Erfaringer i forbindelse med masseanmeldelser Heidi Vinther Karin Skovhus Faaborg-Midtfyn Kommune
Indhold Baggrund for masseanmeldelser Politisk beslutning Dialog med landbruget og lokal DN Aktuelle tiltag vedr. sagsbehandlingen Status og konklusion Erfaringer til NST masseanmeldelser
Baggrund Masseanmeldelser fra DN DN gennemgik 1/3 af kommunen i 2009/2010 => 90 sager Kommunen fandt og behandlede yderligere 52 sager i samme periode 85-90 % af sagerne var fra amtets tid Kommunen er hverken værre eller bedre end amtet
Ressourceforbrug Overslag på ressourcer til sagsbehandling: Forventede 250 sager ved gennemgang af hele kommunen 250 sager = 3 - 4,5 årsværk Mål: at reducere tidsforbruget pr sag – fastholde faglighed og retssikkerhed
Politisk erkendelse og beslutning Bruge naturforvaltningsmidler til midlertidig ansættelse af én ny medarbejder Forudsætter: hovedparten af sagerne ender med umiddelbar retablering – kun få ”tunge” sager Hvordan? Gentænke miljøet omkring sagerne Indlede samarbejde med landbruget 250-300 sager er også et problem for landbruget
Dialog med landbruget politisk niveau Fælles forståelse for at alle parter har interesse i at: Sagerne blive afgjort med mindst mulig belastning af kommunale ressourcer Sagerne ikke bruges til at drive politik Fælles indsats for at forebygge nye overtrædelser
Dialog med landbruget politisk niveau Fælles forudsætninger og antagelser: Vigtigt for landbruget Lodsejer antages af have handlet i god tro Kommunen gennemgår arealet i marken sammen med lodsejer Kommunen inddrager lodsejers oplysninger om driftshistorie før sagen afgøres (overholder partshøring) Klar rolle – håndhæver og ikke samtidig naturforvalter Vigtigt for kommunerne Overtræder må ikke stilles bedre end ansøger Klare sager – føre til umiddelbar retablering
Dialog med landbruget politisk niveau Enighed om konkrete tiltag Landbruget: Centrovice informerer i nyhedsbrev om ”masse-håndhævelse” – positiv opfordring til landmænd om fysisk lovliggørelse og tjek. Kommunen kan opfordre lodsejer til at inddrage landbrugskonsulent – vil indgå konstruktivt Landbrugskonsulenter bruge vejledende registrering af § 3 i rådgivningen
Dialog med landbruget politisk niveau Enighed om konkrete tiltag Kommunen: Seminar/kursus om § 3 for landbrugskonsulenter – de tre store foreninger på Fyn (Centrovice, Patriotisk, Familielandbruget) Kommunen udsende § 3 folder til jordbrugere (statens folder i 2011)
Samarbejde med lokal DN Aftale om indhold og form af anmeldelser (kort, matrikel nr. mv) Alle fejlregistreringer (afmeldelser af §3) sendes i kopi til DN Aftale om at DN altid kan ringe og høre nærmere om baggrunden for de enkelte afgørelser
Vores håndhævelse Miljøet om sagerne Fokus på kommunikation - skriftlig Opstartsbrev ”Uoverensstemmelse” frem for ”ulovlighed” Luftfoto med ”uoverensstemmelsen” Vedlagt A4 folder om § 3 Informer om at vi ringer efter et par dage og aftaler fælles besigtigelse Vi har gennemgået sproget i alle vores brevskabeloner mht. tonen og forståelighed
Vores håndhævelse Miljøet om sagerne Fokus på kommunikation - mundtlig Besigtigelse Alle væsentlige budskaber gives også mundtligt ved besigtigelsen Mundtlig partshøring – driftshistorie, kommunens materiale, fysisk eller retslig lovliggørelse Aftaler frist for retablering Kampagnetilgang – tage et sogn ad gangen
Status på sager og forløb Hvordan endte sagerne? (130 sager): Fejlregistrering 45 % (primært enge) Ulovlighed 25 % (fysisk retablering) Teknisk/digitalisering 20 % (grusgrav mv.) Tidligere dispensation 10 % (vandhuller mv) Reduceret ressourceforbruget Ros af DN-lokalt Positiv tilbagemelding fra lodsejerne Fjendebilledet forsvandt i dialogen og en åben kommunikation
Status på ulovligheder ca. 29 egentlige overtrædelser, der resulterede i påbud om lovliggørelse 27 retablerede umiddelbart 1 ansøgning om lovliggørende dispensation – afslag – umiddelbar retablering efterfølgende 1 klage til Natur og Miljøklagenævnet – afvist – umiddelbar retablering efterfølgende
Samlet betydning for naturen 130 stk. § 3 sager – 3.348 § 3 lokaliteter i FMK 29 egentlige overtrædelser af § 3 Fejlregistrering – 0,05% af beskyttet areal
Konklusion Reduceret ressourceforbruget pr. sag - næsten alle retablerer umiddelbart Godt med åbningsbrev og fælles besigtigelse. Forbedrer den efterfølgende dialog Godt med kampagnetilgang - giver fremdrift i sagerne og lokal opmærksomhed på § 3 Samarbejdet med landbrugsforeningerne fungerede godt Arbejdet er omfattet og kræver at man bruger næsten alt sin tid på det i en periode
Erfaringer til §3 sager fra NST Metode med åbningsbrev, fælles besigtigelse og kampagnetilgang fungerer godt Fokus på at reducere antallet af sager, der skal behandles Driftshistorie - gennemgang af luftfoto Gamle tilladelser – gennemgang af e-arkiv og eget journaliseringssystem Hydrologi (primært enge) Mange fejlregistreringer erkendes i marken Se områder fra vejen inden kontakt med lodsejer Evt. udsende §3 folder til alle i kommunen – adresseløs omdeling
Eksempel på egen tidsplan 6-8 sager ad gangen Torsdag/fredag: Sende opstartsbrev Mandag/tirsdag: Ringe og aftale fælles besigtigelse Tirsdag/onsdag: skrive afgørelser for forrige uges sager Torsdag/fredag: besigtigelse
Spørgsmål?