Hvinningdalskolen Eidervej 50 8600 Silkeborg Tel.: 89 20 90 70 www.hvinningdalskolenwww.hvinningdalskolen. silkeborg.dk Krop og hjerne – En sund skole.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
-En lærerig arena for alle aldre
Advertisements

Svend Gønge-skolens værdier...
Styrket inklusion i Kerteminde Kommune
Hvordan kan vi som forældre bidrage til at børnene bliver mere sunde og får mere bevægelse i hverdagen?  Hvis muligt skal Børnene gå/cykle i skole også.
Præsentation Pædagogisk konsulent Erik Hønge Uddannet fritidspædagog Leder af en børnehave Leder af et fritidshjem SFO-konsulent Freelancekonsulent bl.a.
Dansborgskolen – vi udvikler hele mennesker
Fra pædagogisk servicecenter til læringscenter
Informationsaften Aftenens program:
Skolereformen - mål Ambitiøst løft af folkeskolen: •Børnenes læring og faglige niveau skal styrkes •De unge skal have de bedste muligheder for at tage.
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Dialogmøde 16. maj 2013 Skolebestyrelser og Familie- og Kulturudvalget.
Holsted Skole Holsted SFO & førskolegruppe. Holsted Skole Holsted SFO & førskolegruppe.
Folkeskole-reformen August 2014.
Møde for nye forældre på Åløkkeskolen d. 31/10 – 2013.
Idrætsskole fra 1. august 2008
Kids n’ Tweens, Leg og læring
Kære forældre Hermed orientering om status i forbindelse med Pilehaveskolens udbygning og flytning til Verninge i skoleåret 2013/2014. I foråret 2013 har.
….er familiens pusterum. Muligheder og udfordringer Familiens store udfordringer:  Tid  Individualisering  Mediebombardementer  Opbrud – mange skilsmisser,
Jeg støtter barnet ved:
Måltidet – lyst og fællesskab
Velkommen til valgmøde
 Foreningen er startet i 2007, af en gruppe forældre i samarbejde med skolebestyrelsen.  At få en bedre legeplads og udeområder ved Ulfborg Skole og.
I Mariagerfjord Kommune vil vi frem- me børn og unges muligheder for at få del i de gode jobmuligheder i frem- tiden. Derfor vil vi gøre flere børn og.
Hvordan starte et projekt der sætter og Natur Teknik på dagsordenen i hverdagen i SFO´en En præsentation af Voel SFO.
Skemamøde 2014 den på Katrinebjergskolen.
0.-6. årg., Haderslevreformen og Folkeskolereformen Juni 2014
24. februar 2009Flemming F. Christensen1 Årsberetning 2009 Gjessø Skole Mål for 2008/2009 –Multihal/fysiske rammer Hvordan får vi sikret det? –Synlighed/presse.
Profilskole og styrket social indsats i Høje Gladsaxe skoles skoledistrikt og i Værebro Gladsaxe kommune deltager i Socialministeriets projekt Styrket.
CASSIOPEIASTUEN TRIVSEL OG LÆRING. MORGENMAD Hygge og dialog!
Astrup Skole 1. august 2014 Fritidsmodul – frivillig og gratis undervisning Alle skoledage kl
- En rigtig god idé! Bevægelse i hverdagen på Høje Gladsaxe skole
Skolebestyrelsens årsberetning 2014 Skolebestyrelsen Hvem er vi? Hvad skal vi? Hvad har vi foretaget os? Hvad sigter vi efter? Nu og fremad Trørødskolen.
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Alle børn er alles ansvar
Klostermarksskolen Strategi og visioner Visionsseminar 2008: 1)Værdianalyse 2)Visioner 3)6 Fokusområder 4) Prioritering 5) Arbejdsplaner Bestyrelsens.
Projekt for de kommende skolebørn i Sabro Dagtilbud
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Folkeskolereform 2014.
PULS - meget mere krop, bevægelse og læring Naur Sir Skole og Lyngbjerghus.
KULTURSTYRELSENS ÅRSMØDE ”FREMTIDENS KULTURBRUGERE OG DET DIGITALE”. Læs For Mig.
INDSKRIVNINGSMØDE.
Følfods historie Naturbørnehaven en lokal ide En gruppe lokale forældre udarbejder et oplæg til en skovbørnehave Forældregruppen præsenterer.
Skolesport Leg, Liv & Læring Idrætsprojekt Idrætsoplevelser for børn og unge med indlæringsvanskeligheder Partnerskab mellem Dansk Skoleidræt,
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
Al undervisning understøtter alle børns læring og udvikling.
Velkommen til forårs SFO på Hunderupskolen
Broen til bedre sundhed – fremtidens voksne Borgmester Stig Vestergaard 3. Maj 2013.
 1. Velkomst og præsentation  2. Kort gennemgang af reformen  3. Hvordan bliver reformen udmøntet på Byskolen  4. Skolebestyrelsen  5. Farvel Velkommen.
PRÆSENTATION AF PROJEKT V/AFDELINGSRÅDET, BYGADEN TORSDAG, DEN 3. APRIL 2014.
Skolestart Program Velkomst Lovgrundlag og trinmål for 0. klasse
Præsentation af forårs-sfo
Informationsmøde for forældre til kommende børnehaveklassebørn
Alsidig personlig udvikling Sociale kompetencer Sproglig udvikling Krop og bevægelse Naturen og naturfænomener Kulturelle udtryksformer og værdier x x.
De seks bedste billeder fra gruppen
Det vi skal de næste tre kvarter Tale om hvorfor vi i ledelsen foreslår, at vi stiller skarpt på skole-hjem samarbejdet Tale om den tidsplan vi foreslår.
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
Allindelille skoles værdigrundlag og profil Udarbejdet i marts 2009.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
Morgendagens Børne- og Ungeliv ELEVER Resultater af spørgeskemaundersøgelsen 2016 Published by Birgitte Færregaard Larsen April at 11:34 Powered.
0. Kl 2016/2017.  I bh.kl skal undervisningen tilrettelægges og udføres således at eleven får kompetencer inden for:  1)Sprog  2)Matematisk opmærksomhed.
I Skolebestyrelsen har vi blandt meget andet arbejdet med sundhedspolitik. I forlængelse af dette arbejde, besluttede vi at sløjfe kakaomælken og har i.
Forebyggelsesarbejdet i dagtilbud DB DB Topmøde 15. april 2016
Halvår 2015 Krop og bevægelse 1.Halvår 2016 ? JUL JAN APR
Årets skolebyggeri Sydhavnen Skole vandt i 2015 titlen som ”Årets Skolebyggeri” pba. flg. udtalelser fra juryen: “Arkitekturen inddrager naturelementet.
Trivselsmålingens resultater og vores indsatser
Trivselsmålingens resultater på vores skole
Bevægelse på Bavnehøj Skole
Dagtilbudsreformen ”Stærke dagtilbud,- alle børn skal med i fællesskabet” Den styrkede pædagogiske læreplan Arbejdsgruppernes udkast til temabeskrivelser.
Ledelsens handleplan: Skolen lige nu  Formål og proces.
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Hvinningdalskolen Eidervej Silkeborg Tel.: silkeborg.dk Krop og hjerne – En sund skole - Et nyt innovativt projekt - Historie og idé Idéen om at anvende udendørs- arealerne ved Hvinningdalskolen til et område med udfordringer til krop og hjerne opstod da skolen skulle have nye tilbygninger i 2007 og Udendørsarealerne har gennem udbygningsperioden lignet en byggeplads og mulighederne for at udarbejde et helt nyt trivsels- og sundhedsprojekt opstod spontant, da den nye skolebestyrelse tiltrådte i Det forventes at udvikle et område med mulighed for udendørs-undervisning og aktiv udfoldelse for børnene i både skole- og i fritiden. Denne præsentation skal bruges som et inspirationsoplæg til de lokale aktører som deltager i den videre opbygning af projektet. Mål Målet med projektet er at få sunde skolebørn og styrke indlæringen via leg. Økonomi Projektet er et ambiciøst sundheds-og trivselsprojekt, der skal udarbejdes af forskellige interessegrupper og er økonomisk omfattende. Det er et målrettet samarbejdsprojekt med Silkeborg kommune, der støtter projektet med faglig støtte og de midler der måtte være muligt. Private investorer og Fonde vil blive søgt i Fase 7. Samarbejde og interessegrupper Der er mange interessegrupper til opbygningen af projektet som angivet i ovenstående figur. De to U’er - Udeliv og Undervisning I danske skoler er der ikke tradition for at anvende skolernes udendørs-områder til ”skoleundervisning”. Frisk luft ved vi kan øge indlæring og et spændende udeområde skal kunne udfordre både krop og hjerne samt virke inspirerende på lærerne til en mere kreativ undervisning. Sundhed og trivsel er i fokus, da vores børn er alt for stillesiddende foran fjernsyn, Nintendo og andre spilleaktiviteter i deres fritid. Ved at blive undervist udendørs og vænne sig til at ”være ude” vil en naturlig lyst til bevægelse fremkomme og udvikle børnenes egen kreativitet. Skal skolebørn bevæge sig i dag skal de udfordres. Derfor skal der skabes et helhedsprojekt hvor skole-fritid og frihed skal ses som en holistisk enhed. Projektopbygning Fase 1: Udarbejdelse af idégrundlag Fase 2: Idé-møde med Kommunen Fase 3: Planlægningsmøde med kommunen Fase 4: Idé-møde med lokale interessegrupper (SFO, skolen, forældre, HA, elevråd, lokale beboerforeninger m.fl.) Fase 5: Etablering af styregruppe og arbejdsgruppe Fase 6: Projekudarbejdelsesfase – Fase 7: Ansøgningsfase Reference Denne præsentation er fremstillet af: Skolebestyrelsesformand Helle Weber Ravn, Krusåvej 3, 8600 Silkeborg Kommissorium Kommissoriet går ud på at opnå et komplet trivsels-udeareal. Børn der forlader deres klasselokale blivermødt af udfordringer til krop og hjerne i frikvarterende eller undervisning og frikvarterene udgør en helhed i læring og leg. Såvel sanser og motorik skaludfordres. Indlæringen udfordres via fysisk aktivitet og børnenes motivation øges ved et godt udeaktivitetsrum. De små bevægelser i hverdagen har stor betydning for et godt helbred og derfor skal de enkelte områders udfoldelsesmuligheder være målrettede og optimale. Spørgsmål Kan børnene lege i skoletiden? Kan børnene lære i fritiden? Kan børnene nyde friheden til leg og læring? Krop og hjerne – En sund skole Skolen SFO HA Klub Lokale beboere Projektopbygning - tidsplan Fase 1: Efterår 2007 Fase 2: April 2008 Fase 3: Maj 2008 Fase 4: Efterår 2008 Fase 5: Efterår 2008 Fase 6: Forår 2009 Fase 7: Efterår 2009