Forhandlingsteknik - hvordan får jeg det bedste resultat med hjem?

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Advertisements

KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Kundebetjening Opgave med salgstrappen.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
©Jenny Bohr – Til underviserne Her er valgt at vise filmen ”et liv i kaos”. Hvis kursisterne er unge, kan man vælge en anden film eks. ”det.
Workshop almene boligdage
Roskilde Tekniske Skole
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Uddannelsesdag for kursusledere og efteruddannelsesvejledere Fra viden på kursus til handling i praksis Møde om God læring.
Psykoedukation til unge i OPUS
UDVIKLINGSKATALOG - A •være mere direkte og krævende overfor andre •påtage sig nye varierede opgaver noget oftere •bruge sin autoritet noget mere •træffe.
Inklusion af personer med psykosocialt handicap - Det er logik Stig Langvad, Formand for DH 2. oktober 2010.
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
Samarbejde med eller uden Service Level Agreement (SLA)
Introduktion til Det Praktiske Projekt Det Praktiske Projekt Udvikling og skriveproces.
Innovative Værksteder til udvikling af Akademiuddannelserne IVA
MUNDTLIG FREMSTILLING
Kommunikation i samarbejdet mellem Mentor og Mentee
1. november 2012Erling Birkemose Eksaminators rolle Censormøde 1. november 2012.
Årsaftale projekt Tidslinie © due & partners
individuel lønforhandling
Mødeledelse og deltagelse
Godt købmandskab Orienteringsfasen Tilbudsrunden
VEJEN TIL JOBBET Det er godt at være bevidst om alle muligheder. Jo større en del af stillingsmarkedet, du bearbejder, jo større er sandsynligheden for,
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
Gør det simpelt Trænings planlægning.
COSMOS GROUP A/S – MOVING PEOPLE AND PERFORMANCE member of En samtale – to vindere  Den vanskelige samtale.
Ungdomsbyen i samarbejde med Benedicte Kommunikation
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Forhandlingsteknik - hvordan får jeg det bedste resultat med hjem?
Overvejelser inden udsendelsen af dagsorden –Målrettet mod deltagerne –Nøglepersoner skal være til stede –Ingen punkter hvor svaret er givet –Vigtig –
Per Gravgaard Hansen Per Gravgaard Hansen Faglig sekretær Søfartens Ledere Forhandlingsteknik samarbejde og gode råd.
Omgangstone og kollegialitet
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Søren Viemose Konflikter i hverdagen Forhandling i samarbejde
Vejlederens kommunikation
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Adfærdskampagner Mandag den 17. juni 2013 FM | enheden.
Læring i spændingsfeltet mellem det planlagte og det uforudsete Lone Thellesen, adm. direktør i Dacapo Teatret.
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Bacheloropgavens mundtlige dimension torsdag d. 19/1-12 Mål med mødet: 1.At etablere et forum for refleksion over opgavens mundtlige del. 2.At I efterfølgende.
UOPFORDREDE ANSØGNINGER
Bacheloropgavens mundtlige dimension onsdag d. 4/5-11
Konfliktløsning ”Det er min dystre overbevisning, at mennesker kun kan blive enige om det, der ikke interesserer dem.” Bertrand Russel Ordet betyder sammenstød.
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 1. undervisningsgang Anja Hønnerup Nielsen November 2011.
Funktioner og roller i projekter
Dansk Landbrugsrådgivning Landscentret | Udvikling Forhandling med optimalt udbytte Teamleder Stine Hjarnø Jørgensen Konsulent Jacob Winther Nymand Gårdejer.
Velkommen til Green Field. Hvad er Green Field? På Green Field er alting muligt: Her er ingen restriktioner Her kan man udfolde sig Her er alle imødekommende.
Hvis du ønsker at opnå fremragende
1 Kommunikation i og fra gruppen MÅL: At gruppen og dens medlemmer bliver bevidste om deres måde at kommunikere på, samt dens betydning for gruppesamarbejdet.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
TEMA 2014: KOMPETENCEVURDERING Målbeskrivelserne er ved at blive/er reviderede i alle specialer Der lægges større vægt på kompetencevurdering Der lægges.
Sådan oversætter du centrale budskaber. Dette værktøj er for dig, som vil Blive bedre til at kommunikere overordnede budskaber til egne medarbejdere,
Planlæg din kommunikation. Dette værktøj er til dig, som Står over for en kommunikationsindsats Vil sikre, at dine budskaber kommer frem Vil kommunikere.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Skab engagement som coach Dette er et værktøj for dig, som vil Skabe motivation, engagement og ejerskab Sikre bedre performance Skabe udvikling og læring.
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
Værdibaseret ledelse. Udgangspunktet Fokus på procesværdi som et middel til at opnå målet (højere produktværdi) Alle byggeriets parter er på banen, og.
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer er du være med til at sætte rammerne for, at der skabes.
Læring gennem registrering og indberetning
Kommunikation - trykstil
Redskaber og overvejelser
Lektion 2 Formålet med denne lektion er at støtte eleverne i at skabe en god klassekultur. Som lærer kan du være med til at sætte rammerne for, at der.
Gode råd om ... Start af forhandlinger 1. Gem irritation væk
Sæt dit aftryk – udvikling af ideer
Gode råd om ... Referatskrivningen
Aktiviteter i en forhandlingsproces
Præsentationens transcript:

Forhandlingsteknik - hvordan får jeg det bedste resultat med hjem?

Gode grundregler i forhandling (jf. "Getting to Yes") Adskil personerne fra problemerne Fokuser på fælles interesser (i et resultat) og ikke positioner Skab en række muligheder inden der besluttes Insister på at resultatet skal baseres på objektive kriterier

Gode grundregler i forhandling: Adskil personerne fra problemerne Deltagerne er problemløsere, målet er et fælles resultat. Vær blød overfor personerne og hård over for problemerne Tænk på at du også skal kunne arbejde sammen med dem bagefter Hvis der er kemi-problemer kan forhandlerne skiftes ud Sørg for at det er rette "niveau" der møder op Sæt dig i modpartens sted

Gode grundregler i forhandling: Adskil personerne fra problemerne Få modparten til at få interesse i et resultat - "hvis de ikke er en del af løsningen er de en del af problemet" Sørg for at de ikke "taber ansigt" Anerkend følelser - men reager ikke på følelsesmæssige udbrud Vær omhyggelig med kommunikationen - lyt og anerkend Opbyg en arbejdsmæssig relation - "gå efter bolden ikke spilleren"

Gode grundregler i forhandling: Fokuser på interesser (i et resultat) og ikke positioner Udforsk modpartens interesser, ikke dens forhandlingsposition. Undgå en fast bundlinie Find de fælles interesser - lav en liste Bliv enig om problemstillingen før du forsøger at finde en løsning Vær konkret - men fleksibel

Gode grundregler i forhandling: Skab en række fælles muligheder inden der besluttes Find fælles muligheder og beskriv dem. Pakkeløsninger Kagens størrelse er ikke konstant Bidrag til at løse modpartens problemer og gør deres beslutningstagning nem Brain-storm

Gode grundregler i forhandling: Insister på at resultatet skal baseres på objektive kriterier Finde fælles mål, principper, og legitimering frem for at line op positioner og hvem der har givet sig på hvilke områder Fair principper - forsøg at fastlægge fælles rammer - eksempelvis hvad en retssag/voldgiftssag vil give som resultat

Kort pause

Forhandlingsspil Opgave: Der er efter lang tids udvikling og tilpasning af et ny indkøbs ERP-system (f.eks. SAP) nu endelig gennemført en overtagelsesprøve. Den gik desværre ikke godt - fejlprocenten var meget høj og indkøber vil ikke acceptere overtagelsesprøven. Indkøber og leverandør skal mødes og forhandle om hvad der så skal ske. I får ½ times forberedelse og ½ times forhandling og efterfølgende evaluering 10 minutter

Forhandlingsspil Leverandør af ERP Opgave: Der er efter lang tids udvikling og tilpasning af et ny indkøb ERP-system (f.eks. SAP) nu endelig gennemført en overtagelsesprøve. Den gik desværre ikke godt - fejlprocenten var meget høj og indkøber vil ikke acceptere overtagelsesprøven. Indkøber og leverandør skal mødes og forhandle om hvad der så skal ske. Positioner: At få Indkøber til at acceptere fejlprocenten - der så kan rettes i en senere version At få lov at gennemføre en ny overtagelsesprøve om en måned - med lavere krav til performance og funktionalitet end de nuværende At få betaling for de merudgifter det giver for leverandøren Mv.

Forhandlingsspil Køber af ERP Opgave: Der er efter lang tid udvikling og tilpasning af et ny indkøbt ERP-system (f.eks. SAP) nu endelig gennemført en overtagelsesprøve. Den gik desværre ikke godt - fejlprocenten var meget høj og indkøber vil ikke acceptere overtagelsesprøven. Indkøber og leverandør skal mødes og forhandle om hvad der så skal ske. Positioner: At få udløst en dagbod At få et erstatningsbeløb for forsinkelse af projektet At få en ny overtagelsesprøve efter en 100 pct. Intens fejlretning 1 måned frem - vederlagsfrit og med fuld kompensation for købers ressourcemæssige bidrag (manpower, tabt produktionsværdi etc.) At få leveret erstatningskurser for medarbejderne Ultimativt lukkes projektet - men fuld erstatning Mv.

Forhandlingens faser: Introduktion, velkomst, atmosfæreskabelse, og forhandlingsbaggrund Definition og strukturering, rækkefølge og sammenhænge af emner Etablering af magtbase, - evt. følelsesladet argumentation Den egentlige forhandling - "jeg giver for at du skal give" - man søger at få noget for noget Opnåelse af principiel enighed eller fælles accept Den endelige afgørelse, accept af endeligt resultat

Husk - inden forhandlingerne starter: Planlægning: Overordnet målsætning Opstil konkrete succeskriterier eller delmål Egne Styrker og svagheder Modpartens Styrker og svagheder Læg en strategi og taktik og følg den Dominerende, konfronterende, samarbejdende, understøttende, underdanige? Bruge det tunge skyts fra starten eller vente? Hvad skal man have i baghånden?

Husk - når forhandlingerne starter: Gem irritation væk Start med klarhed over dagsordenen og det forventede resultat; 1) aftale 2) eller aftalt om nye møder Få hele modpartens ønskeseddel på bordet og få forståelse for modpartens situation Start med enighed og det fælles mål - vær ikke overrasket over uenighed Vær interesseret, lyttende og tålmodig

Husk i forbindelse med forhandlingsudspil: Formuler ambitiøse mål og forventninger til forhandlingen Fremfør dine forventninger utvetydigt, men med fornemmelse af modpartens sprog og reaktion Argumenter ikke for dine ønsker, argumenter kun hvor modparten er uenig Få kvittering for forståelsen af dine ønsker Overvej eventuelt at fremføre dine forventninger skriftligt inden mødet men aftal det først

Husk ved uenighed: Lyt i stedet for at argumentere Bliv ikke vred på modparten. Respekter at I begge har jeres berettigelse Skift ikke mål for forhandlingen Giv ikke modparten skylden for vanskelighederne i forhandlingen Tro ikke at uenigheden er definitiv Hav tålmodighed og god tid

Husk i forløbet: Bevægelse tager tid - refleksion tager tid - læg tid og time-out ind. Respekter hvis modparten ønsker en pause Brug selv pauserne til: At arbejde med muligheder og alternativer At analysere det der er svært ved forhandlingen Refleksion og evt at tale med baglandet Holde sammen på delegationen Opfriskning Afsøg (hos forhandlingleder) muligheder for uformelle forhandlinger Tilbyd at være pennefører - færdigt arbejde ("forligstekst") bringer forhandlingerne videre - men giver "nærkamp" ord for ord

Husk i forløbet: Giv ikke dig selv et deadline-problem Tag stilling til dead-line - flyt den om muligt/nødvendigt Fasthold deadline hvis det er til din fordel Giv ikke uovervejede indrømmelser i forøget tempo frem mod deadline Tag stilling til modpartens deadline

Husk ved selve aftale indgåelsen Før du starter: Hvad er dit break point? Hvad er dit og modpartens BAF (bedste alternativ til forhandling) Vær tålmodig, deltag og lyt Sæt betingelser for dine indrømmelser: "hvis …. Så" Vær opmærksom på skiftende vilkår Hold styr på indrømmelser og handler undervejs Noter og resumer din egen op modpartens opfattelse af indholdet af handlerne og betingelserne Ved afslutning: opsummer hvad der er opnået, hvem der gør hvad Tilbyd at skrive referat - skriv under alle omstændigheder dine egne noter Send referatet og evt. gennemgå det med modparten Tag referatet med til næste møde og giv tid til gennemlæsning

Påvirkning af en forhandling Modtagelighed Hverdag Før mødet Mødet Efter mødet Hverdag

Påvirkning af en forhandling Modtagelighed Hverdag Før mødet Mødet Efter mødet Hverdag

Effektiv forhandleradfærd Adfærd der hæmmer effektiviteten Adfærd der fremmer effektiviteten Irritationsfremkaldende ord og sætninger Hurtige modforslag Forsvars/ angrebsspiraler Argumentationsudvanding (at give mange begrundelser) Forvarslingen (i sine formuleringer) Uddybning og opsummering Informationssøgning (fakta giver situationskontrol) Tilkendegivelser af egne følelser N. Rackham J. Carlisle: "The Effective Negotiator"

4 almindelige misforståelser Den drevne forhandler er hård og kompromisløs Den drevne forhandler er lukket og ikke informativ Den der taler styrer forhandlingen Den drevne forhandler er enten god eller slem En god forhandling er en forhandling hvor man opnår det resultater man har sat sig for hvor begge parter oplever tilfredshed med resultatet hvor alle deltagere er klar over hvad næste skridt er og tager action efter mødet hvor dagsorden og tiden overholdes samt at der drages klare konklusioner

Forhandlingsforberedelse Vi (kunden) Modparten (leverandøren) Vores aktiver Deres aktiver Vores forhandlingspositioner Deres forhandlingspositioner Vores interesser Deres interesser Vores BAF/BATNA (best alt. to. neg. Agreem.) Deres BAF/BATNA Vores VAF/WATNA Deres VAF/WATNA

Forhandlingsforberedelse Fælles interesser? Hvordan er modparten som person? Hvilke personlige interesser har modparten? Hvordan bliver vi opfattet? Hvilke muligheder er der for at finde fælles løsninger?