Head of Education - PostNord Helle Ankersen Head of Education - PostNord
Hvorfor bruger vi AMU? Praksisnært Hurtig omstillingsmuligheder National anerkendt kompetence (horisontalt) Korte kurser Tilgængeligt geografisk Mulighed for opkvalificering inden for mange områder
Barrierer for brugen af AMU Vægtning Manglende AMU kurser Lille Manglende udbud Mellem Manglende gennemførelse Økonomi Lille og stor Image/kvalitet Lille/ikke eksisterende AMU systemet Gigantisk
Barrierer for brugen af AMU Bemærkninger Manglende AMU kurser (lille) Svensk Teknologi Manglende udbud (mellem) - Certifikatkurser/lovmæssige kurser er kritisk – fører til IDV Manglende gennemførelse (mellem) - Aflysninger (8 – 10 %) Økonomi (lille og stor) - Medarbejdere med videregående uddannelse Image/kvalitet (lille/ikke eksisterende) - Brugere gennem mange år. Kulegravning ingen direkte effekt på aktivitet AMU-systemet (gigantisk) efteruddannelse.dk (papir med strøm på) - bureaukrati Uddannelsesvarighed – fører til IDV FKB´er/TAK´er, kernemål – uhåndterbart for bruger Afholdelsesformer (tankpassermodellen) – fører til IDV Systembarriere for opsagte medarbejdere
Krav til virksomheder 2009 2013 Liste med deltagernes cpr.-numre Faktureringsoplysninger Udfyldelse af virksomhedsdel på VEU-blanket (p-nummer, cvr-nummer, underskrift) Undersøgelse af medarbejderens uddannelsesbaggrund. Hvis videregående - anvendt de sidste 5 år, herunder fritiden. Undersøgelse af, hvorvidt medarbejderen får anden offentlig støtte! Bookning på efteruddannelse.dk (7 billeder) antal tilmeldiger hvem/cpr-numre virksomhedsoplysninger (Ean-nummer, adresser, fakturaoplysninger, m.v.) oplysninger om videregående uddannelse Udfylde VEU og befordring (9 billeder) Hvad ansøges og hvem skal have beløbet Lønmodtager – og personoplysninger Beskæftigelses- og uddannelses opl. Arbejdsgiveroplysninger Signér VEU/befordring efter kursus
Forslag til ændringer Revision af AMU-programmet. Hvad skal formålet være? Er programmet til faglærte/ufaglærte? Eller skal det være et system til omstilling? Afskaf differentieret deltagerbetaling – ens sats for alle A-kasse håndtering i forhold til beskæftigede? Hvad er formålet? AMU pakker (kompetencegivende i forhold til ordinært uddannelsessystem – evt. via pointsystem). Horisontal og vertikal tænkning AMU skal hænge sammen med de øvrige uddannelsessystemer, herunder GVU RKV/IKV? 3 niveauer! Udbudsstyring eller efterspørgselsstyring?