Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Rullende indskoling på Skovbyskolen.
Set i forældreperspektiv
Om nærhed og distance mellem uddannelsesinstitution og praksisfelt
Forståelser af inklusion og praksisudvikling
Lokal kompetencedag marts / april Velkommen Lokal kompetencedag: • Opfølgning fra internatet • Fastholdelse af projektets mål • Input fra nulpunktsanalysen.
Hvem er vi? Martin Dahl Karin Dam Nielsen
F Forældremøder…. Forældremøder v. Birgitte Ravn Olesen.
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
Læreres professionalisme i specialpædagogisk praksis
Hvad er LP- modellen? En model til pædagogisk analyse og tiltagsudvikling udviklet ud fra forskningsbaseret viden. Lærerne tager udgangspunkt i udfordringer.
Digitalisering og medialisering
Anerkendende refleksion
Processuelle netværksmøder – et psykologisk perspektiv på samarbejde i praksis Af Rikke Kann, cand. psych. Speciale ved Institut for Psykologi, Københavns.
Når lærere samarbejder med forældre
Den svære ungdom Om unge i gråzonen.
Læringsmiljø på hhx; kvaliteter og udfordringer Temaoplæg 2: IKT i undervisningen på hhx DEA, 13. Oktober 2010 Ph.d.-stipendiat, Arnt Louw Vestergaard.
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Undervisningsplanlægning
3 ungdomsromaner i et kompetenceperspektiv
Hvordan kan undervisningen vitalisere / re-vitalisere de unges
Lærerprofessionen.
Det udvidede klasserum
Jørn Nielsen klinisk psykolog ph.d.
VOFF konference april 2011 Hvad sker der i klasserummet? De sociale og faglige relationers betydning for fastholdelse 27. April 2011 Susanne.
Inklusion, klasserumskultur og fravær
for elever i komplicerede læringssituationer DPU, Aarhus Universitet
’Gode’ specialpædagogiske indsatser …
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Vi kjhh Samspil mellem forskning og praksis? Hvordan? Problematiseren og stillen spørgsmål, hvor ikke jeg har alle svarene! Ved sygeplejeforsker ansat.
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Specialpædagogikkens didaktik?
Den lille Skoles vision 6. Skolens medarbejdere. 6. Skolens medarbejdere (bestyrelsens formulering) ”Medarbejderne agerer i overensstemmelse med skolens.
Hvordan passer jeg på mig selv ?
Relationer – børn og voksne
TATIONpRÆSEN 20 AARHUS UNIVERSITET SPECIALET PÅ TVÆRS AF UNIVERSITETSFAG SØREN S. E. BENGTSEN, PH.D.-STUDERENDE, INSTITUT FOR DIDAKTIK, DPU, AU OG TINE.
Læringsstile i Friskolen Surfer…. Læringsstile i Friskolen Program: Oplæg om Læringsstile i friskolen Workshop Workshop.
Dansen omkring handicapbegrebet
Susan Tetler, DPU & MAH & Delagtighedens didaktik i relation til børn med cerebral parese.
Ressourcecenteret Specialreform 2.0: Oprettelse af ressourcecentre på alle folkeskoler i København Mål: At styrke tidlig indsats og bedre inklusion Sikre.
Inklusion med læring Hvilke navne??.
Læring og inklusion i skolen
Selvfordobling Hegel, Heiberg: Dannelse er en selvfremmedgørelse, en selvobjektivering, hvor man bliver i stand til at erkende sig selv og derigennem overskride.
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Workshop 1 Forskningsprojektet Ind i undervisningsrummet på EUD.
DATO: NAVN: INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK AARHUS UNIVERSITET * Teori og praksis i pædagoguddannelsen ›V. Lene Storgaard Brok, UCC og Lisbeth Haastrup,
Tema 5 Hverdagsliv i familien
3.Lektion: Identitet 3.Lektion i undervisningsforløbet ”Identitet i forandring”, baseret på kapitel 3 i Luk Samfundet Op! af Brøndum og Hansen, Columbus.
Sammenhæng: Eleverne bliver ikke bedre til at skrive og arbejder ikke med deres fejl. Eleverne snyder: bruger oversættelsesmaskiner eller henter stile.
Teori-praksis i sygeplejerskeuddannelsen
Inklusion og inkluderende processer
Styringsteknologier og professionel praksis - På tværs af familiearbejde og inklusion i skolen v Charlotte Højholt, RUC 3 pointer Når vi diskuterer politiske.
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Læreren som læringsleder
Hvilken indflydelse har forældre på elevernes trivsel og læring?
Dorthe Carlsen UC Syddanmark og Læremiddel.dk Esbjerg, 22.oktober 2014
Samarbejde og kommunikation på en arbejdsplads
Kompetenceudvikling og Teamsamarbejde Projekt ”Fælles Værdier – Fælles Fodslaw” - når vejen dertil er gennem vores pædagogiske praksis.
SKABELON.
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
”Børnefællesskabets betydning” Nyborg, April 2012 Børnefællesskabets betydning Anja Hvidtfeldt Stanek cand. mag i pædagogik og psykologi Ph.d. i psykologi.
At tænke i spørgsmål At tænke i spørgsmål er et system af værktøjer til at transformere tænkning, handling og resultater gennem en dygtig anvendelse af.
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik.
De syv fortællinger - hvad var det, vi ville, og hvad gjorde vi?
Forløbet: Unge – identitet, socialisering og sociale medier
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Barnesyn og børneperspektiv
Præsentationens transcript:

Narrativitet i specialpædagogisk skolepraksis Lotte Hedegaard-Sørensen, Lohes@eud.au.dk (DPU)

Oplæggets fokus: To pointer: En forskningstilgang, der forbinder det brede pædagogiske forskningsfelt og forskning i undervisning/didaktik. En forskningsambition i retning mod: 1) Læreres fortællinger om elever i komplicerede undervisningssituationer 2) Forskning sammen med lærere med fokus på genfortællinger – af elevpositioner/elevbilleder.

Positioner/synspunkter i det pædagogiske forskningsfelt Kritisk pædagogisk, sociologisk forskning med fokus på, hvordan objektive strukturer og diskurser kategoriserer og ekskluderer. Lærer, didaktik og specialpædagogik som objekt? Normativ og værdistyret forskning i praksis, der søger mægtiggørelse og bevidstgørelse af elever og børn – dannelse, udvikling, livsførelse, kreativitet……...

Forskningsstrategi: En udforskende, eksplorativ del, som spørger til læreres praksis i klasserum. Her studeres relationen mellem læreres måde at undervise på og betingelser for elevernes deltagelse. Lærere og undervisning er objekt. En udviklende, eksperimenterende del, som spørger til muligheder for at udvikle praksis. På baggrund af kritiske analyser i første fase, som foretages i samarbejde mellem forskere og lærere, udvikles og afprøves nye måder at undervise på. Lærere er subjekter og meddefinerende for forskningsforløb, som har fokus på undervisningsudvikling.

Narrativ forskningstilgang Læreres fortællinger om undervisning og elever. Interview (inklusionselever). Læreres praksis i klasserum, når de underviser elever. Observationer skrevet ned som fortællinger om levet liv i undervisningen.

En fortælling Fortælling fra en lektion: Undervisningen er fantastisk, men hvad med Egon og Achmed? Hvordan forløber undervisningen? Hvad gør og siger læreren? Hvilke situationer opstår der og hvordan tackles de af læreren? Hvad gør eleverne i undervisningen – og hvordan gør de noget forskelligt?

Fortælling og perspektiv Kompleks struktur mellem objektive og subjektive strukturer: ”Det sociale rum omslutter mig som et punkt. Men dette punkt er et synspunkt, dvs. et syn set fra et bestemt punkt i det sociale rum, eller: et perspektiv der i sin form og i sit indhold er defineret af den objektive position det ses ud fra” (Bourdieu, 1997). Lærerens faglige perspektiv og fortælling?

Fortælling om et udenfor ”Jeg tænker, at det bestemt ikke er det samme (inklusion og differentiering). Det hænger sammen med, at det er svært nok at differentiere i sig selv, hvis man bare tager udgangspunkt i en almindelig elevgruppe. Jeg ville nærmere adskille det. Nu er der kommet sådan en gruppe ‘inklusionselever’, som får det mærkat, fordi de står lidt udenfor differentieringen. Jeg tænker, at differentiering hænger sammen med den almindelige undervisnings opgave.”

Analyse: Normalitet og afvigelse/inklusion Lærere møder klassen som en enhed med forskellige intelligenser (og faglige niveauer), som er fordelt i forhold til et gennemsnit og en normalitet. Lærere håndterer forskel ved at reducere forskelle. Undervisningen rettes mod de fleste (og ikke alle). De som falder udenfor gennemsnittet ekskluderes og kategoriseres som afvigende/syge/forkerte. De bliver et anliggende for særlig og specialiseret undervisning og ikke for ‘den almindelige lærerfaglighed’.

Analyse: Fællesskab og individ/differentiering Læreren har først og fremmest fokus på at undervise hele klassen i fag. Læreren ser hele klassen og ser ikke de enkelte individer i særlige situationer. Lærerens blinde plet - eksklusion som en del af lærerens faglige selvforståelse og praksis. Dygtighed og eksklusion er ikke hinandens modsætninger og ‘løsningen’ på eksklusion/sortering er ikke at være dygtig til at undervise, sådan som vi forstår det aktuelt.

Håndtering af dilemmaer Hvordan kan lærere i praksis rette opmærksomheden mod alle elever og se elever som forskellige – uden at stigmatisere nogle elever som afvigende elever? Hvordan kan lærere arbejde med at blive mere bevidste om, hvilke forskelle, der får hvilken betydning i praksis – og arbejde bevidst med ikke at ekskludere og sanktionere nogle deltagelsesformer?

Nye fortællinger Fortælling om undervisningslektion vises frem. Lærere analyserer og genfortæller. Lærere udvikler nye tiltag. Lærere afprøver og evaluerer sammen nye tiltag – i flere faser. Elevdeltagelsesmetoder introduceres – at give eleverne indflydelse på undervisningen og at give eleverne mulighed for at fortælle sig frem på nye måder.