Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Definition på evaluering
Advertisements

Uddannelsesseminar 25.August 2008 Horesta – 3f DK 1 De lokale uddannelsesudvalgs arbejdsopgaver og kompetencer Bruno Clematide.
SCKK, Kvalitet i MUS - 5. netværksmøde januar 2004 Kompetenceafdækning i egen institution På baggrund af Jan Bartrams introduktion til området skal I i.
SOCIAL KAPITAL - EN FÆLLES SAG
Ankestyrelsen - en styrelse under Socialministeriet •Ankeinstans på arbejdsskadeområdet •Afgørelser i principielle sager truffet af kommunerne på det sociale.
Lederudvikling.
VEJLEDNING… … til brug af præsentationen:
Debatkort til Arbejdsplads Debatværktøj til kompetence- udvikling.
Sundhed på arbejdspladsen
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Efter selvevalueringen Tovholderens rolle og opgaver 22. august 2007.
Kollegavejledning Læringscentrene Roskilde. Program • Velkommen igen! Vejledningsværktøjer i teori og praksis – kort oplæg Praksisrefleksioner fra igangværende.
at arbejde med ledernes psykiske arbejdsmiljø?
Workshop om læringsmiljø – Hvad, hvorfor og hvordan?
24. januar CFU OK 08 Delforlig - staten Attraktive arbejdspladser Fokus på samarbejde, kompetenceudvikling og arbejdsmiljø.
Støtte til udviklingsprojekter på statens arbejdspladser.
Perspektiver på voksen- og efteruddannelsesområdet
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
IT- og Telestyrelsen Evaluering og Information på nettet.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK og opsamling på forbedringsprojekter Hvordan foregår en KVIK-selvevaluering?
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg for ledelsen m.fl.
Informationsmøde om Kvalitet i MUS - Et projekt i Udviklings- og Omstillingsfonden.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
Hvad siger medarbejderne?
Forbedringsprojekt om målinger - SCKK 2004
Medalje til Høje-Taastrup
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
Værktøjer til hjælp i kompetenceudviklingen
Lederseminar 2014 Varde Kommune
Ledelsesmæssige og kvalitets- udviklingsmæssige overvejelser Ved udarbejdelsen af Handlingsplan for øget gennemførelse 2013 på SOSU C Oplæg på orienterings-
FAGLIG TRIVSELSMÅLING Om at bruge trivselsmåling som værktøj i strategisk kompetenceudvikling Oplæg ved Region Hovedstadens Uddannelseskonference Fredag.
Introduktion til KVIK - selvevaluering fra start til slut Temamøde 24
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
Konference om efteruddannelse og kompetenceudvikling
Arbejdsmiljøet skabes hver dag i relationen og dialogen – det skal arbejdsmiljøarbejdet i Faxe Kommune afspejle Sikkerhedsleder/arbejdsmiljøkonsulent.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Workshop for forsvaret Kompetenceudvikling og samarbejde i lokalområdet – fra ord til handling.
Kompetencestrategi med mening
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
Skolebestyrelses seminar 19/ Hvad vil vi med denne dag ? Sikre fælles kendskab og accept af vores udgangspunkt Nuværende situation og værdigrundlag.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling Kompetenceudvikling af administrative medarbejdere.
Status for arbejdet med KVIK Tal og fakta Hvad viser evalueringen af KVIK projektet og hvad siger I selv om arbejdet med KVIK? Hvad kan vi så lære af det?
- Værktøjer til strategisk og systematisk kompetenceudvikling
Strategisk og systematisk kompetenceudvikling
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Kompetenceudvikling i et strategisk perspektiv Konference om nyskabelse og motivation 15. juni.
Arbejdsrum i skyen Temamøde Kaffe og intro 13.35Om arbejdsrum i skyen samt Gyvelhøjskolens erfaringer med brug af GoogleDrive Sandwich.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
KVIK KvalitetsVærktøj til udvikling af Innovation og Kompetence
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Konsensusprocessen.
Implementering af strategi
Velkommen til KIP lancering Kompetencer I Praksis.
Kompetencerejsen Program informationsmødet 14. maj Velkomst ved Henrik Hjortdal, SCKK Hvad karakteriserer et godt forskningsmiljø?
Lederkonferencen 9. juni 2010
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til SCKK til temamøde om ”Kortere uddannede og kompetencestrategier.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
©SCKK 2005 Excellence Netværk 2004/2005 KVIK vs. Excellence – kan de kombineres og hvordan?
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Samfundsansvar i praksis via lokale partnerskaber Program for første netværksmøde i Roskilde den 4. december 2008 mhtconsult, august 2008 © Side 1 mhtconsult,
KREDS MIDT TRÆF VELKOMMEN 1. INDHOLDSSIDE MED PUNKTOPSTILLING Tekst med Punktopstilling PUNKTOPSTILLING For at skifte til Underoverskrift i Fed tekst.
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Erfaringer med at gennemføre en KVIK selvevaluering på SBi Susanne Tang Merit Statens Byggeforskningsinstitut.
Formål med at deltage i netværket Sparring og kompetenceudvikling af tovholderen i forhold til at gennemføre en selvevalueringsproces optimalt Støtte og.
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
0 Tillid, samarbejde og effektive statslige arbejdspladser Oplæg den 7. marts 2014 Barbara Bertelsen Vicedirektør.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Værktøjer i KVIK Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
HK Stat Fagfestival HK København og HK Sjælland 20. maj 2014 Sølvi Rask, og Eva Maria Mogensen,
[Institution] Kompetencestrategi Formål
Præsentationens transcript:

Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan? SCKK

Program: 9.00-9.30 Kaffe/te og velkommen 9.30-12.00 Kompetencestrategi – hvordan? Oplæg og diskussion 12.00-13.00 Frokost 13.00-16.00 Workshop om SCKK værktøjer til kompetenceudvikling eller 13.00-15.00 Workshop om KVIK selvevaluering

Statens Center for Kompetenceudvikling og Kvalitet - SCKK: Yder gratis rådgivning om kompetence- og kvalitetsudvikling til statens arbejdspladser Formidler viden og erfaringer gennem temamøder, konferencer og netværk Administrerer Udviklings- og Omstillingsfonden og Kompetencefonden, der yder økonomiske støtte til kompetenceudvikling Udvikler arbejdsmarkedsuddannelser, værktøjer og inspirationsmateriale Administrerer den offentlige kvalitetspris

Hvad er en kompetencestrategi? En kompetencestrategi er valget af den vej en arbejdsplads skal gå, for at medarbejderne løbende udvikler deres kompetencer så arbejdspladsen indfrier opgavemæssige, organisatoriske og personalepolitiske mål, samtidig med, at medarbejderne udvikler sig og deres værdi på arbejdsmarkedet bevares eller øges

Kompetencestrategi – hvordan? SCKK

Processen afhænger bl.a. af: Institutionens størrelse Medarbejdersammensætningen Kulturen på arbejdspladsen Den øverste ledelses engagement og klare udmeldinger Der er ikke én måde at gøre det på, men mange muligheder. Hvordan man griber arbejdet an handler bl.a. om Størrelse, medarbejdersammensætning, kulturen og den øverste ledelses engagement

Spørgsmål: Hvilke udfordringer står i overfor ? Hvilke mål har I på din arbejdsplads ?

Eksempler på udfordringer: Politiske beslutninger Ny love og regelsæt Generelle tendenser på arbejdsmarkedet Sammenlægninger og fusioner af arbejdspladser Øget brug af IT på arbejdspladsen og måske indførelse af digital forvaltning Resultatet af brugerundersøgelser Resultatet af medarbejdertilfredshedsundersøgelser Før man udformer en kompetencestrategi er det nødvendigt at have gjort sig nogle overvejelser om, hvilke udfordringer arbejdspladsen og dens medarbejdere står over for Strategien skal imødekomme udfordringerne

Hvad er vores mål? I kan finde informationer om arbejdspladsens udfordringer og mål i: Arbejdspladsens strategigrundlag Arbejdspladsens resultat- eller udviklingskontrakt Arbejdspladsens lov- og regelgrundlag Resultatet af bruger- og medarbejdertilfredsheds- undersøgelser Referater fra ledelses- og samarbejdsudvalgsmøder m.v.

Fastlæggelse af strategiske mål Resultat- eller udviklingskontrakt Ledelsesseminar eller medarbejdermøder Selvevaluering Det er vigtigt, at målene både forholder sig til udefra kommende påvirkninger og interne udfordringer – fx det psykiske arbejdsmiljø, medarbejdersammensætningen m.v. Det er også vigtigt, at der er ejerskab til de strategiske mål Forskellige måder at nå frem til de strategiske mål Måske arbejder man med kvalitetsmodellen, KVIK eller andre værktøjer Måske har man en resultatkontrakt man tager udgangspunkt i Eller ledelsen tager på et strategiseminar og fastlægger nogle mål Udefra kommende påvirkninger kan være lovkrav, nye eller ændrede opgaver, digital udvikling eller lign Interne udfordringer kan være fastholdelse eller rekruttering af medarbejdere m.v. Måske også vigtigt at tænke medarbejdernes værdi på arbejdsmarkedet ind! Overveje om vi har nogle rammer fra f.eks. En koncern, et anden samarbejdsstruktur det kan være et CVU eller lign

Hvad er vores mål? Værktøjer: KVIK selvevaluering Kompetencebarometeret SAT – Statens Arbejdsmiljø Tjek

Valg af indsatsområder – hvilke kompetencer skal udvikles? Hvad skal vi blive bedre til for at nå målene? Hvem har brug for at styrke kompetencer? Er der nogle kompetencer alle medarbejdere skal styrke? Er der nogle medarbejdergrupper, der især har behov for at styrke kompetencer? Se på de eksisterende kompetencer og se på hvad er vi gode til – hvad har vi at bygge videre på og hvad har vi brug for at gøre bedre I stedet for at fokusere på mangler og gab Opsamling fra MUS-runde for kontoret eller hele arbejdspladsen

Indsatsområder – kompetencer, som alle medarbejdere eller grupper af medarbejdere skal udvikle Eksempler på indsatsområder: Udvikling af alle medarbejderes it-færdigheder Udvikling af læse- og skrivefærdigheder hos de kortest uddannede på arbejdspladsen Udvikling af færdigheder i at anvende statens regnskabssystem hos medarbejdere i økonomifunktionen Udvikling af færdigheder i at samarbejde og dele viden hos alle medarbejdere

Spørgsmål: Hvad kunne være indsatsområder hos jer? Hvem inddrager I i arbejdet med kompetencestrategien og hvordan vil I gøre det?

Hvilke kompetencer vil vi udvikle?

Hvilke kompetencer vil vi udvikle?

Hvilke kompetencer vil vi udvikle?

Hvilke kompetencer vil vi udvikle?

Hvilke kompetencer vil vi udvikle? Værktøjer: Kompetencespillet Kompetencebarometeret VEPS

Spørgsmål: Hvilke metoder bruger I til kompetenceudvikling på din arbejdsplads?

Hvilke metoder vil vi bruge? Det er væsentligt at vide: Hvad formålet er med udviklingen? Hvem det er, der skal udvikle sine kompetencer, da mennesker lærer forskelligt? Om det arbejdspladsen og/eller den enkelte medarbejder, der skal udvikle sig? Hvordan I kombinerer forskellige metoder? F.eks. kurser med læring på jobbet Hvordan læringsmiljøet er på jeres arbejdsplads?

Hvordan gennemfører vi det?

Eksempel på handlingsplan

Hvordan evaluerer vi? Evaluering i Samarbejdsudvalget én gang årligt Justering af strategien på baggrund af evalueringen tage højde for ændringer

Hvordan evaluerer vi? Undersøg f.eks. om: De planlagte aktiviteter er gennemført? - Simpel registrering Der er tilfredshed med aktiviteterne? - Simpelt spørgeskema - Måling af medarbejdertilfredsheden - Kompetencebarometeret Aktiviteterne har en effekt? - drøftelser ved MUS - interviews med medarbejdere og ledere - gentagne målinger - brugertilfredshedsundersøgelser

Hvad kan være første skridt på min arbejdsplads? Spørgsmål : Hvad kan være første skridt på min arbejdsplads? (kom med tre bud på konkrete initiativer du kan tage når du kommer tilbage på arbejdspladsen)

Kompetencestrategi – hvordan? Få inspiration fra: Univers på SCKK’s hjemmeside: www.sckk.dk Pjecen: ”Kompetencestrategi – hvordan?” Kontakt SCKK’s rådgivning på 33 18 69 69 DVD med filmspots fra statslige arbejdspladser

Kompetencestrategi – hvordan? SCKK