Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Offentligt ansattes jobsikkerhed ved kommunesammenlægninger Temadag for dagplejeledere og dagplejepædagoger 16. juni 2005.

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Offentligt ansattes jobsikkerhed ved kommunesammenlægninger Temadag for dagplejeledere og dagplejepædagoger 16. juni 2005."— Præsentationens transcript:

1 Offentligt ansattes jobsikkerhed ved kommunesammenlægninger Temadag for dagplejeledere og dagplejepædagoger 16. juni 2005

2  Kommunalreformen står over alt andet FOA’s medlemmer skal bringes sikkert gennem kommunalreformen FOA’s medlemmer skal bringes sikkert gennem kommunalreformen Det handler både om den kollektive og den individuelle interessevaretagelseDet handler både om den kollektive og den individuelle interessevaretagelse  FOA skal under enhver forandring sikre bedst mulige vilkår for medlemmerne Det handler ganske enkelt om fagbevægelsens eksistensberettigelse Det handler ganske enkelt om fagbevægelsens eksistensberettigelse Tre indledende besværgelser (1)

3 Tre indledende besværgelser (2)  FOA skal altid forsvare sine overenskomstforhold Forhandlings- og aftaleretten er et forbunds livsnerve, men … Forhandlings- og aftaleretten er et forbunds livsnerve, men … … vi skal ikke fastholde medlemmer, som kan opnå bedre vilkår andre steder … vi skal ikke fastholde medlemmer, som kan opnå bedre vilkår andre steder

4 Hvad sker der med de ansatte i kommuner og amter?  Mange flytter fra en myndighed til en anden Fra amter til kommuner Fra amter til kommuner fra amter og kommuner til stat, til selvejende institutioner eller til nye selskabsdannelser fra amter og kommuner til stat, til selvejende institutioner eller til nye selskabsdannelser  Endnu flere flytter sammen i storkommuner

5 Personaleflytning fra amterne som følge af reformen Kommuner ca. 19.200 Staten ca. 1.500 Amter ca. 165.000 Regioner ca. 127.900 Selvejende institutioner/traf ik-selskaber ca. 16.400 (Kilde: Indenrigs- og sundhedsministeriet Skønnene er behæftet med usikkerhed)

6 Personalesammenflytning som følge af reformen  271 kommuner rykker sammen til 98 Københavns og Frederiksberg kommune samt Bornholms Regionskommune ophører med at have amtsstatus Københavns og Frederiksberg kommune samt Bornholms Regionskommune ophører med at have amtsstatus Mere end 200 kommuner rykker sammen Mere end 200 kommuner rykker sammen  13 amter rykker sammen til 5 regioner

7  En del grupper er under et stort pres Er der stillinger nok? Er der stillinger nok? Chefer, ledere og mellemledere i kommuner og amterChefer, ledere og mellemledere i kommuner og amter Kan vi opnå overenskomst? Kan vi opnå overenskomst? Faggrupper med forskellige overenskomster i kommuner, amter og statFaggrupper med forskellige overenskomster i kommuner, amter og stat Eksempelvis amtsskolebetjente og amtsvejmænd Eksempelvis amtsskolebetjente og amtsvejmænd FOA-grupper som truede dyrearter? (1)

8  Økonomien i reformen er helt uafklaret Éngangsudgifterne bliver enorme Éngangsudgifterne bliver enorme  Regeringens budskaber er tvetydige Dette er ikke en sparereform Dette er ikke en sparereform Omkostningerne ved reformen kan finansieres gennem effektivisering Omkostningerne ved reformen kan finansieres gennem effektivisering FOA-grupper som truede dyrearter? (2)

9  Kommunalreformen rejser de samme spørgsmål som omstilling og udlicitering: Har jeg stadig et job? Har jeg stadig et job? Hvor skal jeg være? Hvor skal jeg være? Hvad skal jeg lave? Hvad skal jeg lave? Hvem bliver mine nye kolleger og nærmeste leder? Hvem bliver mine nye kolleger og nærmeste leder? Hvad sker der med min løn? Hvad sker der med min løn? Har jeg fortsat udviklingsmuligheder? Har jeg fortsat udviklingsmuligheder? Personalets vilkår

10 Hvilke redskaber har vi? (1)  Lovgivning Pres for indskrivning af individuelle og kollektive personalerettigheder i lovgivningen Pres for indskrivning af individuelle og kollektive personalerettigheder i lovgivningen  OK 05 Pres for indgåelse af aftaler om jobsikkerhed og løngaranti Pres for indgåelse af aftaler om jobsikkerhed og løngaranti  Her og nu Pres på kommuner og amter for at indgå lokale aftaler om tryghed Pres på kommuner og amter for at indgå lokale aftaler om tryghed

11 Hvilke redskaber har vi? (2)  Særskilte initiativer overfor arbejdsgiverne Pres for indgåelse af særskilte aftaler for enkeltgrupper Pres for indgåelse af særskilte aftaler for enkeltgrupper  OK 08 Pres for opnåelse af kollektive overenskomster Pres for opnåelse af kollektive overenskomster

12 Redskaber: Lovgivning  Forligspartierne bag reformen (V, K, DF) garanterer de ansatte at følge med opgaven til ny arbejdsgiver Garantien omfatter alene de individuelle vilkår Garantien omfatter alene de individuelle vilkår Alle omfattes af virksomhedsoverdragelseslovenAlle omfattes af virksomhedsoverdragelsesloven  S og R tilslutter sig nu dele af reformen Staten lægger op til behandling af tryghedsskabende foranstaltninger i samarbejdssystemet Staten lægger op til behandling af tryghedsskabende foranstaltninger i samarbejdssystemet Parterne opfordrer kommuner og amter til at gøre det samme Parterne opfordrer kommuner og amter til at gøre det samme KTO retter (formentlig) henvendelse til alle kommuner og amterKTO retter (formentlig) henvendelse til alle kommuner og amter

13 Redskaber: OK 05 (1)  Områdetillæg Ved sammenlægning af kommuner erstattes det hidtidige områdetillæg af det højeste i den nye kommune Ved sammenlægning af kommuner erstattes det hidtidige områdetillæg af det højeste i den nye kommune Gennemføres med 1/3 hver den 1. januar fra 2007 til 2009 Gennemføres med 1/3 hver den 1. januar fra 2007 til 2009 Ingen kan gå ned på lavere områdetillæg ved uønsket flytning indenfor den nye kommuneIngen kan gå ned på lavere områdetillæg ved uønsket flytning indenfor den nye kommune Nyansatte aflønnes ”som kollegaen” i optrapningsperiodenNyansatte aflønnes ”som kollegaen” i optrapningsperioden

14 Redskaber: OK 05 (2)  Løngaranti Alle medarbejdere garanteres mod lønnedgang i hele OK-perioden (1/4-05 – 31/3-08) Alle medarbejdere garanteres mod lønnedgang i hele OK-perioden (1/4-05 – 31/3-08) Gælder alle løndele, eksklusiv arbejdstidsbestemte tillæg Gælder alle løndele, eksklusiv arbejdstidsbestemte tillæg Gælder også funktionsløn, hvis ændring er på grund af kommunalreformen Gælder også funktionsløn, hvis ændring er på grund af kommunalreformen Gælder også ved overenskomstskift Gælder også ved overenskomstskift

15 Redskaber: OK 05 (3)  Når løngarantien udløber Hvis lønnedgang ved væsentlig stillingsændringer Hvis lønnedgang ved væsentlig stillingsændringer Eksempelvis lederen, der tilbydes ansættelse uden ledelsesfunktionerEksempelvis lederen, der tilbydes ansættelse uden ledelsesfunktioner Væsentlig stillingsnedlæggelse indebærer fortsat ret til at forlange sig opsagt med sædvanlige rettigheder Væsentlig stillingsnedlæggelse indebærer fortsat ret til at forlange sig opsagt med sædvanlige rettigheder Hvis ændringen accepteres, kan lønforskellen aftrappes fra 1.4.08 Hvis ændringen accepteres, kan lønforskellen aftrappes fra 1.4.08 Aftrapningen skal strække sig over minimum 3 år Aftrapningen skal strække sig over minimum 3 år Lokalt kan aftales bedre vilkår Lokalt kan aftales bedre vilkår

16 Redskaber: OK 05 (4)  Når løngarantien udløber Hvis lønnedgang ved samme stilling Hvis lønnedgang ved samme stilling Eksempelvis dårligere overenskomst eller lokale aftalerEksempelvis dårligere overenskomst eller lokale aftaler Fra 1.4.08 kan fastfrysning ske, indtil fremtidig løn svarer til medarbejderens løn Fra 1.4.08 kan fastfrysning ske, indtil fremtidig løn svarer til medarbejderens løn Lokalt kan aftales bedre vilkår Lokalt kan aftales bedre vilkår

17 Redskaber: OK 05 (5)  Fælles jobanbefaling Parterne anbefaler, at evt. personale- tilpasninger løses ved naturlig afgang Parterne anbefaler, at evt. personale- tilpasninger løses ved naturlig afgang  Tillidsrepræsentanterne på banen TR, der ufrivilligt ophører med hvervet, som følge af kommunalreformen, er beskyttet 1 år efter fratræden TR, der ufrivilligt ophører med hvervet, som følge af kommunalreformen, er beskyttet 1 år efter fratræden

18 Redskaber: Her og nu  Samtlige kommuner og amter opfordres til at tage fat på lokale tryghedsaftaler Forhandlingsfællesskabet KTO har skrevet til samtlige borgmester og amtsborgmester Forhandlingsfællesskabet KTO har skrevet til samtlige borgmester og amtsborgmester KTO følger op med vejledning til personalerepræsentanterneKTO følger op med vejledning til personalerepræsentanterne Forhandlingerne skal – desværre – føres i samarbejdssystemet Forhandlingerne skal – desværre – føres i samarbejdssystemet

19 Indflydelse på reformen (1)  KTO har indgået aftale om midlertidigt medbestemmelsessystem Kommunalt ansatte skal kunne øve indflydelse på tværs af kommunegrænser Kommunalt ansatte skal kunne øve indflydelse på tværs af kommunegrænser Amtsansatte skal kunne øve indflydelse på tværs af amts/kommunegrænser Amtsansatte skal kunne øve indflydelse på tværs af amts/kommunegrænser

20 Indflydelse på reformen (2)  Den reelle ekspertise Ledere og medarbejdere ved, hvordan velfærdssamfundet fungerer i mødet med borgeren Ledere og medarbejdere ved, hvordan velfærdssamfundet fungerer i mødet med borgeren  Brug den lokale FOA-afdeling ”Spark døren ind” – jeres viden er nødvendig, når de fagpolitiske holdninger skal fastlægges ”Spark døren ind” – jeres viden er nødvendig, når de fagpolitiske holdninger skal fastlægges


Download ppt "Offentligt ansattes jobsikkerhed ved kommunesammenlægninger Temadag for dagplejeledere og dagplejepædagoger 16. juni 2005."

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google