Jobcenter Århus Udbud af Beskæftigelsesfremmende tilbud til job- og indsatsklare borgere d. 26. august 2010.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Nyeste viden om hvad der virker for ”udsatte borgere”
Advertisements

Status for de lokale uddannelsesudvalgs rolle efter lovforslag om VEU-centre på Konference for Lokale Uddannelsesudvalg og repræsentanter fra udbydere.
Velkommen til Nyledigmøde i MA.
Love og regler på beskæftigelsesområdet
Workshop 5.
Hvad virker for ikke-arbejdsmarkedsparate ledige?
Ny Førtidspension og fleksjob reform
Kommunale Indsatsområder Oplæg til beskæftigelsesudvalgets møde d
UDBUD.
Hvad virker i aktiveringsindsatsen?
Velkommen til vejledningsmøde i MA
Styringskrav for jobcentre
1 LR consult Forslag til den fremtidige jobindsats Projekt FUA ”Fra Underkendt til Anerkendt – på arbejdsmarkedet” Et projekt iværksat.
Velkommen til 6. kursusdag om virksomhedscentre TOVHOLDERFUNKTIONEN FOR VIRKSOMHEDSCENTRE.
Kurt Nygaard Jobcenter Horsens.
Arbejdsevneafklaring på AU-Centret i Holstebro Dorte Frejo Rasmussen, ergoterapeut og jobkonsulent Vita Hagelskjær, afdelingsleder Dorte.
Arbejdsmarkedsperspektivet i en behandlingsmæssig kontekst Succes i intensiv behandling KABS Viden, døgnkonference 3. november 2009 Marika Sabroe Vejle.
Varetagelse af integrationsopgaven i Vejle Kommune Tidlig og bred indsats af høj kvalitet for alle målgrupper Forventning om at borgeren bidrager aktivt.
Væksthuset Henrik Hansen Leif Tøfting Kongsgaard
Center for Job- og Erhvervsservice - få det bedste frem.
Uddannelsesafklarende samtaler
Lægekonsulentkursus Århus den 24. november 2009
Ungeindsatsen Konference den 4. juni Baggrund UTA-projektet Politisk ønske Byrådsbeslutning april 2009 Etablering oktober 2009.
Den kommunale vejledning om STU
1 IT-projekter - I et juridisk perspektiv. Fra Til 2.
Partnerskabsaftaler Virksomhedspraktik og opkvalificering med henblik på rekruttering til ordinære eller støttende job.
Temadag for kommende RBR-repræsentanter 18. maj 2010.
Ændr 2. linje i overskriften til AU Passata Light 1. DECEMBER 2014 BERGEN PROFESSOR MICHAEL SVARER AARHUS UNIVERSITET BUSINESS AND SOCIAL SCIENCES INSTITUT.
BPU Karen Il Wol Knudsen, beskæftigelsespolitisk konsulent Februar 2009 Kursusdag 1 for DH’s repræsentanter i LBR og RBR.
FARVESKIFT Skift farve i supergrafikken ved at gå til Designfanen i topmenuen og vælg anden farve. FORSIDE JOB MED LØNTILSKUD TIL FØRTIDSPENSIONISTER MØDE.
Arbejde for enhver pris? Hvordan kan man i kommunalt regi bruge lovgivningen til at sikre, at arbejdsliv og hverdagslivet i øvrigt hænger bedst sammen?
Indkøb & Medicoteknik Informationsmøde vedr. Hæmodialysemaskiner udbud 2012/S april 2012.
8. april 2017.
P ROJEKT : ” LÆREPLADSER TIL ALLE ” I T HISTED 14/
Fra måske egnet til egnet Eud-Start Træningsbanen til en erhvervsuddannelse.
Mentor. Historik Efterår 2010 Ønske: Bringe borger tættere på job og uddannelse Løsning: Overdragelse af borgere fra SEL §85 til afprøvning af arbejdsmarkedsperspektiv.
Ungeindsatsen i Center for Erhverv, Uddannelse og Beskæftigelse UU og jobcentrene; et samarbejde om udsatte unge, 3. december 2015 Leder af Ungeporten,
Erfaringer om, hvad der virker i indsatsen mod langtidsledighed Jobcenter Roskilde, Anne Haarløv, April 2013.
Hvordan arbejder jobcentrene med afklaring af arbejdsevnen/arbejdsprøvning? Jobcenter Roskilde Birthe Haastrup Anette Perós.
Overenskomstens sociale kapitel Det rummelige arbejdsmarked Oplæg til Hovedudvalgets møde den 17. juni 2009.
Tilbud på KompetenceCenteret Aktiveringsstrategi 2011 KompetenceCenter Haderslev skal signalere en proaktiv og professionel tilgang til kerneydelsen.
Skanderborg Det økonomiske gab  Merudgifter på knap 100 mio.  Merindtægter på godt 80 mio.  Udfordringen er knap 20 mio. Beskæftigelse & Sundhed.
Organisering og samarbejde i Job- og Aktivhuset omkring den virksomhedsvendte indsats Virksomhedscenter Generation 2 Organisering Samarbejde på tværs Motivation.
Kontanthjælpsreformen - jobparate kontanthjælpsmodtagere Oplæg den 5. december.
Minister mål og beskæftigelsesplan JC Frederiksberg 2012: Færre skal på varige forsørgelsesordninger = flere personer med varigt nedsat arbejdsevne skal.
Tovholderseminar i BIP Væksthuset 23. september 2015.
Afklaring af arbejdsevnen/ arbejdsprøvning
Styrket indsats på virksomheden  Samtale inden 4 ugers fravær og information til kommunen (2010)  Fastholdelsesplan ved fravær over 8 uger, planen indgår.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Serviceudbud 2009 Kontakt- og aktiveringsforløb for alle arbejdsmarkedsparate ledige.
Netværksmøde for teamledere 11. september 2013, Roskilde Erfaringer med akutindsatsen i Jobcenter Lyngby-Taarbæk.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Ændringer i refusionsordningerne - møde med jobcenterchefer den 2. december 2010.
Scandic Silkeborg, 23. marts 2012 Ved direktør Hans Bach Indsatsen for jobklare ledige mellem 25 og 29 år i Beskæftigelsesregion Midtjylland Kvalitativ.
Fokus i beskæftigelsespolitikken  Aktivlinie (særlig i krise tid)  Indsats og rettidighed  Målretning  HIG  Aktivering på virksomheder  Udfordringer.
Hurtig i gang – 2 Jobcenter Esbjerg Udfordringer og opnåede erfaringer.
Beskæftigelsesplan Om Beskæftigelsesplan 2016 Lovkrav, at alle kommuner udarbejder en beskæftigelsesplan Beskæftigelsesplan 2016 er Hvidovre Kommunes.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Ny visitation.
En jobrettet indsats for aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere Netværksmøde på Sjælland 10. december 2014.
Beskæftigelsesregion Hovedstaden & Sjælland Netværksmøde for Teamledere aktivitetsparate kontanthjælpsmodtagere Onsdag den 2. april 2014.
Skanderborg Én indgang – fælles adgang – job som udgang Om at begrænse tilgangen til førtidspension.
Mandag d. 6. februar 2017 Arbejdsmarkedsudvalget
Orientering fra kontoret Job og Fastholdelse AM-udvalg den 6
Kommunale projekter og eksterne tilbud
Beskæftigelsesstrategi i Furesø
Jysk Fællesindkøb Udbud – Danskuddannelse for voksne udlændinge m.fl.
JobFirst seminar om virksomhedsrettet indsats
Investeringsstrategien ”Flere i job og uddannelse”
Socialpolitisk statusmøde 2017 LO
Dialogmøder om udbud af beskæftigelsestilbud i Københavns Kommune – aktivitetsparate uddannelses- / og kontanthjælpsmodtagere under 30 år 15. juni 2015,
Visiteret tid til hjemmeplejen samt private leverandører
Om Evidens i Jobevidens.dk
Præsentationens transcript:

Jobcenter Århus Udbud af Beskæftigelsesfremmende tilbud til job- og indsatsklare borgere d. 26. august 2010

Processen For mange tilbud! – uoverskuelige for borger og sagsbehandler Forbedre evalueringsmuligheder Forbedre effektmålingsmuligheder Forbedre økonomisk styring 2 Temadage Chefmøder 2 hovedveje – Sygemeldte og øvrige ledige Udførerafdeling er indgangstilbud for sygemeldte Udbud er supplement til vores egne tilbud, bla. Straksafklaring, Virksomhedskonsulenter, Partnerskabsaftaler, Virksomhedscentre og Udførerafdeling

Rådighed og motivationslinien Afprøvningslinien Arbejdsevnelinien Tilbudslinierne Seks Tilbudslinier Jobsøgningslinien Joblinien Uddannelseslinien Rådighed og motivationslinien Afprøvningslinien Arbejdsevnelinien

Mål og værdier En tidlig indsats giver den bedste effekt for borgeren Der vælges den tilbudslinie, som hurtigst og rigtigst fører til selvforsørgelse – Intelligent aktivering. Skabe en fleksibel og meget overskuelig tilbudsvifte, som letter sagsbehandler og borger i at iværksætte det rigtige tilbud Færre tilbud Færre aktører

Mål og værdier Skabe det nødvendige antal pladser Prisen på markedet er gunstig for kommunen. Flere pladser for de samme penge. Maksimumpris på tilbud. Intelligent aktivering, Grøn bølge og ingen ventetid på tilbud, bliver bestemmende for indsatsen og valg af aktører. Ingen skift mellem forskellige aktører. Samme aktør løser hele opgaven Ingen ventetid mellem de forskellige indsatser. Ingen ventelister

Opgavefordeling Tilbudsindsatsen bygger på enkle arbejdsgange og en klar opgavefordeling mellem Jobcenter og aktør. (særskilt for forsikrede ledige) Sagsbehandler visiterer via Workbase. Aktøren får en udstrakt myndighed og arbejder i workbase. Jobcentrets Anden Aktør-afdeling er indgangen til Jobcenter Århus for aktører der varetager beskæftigelsesrettede opgaver for Jobcentret. Anden Aktør Afdeling agerer på vegne af samme. Kontaktfladen mellem aktører vedrører den daglige drift samt det lovpligtige tilsyn – bla. overholdelse af lovgivning/myndighed.

Opgavefordeling Tilbud skal have den rigtige varighed. Forventning om flere der aktiveres for samme budget Sagsbehandler udarbejder social faglig indstilling Bedre økonomisk styring Jobcentret vil kvalificere effektmålinger og evaluering. Tilbudslinierne forventes etableret i Udførerafdelingen hen over efteråret og hos private aktører fra 1.1.2011.

Tilbudslinierne Tilbuddene vil som hovedregel skulle rummes indenfor de seks redskaber: Vejledning og opkvalificering Virksomhedspraktik Løntilskud Fleksjob Mentor Hjælpemidler m.v. Aktøren skal altså kunne arbejde med disse

Rådighed og motivationslinien Afprøvningslinien Arbejdsevnelinien Tilbudslinierne Seks Tilbudslinier Jobsøgningslinien Joblinien Uddannelseslinien Rådighed og motivationslinien Afprøvningslinien Arbejdsevnelinien

Tilbudslinierne Sagsbehandlers opgave ved visitation Udarbejde social faglig beskrivelse- hovedproblemstilling. Opgave der skal arbejdes med Visitere til rigtigt tilbud (intelligent aktivering) Godkender oplæg til revalidering/uddannelse

Tilbudslinjerne Jobcentrets Anden Aktør afdelings opgaver Indgang til Jobcentret for Anden aktør Daglig kontaktflade Agerer på vegne af Jobcentret Følger op på om tilbuddet er rigtigt Tager stilling til evt. forlængelse Lovpligtigt tilsyn – lovgivning og myndighed

Tilbudslinierne Varighed af tilbud Varighed fra 1 – 13 uger Timetal – lovens minimum Hvilken tilbudslinie? Borgerens hovedproblemstilling Opgaven gøres færdig hos samme aktør

Tilbudslinierne Jobsøgningslinien (særskilt orientering) Joblinien Afdækning, udvikling og optræning af kompetencer Afklaring af beskæftigelsesmål Hurtigst mulig vej til ordinær beskæftigelse Formidling/opkvalificering

Tilbudslinierne Uddannelseslinien Afklaring i forhold til uddannelse Afklaring af kompetencer, uddannelsesmål og retning. Evt. kort praktik

Tilbudslinierne Rådighed og motivationslinie Vurdere/afdække borgerens rådighed og motivation. Afdække og udvikle kompetencer Opnå motivation til at søge job

Tilbudslinierne Afprøvningslinien Udvikle eller afdække borgerens faglige, sociale eller sproglige kompetencer Særlig støtte på vejen mod arbejdsmarkedet eller uddannelse, herunder frigørelse af fastlåst situation også som følge af sygdom feks. stress, fobi, depression o.l.

Tilbudslinierne Arbejdsevnelinien Afklare og vurdere borgerens arbejdsevne evt. mhp. revalidering eller fleksjob Særlig støtte på vejen mod arbejdsmarkedet eller uddannelse, herunder i relation til frigørelase af fastlåst situation også som følge af sygdom feks. stress, fobi, depression o.l. Kan omhandle arbejdsprøvning på eget værksted eller afprøvning i virksomhed med særlig opfølgning.

Udbudsproces Annoncering – udbudsbekendtgørelse - 11. august Informationsmøde for andre aktører - 26. august Prækvalifikation – begrænset udbud anmodning om prækvalifikation – 14. september kl. 12.00 udvælgelse af prækvalificerede - (september, uge 38) -udvælgelseskriterier fremgår af annonceringen Udsendelse af udbudsmateriale - (oktober, uge 40)

Udbudsproces Spørgsmål/ Svar til udbudsmateriale – (oktober, uge 41/42) Modtagelse af tilbud – (oktober, uge 45)  Udvælgelse af aktører – (november, uge 47) – tildelingskriterier fremgår nærmere af udbudsmaterialet Kontrakter – (december)  I drift sætning – leverandørmøder - (december) Idriftsat 1. januar 2011

Udbudsmateriale Vejledning og vilkår (Udbudsbetingelser) - formål med udbuddet - udbudsmateriale og tidsplan - formelle betingelser til tilbudsgivers tilbud - tildelingskriterier for kontrakt Ydelsesbeskrivelse (Kravspecifikation) -beskrivelse af opgaven -krav til leverandøren -målsætninger og målepunkter

Udbudsmateriale Dialogbaseret samarbejde og kontrolbaseret tilsyn Priser -prismodel -faktureringsbetingelser Tilbudsskema Kontrakter Ramme- og delaftale Databehandlings- og tilslutningsaftale