Feedback Lægedage 2014
Hvad er feedback? Information om den observerede udøvelse af en kompetence i sammenligning med en standard. Rubak et al, UFL, 2008, Van Ridder et al, Medical Education 2008, Norcini et al MEDICAL EDUCATION 2010; 44: 16–17 Feedback er specifik information om sammenligningen mellem en kollegas observerede udøvelse af en kompetence og en standard, som gives med det formål at forbedre kollegaens kompetence
Hvorfor feedback? Forbedre uddannelseslægens kompetencer Stimulere til refleksion over egen praksis Selvevaluering er upålidelig!
Feedback – en metode P – praise Q – question R – reflection S - summary
P: Hvad gjorde du godt? Start med det positive – sårbar situation Positiv feedback er effektivt Bruge sine stærke sider bedst muligt
Q: Hvad kunne være gjort anderledes? Udgangspunkt i ULs egne refleksioner Brug spørgsmål: Hvordan ville det have ændret konsultationen, hvis… Ikke kritisere noget, der ikke kan ændres Der er altid noget, der kan gøres anderledes.
R: Hvad nu? Uddybende spørgsmål. Har du tidligere været bevidst om at bruge…/tidligere mødt lignende problemer…? Hvad skal der ske for at komme nærmere målet? Aftaler frem til næste gang
Summary Hvad tager du med dig fra denne feedback? Hvordan har du det nu?
HUSK: Selvkritik virker bedst, og er mest acceptabelt. Vær konkret Beskrive, ikke dømme Timing Brug kun egne observationer Fokuser på adfærd, der kan ændres Uddannelseslægen taler mest