hinnerup Skolen.
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
Folkeskolereform Politiske mål at udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan at mindske betydningen af social baggrund at øge elevernes trivsel.
Sædding/Ådalens lokalskole
Læringsreformen Hvad er formålet med reformen? – Formålet er: – at alle elever skal blive så dygtige, som de kan blive – at mindske betydningen af den.
FOLKESKOLEREFORM FELDBORG SKOLE JUNI TRE MÅL  FOLKESKOLEN SKAL UDFORDRE ALLE ELEVER, SÅ DE BLIVER SÅ DYGTIGE, DE KAN  FOLKESKOLEN SKAL MINDSKE.
SKOLE- REFORM En ny retning – en ny skolevej. De gode intentioner Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen.
Velkommen til Vestervangsskolen
Velkommen til orientering om folkeskolereformen 10.juni 2014 på Arden Skole Program: 1. Information om den nye folkeskolereform 2. Hvordan gennemfører.
Skolebestyrelsens arbejde Præsentation til forældremøde.
Præsentationens transcript:

Velkommen til informationsmøde Folkeskolereform Valg til skolebestyrelsen

Folkeskolereformens mål Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. Folkeskolen skal mindske betydningen af social baggrund i forhold til faglige resultater. Tilliden til og trivslen i folkeskolen skal styrkes blandt andet gennem respekt for professionel viden og praksis.

Operationelle resultatmål for folkeskolen Mindst 80% af eleverne skal være gode til at læse og regne i de nationale tests Andelen af de allerdygtigste elever i dansk og matematik skal stige år for år Andelen af elever med dårlige resultater i de nationale test for læsning og matematik skal reduceres år for år Elevernes trivsel skal øges På sigt, skal 8. klasse kunne, det 9. klasse kan i dag

Lovens indhold EN LÆNGERE OG MERE VARIERET SKOLEDAG Skoledagen bliver udvidet: 30 timer i børnehaveklassen til 3. klasse 33 timer for 4. til 6. klasse 35 timer for 7. til 9. klasse.

Ændringer i den fagopdelte undervisning Dansk: + 1 lektion om ugen i 4. – 9. klasse Matematik: + 1 lektion om ugen i 4. – 9. klasse Engelsk: fra 1. klasse, 1 lektion om ugen i klasse Musik: + 1 lektion om ugen i 1. og 5. klasse Håndværk og design: + 1 lektion om ugen i 4. klasse (2016) Tysk: + 1 lektion om ugen 5. klasse, 2 lektioner i 6. klasse Natur/teknik: + 1 lektion om ugen i 2. og 4. klasse Valgfag: Obligatorisk 2 lektioner fra 7.-9.klasse

En varieret skoledag Fagopdelt undervisning Understøttende undervisning – består Læringsaktiviteter Lektiehjælp og faglig fordybelse Motion og bevægelse – 45 min. i snit pr. dag incl. idræt. ”Den åbne skole”

Bedre undervisning og læring Mere præcise mål for elevernes læring Læringsmål sættes tydeligere i centrum Tydelige mål skal bidrage til at øge det faglige niveau for både fagligt stærke og svage elever

Understøttende undervisning Den understøttende undervisning skal supplere og støtte undervisningen i fagene og de obligatoriske emner i skolen. Den skal bidrage til at hæve elevernes faglige niveau.

Lektiehjælp og faglig fordybelse klokketimer om ugen Er en del af den understøttende undervisning Skal placeres i ydertimer og er frivillig at deltage i frem til næste valg – forældrene beslutter

Den åbne skole Samarbejdet i ”Den åbne skole” skal virke understøttende for folkeskolens formål og fag, men det skal også medvirke til at fremme den lokale sammenhængskraft og bidrage til at eleverne stifter bekendtskab med foreningslivet.

Andre tiltag Bedre trivsel og undervisningsmiljø Mere ro i klassen Fokus på udskolingen og overgangen til ungdomsuddannelserne Styrket elevinddragelse Styrket forældresamarbejde Kompetenceudvikling

Hvordan får vi frugten skåret ud ?

Hvad så på Hjerting Skole Forældremøde august – september Fælles info på årgangene I klassen

Lektiehjælp og faglig fordybelse Lektiehjælp/fagligfordybelse varetages af ”kendte” lærere og bh.kl.ledere med undervisnings- kompetence i lektiehjælp og fordybelse Et klart fagligt fokus og hjælpen skal tilpasses niveau og behov Årgangene har lektiehjælp samtidig Lektiehjælp placeres i ydertimer og er frivillig at deltage i

Understøttende undervisning At der er som udgangspunkt sammenfald/ tæt teamsamarbejde mellem personalet der varetager understøttende undervisning og den fagdelte undervisning. At de ansvarlige for den enkelte klasses/ årgangs understøttende undervisning udarbejder tydelige mål. At vi på skolen fuldt ud udnytter de forskellige personalegruppers tilgang til læring og trivsel. At vi på skolen prioriterer pædagogers tilknytning startende med de yngste årgange

Skemaeksempel 1. klasse 1. klasseMandagTirsdagOnsdagTorsdagFredag DanskMatematikBilledkunstDanskKristendom DanskMatematikMusikDanskKristendom Dansk MatematikIdrætDansk UUBDanskUUBIdrætDansk EngelskUUBN/TUUBMatematik MusikDansk MatematikUUB Lektiehjælp UUB

Skemaeksempel 5. klasse 5. klasseMandagtirsdagOnsdagTorsdagFredag EngelskDanskTyskDanskN/T KristendomDanskMatematikDanskN/T DanskHistorieHåndarbejdeMatematikDansk DanskHistorieHåndarbejdeEngelsk Matematik MusikIdrætSløjd IdrætMatematikMusikIdrætSløjd Lektiehjælp BilledkunstLektiehjælp UUB

Skemaeksempel 8. klasse 8. klasseMandagtirsdagOnsdagTorsdagFredag EngelskDanskTyskDanskGeografi TyskDanskMatematikDanskGeografi DanskHistorieValgfagMatematikDansk DanskHistorieValgfagEngelsk Fysik/kemiMatematikBiologiIdrætSamfundsfag Fysik/kemiMatematikBiologiIdrætSamfundsfag MatematikTysk KristendomUUB Lektiehjælp UUBLektiehjælp

Lærernes arbejdstid LOV 409: Lærernes arbejdstid Fast mødetid: mellem kl Ugenorm: 40,5 t 8 gange efter kl Skole-hjemsamarbejdet: samtaler 8.00 – Kontakt via Intra Kontakt mellem kl

Der er stadig meget, vi ikke har planlagt endnu men.. Vi har et klart mål: Reformen skal kunne ses/mærkes i hverdagen. Hjerting Skole skal fortsat være en god skole: -Hvor vi sætter høje faglige mål -Trivslen skal være i højsæde og -De voksne skal have en arbejdsplads, de er glade for

Pause -Hvilke forventninger har I som forældre til den nye folkeskolereform? -Hvad glæder I jer mest til? Hvad bekymrer jer mest? -Hvilke spørgsmål har vi endnu ikke fået svar på?

Valg til skolebestyrelsen Vil du have indflydelse på dit barns skolegang ! Skolerne og Skolevæsenet ønsker, at forældrene medvirker til at løse den fælles opgave: Opdragelse Læring Dannelse Det er derfor vigtigt at få valgt nogle personer, der har evnerne og lysten til at fortsætte det gode arbejde i de nye skolebestyrelser

Skolebestyrelsens opgaver Skolebestyrelsen er med til at bestemme: -Undervisningens organisering -Samarbejdet mellem skole & hjem og det fælles ansvar i samarbejdet m.v. -Godkendelse af skolens budget samt godkendelse af undervisningsmidler -Udtalelse om ansættelse af ledere, lærere og pædagoger. -M.m.

Skolebestyrelsens sammensætning 7 forældrevalgte repræsentanter 2 medarbejderrepræsentanter 2 elevrepræsentanter Senest 2 år inde i skolebestyrelsens valgperiode skal 1 til 2 pladser i skolebestyrelsen tildeles repræsentanter for: – det lokale erhvervsliv – lokale ungdomsuddannelsesinstitutioner – eller lokale foreninger

Valgret og valgbarhed Skolebestyrelsens forældrerepræsentanter vælges af og blandt de personer, der på valgets tidspunkt har forældremyndigheden over børn, der er indskrevet i skolen.

Valgprocedure 2014Tidsplan for 2014 Afholdelse af valgmøde Sidste frist for kandidatopstilling Afklaring af om der er freds- eller kampvalg. Hvis fredsvalg: Kandidaterne skal blive enige om opstillingsrækkefølgen kl Hvis kampvalg: Udsendelse af stemmemateriale – Elektronisk afstemning – Valgresultaterne bekendtgøres på skolens hjemmeside kl Klagefrist – Den nyvalgte bestyrelse konstituerer sig kl Senest 2 år inde i skolebestyrelsens valgperiode skal 1-2 pladser i skolebestyrelsen tildeles repræsentanter fra det lokale erhvervsliv, lokale ungdomsuddannelsesinstitutioner eller lokale foreninger. 2 elever vælges af og blandt elever på skolen efter skolestart i august Den nyvalgte skolebestyrelse tiltræder

Kandidater Navn – klasse