Tempo, timing og relationel koordinering i praksis

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Advertisements

Palliativ indsats til KOL-patienter
Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
Arbejdsmiljødrøftelse HMU 6. december 2012
Oplæg ved Claus Graversen, chefsygeplejerske 3. April 2013
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Fredericia Former Fremtiden Længst muligt i eget liv
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Souschef Jytte Husted Hospice Søholm
Lolland Kommune Team Skovcentret Birgitte, Liza, Surekha og Henriette
Udvikling af ”Den Attraktive Organisation”
Vi gennemførte en række interview ifm
Møde for kontaktpersoner – Høng 10. September 2013.
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Sundhed på tværs - og relationel koordinering
Dagens program Ankomst og morgenbuffet 9.00 Velkomst v/ OC Visionen for MED Gennemgang af MED-aftalen Pause Hvordan går arbejdet i TRIO? Hvad.
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
Fra kompensation.
Annette Kamp og Pernille Bottrup Nyborg Strand januar 2011
Læringsseminar 1 Storyboard fra Sygehus Vendsyssel
Sygeplejerskeuddannelsen
Afrapportering AEM Medarbejdere Den 2. september 2009.
Følge- Op.
Temadag om forebyggelse og sundhedsfremme for personer med handicap
Vicedirektør Susanne Poulsen, Bornholms Hospital
Ledelse på tværs i VEST. Gødstrup Nye patienter i akutmodtagelsen Neurologi.
Vejen til bedre observation og behandling af smerter
Opsamling og afrunding på konferencen “Den gode genoptræning” Landstingssalen, 22. september 2008 NB: Pga manglende tid blev hele oplægget ikke præsenteret.
Roller og ansvar i forandringsnetværket
BRO Kompetenceudvikling Brugerinddragelse, Relationelle kompetencer og Overgange Winnie Lund BRO Nord Navn (Sidehoved/fod)
Eksterne samarbejdspartneres tilfredshed med samarbejdet med Psykiatrisk Center Nordsjælland Spørgeskemaundersøgelse efterår 2013 Oplæg på samordningsudvalg.
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
1 & Om holdninger og holdningsændring blandt ledere og medarbejdere på sociale institutioner Evalueringsmedarbejder.
Afdelingsledelsen Vision og værdigrundlag i Planlægningsområde Syd.
Organisering af Tværsektorielle teams Team integreret indsats Borger.
Geriatrisk Afdeling, AUH
Kodeks for offentlig topledelse
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014 v. Conni Christiansen Sundhedsaftale 2015 – 2018.
Oplæg om 12-timersvagter, FOKUS, 31. januar 2007 Helsingør Hjemmepleje 12 timers vagter Helsingør Hjemmepleje.
Region Midtjyllands tilbud 2013
Kommuner og regioners perspektiv på revision af SOSU uddannelsen
Elementer i ”Forebyggelsespakken om Tobak”, der i særlig grad kan løfte kommunernes indsats Tobakstemagruppemøde i Sund By Netværket 17. juni 2013 Chefkonsulent.
Lægedage Sammenhængende patientforløb – hvad skal der til? Oplevelser fra en kommunal hverdag og en hjemmesygeplejerskes beretninger Kommunalt perspektiv.
Tine Jerris, projektleder i Kronikerprogrammet
Matematik B 1.
Grunde til at jeg elsker dig
1 Oplæg om kronikerstrategien - fokus på kommuner Kommunale repræsentanter: Charlotte Scheppan (delt formandskab), Odense Kommune Sten Dokkedahl, Faaborg.
Børneområdet blev kommunalt – åbner det for en spændende ny fortælling Socialrådgiverdage d. 25. september 2007 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen.
Strategier, udfordringer og udvikling Visitatorernes årsmøde 2011.
Århus Kommune Magistratens 3. Afdeling Sundhedsaftaler Økonomi og Myndighed Sundhedsaftaler mellem Århus Amt og Århus Kommune – inspiration til de fremtidige.
Ældre- og Handicapforvaltningen Seminar for tillidsrepræsentanter og Kredsbestyrelse i DSR Kreds Nordjylland Mandag den 3. juni 2013 Sundhedsaftaler i.
Relationel koordinering i et temporalt perspektiv
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Ledelse over grænser i sundhedsvæsenet Hvordan kan vi lede på nye måder, der går på tværs? Christina Holm-Petersen & Martin Sandberg Buch.
Hvorfor deltage i projektet? Velværdsområdernes udfordring med stigende forventninger og knappe ressourcer. NPM trenden med fokus.
2016 En værdig død Sundhedsstyrelsens satspuljeprojekt.
Ann-Christina Dahlgaard
Hvordan får vi arbejdet med kvalitet og afbureaukratisering forankret på vores arbejdsplads, så både ledere og medarbejdere er involveret og bidrager i.
Værdibaseret styring i Hjertecentret Sundhedsudvalgsmøde 20. juni 2017
Det nære Sundhedsvæsen de næste skridt
Vidensbaseret praksis i botilbud
Tandlægernes rolle i det nære sundhedsvæsen
Introduktion til det tværsektorielle samarbejde om kompetenceudvikling
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Præsentation af Socialstyrelsens Praksiskonsulent-korps
Introduktion af projektet til Ledermøde for Ældre- og Sundhedsområdet
Fra visitator til borgerkonsulent
Relationel Kapacitet: Ledelse af relationel velfærd Carsten Hornstrup
Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Udviklingsdag Udgangspunktet er, at alle har de bedste intentioner. Lad os gå på opdagelse.
Akutteam Brøndby – Hvidovre Planlægning og opstart af Brøndby-Hvidovre Akutteam – set fra en leders perspektiv. Jens Jørgen Lemvig Leder Akutteam Brøndby-Hvidovre.
Præsentationens transcript:

Tempo, timing og relationel koordinering i praksis Kirsten Enevoldsen Myrup, Sundhedschef Ann-Christina Dahlgaard, leder af plejecenterområde Kari Stork, Leder af hjemmeplejeområde Varde Kommune I-dag 2014 Roskilde den 26.november 2014

Disposition Hvorfor relationel koordinering og strategisk relationel ledelse Erfaringer fra forsknings- og udviklingsprojektet Erfaringer fra praksis Hvor er vi på vej hen

Organisering Social og Sundhedsområdet

Det overordnede udfordringsbillede Brændende platform og demografisk udvikling Større andel af borgere med flere kroniske sygdomme Nye supersygehuse med stadig mere specialisering og kortere indlæggelser, det vil sige flere syge i det nære sundhedsvæsen, flere med behov for omfattende pleje

Hvorfor innovation* Sikre de bedste rammer for en effektiv og kvalitetsmæssig høj løsning af de kommunale ydelser - skabe værdi for borgerne Behov for at tilpasse rammer og ledelse i forhold til udviklingen og kompleksiteten i opgaveløsning *”Udvikling af en ny ide og dens realisering i praksis” (Gyldendals encyklopædi) Innovation er ikke blot en ide, men en indsats, der skaber værdi for borgerne

Demens som case En ikke implementeret strategi og området Er komplekst Kræver koordinering og sammenhængskraft Styrkes af delt viden Kræver rettidighed

Formål med forskningsprojektet er at undersøge, hvordan Relationel Koordination (RK) og Strategisk Relationel Ledelse (SRL) som metode kan være med til at sikre en øget effektivitet og kvalitet i de kommunale indsatser til gavn for borgerne i Varde Kommune

Projektet i overblik

Status Vi har baseline målinger Fokusgruppeinterview Afviklet 2 kursusforløb for i alt 52 ledere, teamledere og nøglepersoner på demensområdet

Baseline måling* Spørgeskema undersøgelse blandt SSH, SSA, sygeplejersker, fysio- og ergoterapeuter, demenskonsulenter og visitation. *Bygger på Jody Gittels spørgsmål om kommunikation og koordinering

Overblik hold 1 Lav under 2,5 Middel 2,5 – 3,4 Høj 3,5 – 5 OBS: Tal på 3,51 3,45 Lav under 2,5 Middel 2,5 – 3,4 Høj 3,5 – 5 Visitator 2,83 3,11 Sygepl. 2,36 2,81 3,41 2,78 2,61 1,96 2,00 2,91 4,71 2,51 2,65 2,52 Konsulenter demens SOSU-A SOSU-A 3,54 2,29 2,73 3,61 1,98 2,91 2,85 2,86 3,50 2,05 2,00 Fys- ergo. SOSU-H 2,59 SOSU-H 3,54 2,14 3,47 2,41 2,42 2,42 2,26 2,34 2,50 1,98 1,35 1,38 1,94 OBS: Tal på DK mangler! Geronto-psyk. Egen læge

Resultater Alle faggrupper oplever en højere grad af relationel koordinering blandt egen faggruppe end til de andre faggrupper

Flere resultater Social- og sundhedshjælperne er den faggruppe der vurderer den relationelle koordinering lavest Visitationen har vurderet den relationelle koordinering højest

Resultater Alle faggrupper vurderer graden af: kommunikation lavere end graden af koordinering. ”hyppig kommunikation ” lavest og den problemløsende kommunikation højest. ”deling af viden” lavest og grundlæggende respekt højest.

Kursusforløb Hold på tværs af faggrupper og områder Undervisningen var en blanding af oplæg om RK og SRL dialog i grupper om hvad RK betyder for kvalitet, effektivitet og arbejdsglæde dialogen tilrettelagt som øvelser, som deltagerne kan bruge i det senere arbejde gennemgang og dialog om baseline målingerne

Erfaringer Tværfaglige møder var før relationel koordinering sjældne Interessen for andre faggrupper eller andre enheder var lille Man så ikke noget behov, havde ikke erfaringer med det, fandt det ressourcekrævende Nu er det lettere at etablere tværfaglige møder Stor glæde og tilfredshed med møderne, fordi kvaliteten og dermed arbejdsglæden øges

Hvad er vi optaget af – og hvorfor? Praksis eksempel Hvad er vi optaget af – og hvorfor?

Projektbeskrivelse for Teaminddelte grupper Formål Sikre overskuelighed i koordineringen internt og eksternt i forhold til borgere, pårørende og samarbejdspartnere. Mål At sikre kvalitet i de indsatser der dagligt leveres til borgerne / patienterne af medarbejderne i Hjemmeplejen Midt/Vest. At minimere antallet af medarbejdere hos den enkelte borger. At styrke den enkelte medarbejders ansvar og indflydelse i samspil med kollegaer, borger og samarbejdspartner  

Procesbeskrivelse ½ temadag med Carsten Hornstrup som proceskonsulent sammen med MED–udvalget og suppleanter. ½temadag med personalet i dag og aftenvagt. Nedsættelses af projektgruppe, som skal have et særligt fokus på Demente borgere Rehabiliterende indsats/ andre indsatsområder Hvilke faglige kompetencer, bør der være i hvert team Skal hvert team være selvdækkende ift. vagter og faglige kompetencer og i så fald hvordan? Input fra temadagen

Hvad er vi blevet klogere på indtil nu! De udfordringerne som medarbejder og MED ser Medarbejdernes anbefalinger omkring teamsamarbejdet Organisatorisk udfordring=> At få medarbejderne til at rette fokus mod borgeren/ pårørende og øvrige samarbejdspartner.

Erfaringer Vi lægger vejen imens vi går på den Vi tror på RK og SRL Det er svært at få rigtig fat i ude i praksis Er lederne er klar? Vi skal styrke særligt teamledere RK og SRL er svært at kommunikere

Udfordringer Vores ledere og medarbejdere er ikke trænet i at involvere relationelt/tværfagligt Teamledere mangler coachende kompetencer At finde tiden/ressourcerne i en presset tid

Hvor er vi på vej hen Vi skal til at: Gå fra teori til praksis, så vi ikke ender med blot at sætte √ ved endnu et gennemført projekt Starte trænings- og udviklingsaktiviteter op, arbejde med insisterende involvering Finde ud af hvad RK og SRL kalder på i organisationen Hvad er det helt konkret vi skal gøre anderledes og bedre med henblik på at skabe værdi og kvalitet for borgere og pårørende med demens

Til drøftelse Relationel koordinering som metode til innovation? Kan relationel koordinering og relationel strategisk ledelse bidrage til en mere agil organisation? Hvad kalder det på i jeres organisation?

TAK for ordet Kirsten Enevoldsen Myrup kire@varde.dk Ann-Christina Dahlgaard ancd@varde.dk Kari Stork kast@varde.dk