Præsentation er lastning. Vent venligst

Præsentation er lastning. Vent venligst

Kommunale projekter og eksterne tilbud

Lignende præsentationer


Præsentationer af emnet: "Kommunale projekter og eksterne tilbud"— Præsentationens transcript:

1 Kommunale projekter og eksterne tilbud
Kristina Bendixen, KL RBR konference 14. april 2008

2 Resultatorienteret og Virksomhedsnær
Tre budskaber Skræddersyet Resultatorienteret og Virksomhedsnær Det betyder KL synspunkt er at tilbud skal være ARBEJDSMARKEDSPOLITISKE RELEVANTE OG SIGER MINUS TIL AKTIVERINGSFABRIKKEN (DE ØKONOMISKE INCITAMENTER IFT. AKTIVERING FOR AKTIVERINGENS SKYLD ER DESVÆRRE FOR STORE Afgørende at alle tilbud er arbejdsmarkedspolitisk relevante – undgå aktiveringsfabrikken!!!!

3 Effektmålinger Tidlig motivationseffekt (Vende i døren)
Kvalifikationseffekt Motivationseffekt tid Passiv ydelsesmodt. Aktiverings- forløb Selvfor- sørgende

4 Effekt er ikke kun selvforsørgelse
Kontanthjælps- modtager Selvforsørgende Fleksjob (el. andet) Tættere på arbejds- markedet. Ændring i match-status

5 Mangler relevante tilbud til borgere på kanten
Udfordring Mangler relevante tilbud til borgere på kanten Mangler viden om, hvad der virker for hvem Behov for sammenhængende indsats på tværs af forvaltninger Viden om hvad der virker starter med at man formulere hypoteser og antagelser om sammenhæng mellem aktiviteter, mål og resultater

6 skræddersyet aktivering
kan læses / downloades / bestilles: fokus-net.dk

7 Varedeklarationer – hvorfor?
Redskab til at fastlægge mål, normer og indhold for tilbudene matche person og tilbud sikre sammenhæng mellem aktuelle målgrupper og tilbud evaluere tilbud Igen billede fra TAXA-afsnittet med et aktiveringshold. Et aktiveringshold der havde prøvet stort set alt helt uden effekt. Varedeklarationer er et redskab i forhold til tilbuddene i den skræddersyede indsats. Beskrevet i pjecen ”Skræddersyet aktivering” som er omdelt

8 Varedeklaration – indhold?
De formelle rammer for tilbuddet – bl.a. målgruppe Indhold – hvad foregår der Pædagogik og metode Praktiske oplysninger Personalepolitik Samarbejde med jobcentret Kvalitetssikring/opfølgning og udvikling

9 Eksterne tilbud - kommunernes udgangspunkt
”Bedst og billigst” Rammer målgruppen Klar arbejdsmarkedspolitisk begrundelse Ikke nyt for kommunerne at bruge eksterne

10 Samspil med andre aktører
Kommuner Udbud Aftaler med andre aktører Sagsbehandlings-forløb stærkt fokus få erfaringer mindre fokus Aktive tilbud et vist omfang lille fokus stort omfang

11 Hvem? Personer på kanten af arbejdsmarkedet Især match 4 & 5
Nogle fra match 3 Langvarige sygedagpengemodtagere Revalidender

12 Hvor mange? Antal kh match 4-5 Feb. 07 Feb. 08 Ændring SYD-DK 14.847
14.175 - 4,5% LANDET 65.867 62.623 - 4,9% HURTIGT SAGT husk strathjælp er ikke med hertil kommer tilbud til langvarigt syge Kilde: Jobindsats.dk

13 Resultater der tæller! Fokus på resultater fra KB til medarbejdere - Vi skal have flere i arbejde, hurtigere i arbejde og de skal fastholdes i arbejde – og vi skal sikre et effektivt samspil med virksomhederne. Bedre dokumentation og mere viden om, hvad der virker i beskæftigelsesindsatsen. Sammenhæng mellem styring og kvalitetsudvikling af indsatsen.

14 Tre hovedspørgsmål Hvad er formålet med det vi gør?
politisk vilje Hvilke aktiviteter er nødvendige for at nå derhen? professionel viden Hvordan ved vi, at vi er ved at nå derhen? monitoreringskapacitet De tilbud – aktiviveter – kommunale som externe – der bruges skal vurderes i den samlede indsats - Til hvem, hvorfor, hvad skal de bidrage med, konkrete resultatkrav.

15 Resultatstyringscirklen
Evt. evaluering af problem-områder Strategisk målformulering via Beskæftigelsesplanen Rapportering, bl.a. årlig resultatrevision 1 Forandringsteori og indikator-udvikling 2 Dimensionering og budgettering 3 Løbende monitorering og styring efter resultater, bl.a. via Jobindsats.dk 4 5 6 Organisering og ejerskab Kilde: Rambøll Management

16 Forandringsteori En metode, der anvendes til at tydelig-gøre forestillingen om, hvordan en ønsket forandring -resultat - for en målgruppe kan opnås En forandringsteori præciserer således sammenhængen mellem mål og midler, dvs. mellem de ønskede resultater og de aktiviteter, der gennemføres

17 Forandringsteori – et eksempel
Det er vigtigt at overveje, hvor mange umiddelbare resultater, man skal tage med i sin forandringsteori. Umiddelbare resultater har den fordel, at de indtræffer tidligere end slutresultaterne, hvilket indebærer, at man kan måle på dem tidligere i forløbet. Men samtidig er umiddelbare resultater blot en mellemregning i forhold til at nå de lidt vigtigere slutresultater. Men mange umiddelbare resultater kan være med til at gøre monitoreringsmodellen meget omfattende og uoverskuelig. Overvejelsen af, hvor mange umiddelbare resultater, der bør indgå, bør tage afsæt i, hvor stor den kausale[1] og tidsmæssige afstand er mellem indsats og slutresultater. Er en eller begge afstande store, kan der være behov for at måle på nogle umiddelbare resultater, dels for at udelukke alternative forklaringer på effekten (når den kausale afstand er stor), dels for at imødekomme den forsinkelse, der kan være fra aktiviteten er gennemført til resultatet er indtruffet. Sagt på en anden måde skal hvis… så… sætningen lyde troværdig. Som tommelfingerregel kan man sige, at hvis der er behov for et såfremt i slutningen af hvis… så… sætningen, kan det være en god idé at opstille et umiddelbart resultatmål. Fx kan det i det følgende eksempel være en god idé at opstille et umiddelbart resultatmål, fordi hvis… så… sætningen først er rigtig troværdig, når den suppleres med ’såfremt’ delen: Hvis vi gennemfører et afklaringsforløb via et eller flere virksomhedspraktikforløb, så vil færre i målgruppen være på offentlig forsørgelse… såfremt forløbet afklarer frem­tidige realistiske beskæftigelsesmuligheder. Som det ses af figuren, er Jobcenter Holbæks model relativt ambitiøs og fintmasket og rummer mange umiddelbare resultater. Det er som sagt muligt at nøjes med færre, hvilket kan medvirke til at forenkle monitoreringsmodellen. [1] Med den kausale afstand mener vi, hvorvidt der springes et par ”mellemregninger” over i kausalkæden mellem aktivitet og resultat. Hvis en aktivitet fx anvendes til at afklare en person med hensyn til fremtidig beskæftigelse, kan det være en god idé at opstille et umiddelbart resultatmål, som omhandler opnåelse af afklaring, mellem aktiviteten, der gennemføres, og et slutresultat, der fx vedrører selvforsørgelse.

18 Investeringskalkule Anvendes til vurdering af de økonomiske konsekvenser af nye indsatser eller tiltag Spørgsmålet er, om investeringen i form af øgede aktiverings-/administrationsudgifter betaler sig i form af en besparelse i forsørgelsesudgifterne Forsørgelses- og selvforsørgelsesgrader – husk at det er ændringen som følge af investeringen, vi skal have fat i Hvad koster den ekstra indsats? Hvad betyder den for gennemsnitlige varighed / antal fuldtidspersoner? Hvor går ’ændringen’ hen? I selvforsørgelse eller til andre ydelser, fx førtidspension?

19 Både kommunale og eksterne tilbud skal vurderes på
Opsamling Både kommunale og eksterne tilbud skal vurderes på relevans ift. målgruppe den samlede indsats de indgår i hvilke resultatmål de skal bidrage til og hvilke type effekt – motivation eller opkvalificering Være skræddersyet og resultatorienteret


Download ppt "Kommunale projekter og eksterne tilbud"

Lignende præsentationer


Annoncer fra Google