Undervisningsorganisering,-former og -medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser Slutkonference for 3. runde af Forsknings-, udviklings- og netværksprojektet Aarhus Universitet den 9. december 2013 Christian Winther Bech Christian Dalsgaard Hans-Peter Degn Claus Gregersen Helle Mathiasen Mette Brinch Thomsen
Program Kaffe/te og udlevering af konferencemateriale i Vandrehallen Forsknings- og netværksprojektet: Intention, rammer og proces Oplæg fra Undervisningsministeriet Skoleprojekter: Oplæg og diskussion Nye vejledningsformer / virtuel vejledning Nye undervisningsorganiseringsformer Samarbejde og netværk Spørgsmål fra salen mellem hvert tema Frokost i Stakladen : Nedslag og resultater: Den empiriske undersøgelse Facebook: Faglig brug og forstyrrelser Digitale versus analoge materialer Fagligt niveau og fagligt udbytte Spørgsmål fra salen Kaffe/te i Vandrehallen Panelpræsentation og –diskussion Udvidet skriftlighedsbegreb Faglige og it-relaterede kompetencer hos elever/kursister Den organisatoriske udfordring ved skole- og netværksprojekter Spørgsmål fra panel og sal Afrunding v/ Helle Mathiasen
Projektets fokus og formål, 3. runde Bidrage til en kvalificering af den fortsatte didaktiske udvikling på de gymnasiale uddannelser. Fokus på nytænkning, mulige nye veje, når digitale medier og netmedieret kommunikation inddrages elev-/lærerroller og –funktioner, nye kompetencer organisering af undervisning undervisningsformer undervisningsmedier/-midler/-materialer elevaktivering afsæt i praksiserfaringer og brug af digitale medier/netfora afsæt i tidligere forskning
Hovedrapport 2013 It-værktøjers anvendelse og brugbarhed i undervisningen Sociale medier i undervisningen: Facebook til deling, kommunikation og samarbejde mellem elever Digitale vs. analoge materialer i undervisningen, Skriftlighed og feedback Kompetenceudvikling – et lærerperspektiv Fagligt udbytte Forstyrrelser Den perfekte undervisning
It-anvendelser i undervisningen – afsluttede forskningsprojekter De gymnasiale uddannelser: : Den elektroniske skole, stx 2000 : Fjernundervisningsforsøg på Aalborg Studenterkursus : Personlige bærbare computere i undervisningen, stx : Det virtuelle gymnasium, stx : Elevproducerede pod-/vodcast i gymnasiet (Pilot, et fag, hhx) : Ikraft: Gymnasier i samarbejde med virksomheder, stx, hhx, htx (it) : Clickers i undervisningen, sciencefag i gymnasiet (stx) : Pod-/vodcast i gymnasiet (flere fag, stx) : Nationalt forsknings,- udviklings og netværksprojekt, UV-org, -former, -medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser
Skoleprojekter – oversigt NYT KORT kommer
Rapporter ( ) Projektskolerne 1. rapport, efteråret 2012 Projektskolerne 2. rapport, foråret 2013 Projektskolerne slutrapport, Efteråret 2013 Følgeforskningsrapport 1, efteråret 2012 Følgeforskningsrapport 2, foråret 2013 Antologi: Nytænkning i praksis- lærererfaringer med it i de gymnasiale uddannelser, ultimo 2013 Følgeforskningens korte rapport, Læring, undervisning og præmisser, ultimo 2013, Følgeforskningens Hovedrapport, , primo 2014
Projektaktiviteter
Empirisk design Selektiv repræsentation af genstandsfeltet: Medieprodukter (elev/lærer) Observationer (hold/gruppe) Interviews (elevgruppe/lærergruppe) Net-kommunikation (Facebook, elevkommunikation) Fuld repræsentation af genstandsfeltet: Spørgeskema (2. skolebesøg)
Overordnet didaktisk perspektiv
Arkitektur, fysiske rum
It-anvendelser i undervisningen - optikker, udfordringer, indsatsområder, forandringsprocesser UV-organisering, UV-former (Diverse mix af F2F og net-fora) Administrative rutiner Generel information/materialedistribution (Konferencesystem, ”LMS”, ”CMS” etc.) Læreprocesfacilitator Individuel dimension (Færdighedstræning, fagprogrammer, podcast, vejledning etc.) Faglig formidling (i-/e-bøger, -tavler, podcast etc.) Redskab til produktion (Kontorpakke, pod-/vodcasts, simulerings-/”eksperimenterings”- programmel etc.) Samarbejdsfacilitator (Web 2.0, ”social software” etc.) ”Kommunikativ rettethed” – ”Studiekultur” – ”Forventningsafklaring”
Velkommen