Arbejdsgange med udredningsret på Medicinsk Afdeling, Hospitalsenheden Horsens V. Stine Jørgensen, Medicinsk Afdeling, og Hanne Hansen Rützou, Sundheds-IT, HEH
’Historie’ Pr. definition fik alle patienter én ’forundersøgelse’ og overgik derefter til ’behandling’ - Første besøg = ’lang tid’ = journaloptagelse - Andet besøg = ’kontrol’ = opfølgning Problemer med ventestatusregistrering
Tanker forud for opsætning Ide Patienter visiteret til udredning – bookes til udredning Patienter visiteret til behandling – bookes til behandling Diskuterede arbejdsgange i forbindelse med booking Altafgørende at der går besked fra læge til bookingpersonale - patient under udredning eller i behandling Største udfordring – at få det ’ind under huden’ på folk Vi havde en tro på, at hvis vi ’tvang’ læger og sygeplejersker til at tage stilling i forbindelse med booking, ville al personale omkring patient blive mere opmærksomme på både udredningsret og behandlingsgaranti det hele ville give mere mening - både registreringsmæssigt og mht. folks forståelse af udredningsret og behandlingsgaranti kunne få al personale omkring patienten til at tænke: ”hvilken patient har jeg med at gøre – udredning/behandling?”
Proces forud for opsætning Vi gennemgik vores eksisterende opgaver skrev dem op i et excel-ark navngav dem tog stilling til placeringen af alle opgaver - hvor de var relevante Tilpassede bookingsedler i alle specialer afkrydsning af udredning eller behandling (i forbindelse med bestilling af ny tid, blodprøver osv.) Satte skæringsdato for, hvornår bookingopgaverne skulle være rettet og klar til brug
Implementering/ibrugtagning af nye opgaver Vi informerede vores kolleger om det forestående arbejde og satte tid på det informationsmail arbejdsgangsbeskrivelser/undervisningsmateriale undervisning På alle udredningsopgaver påsatte vi breve til udredningsret ’klar besked’-informationsark til udredningsret prodecurekoder for udredningsret fjernede alt ikke relevant På alle behandlingsopgaver påsatte vi breve til behandlingsgaranti ’klar besked’-informationsark til behandlingsgaranti ’Go live’
Vejledning – del 1
Vejledning – del 2
Bookingseddel – på papir
Booking
Booking – eks. Lunge amb. udredning
Udredningsopgaver – konfigurering af disse Indkaldelsesbreve til udredningsret ’Klar besked’-informationsark til udredningsret (denne fordel er dog væk med overgang til digital post) Procedurekoder til registrering af udredningsret Sigende opgavenavn
Fordele Man får serveret relevante breve og registrering Øget fokus blandt personalet på, om man har med udredning/behandling/diagnostisk undersøgelse at gøre Man tvinges til at tage stilling til, om patienten fremadrettet skal være enten under udredning eller i behandling Ventestatusregistrering understøttes delvist
Ulemper Hvis ikke ’behandleren’ tager stilling, kan man ikke komme videre/risiko for fejl Svært at få det implementeret i hele organisationen, sekretærgruppen kan ikke klare det alene Stort vedligeholdelsesarbejde af de mange opgaver i bookingsystemet Systemet understøtter ikke helt, idet der er ’begrebsforvirring’ ’Forundersøgelse’ = ’udredning’ ’Besøg’ = ’behandling’
Spørgsmål?