Dialektisk adfærdsterapi i KKUC - helhedsorienteret behandling

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Tema 4: Regulering af følelser Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Advertisements

Behandling Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Anden nordiske konference om mentalisering København d
Anne K. Lützhøft Projektkoordinator i Thisted Kommune Fysioterapeut på Trænings- og Rehabiliteringsafdelingen.
Tema: 6 Hvad kan jeg gøre når jeg har det dårligt_ Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Navn (Sidehoved/fod)Titel/beskrivelse (Sidehoved/fod) STYRKE OG MOD Irene Oestrich Irene Oestrich, chefpsykolog, ph.d. adj. professor SKOLEN FOR KOGNITIV.
Psykoedukation til unge i OPUS
Ved sous- chef Said Akrim
VELKOMMEN TIL PÅRØRENDE PSYKOEDUKATION Session 1 - Introduktion.
Introduktion til dialektisk adfærdsterapi og misbrugsbehandling
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Omsorg sundhed eller samvær? Rehne Christensen filosofisk firma
Temadag Funktionelle lidelser.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Hvad kan vi gøre for at få psykiske sårbare tilbage i arbejde ?
Pårørendeundervisning 1 Psykoedukation for pårørende til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Sydgården Behandlingscenter Sydgården
Session 8: Medicinsk behandling - hvad skal jeg selv gøre Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv lidelse.
Sundhed og livsstil Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Irene Oestrich, psykolog, ph.d., adj. Professor
Personlighedsforstyrrelser med fokus på borderline d. 26. februar 2014
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Personlighedsforstyrrelser hos stofmisbrugere
Nye metoder i misbrugsbehandling
Tegning; ”Frihedens allegori”, F. M
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
Sårbarhed hos børn og unge
Forstærkningssystemer i institutionsarbejdet V/ Sine Møller Psykolog og faglig leder af Kvalitetssikringsteam MultifunC.
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
DBT Mere om ACCEPT (Fælles for alle mindfulness-tilgange)
Tema 5 Hverdagsliv i familien
Fremme af unges mentale sundhed
Kognitiv model for misbrug
Tema 4: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Ida Koch, 2005 BELASTNINGER I ARBEJDET MED SELVMORDSTRUEDE Hvad er svært for dig – og hvordan har du mærket belastningerne? Hvordan beskytte sig mest muligt.
Unges holdninger til kriminalitet, staf og behandling
Velkommen. Psykoedukation... betyder undervisning (om psykisk sygdom). Film Dias Spørgsmål og svar Opgaver Varighed: 1 time.
Personligheds-forstyrrelser / Borderline
Tema 6: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Rehabiliteringsbegrebet på Psykiatrisk Center Ballerup
ORGANISERING OG LEDELSE AF MISBRUGSBEHANDLING TIL UNGE UNDER 18 ÅR Socialstyrelsens Konference om Unge og Rusmidler 27. april 2015 Oplæg v. Åse Kjøller,
Mit liv - nu med DAT MIT LIV - nu med DAT.
Tilknytning til arbejdsmarkedet har en sundhedsfremmende effekt – Hvilke muligheder er der for anvendelsen af virksomhedsrettet aktivering for personer.
Behandling af depression, angst og OCD. Velkomst og præsentation af: Undervisere: Sonja Thuen, sygeplejerske Hilda Jacobsen, socialrådgiver Dorte Linde-Bech,
Psykoedukation skizofreni Session 6 – Ikke medikamentelbehandling Undervisere:
Arbejdsmiljøforskningens bidrag til indsatsen for trivsel og sundhed Seniorforsker Vilhelm Borg Det Nationale Forskningscenter for Arbejdsmiljø.
Unge og rusmidler - brug eller misbrug? Konference – Unges misbrug Torsdag den 28. januar Ib Hansen Mobil:
Familien Hvordan opleves det i familien, når spiseforstyrrelsen flytter ind?
Selvværd…Hvad er det? NOl-LEOOS HVAD ER SELVVÆRD? Selvværd refererer til en positiv overordnet vurdering af en selv – en oplevelse af at.
Jeg lever (et bedre liv) med borderline Jeg lever (et bedre liv) med Borderline.
Borderline - eller emotionel ustabil Personlighedsstruktur Oplæg ved Else Iversen Holstebro d Ud fra den forståelse, der ligger i DAT = Dialektisk.
Fra handling til forvandling Hele Vejen Rundt Fra handling til forvandling Ideen er skabt Susanne Løkke & John Mejlgren © 2011.
Jeg lever (et bedre liv) med borderline Jeg lever (et bedre liv) med Borderline.
Mentale helbredsproblemer - førtidspension eller tilbagevenden til arbejde? Vilhelm Borg seniorforsker NFA 2010 Oplæg Beskæftigelsesråd Hovedstad.
Misbrug, psykisk lidelse og recovery
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
V/ Jesper Lai Knudsen PsykInfo konsulent
At motivere til forandring
Tema 3: Angst & depression Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Program Velkommen Siden sidst Fagligt oplæg om behandling:
- eller emotionel ustabil Personlighedsstruktur
Tema 1: Værktøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionel ustabil personlighedsforstyrrelse.
Personlig stof- og alkoholpolitik
Trivsel og mental sundhed
Camilla Jacobi Psykolog Center for Spiseforstyrrelser, Herning
- eller emotionel ustabil Personlighedsstruktur
Velkommen Pårørendekursus Livet med demens i eget hjem
- eller emotionel ustabil Personlighedsstruktur
Præsentationens transcript:

Dialektisk adfærdsterapi i KKUC - helhedsorienteret behandling

DAT-teamet i KKUC Signe Trøst, psykolog Thomas Collier, psykolog John Eltong, psykolog Casper Aaen, psykolog og faglig konsulent Ursula Vasegård, socialrådgiver Torben Larsen, projektleder Una Arnbjørn, projektmedarbejder

Dagens program 21.nov. Projektleder Torben Larsen byder velkommen. Dialektisk Adfærdsterapi (DAT) ved Thomas Collier De overordnede principper/metoder i DAT Behandlingshierarki Fase 1, 2 i behandlingen Pause Præsentation af to cases ved Signe Trøst og John Eltong Signe fortæller om ’sommerfugle’ og hvilken støtte det kræver John fortæller om afslutningsprocessen og hvilken støtte det kræver Drøftelse og dialog Afslutning og let frokost

Helhed o Virvar Skam Boligløs Misbruget Studieløs Arbejdsløs Venneløs

Meningsfuldhed Tillid Nærvær Anerkendelse Netværk Sundhed Glæde Frihed

Formål med udviklingsprojektet Fastholde klienterne i behandlingen. Selvdestruktiv adfærd reduceres. Få støtte til socialfaglige forhold. Boligforhold stabiliseres. Sociale relationer forbedres og vedligeholdes. Forældrerollen styrkes (for dem der har børn).

Hvorfor DAT for dobbeltbelastede misbrugsklienter? Begrænsninger i traditionel misbrugsbehandling mht. dobbeltbelastning Vigtigt at behandle begge problematikker samtidigt – stor komorbiditet mellem misbrug og ”borderline” Den biosociale model, der underbygger DAT, er forenelig med teorier om misbrug og understøttes af klinisk forskning

”Borderline” og misbrugsbehandling Borderline er en vanskelig gruppe at arbejde med I misbrugsbehandlingen er de ofte kaotiske – både i deres indre og i deres ydre sociale forhold De falder ofte mellem ”to stole” – de får ikke den behandlingen, de har brug for i psykiatrien, enten på grund af deres misbrug eller ventetid – og misbrugsbehandlingen slår ofte fejl, fordi der ikke er en grundlæggende viden og skræddersyet behandlingsindsats over for gruppen

Hvad er det, DAT kan? DAT behandling for klienter med ”borderline” og misbrug har vist sig at være effektiv i at reducere problemadfærd som: Stof- og alkoholmisbrug Selvskade og selvmordsadfærd Impulsivitet ”Drop-out”

Hvad er det, DAT kan? DAT hjælper klienten til: At forbedre evnen til at identificere, acceptere og håndtere vanskelige følelser At reducere dysfunktionel adfærd, herunder misbrug At udholde det ubehag, der er forbundet med at reducere misbruget At håndtere den ”truende” virkelighed, klienten har lukket øjnene for gennem misbruget

Dialektikken i DAT At balancere accept og forandring

Hvorfor dialektisk? Accept uden forandring lærer ikke klienten at løse problemer, uden at misbruge Forandring uden accept risikerer, at klienten oplever at blive følelsesmæssigt invalideret i terapien, dvs. øget risiko for tilbagefald og ”drop-out”

Dialektikken i DAT Accept og forandring skal være i terapeutisk balance for at fremme adfærdsforandring og forstærke funktionel adfærd At styrke den terapeutiske relation og motivere klienten ved brug af valideringsstrategier At lære klienten at ændre på problemadfærd ved brug af forandringsstrategier

Emotionel dysregulering

Emotionel dysregulering Følelsesreguleringsproblemer indgår i flere psykiske lidelser og misbrug Forstås som en af kerneproblematikkerne ved ”borderline” Samspillet mellem ”arv og miljø” Dysregulering er også en følge af at blive i misbrug Stoffer i sig selv påvirker følelsesregulering Livstil forbundet med misbrug er dysregulerende

Biosocial Model Følelsesmæssige sårbarheder Høj sensitivitet Høj intensitet Langsom tilbagevenden til ”baseline” Omsiggribende historie med invaliderende responser Følelserne og identiteten er ignorerede, minimerede, afviste, straffede Klienten er misbrugt fysisk og psykisk

Biosocial Model Vanskeligheder ved at øge, reducere og vedligeholde følelser efter situationens ”krav” Problemer med at reducere negative følelser som vrede/raseri, angst/frygt, skam/skyld på tværs af forskellige situationer som skole, arbejde, relationer – også når alene Problemer med at øge positive følelser Problemer med at udtrykke vrede hensigtsmæssigt

Biosocial Model Manglende evne til at kontrollere impulsivitet Misbrug og selvdestruktiv adfærd forstås som impulsive og affektregulerende: Forsøg på at løse følelsesmæssige problemer Misbrug som strategi for ikke at selvskade og for at regulere selvmordstanker /-adfærd

En mangel på følelsesregulering fører til kaos Høj følelsesmæssig arousal / sårbarhed Manglende evne til at regulere egne følelser Stor vrede og/eller stor selvinvalidering Mangel på selvkontrol – klienten bliver impulsiv Problemadfærd og / eller undvigeadfærd

DAT behandlingshierarki

DAT behandlingshierarki Inddelt efter typen og sværhedsgraden af problemadfærd Sikkerhedsproblemer Adfærd, der direkte truer klientens eller andres fysisk integritet eller psykisk velbefindende Misbrug Selvskade Selvmordsadfærd Vold eller trusler og vold

Behandlingshierarki Stabilitetsproblemer Problemadfærd og andre faktorer, der gør klienten ustabil og sårbar i hverdagen Stof- og alkoholmisbrug Undvige- og terapiforstyrrende adfærd, herunder manglende fremmøde i behandlingen, drop-out Kroniske sove- og spiseproblemer Kaotiske, voldelige relationer Negative følelser som vrede, frygt, skam, skyld Dømmende tanker om sig selv, andre og omverdenen Andre ubehandlede psykiske lidelser som angst, depression, PTSD, ADHD

Behandlingshierarki Livskvalitetsproblemer De ting, der forringer livskvalitet og gør, at klienten bliver fastholdt i stabilitetsproblemer Dårlig økonomi Usikkert boligforhold Manglende uddannelse eller arbejde Familie/parforhold/børn Ensomhed, ”elendighed” Ubearbejdet traume og sorg

Strukturen i DAT behandling

Strukturen i DAT behandling Intromodul At psykoedukere omkring den biosociale model, ”borderline” problematikken og misbrug At motivere klienten til at arbejde på sine problemadfærd og indarbejde ugeskemaer og hjemmearbejde i behandlingen At få ”commitment” fra klienten til at arbejde på aftalte målsætninger, herunder at holde op med at misbrug At prioritere de aftalte behandlingsmål ud fra behandlingshierarkiet

Strukturen i DAT behandling Fase 1 Overordnede målsætninger At få problemadfærd under kontrol At begynde at regulere sig selv uden at misbrug At engagere sig i hverdagen via beskæftigelse, uddannelse, praktik At opnå balance i hverdagen

Primære behandlingsmål i Fase 1 At reducere misbrug via ”Dialektisk abstinens” At afbalancere 100 % commitment til stoffrihed med harm reduction strategier, når der er tilbagefald At reducere terapiforstyrrende adfærd Manglende fremmøde / ”Drop-out” Dagens krise Påvirket eller abstinent i terapien eller i gruppen Manglende gennemførelse af ugeskemaer og hjemmearbejde At øge opmærksomhed, relationsfærdigheder, følelsesregulering, krisehåndtering og egenomsorg

Strukturen i DAT behandling Fase 2 At øge emotionel oplevelse At behandle blokeret sorg At behandle ubearbejdet traume

Organiseringen af DAT misbrugsbehandling i KKUC Intromodul 8 uger Individuelt forløb med primærterapeut Modul 1 16 uger Modul 2 Modul 3 ASI Intro til DAT Livshistorie ”Rusens funktion” Biosocial model Målsætning Problemhierarki Samarbejdsaftale Hjemmeopgaver 1 x individuel terapi 1 x Gruppe i Færdighedstræning Telefonsamtaler og sms