Bred Partnering - overvejelser i Driftsområdet om brug af en ”Bred Partnering” model Indlæg på Fælles nordisk entreprenørmarked og nordiske anskaffelsesformer,

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Inspirationstema: Børns rettigheder
Advertisements

DFM Konferencen – ”OPP i virkeligheden”
2 Medlemmerne i Temagruppe partnering er: Direktør Bent Frank, Forsvarets Bygningstjeneste, (formand) Bygningsingeniør Peter Hesdorf, Byggeriets Evaluerings.
Erfaringer med frasalget af SES’ Driftsafdelinger v/Driftschef Erik Als.
AB 92 Aftalegrundlaget Aftale mellem to parter, køber/sælger – bygherre/entreprenør Kan fraviges efter tydelig aftale Fastsætter sprog, lovvalg og værneting.
Bips konference, mandag den 6. september 2010
Det Digitale Byggeri Projektkoordinator Nicolai Hellmann
Den konfigurerbare skakt Præfabrikerede skaktelementer
Selvejende institutioner i Danmark
Ændring i lov pr Uddannelse Kompetenceplan Årlig drøftelse
Entrepriseforsikring
Carbon20 projektet i Green Cities Kommunerne. CARBON 20 | 28. FEBRUAR | 2011 | INDLÆG | DEN GRØNNE DAG Carbon20 projektet har til formål: - at udbygge.
1udbud / februar 2006 Udbud og udlicitering Finansministeriets cirkulære af dec om udbud og udfordring af statslige drifts- og anlægsopgaver:  Ministerierne.
Samlet udbud - Hvad er det?
Budget og regnskab Stenmagle skole
1 Hvad kan den almene sektor bruge nøgletalssystemet til ?
Temadag om takstberegning Herning
Fælles EPJ til hospitalerne i Region Midtjylland
Mandag 3. marts januar Borgmester Jannich Petersen, V Udbud og partnerskaber i Gribskov Kommune.
Potentialevurdering.
Fagligt indlæg 22. april 2004Bente Neerup1 Ny struktur på geodataområdet ? Ændring af den administrative struktur: Hvordan udnytter GI-sektoren de nye.
Fleksible partnerskabskontrakter
Konkurrenceudsættelse – organisering, produktivitet, effekt FOPS arrangement , v. Henning Nilausen Indlægget kommer ind.
Nye veje til velfærd Jens Klarskov, adm. direktør Dansk Erhverv Social velfærd 7. september 2011.
Navn (Sidehoved/fod)Bispebjerg og Frederiksberg Hospitaler Adfærdskampagner Mandag den 17. juni 2013 FM | enheden.
VEU-Centrenes rolle i løsning på voksen- og efteruddannelsesområde
Sygefravær som indsats i Region Hovedstaden Kan ledelse kurere sygdom…?
KULTUR FOR ALLE. Hovedbudskaber I: ”Ikke brug for flere kulturinstitutioner!”
OPP-projektet Vildbjerg skole. 27. september 2005OPP-netværksmøde2 Projektet m2 2-sporet grundskole 4-sporet overbygningsskole SFO Idrætshal samt.
ORGANISERING OG DIALOG I BYGGEPROCESSER FRONTHOUSE WORKSHOP 16. JUNI 2011 Jakob Klint, Kuben Management.
Ændring af DATO: 1. Vælg ’Vis’ i topmenuen 2. Vælg ’Sidehoved og Sidefod’ 3. Skriv ønsket dato ind i datotekstfeltet med STORE BOGSTAVER 4. Tryk ’anvend.
Landsbyggefonden – nye krav og procedurer
Materielkonferencen om - Bæredygtighed Hvad forventer rådgiveren - krav og ønsker i udbudsmatrialet Danish Rental Association, 12. maj 2011 Niels Anker.
Afregningsmodel på fritvalgsområdet
Velkommen til Lægedage
En entreprenørs oplevelser og erfaringer ved Kim R. Jensen.
E-handel og FM Program: Kl Introduktion
Thomas B. Randrup Forretningsudvikler, HedeDanmark Professor, Sveriges Lantbruksuniversitet Drift af ejendomme.
Logo Overordnede betragtninger om OPP -Og konkrete projekter i København v/Karen Mosbech ”OPP i virkeligheden” DFM Konference KØBENHAVNS KOMMUNE.
Udlicitering af grøn drift
OPI EFFEKTMÅLINGSVÆRKTØJ
Ny driftsstrategi for offentlige veje og parker i Københavns Kommune
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Flere vækstiværksættere i Danmark Oplæg på rådgiverkonference den 20. november 2008 V/ Lars Nørby Johansen Formand for Danmarks Vækstråd.
COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 Seminar 1 Arbejdsform og indhold Seminar 1 - Præsentation af principperne.
Informationssamfundet Dansk Statistisk Forening 30. maj 2005.
Etablering af Sundhedscenter – et afklaringsprojekt September 2006
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
1 Ledelsessystemer Miljøbelastninger VIRKSOMHED Råmaterialer Hjælpematerialer Energi Vand Produkter Ydelser StøjLugtLuftemissionEnergi KemikalieaffaldAffaldSpildevandJord.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Private investeringer i byomdannelse og byfornyelse Lars A. Engberg SBi.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Det Digitale Byggeri Projektkoordinator Nicolai Hellmann Oplæg for Dansk Landbrugsrådgivning, 23. marts 2004.
Bo Kobber Petersen, Jurachef, Slots- og Ejendomsstyrelsen DFM–konference februar 2005 OPP i virkeligheden - Hvordan går det med Rigsarkivet som OPP-projekt.
Leif Gjørtz Christensen, socialchef, Århus Kommune
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET NY ØKONOMIMODEL Overordnet beskrivelse af formål og proces, marts
Mål- og resultatstyring
Digital forvaltning: Organisatoriske og kompetencemæssige forudsætninger Kontorchef Lars Frelle-Petersen og chefkonsulent Sten Mogensen Videnskabsministeriet.
Niger. Fakta om Niger  Verdens fattigste land*  Befolkning 18 millioner  Højeste befolkningstilvækst 3,8%  Yngste befolkningsgennemsnit 15,1 år 
Udbud 2008 til drift og vedligeholdelse af statsveje.
Mission Statens Byggeforskningsinstitut lavede i 2004 en undersøgelse af svigt i byggeriet. Ifølge denne undersøgelse beløber omkostningerne til afhjælpning.
INDLEVELSE SKABER UDVIKLING Beskæftigelsesregion Syddanmark Budgetseminar Budgettering og dimensionering af indsatsen for de forsikrede ledige i 2010.
Betaler en professionel bestyrelse sig ?. Professionel bestyrelse og ejerskifte… Mindre pres på virksomhedens daglige ledelse En rigtig pris Mindre bøvl.
Energieffektive og Intelligente Bygninger –
Udbudsforskrifter (UF) Vintertjeneste
Øvrige idrætter - vejen frem til i dag
Optakt til samarbejdet om sundhedsaftaler og praksisplan 2014
OPP som effektiv samarbejdsform!
Klar til smart vækst / GATE21
Ny fælles landbrugspolitik i EU efter 2020
Præsentationens transcript:

Bred Partnering - overvejelser i Driftsområdet om brug af en ”Bred Partnering” model Indlæg på Fælles nordisk entreprenørmarked og nordiske anskaffelsesformer, 18. februar 2004 ved kontraheringschef Per Simonsen, Vejdirektoratet, Danmark

Valg af udbudsstrategi Rammebetingelser og erfaringer Udbuds- og samarbejdsformer Aktører 

Øvrige rammer - FFL - Omkostnings- baseret regnskab - Investeringsprog. EU - Tilbudslov Udenlandske erfaringer - PIARC - Finland - U.K. Regerings- grundlag II Udbuds/bestillerstrategi Fagudbud Funktions- udbud Partnering Managing Agent Contractor (MAC) OPS Opgaver: Organisering PlanlægningProjekteringUdførelse BestillerRådgiverentreprenør Total- udbud

Opgaver i driftsområdet

Almen drift - erfaringer med partnering Vejmandstilsyn Renhold Græsslåning Afvandingselementer Tavler, autoværn og hegn Brolægning Plejeplan Beplantningspleje Toiletrenhold

Almen drift i distrikt syd og nord - kontrahering af partnering samarbejder pr. 1. Januar 2003

Almen drift Partnering-resultater - 1. år Der er arbejdet med forbedringer ved brug af nyudviklet materiel og udførelsesmetoder og med emner, som overvejende er knyttet til en forbedret arbejdsplanlægning De forventede direkte økonomiske effekter er under et besparelser ca. 3 % af entreprisesummen (pr. år.). Disse besparelser deles ligeligt mellem Vejdirektoratet og entreprenørerne. Hertil kommer de indirekte effekter (øget sikkerhed, bedre arbejdsmiljø, bedre samarbejdsklima, mv.)

Procesoptimeringer - dokumentation Beskrivelse Strategiske målsætninger som påvirkes af ændringen Incitamenter Direkte økonomiske effekter Indirekte økonomiske effekter

Procesoptimering - eksempel - kantpælevasker

Procesoptimering- dokumentation

Øvrige rammer - FFL - Omkostnings- baseret regnskab - Investeringsprog. EU - Tilbudslov Udenlandske erfaringer - PIARC - Finland - U.K. Regerings- grundlag II Udbuds/bestillerstrategi Fagudbud Funktions- udbud Partnering Managing Agent Contractor (MAC) OPS Opgaver: Organisering PlanlægningProjekteringUdførelse BestillerRådgiverentreprenør Total- udbud

Bred partnering/driftsoperatør Ved ”Bred partnering” organisering samles en lang række opgaver, som for nuværende udføres af forskellige entreprenører og rådgivere, hos en driftsoperatør og denne overdrages tillige en række administrative opgaver, som i dag udføres af medarbejdere og konsulenter i VD-Distrikterne. Driftsoperatøren må derfor forventes, at skulle bestå af et konsortium/samarbejder af flere firmaer.

Bred partnering - hvorfor Fortsat udvikling af samarbejdsformerne med private virksomheder jfr. regeringens nye grundlag om udvikling af offentligt og privat samarbejde (OPP) At VD skal leve op til kravene om løbende effektivisering på 2 % årligt på budgetterne - herunder på lønsummen At der skabes en mere klar rollefordeling mellem bestiller og udfører At VD demonstrerer ”capability” på området i forhold til vejens rolle i den kommende strukturreform At VD handler på forkant, før der politisk bliver stillet konkrete krav til VD på området. At der kan skabes synergi mellem de mange entrepriser og dermed effektivisering

Driftsoperatør - hvorfor partnering partnering er grundlaget for procesoptimeringsprocessen partnering muliggør udvikling og brug af samarbejdselementer og bedre styringsværktøjer, herunder incitamenter partnering reducerer fejl og spild

Bred partnering - opgaver og roller VD fra traditionel bygherre til bestiller bibeholder det langsigtede ansvar bibeholder fagligheden bibeholder myndighedsopgaver

Bred partnering - opgaver og roller Driftsoperatøren fra traditionel entreprenør og rådgiver til en kombi-virksomhed - nye ledelseskompetencer fra modspiller til medspiller kompetence til at arbejde meget selvstændigt uden detailtilsyn fra bygherre