Lægedage Sammenhængende patientforløb – hvad skal der til? Oplevelser fra en kommunal hverdag og en hjemmesygeplejerskes beretninger 421 - Kommunalt perspektiv.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Skabelse af dialogiske rum ”
Advertisements

V./ Leif Tøfting Kongsgaard, Væksthuset
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland Workshop D Konference den 24. maj 2012.
Konklusion på Workshop om sindslidende
Tværsektoriel ledelse – hvorfor, hvordan, hvorhen?? Volume II
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Lederudvikling.
Souschef Jytte Husted Hospice Søholm
Psykoedukation til unge i OPUS
Perspektiv på den faglige indsats blandt borgere med Diabetes Type 2 - et bidrag til udvikling af kronikerprogram for diabetes.
Sygeplejerskens virksomhedsfelt
Rehabilitering til borgere med hjertesygdom
Værdibaseret ledelse i almen praksis
Døende i plejebolig Den lindrende indsats Den 23. august 2010
Netværk af forebyggende sygehuse
Historier fra et demonstrationsprojekt
Erfaringer efter simulationsbaseret undervisning i genoplivning
Det er sjovere at yde en indsats, når vi arbejder godt sammen!
Sygepleje som profession
Regionale Kontaktfora på handicapområdet Møde med repræsentanter fra DH Stig Langvad, formand, DH.
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Opfølgende hjemmebesøg efter udskrivelse fra hospital
Kliniske retningslinjer!
Den konfuse ældre borger i eget hjem/plejebolig
Opsamling og afrunding på konferencen “Den gode genoptræning” Landstingssalen, 22. september 2008 NB: Pga manglende tid blev hele oplægget ikke præsenteret.
Geriatri med fokus på funktionsevne
Facilitatorordningen: - Hvordan kan du bedst muligt udvikle kronikeromsorgen i din klinik? Store Praksisdag 3. februar 2011 Facilitatorer Bjarne Jørgensen.
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Vision for Holmebækskolen Holmebækskolen er en skole med en stærk kultur og et fælles sprog, hvor fællesskaber styrkes omkring: Børnene, klassen og klassesamarbejdet.
BRO Kompetenceudvikling Brugerinddragelse, Relationelle kompetencer og Overgange Winnie Lund BRO Nord Navn (Sidehoved/fod)
Implementering af forløbsprogrammerne - succeser og udfordringer
Læring i et vejledningsperspektiv
En styrket indsats for kronisk sygdom, d. 28. september 2011 Et løft i behandlingen - et kig på succeser og udfordringer.
Kodeks for offentlig topledelse
Dan Zielke og 1.
Indsigt og udvælgelse – forstå hvad det betyder for jer
Rehabilitering Rehabilitering er en målrettet og tidsbestemt samarbejdsproces mellem en borger, pårørende og fagfolk. Formålet er, at borgeren, som har.
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Region Midtjylland Sundhedsaftale
Velkommen til Lægedage
Medicinpædagogik på vej mod en faglig platform
Patientens svære kamp – patientinvolvering i praksis - TAK
6. maj Henning Nilausen, vicekommunaldirektør, Gribskov Kommune Kommunernes rolle og udfordringer i forhold til sygehus- og specialeplanlægning.
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
Patientrettet forebyggelse Kommunerne i Region Sjælland
KL´s visioner for kroniske patienter
DSIM 4. årsmøde Patientforløb – tværsektorielt samarbejde
Årskursus for visitatorer
Århus Kommune Magistratens 3. Afdeling Sundhedsaftaler Økonomi og Myndighed Sundhedsaftaler mellem Århus Amt og Århus Kommune – inspiration til de fremtidige.
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
Årsmøde 27. april Dagkirurgi og hjemmepleje v/ sundhedschef Annemarie S. Zacho-Broe Aarhus Kommune.
Projekt ”Unge med psykiske vanskeligheder – overgang fra barn til voksen” Vingsted den 18.marts 2015.
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler FAS’ Års- og medlemsmøde, 3. oktober 2014 Ane Friis Bendix Vicedirektør, dr.med. Sammenhæng.
Gap! Forskelligt syn på sagsbehandlingen Andreas Jull Sørensen, sekretariatschef Det Centrale Handicapråd.
Kontakt mellem borgere med handicap og den kommunale forvaltning GAP-analyse af Det Centrale Handicapråd.
Konklusioner fra MTVén set ud fra en kommunal synsvinkel.
”…risikoen for at falde mellem to stole blev minimeret for den ældre borger i Odder; man tilbød og realiserede ”det gode patientforløb” fra første symptom.
Oplæg for personale Udskrivningsguiden TITEL – DATO - STED
Organiser Erhvervsnabohjælpen !
Den ny social- og sundhedsassistentuddannelse
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
Personalepolitiske værdier for Assens Kommune
Metoden fælles beslutningstagning
Metoden brugerstyret behandling
AKUTTEAMET I SILKEBORG KOMMUNE
Brobyggerordningen mellem Esbjerg Kommune og FAM-SVS
Formål At sikre borgere på kommunale botilbud og botilbudslignende tilbud mere stabile forløb og forebygge trussels- og voldsepisoder gennem en styrkelse.
Ældre i et sundhedsvæsen - set fra almen praksis
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Lægedage Sammenhængende patientforløb – hvad skal der til? Oplevelser fra en kommunal hverdag og en hjemmesygeplejerskes beretninger Kommunalt perspektiv på det perfekte samarbejde – Lene Offersen

Lægedage Hvad er målene set I kommunalt perspektiv? At borger oplever sammenhæng og koordination i de sundhedsprofessionelles indsats At borgeren med multiple diagnoser og komplekse sygdomsforløb opnår så stor grad af begribelighed og mestring som muligt At reducere antallet af uhensigtsmæssige(gen)indlæggelser Kommunalt perspektiv på det perfekte samarbejde – Lene Offersen

Lægedage Jeg vil tage udgangspunkt i Et borgerperspektiv, baseret på ligeværdigt samarbejde mellem sundhedsprofessionelle og borgeren Hvordan vi som sundhesprofessionelle bistår borgere til at efterleve sine drømmeog mestre eget liv Kommunalt perspektiv på det perfekte samarbejde – Lene Offersen

Lægedage Det vil handle om Patientperspektivet og organisationsperspektivet i samarbejde mellem almen praksis og hjemmesygepleje/plejeboliger Kommunalt perspektiv på det perfekte samarbejde – Lene Offersen For os er den praktiserende læger krumtappen

Lægedage Når den praktiserende læge er den perfekte samarbejdspartner Så har vi et tæt tillidsfuldt samarbejde og der er klare aftaler om, hvem der gør hvad og hvornår. Det kan være tilsyn til dårlige borgere, Kommunalt perspektiv på det perfekte samarbejde – Lene Offersen Forventningsafstemning i den enkelte borger situation?

Lægedage Når den praktiserende læge er den perfekte samarbejdspartner Megen dialog foregår på korrespondancer, det er godt, men ikke i akutte tilfælde. Vigtigt vi har let adgang til hinanden, at vi begge tager ansvar og har den fornødne faglige viden Kommunalt perspektiv på det perfekte samarbejde – Lene Offersen Når sygeplejersken ringer og beder om hjælp, har de brug for hjælp, bør de have anvendt ISBAR - tjekliste Et gensidigt udviklingsfelt

Lægedage Stakkels Steen, hvem skal han lytte til, siger de det samme? HjertelægerDiabetesamb. Farmaceuten eller?? Diætistenhjemmesygeplejerske r TerapeutenEgen læge Kommunalt perspektiv på det perfekte samarbejde - Lene Offersen

Lægedage Når det tværfaglige samarbejde fungerer med lægen som koordinator, mestrer borgeren igen eget liv. Historien om Klara Kommunalt perspektiv på det perfekte samarbejde – Lene Offersen Når den praktiserende læge er den perfekte samarbejdspartner Skal vi hjælpe borgeren til at mestre eget liv, er vi dybt afhængige af de tværfaglige indsatser i respekt for hinanden

Lægedage Når den praktiserende læge er den perfekte samarbejdspartner Det er vigtigt for borgeren, at den praktiserende læge har det overordnede ansvar og overblik over borgerens situation Kommunalt perspektiv på det perfekte samarbejde – Lene Offersen Hvem tager overblikket? - Lægen - Hjemmesyge plejen?

Lægedage Når den praktiserende læge er den perfekte samarbejdspartner Kommunikationen og kontinuitet spiller en rolle, for borgerens oplevelse af kvalitet og sammenhæng - Historien om Bo og hans svoger Kommunalt perspektiv på det perfekte samarbejde – Lene Offersen To forskellige oplevelser ved samme sygdom

Lægedage Når den praktiserende læge er den perfekte samarbejdspartner Vi skal have kende hinandens vilkår, så vi sikrer borgerne den bedst mulige hjælp Eksempelvis Kommunernes bevillingsret Kommunalt perspektiv på det perfekte samarbejde – Lene Offersen Noget af det der fylder i en kommunal verden er bevillingsret og indkøbsaftaler

Lægedage Når den praktiserende læge er den perfekte samarbejdspartner Så husker vi alle at følge op på ordinationer, prøver og diagnoser Kommunalt perspektiv på det perfekte samarbejde – Lene Offersen Vi har et fælles ansvar i at følge op på blodprøvesvar m.m. for at sikrer borgernes behandling

Lægedage I kommunerne er vi slet ikke perfekte  -Det kan måske være svært for udefrakommende, at finde lige den gruppe/medarbejder, som ved noget om borgeren. - Er vi blevet for funktionsopdelte? -Har alle vores sygeplejersker/SSA den nødvendige viden? -Mestrer alle vores medarbejdere den anerkendende tilgang til borgere og samarbejdspartnere? -Har vi for stor personaleudskiftning? -Få vi dokumenteret korrekt, så den næste kollega kan danne sig et klart billede af borgerens situation? Kommunalt perspektiv på det perfekte samarbejde – Lene Offersen Der kan sagtens være basis for forbedringer

Lægedage Er vi ved at koordinere os ihjel og husker vi borgeren? Husker vi borgerens ønsker og drømme? Almen praksis har ansvar for sammenhæng og koordinering Hjemmesy geplejen koordinerer Hospitalet koordinerer Visitationen koordinerer Kommunalt perspektiv på det perfekte samarbejde - Lene Offersen Hvem er: - Vejviseren - Blæksprutten - Coachen - Specialisten - Organisations- udvikleren - Controlleren - Advokaten Taler vi samme sprog? Har borgerne tillid til os?

Lægedage Til slut Nu har jeg talt ud fra et kommunalt perspektiv på samarbejdet mellem læger og den kommunale sygepleje Og så er det jeg tænker, hvad I har af ønsker til os, for at I oplever det perfekte samarbejde. Det må vi jo drøfte Tør vi, i fællesskab, give slip på hidtidige vaner, og hvad skal der til? Kommunalt perspektiv på det perfekte samarbejde – Lene Offersen