DDM i den ultrakorte udgave: 1.Overenskomstmæssig voluntarisme: parternes selvregulering 2.Politisk korporatisme: parternes indflydelse på arbejdsmarkedspolitik.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Medarbejderudviklingssamtalen
Advertisements

Love og regler på beskæftigelsesområdet
Vandrammedirektivet Involvering af offentligheden i planlægningen Henriette Færgemann Team koordinator Europa Kommissionen DG Miljø, Vandafdelingen.
Kvalitetskodeks for Realkompetence i Danmark DFS Forum for kompetencer den 7. september 2010 Nationalt Videncenter for Realkompetencevurderinger.
Sundhedsfremme på arbejdspladsen i et etisk perspektiv
Jens Peter Bostrup Hvilke krav har fagbevægelsen Faglig konference om social dumping 2. december 2010.
Indsæt et billede Klik på det lille billedindsættelses ikon, midt på siden og hent et billede Vælg layout 1. Højre-klik uden for dit slide 2. Vælg et passende.
Samfundsøkonomiske gevinster og omkostninger ved udvikling af ”orphan drugs” v. Dorte Gyrd-Hansen Institut for Sundhedstjenesteforskning, SDU.
1MIO / feb. 06 Hvorfor MIO? Mange institutioner står over for nye udfordringer:  Ændrede betingelser i styring og markedsvilkår  Øgede krav til ledelse.
Jespersen & Laursen Erhvervs- og organisationspsykologer Magt kulturen Spindelsvævs- strukturen.
Ekspertudvalget om fattigdom Hvor er udvalget i sit arbejde? Torben M. Andersen.
Foreløbige krav.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
Faglig Klub Vi ønskede ikke konflikten, men valgte at kæmpe en forsvarskamp for kvalitet i undervisningen. Nu har regeringen grebet ind - hvad er perspektiverne.
27. november 2003Konference for kulturforvaltere Kulturpolitiske strategier Rationel styringstænkning Netværksstyring Kompetencer på tværs.
Struktureret interview/samtale/vejledersamtale
CSR og VSE i andre europæiske lande Mikkel Mailand FAOS, Sociologisk Institut, Københavns Universitet FAOS/Bpfnet-seminar ’Virksomhedernes sociale engagement.
Landsorganisationen i Danmark SYMPATIKONFLIKTER En status.
Arbejdsmiljørådgivningen i det nye reguleringsparadigme
6. Lektion: Ligestilling med politologiske briller
En ambition for skolerne i Hillerød SB formændene i Hillerød Materiale fra mødet
Samfundsøkonomi 10 Uge 19 gv 4. maj 2009.
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE KRAV TIL OK 11 DET REGIONALE OG KOMMUNALE OMRÅDE.
GENERELT: FOR AT VÆLGE / BYTTE LAYOUT, HØJREKLIK PÅ SIDEN OG VÆLG. FORSIDE GRÅ Overskrift, helst kun én linje tekst Underrubrik, max 4 linjer tekst Navnet.
Overskrift her Navn på oplægsholder Navn på KU- enhed For at ændre ”Enhedens navn” og ”Sted og dato”: Klik i menulinjen, vælg ”Indsæt” > ”Sidehoved / Sidefod”.
1 New Right September Hvordan skabes politik Supply side – fokus på staten som bestemmende aktør Demand side – fokus på grupper som bestemmende.
Arbejdsløsheden - der er brug for politiske løsninger Oplæg til konferencen den 28. august 2004.
Vi har haft demokrati i Danmark siden?
Bag om overenskomsterne - For statistikere!. Program  DA & overenskomsterne  OK2007  Det tekniske beredskab.
Arbejdsmarkedets parter og politik – familie-arbejdslivsområdet i kontekst Mikkel Mailand Forskningscenter for Arbejdsmarkeds- og OrganisationsStudier.
TR - Basiskursus Forhandler Foregangs m/k Konfliktløser Bindeled (medlemmer – IMAK) Bindeled (ledelse - medlemmer) Kontrollør Lovfortolker Formidler.
SFU 6. november 2011 Mette Lyshøj Politisk konsulent i 3F Trepartsforhandlinger og 3F’s forventninger til regeringen.
1 CSR er mere end virksomhedernes sociale engagement - CSR i Danmark / Steen Vallentin Inst. f. Ledelse, Politik og Filosofi CBS Center for Corporate Social.
Den Nordiske Model Hvad er en velfærdsstat? Analytisk perspektiv
Parter og politik – beskæftigelsespolitik og aktivering Mikkel Mailand FAOS/Bpfnet-seminar 9. november 2006 ’Arbejdsmarkedets parter og det politiske system’
Magt og legitimitet 28. September Perspektiver på legitimitetsspørgsmålet Legitimitetsspørgsmålet: Hvornår kan magtudøvelse siges at være legitim?
HOVEDORGANISATION FOR OFFENTLIGT OG PRIVAT ANSATTE Beskæftigelsespolitiske område Kommunalreformen Fra national til kommunal indsats.
Randers Kommune Evaluering af Randers Modellen 2. December 2009.
Flexicurity på virksomheden i DK og D Organiseret decentralisering i Danmark og Tyskland Succes for den danske flexicuritymodel Tese: Konkurrencemæssig.
Handicapråd i Ballerup Kommune - af Servicedirektør Ole Nielsen
Aftale om psykisk arbejdsmiljø FTF’s arbejdsmiljøseminar Den 26. september 2007 Mette Bergmann - viceformand Lisbet Lund – faglig sekretær.
Niger. Fakta om Niger  Verdens fattigste land*  Befolkning 18 millioner  Højeste befolkningstilvækst 3,8%  Yngste befolkningsgennemsnit 15,1 år 
Overenskomst 2011 – etårig overenskomst Orientering om væsentligste elementer i OK-forliget mellem DANSKE ARK, ARKITEKTFORBUNDET, Konstruktørforeningen.
Nye regler på vej om virksomhedernes samarbejde om arbejdsmiljø Ann Carina Tetschner, Center for arbejdsliv & læring Pædagogiske Inspirationsdage 2010.
Lederkursus December REGELHIERARKIET I Grundloven Folketingslov Landstingslov, landstingsforordning og Inatsisartutlov Bekendtgørelser Cirkulærer.
Offentligt ansattes jobsikkerhed ved kommunesammenlægninger Temadag for dagplejeledere og dagplejepædagoger 16. juni 2005.
Landsorganisationen i Danmark Velkommen til LO. Landsorganisationen i Danmark FAKTA LO’s medlemsforbund har ca. 1,1 millioner medlemmer Ca offentligt.
Kapitel 17 Ansættelsesret. 1.Ansættelse 2.Diskrimination og ligebehandling 3.Under ansættelsen – funktionærloven 4.Ophør af ansættelsen Kollektiv eller.
Rammeaftale om samarbejde og medindflydelse. Formål: …at styrke medarbejdernes interesse for effektivitet i kommunens forvaltning og i dennes institutioner.
The UN Convention on the Rights of Persons with Disabilities Stig Langvad, Independent Expert Member, CRPD Committee Hvor står dansk handicappolitik i.
Forslag og konsekvens1 Velkommen til Konferencen Forslag og konsekvens.
Værdibaseret ledelse. Udgangspunktet Fokus på procesværdi som et middel til at opnå målet (højere produktværdi) Alle byggeriets parter er på banen, og.
Kompetenceudvikling og uddannelsesplanlægning
Oplæg om PLO-K Om PLO-K’s organisering, økonomi, opgaver og roller, kontaktperson i PLO-R, samt om PLO’s kommuneudvalg.
Lokale arbejdstidsaftaler
Overordnede bestemmelser
Temaer for OK18 og en temperaturmåling
Overenskomst-forhandlinger 2018
Ved Arnfred Bjerg og Søren Knudsen
Kommunernes økonomistyring
af Olaf Rieper, Marie Bengtsson og Jens Blom-Hansen
Medlemsmøde for statsansatte
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
OK18 Det statslige forlig - Chefer
OK18 Det kommunale og regionale forlig
OK 18 TR møde 5.4. Scandic.
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014
Arbejdsmiljøaftaler.
Ejerskab og demokrati i infrastrukturselskaber Et bestyrelsesperspektiv Oplæg MEN seminar 28 januar 2019 Lars Goldschmidt.
Ny fælles landbrugspolitik i EU efter 2020
Præsentationens transcript:

DDM i den ultrakorte udgave: 1.Overenskomstmæssig voluntarisme: parternes selvregulering 2.Politisk korporatisme: parternes indflydelse på arbejdsmarkedspolitik mm. 3.Relativt klart defineret arbejdsdeling Den danske aftalemodel og det politiske system: pensioner, barsel mm.

Voluntarismens grænser: 1.Funktionalitet/konkurrenceevne 2.Sikring af arbejdsfreden 3.Overenskomsternes udbredelse Den danske aftalemodel og det politiske system: pensioner, barsel mm.

Arbejdsdelingen eroderer: 1.Overenskomsternes større bredde og dermed regulering i en kombination af aftaler og lovgivning. 2.Udvikling af en ny fælles reguleringsarena præget af dobbelt- eller kombinationsregulering. 3.Skiftende og nærmest aftagende inddragelse af parterne i den politiske proces – uanset regeringens sammensætning. Den danske aftalemodel og det politiske system: pensioner, barsel mm.

Hvorfor velfærdsgoder i overenskomsterne (AMP, løn under barsel og sygdom, sociale kapitler, uddannelse o. lign.)? 1.Politisk behov for at aflaste velfærdsudgifterne. 2.Den centraliserede decentraliserings logik. 3.Goder til medlemmerne (fagbevægelsen) og kontrol over udbygning og omkostninger (arbejdsgiverne). 4.Gensidig legitimitet Den danske aftalemodel og det politiske system: pensioner, barsel mm.

Effekter af reguleringskampen: Den danske aftalemodel og det politiske system: pensioner, barsel mm. 1.Større indblanding fra politiske aktører i aftalereguleringen 2.Forumshopping: aftaleparterne bruger det politiske system mod modparten 3.Øget konkurrence om indhold, regler og udbygningstakt 4.Den politiske lighedsnorm contra aftalesystemets kollektive kontraktlogik.

Politiske konsekvenser af reguleringskampen: 1.Hvis ikke parterne kan agere proaktivt og derved selv skabe eller kontrollere skiftende politiske dagsordener, bliver partssystemet underlagt dagsordener fastsat af politiske aktører (jf. barsels- udligningsordningen). 2.Politik som resultat af uforudsete eller ikke-tilsigtede sammenfald af mere eller mindre tilfældige omstændigheder. Den danske aftalemodel og det politiske system: pensioner, barsel mm.

Eksempler på overenskomsternes bredde og samspil mellem overenskomstsystem og politik AMP:Barsel:Uddannelse: Den partstyrede Den politiskDen fælles styrede processtyrede procesproces Fælles udvikletPolitisk dikteret dagsordenFælles udviklet dagsordendagsordendagsorden De politiske aktører taberPolitisk ad hoc-koalitionGensidig kontrol gennem kontrollen i forlængelse afoverruller regering ogtrepartsforhandlinger trepartsaftalepartssystem Nye OK-aktører erobrerSpilåbner accepterer de?? initiativetpolitiske kendsgerninger Den danske aftalemodel og det politiske system: pensioner, barsel mm.