Head of Education - PostNord

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
It-arbejdsmarkedet, uddannelse, kurser, muligheder.
Advertisements

Kompetencebalancen FLASKEHALSE EFTERSPØRGSEL UDBUDMARGINALISERING.
IKV i den politiske kontekst
22. juni 2014 Status på projektet ’Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært’
Fra ufaglært til faglært på kort tid!
1 Vil du give en fuldmagt?       Hvis du vil have, at en anden skal kunne handle på dine vegne i en digital løsning, kan du give en digital.
Fra ufaglært til faglært på kort tid!. IKV – GVU • Individuel kompetence vurdering = IKV • Grundlæggede voksenuddannelse = GVU • 25 år, mindst 2 års.
Fredag den 23. august 2013 ”Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært” og ”RKV i Region Midtjylland”
Indgange til samt roller/ansvarsområder i forbindelse med RKV & IKV i AMU i VEU-centrene TUP 2012 Organisering VEU-centrene i Region Syddanmark VEST, FYN,
Velkommen til TUP12 Udviklingsseminar 8 24/
Landsorganisationen i Danmark Kompetenceudvikling til tiden K onference 5 oktober 2011 Målrettet kompetenceudvikling af arbejdsstyrken – forudsætninger.
Forandringens vinde blæser… december 2011
Fredag den 20. september 2013 ”Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært” og ”RKV i Region Midtjylland”
New Insight - Noter til præsentation
Realkompetencevurdering i Danmark
Hvad er AMU’s placering i uddannelsessystemet? Hvem laver AMU?
VI VIL : – Velfærd, konkurrenceevne, sammenhængskraft HVAD ER vores udgangspunkt : –Arbejdsmarkedet –VEU ET FÆLLES ANSVAR : –Hvad kan AMU bidrage til.
Brug af udviklingsfonden BAI konference Mål med udviklingsfond Skabe en efteruddannelseskultur i bygge – og anlægsbranchen – Styrke branchen – kvalitet,
AMU evaluering Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete Giehm-Reese, Region Midtjylland.
Skal du digitalisere en fuldmagt, du har fået på papir fra en borger?
Skolernes bud på krisen i AMU systemet – og Hvad kan gøres bedre? Frank Tonsberg BAI - skolekonference
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
AMU som element i jobpakkerne Annette Ramsøe Kontor for livslang læring 19. August 2009.
KVALITETSSIKRET IKV OG RKV I REGION MIDTJYLLAND IKV konsulentseminar, Silkeborg 20. september 2013Ulla Nistrup1.
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm" En uddannelsespolitisk.
Er VEU-systemet gearet til tidens krav om uddannelse og kompetenceudvikling? – Og hvordan kan RKV i større udstrækning bringes ind, og hvad kræver det.
360 graders kompetenceløft Netværkslokomotivet og VirksomhedsnetværkCabi 17. september 2014 Anette Barnhøj Uddannelseschef Mobil
11. december 2014 Workshop D Motivation og barrierer for virksomhedernes brug af VEU - bidrag til analysegrundlaget for Trepartsudvalgets arbejde udarbejdet.
Individuel kompetencevurdering - hvad er det, og hvordan kan de ledige få glæde af det? Seminar den 24. november 2014 Ole Stenholt, Stenholt træning.
Noget om refusioner.
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
”Kvalitetssikret IKV – et bidrag til løft fra ufaglært til faglært” ”RKV i Region Midtjylland” Mandag den 24. november 2014.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Temadrøftelse i VEU-rådet den 29. november 2012 ”Synliggørelse af AMU’ styrker og øget aktivitet” Hvad skal der til, og hvad kan VEU-rådet.
Hvordan påvirker VEU rådets arbejde et AMU og VEU under forandring? BAI konference 18/
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling Kompetenceudvikling af administrative medarbejdere.
Velkommen til AMU-kursus Hvad er AMU - AMU står for Arbejdsmarkedsuddannelser og består af en lang række kurser inden for mange forskellige.
Michael Kaas-Andersen Muligheder med mere… Selandia CEU – Bredahlsgade 1 – 4200 Slagelse, telefon ,
AMU DIALOGMØDE MARTS 2013 AMU DIALOGMØDE 7. marts 2013 Erhvervsskolen Nordsjælland.
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
Udbredelse, barrierer og gældende praksis for anerkendelse af realkompetencer Den 12. marts 2009 Ulla Nistrup og Anne Lund NVR.
P ROJEKT : ” LÆREPLADSER TIL ALLE ” I T HISTED 14/
Øget behov for kompetenceudvikling - og hvordan kan AMU spille ind.
Uddannelsesudvalget Metal Tele Vest Hvad er Selvvalgtuddannelse/IKUF? Der er oprettet en fond (kompetancefonden) Alle under Dansk Metal/Dansk Industri.
Lars Kunov Direktør Danske Erhvervsskoler Udfordringerne for erhvervsskolerne.
VEU centrenes rolle med nye reformer John Vinsbøl Udviklings- og VEU chef.
- Set fra en vinkel med uddannelsesmæssigt fokus ”Intention og rammer i Infrastrukturrapporten – og deres betydning for uddannelsesområdet” - Set fra en.
Åbent Værksted Agenda -Tradium som Skole -Åbent Værksted ”svejs og plade” -Historik -Hvordan virker det? -Hvilke elever anvender værkstedet?
LUU konference d. 20. oktober 2009 Oplæg v. Gitte Vind, formand for EPOS Samarbejdet mellem EPOS og de lokale uddannelsesudvalg.
Aktuelt billede af arbejdsmarkedet v. Karl Schmidt, direktør, Beskæftigelsesregion Syddanmark.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Realkompetencevurdering Netværksmøde for teamledere 30.april 2014.
Nye veje i uddannelses- og beskæftigelsessituationen i Østdanmark Temamøde 9. december 2011 Nye veje i uddannelses- og beskæftigelsessituationen i Østdanmark.
Kompetenceudvikling og uddannelsesplanlægning
Najugaq – Adresseopslagsregisteret
BAI konference 2016 Velkommen Konferencens temaer Hyggesnak
Forebyggelse af rekrutteringsudfordringer
3 partsaftaler Forebyggelse af rekrutteringsudfordringer
Mads Peter Klindt (Lektor ved Aalborg Universitet) og Teater Spektrum
Velkommen til: Seminar for medarbejdere der gennemfører Realkompetencevurderinger (RKV) Torsdag den 6. november 2014.
- En hurtig guide til at lave et godt CV og en mål rettet ansøgning
Nye digitale løsninger
Ekspertgruppen for voksen,- efter,- og videreuddannelse
Tak for invitationen Bambora online betaling Persondataforordningen.
Aftalt uddannelse via Industriens overenskomst
Opsøgende VEU.
Opsøgende VEU.
Det kommende udbud – refleksioner og debat
Per Clausen, Uddannelsesnævnet
Vi uddanner medarbejdere, ledere, ledige og selvstændige
Præsentationens transcript:

Head of Education - PostNord Helle Ankersen Head of Education - PostNord

Hvorfor bruger vi AMU? Praksisnært Hurtig omstillingsmuligheder National anerkendt kompetence (horisontalt) Korte kurser Tilgængeligt geografisk Mulighed for opkvalificering inden for mange områder

Barrierer for brugen af AMU Vægtning Manglende AMU kurser Lille Manglende udbud Mellem Manglende gennemførelse Økonomi Lille og stor Image/kvalitet Lille/ikke eksisterende AMU systemet Gigantisk

Barrierer for brugen af AMU Bemærkninger Manglende AMU kurser (lille) Svensk Teknologi Manglende udbud (mellem) - Certifikatkurser/lovmæssige kurser er kritisk – fører til IDV Manglende gennemførelse (mellem) - Aflysninger (8 – 10 %) Økonomi (lille og stor) - Medarbejdere med videregående uddannelse Image/kvalitet (lille/ikke eksisterende) - Brugere gennem mange år. Kulegravning ingen direkte effekt på aktivitet AMU-systemet (gigantisk) efteruddannelse.dk (papir med strøm på) - bureaukrati Uddannelsesvarighed – fører til IDV FKB´er/TAK´er, kernemål – uhåndterbart for bruger Afholdelsesformer (tankpassermodellen) – fører til IDV Systembarriere for opsagte medarbejdere

Krav til virksomheder 2009 2013 Liste med deltagernes cpr.-numre Faktureringsoplysninger Udfyldelse af virksomhedsdel på VEU-blanket (p-nummer, cvr-nummer, underskrift) Undersøgelse af medarbejderens uddannelsesbaggrund. Hvis videregående - anvendt de sidste 5 år, herunder fritiden. Undersøgelse af, hvorvidt medarbejderen får anden offentlig støtte! Bookning på efteruddannelse.dk (7 billeder) antal tilmeldiger hvem/cpr-numre virksomhedsoplysninger (Ean-nummer, adresser, fakturaoplysninger, m.v.) oplysninger om videregående uddannelse Udfylde VEU og befordring (9 billeder) Hvad ansøges og hvem skal have beløbet Lønmodtager – og personoplysninger Beskæftigelses- og uddannelses opl. Arbejdsgiveroplysninger Signér VEU/befordring efter kursus

Forslag til ændringer Revision af AMU-programmet. Hvad skal formålet være? Er programmet til faglærte/ufaglærte? Eller skal det være et system til omstilling? Afskaf differentieret deltagerbetaling – ens sats for alle A-kasse håndtering i forhold til beskæftigede? Hvad er formålet? AMU pakker (kompetencegivende i forhold til ordinært uddannelsessystem – evt. via pointsystem). Horisontal og vertikal tænkning AMU skal hænge sammen med de øvrige uddannelsessystemer, herunder GVU RKV/IKV? 3 niveauer! Udbudsstyring eller efterspørgselsstyring?