Gymnasierne Erhvervsskolerne Aars Handelsgymnasiet Teknisk Gymnasium Rektor/uddannelseschef Gert Husum.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvad påvirker medarbejdernes psykiske trivsel
Advertisements

Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Set i forældreperspektiv
Klager og den vanskelige samtale
VEJLEDNING PÅ GYMNASIERNE
Struktur: ”Quiz og byt”
Roskilde Tekniske Skole
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Aalborg Handelsgymnasium på vej imod Det Digitale Handelsgymnasium.
Hvordan kan forældre støtte op om barnets skoleliv?
Hold Fast Konsortiemedlemmer i UU Ringkøbing Fjords område: Deltagere:
UU Center Kolding Mentorprojekt i UU Kolding •Ide og finansiering •Ungepakke II •Samarbejdspartnere Taxameter - institutionsuafhængig.
Hhx – Handelsgymnasium Htx – Teknisk gymnasium
HJERNE TALENT XPERIMENT AATG.DK "Udvikling af elevernes almene studiekompetencer gennem formativ evaluering". Mentorordning på 1. årgang.
Rammeforsøg C: Studiefællesskaber Opstartskonference 30. august 2012 Tradium Handelsgymnasiet (hhx): ”Studiefællesskaber efter varierende elevbehov” 1.
Velkommen til nye elever og deres forældre!
Folkeskolereform Version 1.0
Forældremøde Herningvej Skole, torsdag den 1
- Hvad kan I forvente som forældre?
Program i salen Kl (Klasse A,B,C,D,E,F) Kl (Klasse G,H,I,J,K,L,M) Skoleårets fokuspunkter Fravær Lejrskole Til-/framelding af fag.
Kompetencecenter for Hirtshals Skolecenter
Uddannelsesvejledning i 10.klasse Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Brian Nybo (10.B, 10.C + drenge i 10.D) Tina Krogsdal (10.A,
Grundforløbet Dyr planter og natur ( ca 400 elever /år ) Uddannelserne: Anlægsgartner, produktionsgartner og væksthusgartner Landmand, dyrepasser og jordbrugtsmaskinfører.
Informationsmøde d. 28/9 Optag august Praktik: 1.
Folkeskolereform på Vestre Skole 2014
Hvordan kan jeg som menneske og leder finde og udøve et lederskab, der er rigtigt og relevant? Margrethe Vestager, MF Ringstedkonferencen på Sørup Herregaard.
Velkommen til orienteringsaften for Teknisk Gymnasium htx
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Informationsmøde tirsdag den 10. juni Reformen - formål 1.Folkeskolen skal udfordre alle elever, så de bliver så dygtige, de kan. 2.Folkeskolen.
10. ved Kløften Forældremøde 24. september 2014 * *
Virtuel vejledning Handelsgymnasiet i Ballerup. Udfordring: Ved større skriftlige arbejder er det et problem, at kun et mindretal af vores elever søger.
Vejledning Alle skal have en uddannelse (95 %) Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar:
Fem lærere på mentorkursus
Fastholdelsesvejledning
Skanderborg-Odder Center for Uddannelse. Incitament til at søge Hold Fast midler:  Lektiecafé sidst på dagen virker ikke så optimalt: elever udebliver/er.
Vejledning i 9. klasse. Flere elever skal vælge erhvervsuddannelse Mål med udskoling: Eleverne klar til at træffe valg Ansvar: UU Skive, i samarbejde.
Gymnasiernes tiltag for tosprogede elever Oplæg ved rektor Niels Jørgen Helms Mulernes Legatskole.
Oplæg til Vejlederkonferencen, af Else Poulsen
Hvad kan jeg efter 10. klasse ?
Lektiefængsel på TG Tørring Gymnasium: 430 elever Landgymnasium
Målgruppe: De 18 – 25 årige. Tiltag efter 10.klasse Både efterskolepladser og udvidet skolegang.
Ulighed Side i Brøndum & Hansen ( udg.): Luk samfundet op! Forlaget Columbus. København.
Projekt HfO Obligatorisk skemalagt lektie- og opgaveværksted for 1. hf elever.
Konference om fravær og frafald Torsdag den 5. november 2009 VUC Vejle Torsdag den 12 november 2009 Høje Taastrup Gymnasium 1.
Et udviklingsprojekt for Region Hovedstaden Projektets mål: Øge motivationen for lærere og elever Arbejde med fem innovative kompetencer.
Skanderborg-Odder Center for Uddannelse.  Baggrund for at søge Hold Fast midler  Hold Fast – introduktion  Hold Fast – introduktion: elevkommentarer.
Præsentation af resultater DUR/Almen didaktik 2013/14 på Roskilde Katedralskole Ved Thomas Axelsen adjunkt i historie og samfundsfag.
Velkommen til infoaften om de gymnasiale uddannelser Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland.
Velkommen 9. klasses forældre Ungdommens Uddannelsesvejledning Nordvestsjælland UU-vejleder Janne Matthiassen Tlf:
Gruppevejledning på tæt hold
95%- målsætningen og kommunerne Konference for vejlederne på erhvervsskolerne d. 8. maj i Odense v/ Per B. Christensen, Børne- og Kulturdirektør i Næstved.
Velkommen til orienteringsaften for Teknisk Gymnasium htx
Om indsatsteori.
7. klasse.
Aftenens program Kl – 19.15Velkomst på torvet – Forældre sidder på stole og elever står op. Kl. ca Elever går med lærere til teamlokaler.
Fra måske egnet til egnet Eud-Start Træningsbanen til en erhvervsuddannelse.
Skift farvedesign Gå til Design i Topmenuen Vælg dit farvedesign fra de seks SOPU-designs Vil du have flere farver, højreklik på farve- designet og vælg.
UU Aarhus og Samsø – læs mere på 7. klasse.
Tekstslide med bullets Brug ‘Forøge / Formindske indryk’ for at skifte mellem de forskellige niveauer Introduktionsperioden 1.
Elevernes evaluering af grundforløbet Efterår 2015.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
VELKOMMEN TIL MELLEMTRINNET 4. KLASSE, 5. KLASSE OG 6. KLASSE.
Fem lærere på mentorkursus
Program for orienteringsmøde d. 19. januar 2017 kl
STRATEGI FOR INDFØRING AF RØGFRI ARBEJDSTID
Elevers og læreres rolle
Unges uddannelsesvalg
Ungestrategiens ledergruppe
Elevtrivsel Erhvervsuddannelser 2018
Test er en del af livet - hvilke krav kan vi stille?
Præsentationens transcript:

Gymnasierne Erhvervsskolerne Aars Handelsgymnasiet Teknisk Gymnasium Rektor/uddannelseschef Gert Husum

AARS

Gymnasierne: hhx og htx 400 elever fordelt på 5 spor – 3 hhx og 2 htx Vesthimmerland - et område præget af landbrug, håndværk, småindustri Lavt uddannelsesniveau – mange uden uddannelse – lav gymnasiefrekvens og mange gymnasiefremmede familier

Ungdomsstrategier Tryghed ”Sig hvad der forventes af mig – og støt mig”. At leve op til alles forventninger er centralt. Nærhed Det sociale miljø er centralt i forhold til uddannelsen - og for overhovedet at møde frem … Autenticitet Skolen er rammen for egen selvstændige udfoldelse. Ikke nødvendigvis stor forståelse for andre strategier. Intensitet Individualister, der skaber mening i livet ved at definere og udvikle en egen faglighed. Ser evt. skolen som et redskab hertil.

En historie fra hverdagen…

1. år Langsomt stigende fravær Det sociale fællesskab har ingen interesse Faglige problemer med skriftlige afleveringer og andre opgaver Deltager nærmest under tvang i gruppearbejde og gider ikke samarbejde med andre.

Det tidligere ”standardforløb” Eleven diskuteres på teammøde med beslutning om en samtale med kontaktlæreren Eleven forbedrer sig ikke - nyt teammøde, ny samtale med indstilling til rektor/uddannelseschef om en skriftlig advarsel Samtale med rektor/uddannelseschef  skriftlig advarsel. Stadig ingen forbedring - kontakt til forældre, ny samtale med aftale om forbedringer. Sidste advarsel Stadig ingen forbedring – farvel og tak for denne gang

2. år Oprykkes med betænkelighed pga. adfærd, selv om lærerne vurderer, at han er kvik Hjemmet støtter ikke elevens valg af uddannelse og giver ingen opbakning Eleven er i tvivl om, skolen er noget for ham, og synes selv, at skolen skal tage konsekvensen af fraværet og smide ham ud! Eleven indstilles til den nyoprettede mentorordning I starten ugentlige samtaler om indstilling til skolearbejde, herunder årsagerne til fraværet, sociale problemer, samarbejde med andre. Hvad vil eleven egentlig med sit liv og hvordan kan man opnå det. Efter et par måneder skifter eleven attitude, begynder at deltage i samarbejdet, ser glad og tilfreds ud, er positivt indstillet til skolearbejdet og fraværet er meget reduceret

Ny organisering Individuelle kontaktlærersamtaler Studiekoordinator – udokumenteret fravær og manglende stud.akt. Mentor til særlige behov Psykolog – frit og anonymt Elev KlasselærerKontaktlærerTeam Studievejl. Vejledere + studievalg Studiekoor- dinator PsykologMentor

Studiekoordinator Tjekker hver anden uge elevernes fravær på Lectio Taler med elever, som har stigende fravær eller ændring i fraværsmønster Samtalerne drejer sig om årsagerne til deres fravær samt om skolens holdning til fravær, dermed fås en mere personlig tilgang til fraværet. Stud.koord. opsamler viden om elevens forhold Vi har samme sanktioner som tidligere, men kan fange eleverne tidligere i forløbet. Vi iværksætter handlinger og sanktioner mere individuelt, og inden fraværet bliver skruen uden ende.

Andre tiltag Screening og turbohold i 1.g - undgå nederlag og A- og B-hold Matematik, læsning, grammatik – egne lærere og lærere fra 10. klasse Lektiecafé ”Vinkeordning” får eleverne i skole Samarbejde med kommunen – om fraværspolitikken i skolen

”Virker det?” Frafaldet falder! Fraværet – er stadig et problem, som skal løses i samarbejde med folkeskolen – men Lectio giver overblik til lærere og elever Næsten alle ”frafaldne” vælger ny uddannelse – pga. en stærk satsning på gennemførselsvejledningen