1 Aarhus Universitet Afslutningskonference 28. November 2011 Undervisningsorganisering, - former og - medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status på implementering af digitaliseringsstrategi
Advertisements

It og av – alle lærere med
Egå Gymnasium Dialog mellem fagene og erhvervslivet Startkonference 5. September 2011.
UU-Aalborg Evaluering af brobygning og intro 2013/14 Velkommen UU-Aalborg Ungdommens Uddannelsesvejledning.
Lærersamarbejde i Århus Folkeskole og ungdomsuddannelser Lærersamarbejde i Århus Kommune 2009.
D EN TVÆRGYMNASIALE OG TVÆRSPROGLIGE PROCES I G EFIONPROJEKET Konference for netværksprojektet vdr. fremmedsprog i gymnasiet. 14. marts 2012 Anne Vase,
1. november 2007 Carl P. Knudsen
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Aalborg Handelsgymnasium på vej imod Det Digitale Handelsgymnasium.
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
Klasserumsledelse og elevinddragelse Startkonference 5. september 2013
Kort om Niels Brock Erhvervsuddannelser – for de praktisk orienterede
Didaktisk design – digitale medier den
Introduktion 7/9-11 Højstrupgård
Clickers og podcast, en læringsunderstøttende ressource?
Mulernes Legatskole Trivselspolitik – attraktive arbejdspladser
Internationalt møde - Højskolernes Hus 1. apr. 2014
Fornavn Efternavn, Titel Evt. Arrangementsnavn Det rullende universitet A A R H U S U N I V E R S I T E T Kommunikationsafdelingen Line Holdt Rude, phd.
Dialogmøder 2012 De private tilbud og kommunerne - fælles udfordringer og muligheder Geert Jørgensen.
Gymnasielle Skoleprojekter 2011/2012
Rammeforsøg på TEC-HTX Studietid Formål At skabe større sammenhæng mellem uddannelsestid og elevtid At øge lærertilstedeværelsen sammen med eleverne At.
Informationssøgning for ungdomsuddannelserne
Hhx – Handelsgymnasium Htx – Teknisk gymnasium
Hold Fast Oplæg ved UUO-møde om De gymnasiale uddannelser Christian Alnor rektor ved Middelfart Gymnasium og HF.
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Uddannelsesforum 2012 Slip dem løs …! Grøndalsvængets skole København Lærer: Elsebet Jakobsen.
Velkommen Lærersamarbejde i Aarhus august 2012 Aarhus Tech, Viby J.
Page 1 GOVERNMENT /7/365. Program for ”government 2.0 – nytte eller hype?” Onsdag d. 6. april 2011, kl – :Velkommen ved Michael.
AARHUS UNIVERSITET Centre for Science Education 27. marts 2009 Centre for Science Education Michael E. Caspersen Centerleder
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
De naturvidenskabelige kompetencer og erhvervsudviklingen – et samspil v. Udviklingschef Søren Ring, Region Hovedstaden.
Otg.dk – CSL Drenge: It redskaber som motivationsfaktor Metoder: ”Det elektroniske klasseværelse” ”One-on-one coaching”/vejledning Design af digitale.
Fra enkeltlærerprojekt til skoleprojekt Konference om undervisningsformer og –medier i de gymnasiale uddannelser, AU 29. april 2014 Dorte Fristrup, rektor,
Tilføj hjælpelinier: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg ’Gitter og Hjælpelinier...’ 3.Tilvælg ’Vis hjælpelinier på skærm’
ANVENDELSE AF DIGITALE UNDERVISNINGSMATERIALER I AVU, HF OG GYMNASIET – en forskningsrapport om Projekt e-læring Af: Helle Mathiasen Christian Dalsgaard.
Ipads i en skole i bevægelse Bente Meyer, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet, København,
Hvordan lettes overgangen relevant
KONFERENCE ODENSE CONGRESS CENTER 29. SEPTEMBER 2014 Helle Mathiasen Professor, forskningsprogramleder TEKNOLOGIBRUG OG DEN PERFEKTE UNDERVISNING -ifølge.
Projekt e-læring & KVUC flex Oplæg VUC Storstrøm
Projekt e-læring E-fokus konference Stig Pedersen (KVUC)
Elev- og lærererfaringer
Udviklingsprojektet: Deltagelse for alle – også i uddannelsessystemet
Valg af introduktionskursus. 8. Klasse efterår/vinter.
Kursus i tilgængelighed for webmastere, informationsmedarbejdere, redaktører, indkøbere og it-chefer.
Undervisningsorganisering,-former og -medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser Slutkonference for 3. runde af Forsknings-, udviklings-
AU Afslutningskonference Aarhus Universitet 28. november 2011 Undervisningsorganisering,-former og -medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Fokus på skolestarten Hedeboskolen Skagen.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" 1. november.
Præsentation af hhx-projekt: ”Læringsmiljø på hhx kvaliteter og udfordringer”. CeFU bestyrelsesmøde, 11. november 2008 Ved forskningsassistent Arnt Louw.
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Gymnasielle Skoleprojekter 2011/2012 Gribskov gym Rødkilde gym, Vejle Birkerød gymnasium Faaborg gym Egå gym, Aarhus Tietgenskolen, Odense Espergærde gym.
Projekter og netværksdannelse på FG Fredericia Gymnasium 7. februar 2015 Orienteringsmøde om Udviklingsplanen fase 2.
Klasserumsledelse og elevinddragelse Arbejdsseminar 28. august 2014 Camilla Hutters & Astrid Lundby Center for Ungdomsforskning, Aalborg Universitet København.
Kursus i tilgængelighed. Praktisk Undervisere –Lars Ballieu Christensen –Helene Nørgaard Bech –Jacob Nielsen –Maria Barrett Sensus Kursusmappens indhold.
Kursus i tilgængelighed for webmastere, informationsmedarbejdere, redaktører, indkøbere og it-chefer.
It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.
Uddannelsesvejledning MF10.kl. 2011/12 1/8 2010: UU MariagerFjord U-plan, 10. klasse Brobygning Uddannelsessystemets opbygning 1. marts 2012 Gode
Den perfekte undervisning - ifølge eleverne
Velkommen. Dagens Program Velkomst og præsentation Gennemgang af Værktøjskassen Pause med kaffe og kage Erfaringer med Værktøjskassen.
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
Gymnasierådet – 11. marts 2008 Evalueringer af gymnasiereformen Forsøg med digitale eksamensopgaver Forsøg med nyt bioteknologifag i stx og htx.
1 Aarhus Universitet Afrunding 28. November 2011 Undervisningsorganisering, - former og - medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser.
Dagsorden for konferencen onsdag d. 11. marts kl – :
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
Elevproduceret materiale Mulernes Legatskole 27. marts 2014.
Konference om digital skriftlig eksamen i dansk på stx Program – 10.15Velkomst Nikolaj Frydensbjerg Elf, ph.d: Multimodal mediekompetence,
Digital læring og undervisning
Digital dannelse i gymnasiet
Præsentationens transcript:

1 Aarhus Universitet Afslutningskonference 28. November 2011 Undervisningsorganisering, - former og - medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser

helle mathiasen, Afslutningskonference, 28. november 2011, kl – 16.00, Aulaen, Aarhus Universitet Undervisningsorganisering,- former og –medier, på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser : Kaffe/te og udlevering af konferencemateriale i Vandrehallen : Velkomst, Forsknings- og netværksprojektet intention, rammer og proces v/ Helle Mathiasen, professor, projektleder : Oplæg v/ Claus Christensen, Undervisningskonsulent, Ministeriet for børn og undervisning : Oplæg, erfaringer fra skoleprojekterne June Horup, lektor, Rysensteen Gymnasium Jacob Gadegaard, lektor, Tietgenskolen Kaare Petersen, lektor, Aarhus Statsgymnasium Ordstyrer: Claus Gregersen : Frokost i Stakladen : Den kvalitative og kvantitative undersøgelse, nedslag og resultater. v/ Christian W Bech, Christian Dalsgaard, Hans-Peter Degn, Claus Gregersen og Helle Mathiasen : Kaffe/te i Vandrehallen : Paneldebat: Projektskoler v/ skolerepræsentanter og forskere: Stefan Flensmark, Næstved Gymnasium Barbara Dunn, Langkær Gymnasium Karen Yde Callisen, Borupgaard Gymnasium Sten Lauring, Efterslægten HF Jakob Gadegaard, Tietgenskolen Juna Horup, Rysensteen Gymnasium Kaare Petersen, Århus Statsgymnasium Michael Enghoff, KVUC Susanne Stanstrup, Mulernes legatskole Claus Timm, Niels Brock Claus Gregersen, Herning Gymnasium Christian Dalsgaard, Aarhus Universitet Ordstyrer: Hans-Peter Degn Moderator: Helle Mathiasen : Afrunding v/ Helle Mathiasen

helle mathiasen, Projektets fokus Forsknings-, udviklings- og netværksprojekt Undervisningsorganisering, -former og -medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser Runde 1: Runde 2: Runde 3:

helle mathiasen, Formål: at bidrage til en kvalificering af den fortsatte didaktiske udvikling på de gymnasiale uddannelser. - et forsknings-,udviklings og netværksprojekt - ikke et evalueringsprojekt Fokus på nytænkning, mulige nye veje, mht. anvendelse af it og: anvendelse af uddannelsestid og elevtid elev-/lærerroller og – funktioner organisering af undervisning undervisningsformer undervisningsmaterialer elevaktivering - afsæt i praksiserfaringer og brug af digitale medier/netfora - afsæt i tidligere forskning

5 It-anvendelser i undervisningen – afsluttede forskningsprojekter De gymnasiale uddannelser: : Den elektroniske skole, stx 2000 : Fjerneundervisningsforsøg på Aalborg Studenterkursus : Personlige bærbare computere i undervisningen, stx : Det virtuelle gymnasium, stx : Elevproducerede pod-/vodcast i gymnasiet (Pilot, et fag, hhx) : Ikraft: Gymnasier i samarbejde med virksomheder, stx, hhx, htx (it) : Clickers i undervisningen, sciencefag i gymnasiet (stx) : Pod-/vodcast i gymnasiet (flere fag, stx) : Nationalt forsknings,- udviklings og netværksprojekt, UV-org,- former, - medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser De videregående uddannelser: : It på lærerseminarierne (”NovoNordisk-projektet”) : Studerendes brug af konferencesystem/social software, AU : Podcast/video/konferencesystem som undervisningsmedie, AU : Den netbaserede pædagoguddannelse, midt-vest Viborg, UC : Clickers i fysikundervisningen på universitetet Grundskole, gymnasium, universitet: : Overgangsproblematikker som udfordringer i uddannelsessystemet

helle mathiasen, It-anvendelser i undervisningen - optikker Administrative rutiner: UV-org- og UV-former generel info/materiale-distribution ( konferencesystem ”LMS”,”CMS” etc.) div. mix af f2f og net-fora Formidlingsmedier ( fx i/e-bøger, podcast, interaktive-tavler etc) It som redskab til produktion ( fx kontorpakke, pod/vodcasts, simulerings- / ”eksperimenterings”-programmel etc.) It som samarbejdsprocesfacilitator ( fx web 2.0, sociale medier) It som læreprocesfacilitator: Individuel dimension (fx færdighedstræning, fagprogrammer, podcasts, i/e-bøger)

helle mathiasen, skoleprojekter Læring gennem samarbejde i netværk, Google Wave, inkl. facebook, twitter, wikipedia, HUM, NAT, SAMF, hhx, IBC 2 klasser Fifty-fifty, Fronter HUM, NAT, SAMF, hf, KVUC 18 klasser Iphone/ipod touch Web 2.0, HUM, NAT, SAMF, stx, Borupgard, Rosborg 2 klasser Web 2.0 som afsæt for samarbejde, Google Doc, Sec Life, mm HUM, NAT, SAMF, htx og hhx, Viborg T & H Gym. 2 klasser Digitale medier og netmedierede Komm. ifbm. formidling Div. net-fora HUM, SAMF, hf, Efterslægten 4 klasser Kollaborativ læring E-bog, div. Netfora HUM, NAT, SAMF, hhx, Niels Brock 2 klasser Web 2.0 generationen, Blogs, chatrooms, podcasts mm. Fag ikke fastlagt, stx, hf Næstved, 4 klasser Platform til udbud af valgfag LMS, i-tavler mm. NAT(pt), htx, CELF 2 klasser Processkrivn.+ Lektieværksted Elluminate, HUM, NAT, SAMF, stx, hf, 7 fynske gym 10 klasser Sproglab og it i sprogfag Fronter, HUM, stx, Rystensteen, 7 klasser Den papirløse klasse, skole- og elevplatforme”skyen” HUM, NAT, SAMF, stx, Aarhus Statsgym 1 klasse Pædagogisk it-anv. Web 2.0 HUM, SAMF, hhx, Tietgens S, 4 klasser It-baseret læring/it værksteder, skype, blogs, podcasts mm, HUM, NAT, SAMF, stx, Langkær, 2 klasse Skoleprojekter , Podcast, mobile medier, HUM, NAT, SAMF, Ørestad 12 klasser Deltagende skoler, runde 1:

8

9 Empiri: Observation af undervisning på alle projektskoler Interview med hhv. elever og lærere på alle projektskoler Elev- og lærerproducerede materialer Spørgeskemaundersøgelse april 2011 alle projektskolers involverede elever og lærere Skolernes rapporter

10 Rapporter: Projektskolerne 1.rapport, efteråret 2010 Projektskolerne 2.rapport, foråret 2011 Projektskolerne slutrapport, Efteråret 2011 Følgeforskningsrapport 1, efteråret 2010 Følgeforskningsrapport 1, foråret 2011 Følgeforskningens afsluttende rapport, efteråret ymnasiale%20uddannelser/Fokusomraader/It-anvendelse.aspx ymnasiale%20uddannelser/Fokusomraader/It-anvendelse.aspx

11 Didaktisk kontekst? Den didaktiske trekant tema kommunikation (- der intendere forandring, blandt de kommunikativt deltagende) elev lærer undervisning iagttaget som socialt system, der opretholdes via kommunikation Formidling og undervisning er ikke synonymer

12 UV-medier

helle mathiasen, Velkommen