Arbejdsgange med udredningsret på Medicinsk Afdeling, Hospitalsenheden Horsens V. Stine Jørgensen, Medicinsk Afdeling, og Hanne Hansen Rützou, Sundheds-IT,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Baggrund for projektet
Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
”Nu skal I få kreative ideer – som I kan og vil gøre noget ved”
Ny uddannelse profil på Ortopædkirurgisk afdeling Hospitalsenheden Horsens.
BIOANALYTIKERES KERNEFAGLIGHED OG PROFESSIONSIDENTITET
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
SFi til Patientsikkert Sygehus
Udfordringer ved implementeringen af SAP hos Region Midtjylland
Ret til hurtig udredning og differentieret ret til behandling
Erfaringer fra brugerpanelet i Onkologisk Klinik
1 Alder år 55 % år 24 % år 17 % Hvor længe på VUC? 1 år 93%
Perspektiv på den faglige indsats blandt borgere med Diabetes Type 2 - et bidrag til udvikling af kronikerprogram for diabetes.
Jeannie Jonasson, Sundhedsstyrelsen
Projekt Socialsygeplejerske
Deltag i konkurrencen om at blive regionens mest succesfulde eller modigste initiativ på Center for Telemedicins konference den 11/ Beskriv jeres.
Præsentationsskabelon til Forpremiere 26. februar 2013 UDFYLD KONCEPTNAVN.
TERM modellen Introduktion til øvelse
Samarbejde bibliotek og uddannelse – et bud på hvordan
Refleksionsopgave Succesruten: Hvad har været motiverende for jer i denne proces? Hvad skete der? Hvem tog ansvar? Hvordan var humøret/stemningen? Hvordan.
All You can do is tickle it, and see how it jumps
Patientsikkert Sygehus
EPM – For og imod eller hvad? Han et al., Beccaro et al. Aase Einfeldt, Malene Hjelm-Svennesen, Christian Koerner, Claus Balslev Nielsen.
Hukommelsesklinikken
Fortæl om din seneste succes i klasseværelset. Hvordan påvirker fraværet de klasser, du underviser?
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Sydvestjysk Sygehus, Esbjerg Fælles Akut Modtagelse
Session 8: Medicinsk behandling - hvad skal jeg selv gøre Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv lidelse.
Brugerdialog FS SASMO kongres , Vejle Center Hotel
Præsentation af MidtEPJ ved Anæstesiologisk Afdeling
Implementering af EPJ - intromøde
Hvordan opnår vi succes? Vision og fællesskab om EPJ i regionen EPJ messedag, den 9. april 2013 Cheflæge, dr. med. Jørgen Schøler Kristensen, Hospitalsenheden.
Gynækologisk klinik Randers
Implementering i almen praksis Projekt: Styrkelse af Tovholder-funktionen i almen praksis.
Vejen til bedre observation og behandling af smerter
Introduktion til Access (Access, del 1)
Hvordan håndterer lægen børns deltagelse i forsøg? Pediatric Research and Ethics Søren Pedersen, Dr. Med. Professor, Overlæge Pædiatrisk forskningsafsnit.
En styrket indsats for kronisk sygdom, d. 28. september 2011 Et løft i behandlingen - et kig på succeser og udfordringer.
Medicinsk visiterede akutmodtagelser - blå borde Opsamling fra Caféseminar om akutplan
Fælles Visitation Gynækologi
Udredningsret Implementering af registreringer
Usystematisk patientinformation ved overflytning
Din Økonomi Dit Valg Dit Mål.
Patientsikkert sygehus
Organisation og kommunikation
Den Glade Internationale Venskabsuge!
Uddannelseslæger i front
Udredningsretten De medicinske specialers udfordring.
Undervisning af nyt personale Medicinsk Afdeling, HEV Undervisning af nyt personale.
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
Case Året er 2031 og staten er i gang med centraliseringen og nu er det blevet skolernes tur. Der skal spares penge på både lærere og undervisningsmaterialer.
Elevplan på Handelsgymnasiet På Business College Syd.
Akutafdelingen På vej mod DNV Oplæg til gruppearbejde: Hvad gør vi først? Hvad gør vi siden?
Indhold, indsatser, implementering
Forårsmøde Den maj 2007.
Patientsikkerhed, kvalitet og akkreditering
SMS Pilotprojekt i Region Midtjylland Telepsykiatrikonference d. 16. januar 2008.
Introduktion til Access (Access, del 1). RHS – Informationsteknologi – Fra design til udvikling Vi ved nu, hvordan vi finder et design for en database,
Hospitalsenheden VEST Medicingennemgang – det skal vi have styr på.
Nytænkning, konkurrence og mest kvalitet for pengene Temamøde Regionsrådet, 14. marts 2007.
Pakkeforløb for kræftpatienter
Organisering Som vi plejer…… eller????.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former for teknologiunderstøttelse ved etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former at teknologiunderstøtte etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette er:
SCA-øvelse: IND Instruktion: Fortæl om en eller flere konkrete opgaver hjemmefra, der er løst (fx plænen er slået/der er lukket for vandet i sommerhuset).
”…risikoen for at falde mellem to stole blev minimeret for den ældre borger i Odder; man tilbød og realiserede ”det gode patientforløb” fra første symptom.
Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
MTV af Demens: Organisation
Landskursus Fagligt selskab for Øjensygeplejersker
Metoden fælles beslutningstagning
Præsentationens transcript:

Arbejdsgange med udredningsret på Medicinsk Afdeling, Hospitalsenheden Horsens V. Stine Jørgensen, Medicinsk Afdeling, og Hanne Hansen Rützou, Sundheds-IT, HEH

’Historie’ Pr. definition fik alle patienter én ’forundersøgelse’ og overgik derefter til ’behandling’ - Første besøg = ’lang tid’ = journaloptagelse - Andet besøg = ’kontrol’ = opfølgning Problemer med ventestatusregistrering

Tanker forud for opsætning Ide Patienter visiteret til udredning – bookes til udredning Patienter visiteret til behandling – bookes til behandling Diskuterede arbejdsgange i forbindelse med booking Altafgørende at der går besked fra læge til bookingpersonale - patient under udredning eller i behandling Største udfordring – at få det ’ind under huden’ på folk Vi havde en tro på, at hvis vi ’tvang’ læger og sygeplejersker til at tage stilling i forbindelse med booking, ville al personale omkring patient blive mere opmærksomme på både udredningsret og behandlingsgaranti det hele ville give mere mening - både registreringsmæssigt og mht. folks forståelse af udredningsret og behandlingsgaranti kunne få al personale omkring patienten til at tænke: ”hvilken patient har jeg med at gøre – udredning/behandling?”

Proces forud for opsætning Vi gennemgik vores eksisterende opgaver skrev dem op i et excel-ark navngav dem tog stilling til placeringen af alle opgaver - hvor de var relevante Tilpassede bookingsedler i alle specialer afkrydsning af udredning eller behandling (i forbindelse med bestilling af ny tid, blodprøver osv.) Satte skæringsdato for, hvornår bookingopgaverne skulle være rettet og klar til brug

Implementering/ibrugtagning af nye opgaver Vi informerede vores kolleger om det forestående arbejde og satte tid på det informationsmail arbejdsgangsbeskrivelser/undervisningsmateriale undervisning På alle udredningsopgaver påsatte vi breve til udredningsret ’klar besked’-informationsark til udredningsret prodecurekoder for udredningsret fjernede alt ikke relevant På alle behandlingsopgaver påsatte vi breve til behandlingsgaranti ’klar besked’-informationsark til behandlingsgaranti ’Go live’

Vejledning – del 1

Vejledning – del 2

Bookingseddel – på papir 

Booking

Booking – eks. Lunge amb. udredning

Udredningsopgaver – konfigurering af disse Indkaldelsesbreve til udredningsret ’Klar besked’-informationsark til udredningsret (denne fordel er dog væk med overgang til digital post) Procedurekoder til registrering af udredningsret Sigende opgavenavn

Fordele Man får serveret relevante breve og registrering Øget fokus blandt personalet på, om man har med udredning/behandling/diagnostisk undersøgelse at gøre Man tvinges til at tage stilling til, om patienten fremadrettet skal være enten under udredning eller i behandling Ventestatusregistrering understøttes delvist

Ulemper Hvis ikke ’behandleren’ tager stilling, kan man ikke komme videre/risiko for fejl Svært at få det implementeret i hele organisationen, sekretærgruppen kan ikke klare det alene Stort vedligeholdelsesarbejde af de mange opgaver i bookingsystemet Systemet understøtter ikke helt, idet der er ’begrebsforvirring’ ’Forundersøgelse’ = ’udredning’ ’Besøg’ = ’behandling’

Spørgsmål?