Erfaringer i forbindelse med masseanmeldelser

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Lovlig sagsbehandling
Advertisements

Oplæg om den nye offentlighedslov – set fra ombudsmandens stol v/Folketingets Ombudsmand Jørgen Steen Sørensen Seminar, Kammeradvokaten, 20. november 2013.
”Kan ledelse kurere sygdom?” Masterclass, tirsdag den 21. juni 2011
Amu-faglærere Vingstedcentret 21. juni 2011
Klager og den vanskelige samtale
Eksamensprojektet 2014 Hf-enkeltfag.
Vandrammedirektivet Involvering af offentligheden i planlægningen Henriette Færgemann Team koordinator Europa Kommissionen DG Miljø, Vandafdelingen.
Disposition Forvaltningsloven Partshøring Begrundelse i afgørelser
Mindreåriges patientrettigheder
Mette Andersen SDE Ansættelse af elev. Mette Andersen SDE
Slå dog SU og SIU sammen 17. september 2009
v/advokat Jens Bødtcher-Hansen, Kammeradvokaten
Forældreindflydelse ift. børn med psykiatriske vanskeligheder
Aftalers indgåelse internationale aftaler
Byggesagsbehandling i Holbæk Kommune Målsætning
1 Formandens rolle - I bestyrelsen. 2 • Hold øje med trivslen –Inddrag medlemmer, der ikke siger meget –Få nye medlemmer godt ind i gruppen, besøg evt.
Intern survey uge 45.
Lederforum Dagsorden: Velkommen og generel orientering Aftaler 2008
Workshop I KLIKOVAND 6. December 2012 Et bud på godt samarbejde.
av Lajla Ellingsen og Mari By Rise Adresseavisen
Opdatering af § 3 natur-registreringen
Etableringssekretariatet for Beskæftigelsesregion Syddanmark Karl Schmidt Beskæftigelsesregion Syddanmark DSI temadag om det fremtidige beskæftigelsessystem.
Psykoedukation for unge i OPUS-behandling
Mødeledelse og deltagelse
Landbrugsrådgivning øst Sjællandske Familielandbrug
Konsulent Heidi Buur Holbeck Afd. for Plan & Miljø.
Morten Steen - Jord-Erfa-Midt
Eksamen i KS -praktiske og gode råd samt eksempler på eksamensbilag
Sådan kommunikerer vi på Dyvekeskolen
Regionens rolle og samspil med kommunerne Jord-ERFA-Midt
RegionsMEDudvalget Seminar juni 2010 Resultater fra evalueringen af MEDaftalen 2010.
Puljerådsmøde - Oliebranchens Miljøpulje marts 2011 Miljøpuljerådsmøde 25. marts 2011 Oliebranchens Miljøpulje 1.
Afdelingsbestyrelsernes rolle i særligt udsatte boligområder Konference 19. november 2011.
Kommunikation Intern kommunikation
1 Kontrolordning Nedbrydning PROGRAM Status kontrolordningen 2008 –Anmeldelser –Kontrolbesøg Hjemmevirksomheden 2007 og 2008 –Kontrolbesøg Byggepladser.
Overordnede bemærkninger til høringsudkastet A.Udgifterne til køb af tjenesteydelser og ekstern bistand udgør 41 % af de samlede udgifter – og det er alt.
Oplæg – Aalborg Kommune, Jette Jensen Hvordan løfter vi mængden af overtrædelsessager affødt af Naturstyrelsens § 3 opdatering ?
Naturstyrelsens opdatering af den vejledende § 3 registrering i Aabenraa Kommune.
Kloakering i den spredte bebyggelse
Det Sociale Kapitel
Temamøde 18. marts 2009 Organisations- uddannelsen 2009.
Oplæg om DUKH og retssikkerhed for handicappede
AGWAPLAN Seminarer.dk september 2007 Side 1 · · AGWAPLAN – et pilotprojekt for implementering af Vandrammedirektivet - Samarbejdsstrukturer Seminarer.dk.
Akkreditering Hvad har vi gang i?. Hvad skal vi egentlig lave? ”ISO 9000 – standard” 24 kriterier fordelt på 4 temaer: –Tema 1: Relevans og behov –Tema.
Lodsejerkontakt – nøglen til realisering af vådområder.
GRUPPEARBEJDE Opsamling for Middelfart 25 grupper (ca. 6 pers. i hver gruppe)
Lokale grønne partnerskaber
AGWAPLAN IDA- møde om Vandrammedirektivet Side 1 · · Vandmiljø og landbrug i balance Henrik Skovgaard Århus Amt.
GRUPPEARBEJDE Opsamling for København 27 grupper (ca. 6 pers. i hver gruppe)
Oplæg ved: Ole Jacobsen
Eksamensprojektet 2015 Hf-enkeltfag.
Hospitalsenheden VEST
Projekt Seniorordning Sundhedsforvaltningen Københavns Kommune
Grunde til at jeg elsker dig
Muligheder og rettigheder
1 Hvad kan kommunerne gøre for at motivere til miljø- og naturtiltag på jordbrugsbedrifter? ”Natur- og vildtpleje efter brakkens forsvinden – muligheder,
Grundaftale for hjælpemidler i et overordnet perspektiv
Naturkvalitetsplan i Århus Amt.
TR-møde den 29/ Søren Klit Lindegaard A A R H U S U N I V E R S I T E T Kommunikation om forandringsprocessen  Mundtlig kommunikation  Linjekommunikation.
Offentlige legepladser Status til Miljøstyrelsen og det videre arbejde Jord-ERFA-Midt, , Per Novrup.
Lovgivning om håndtering af boligers indeklimaproblemer hidrørende fra jordforurening.
Handicapråd i Ballerup Kommune - af Servicedirektør Ole Nielsen
Sommerhuse – højde - byggeret. BR - Byggeret Svar til ansøger.
Fyraftensmøde hos LO Århus social og miljøudvalg 26. marts 2015 Anmeldelser fra fagforeninger og AMR om arbejdsmiljøforhold Procedure for anmeldte og uanmeldte.
Synliggør dit lederskab med et nyhedsbrev. Dette er værktøjet for dig, der vil Sikre at dine medarbejdere har fokus på de vigtigste emner eller udfordringer.
Natur- og Miljøklagenævnet. Nævnet er den centrale klageinstans på hele natur-, plan- og miljøområdet. Vi har til opgave at tage hensyn til borgernes.
Nyregistrering og forespørgselsordning v. Rikke Rørby Graversen.
Vandrådsmøde Lejre 7. April 2016Pernille Weile. Fornyede indvindingstilladelser Indvindingstilladelser til drikkevandsforsyning gives for en periode af.
Indre By / Østerbro LokalMED
Børn som vores vigtigste ressource – fra dokumentation til relation
Præsentationens transcript:

Erfaringer i forbindelse med masseanmeldelser Heidi Vinther Karin Skovhus Faaborg-Midtfyn Kommune

Indhold Baggrund for masseanmeldelser Politisk beslutning Dialog med landbruget og lokal DN Aktuelle tiltag vedr. sagsbehandlingen Status og konklusion Erfaringer til NST masseanmeldelser

Baggrund Masseanmeldelser fra DN DN gennemgik 1/3 af kommunen i 2009/2010 => 90 sager Kommunen fandt og behandlede yderligere 52 sager i samme periode 85-90 % af sagerne var fra amtets tid Kommunen er hverken værre eller bedre end amtet

Ressourceforbrug Overslag på ressourcer til sagsbehandling: Forventede 250 sager ved gennemgang af hele kommunen 250 sager = 3 - 4,5 årsværk Mål: at reducere tidsforbruget pr sag – fastholde faglighed og retssikkerhed

Politisk erkendelse og beslutning Bruge naturforvaltningsmidler til midlertidig ansættelse af én ny medarbejder Forudsætter: hovedparten af sagerne ender med umiddelbar retablering – kun få ”tunge” sager Hvordan? Gentænke miljøet omkring sagerne Indlede samarbejde med landbruget 250-300 sager er også et problem for landbruget

Dialog med landbruget politisk niveau Fælles forståelse for at alle parter har interesse i at: Sagerne blive afgjort med mindst mulig belastning af kommunale ressourcer Sagerne ikke bruges til at drive politik Fælles indsats for at forebygge nye overtrædelser

Dialog med landbruget politisk niveau Fælles forudsætninger og antagelser: Vigtigt for landbruget Lodsejer antages af have handlet i god tro Kommunen gennemgår arealet i marken sammen med lodsejer Kommunen inddrager lodsejers oplysninger om driftshistorie før sagen afgøres (overholder partshøring) Klar rolle – håndhæver og ikke samtidig naturforvalter Vigtigt for kommunerne Overtræder må ikke stilles bedre end ansøger Klare sager – føre til umiddelbar retablering

Dialog med landbruget politisk niveau Enighed om konkrete tiltag Landbruget: Centrovice informerer i nyhedsbrev om ”masse-håndhævelse” – positiv opfordring til landmænd om fysisk lovliggørelse og tjek. Kommunen kan opfordre lodsejer til at inddrage landbrugskonsulent – vil indgå konstruktivt Landbrugskonsulenter bruge vejledende registrering af § 3 i rådgivningen

Dialog med landbruget politisk niveau Enighed om konkrete tiltag Kommunen: Seminar/kursus om § 3 for landbrugskonsulenter – de tre store foreninger på Fyn (Centrovice, Patriotisk, Familielandbruget) Kommunen udsende § 3 folder til jordbrugere (statens folder i 2011)

Samarbejde med lokal DN Aftale om indhold og form af anmeldelser (kort, matrikel nr. mv) Alle fejlregistreringer (afmeldelser af §3) sendes i kopi til DN Aftale om at DN altid kan ringe og høre nærmere om baggrunden for de enkelte afgørelser

Vores håndhævelse Miljøet om sagerne Fokus på kommunikation - skriftlig Opstartsbrev ”Uoverensstemmelse” frem for ”ulovlighed” Luftfoto med ”uoverensstemmelsen” Vedlagt A4 folder om § 3 Informer om at vi ringer efter et par dage og aftaler fælles besigtigelse Vi har gennemgået sproget i alle vores brevskabeloner mht. tonen og forståelighed

Vores håndhævelse Miljøet om sagerne Fokus på kommunikation - mundtlig Besigtigelse Alle væsentlige budskaber gives også mundtligt ved besigtigelsen Mundtlig partshøring – driftshistorie, kommunens materiale, fysisk eller retslig lovliggørelse Aftaler frist for retablering Kampagnetilgang – tage et sogn ad gangen

Status på sager og forløb Hvordan endte sagerne? (130 sager): Fejlregistrering 45 % (primært enge) Ulovlighed 25 % (fysisk retablering) Teknisk/digitalisering 20 % (grusgrav mv.) Tidligere dispensation 10 % (vandhuller mv) Reduceret ressourceforbruget Ros af DN-lokalt Positiv tilbagemelding fra lodsejerne Fjendebilledet forsvandt i dialogen og en åben kommunikation

Status på ulovligheder ca. 29 egentlige overtrædelser, der resulterede i påbud om lovliggørelse 27 retablerede umiddelbart 1 ansøgning om lovliggørende dispensation – afslag – umiddelbar retablering efterfølgende 1 klage til Natur og Miljøklagenævnet – afvist – umiddelbar retablering efterfølgende

Samlet betydning for naturen 130 stk. § 3 sager – 3.348 § 3 lokaliteter i FMK 29 egentlige overtrædelser af § 3 Fejlregistrering – 0,05% af beskyttet areal

Konklusion Reduceret ressourceforbruget pr. sag - næsten alle retablerer umiddelbart Godt med åbningsbrev og fælles besigtigelse. Forbedrer den efterfølgende dialog Godt med kampagnetilgang - giver fremdrift i sagerne og lokal opmærksomhed på § 3 Samarbejdet med landbrugsforeningerne fungerede godt Arbejdet er omfattet og kræver at man bruger næsten alt sin tid på det i en periode

Erfaringer til §3 sager fra NST Metode med åbningsbrev, fælles besigtigelse og kampagnetilgang fungerer godt Fokus på at reducere antallet af sager, der skal behandles Driftshistorie - gennemgang af luftfoto Gamle tilladelser – gennemgang af e-arkiv og eget journaliseringssystem Hydrologi (primært enge) Mange fejlregistreringer erkendes i marken Se områder fra vejen inden kontakt med lodsejer Evt. udsende §3 folder til alle i kommunen – adresseløs omdeling

Eksempel på egen tidsplan 6-8 sager ad gangen Torsdag/fredag: Sende opstartsbrev Mandag/tirsdag: Ringe og aftale fælles besigtigelse Tirsdag/onsdag: skrive afgørelser for forrige uges sager Torsdag/fredag: besigtigelse

Spørgsmål?