Undervisningsorganisering,-former og -medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser Slutkonference for 3. runde af Forsknings-, udviklings-

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Status på implementering af digitaliseringsstrategi
Advertisements

Egå Gymnasium Dialog mellem fagene og erhvervslivet Startkonference 5. September 2011.
Effekt af e-læring Certificering som e-underviser
UU-Aalborg Evaluering af brobygning og intro 2013/14 Velkommen UU-Aalborg Ungdommens Uddannelsesvejledning.
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
D EN TVÆRGYMNASIALE OG TVÆRSPROGLIGE PROCES I G EFIONPROJEKET Konference for netværksprojektet vdr. fremmedsprog i gymnasiet. 14. marts 2012 Anne Vase,
Elevmotiverende arbejdsformer Kompetenceudvikling for lærere i Gymnasiefællesskabet Moodle Fra it-teknik til pædagogik Fra pædagogik til.
Status IT. Vognparken Computerlokaler: 39A: 24 computere fra : 21 computere fra 2005 og 6 computere fra 2007 Biblioteket: 2 computere fra 2005.
Aalborg Handelsgymnasium på vej imod Det Digitale Handelsgymnasium.
En skrivehændelse i biologi
Strategi for brug af digitale medier i undervisningen
MEDIEPÆDAGOGISKE VEJLEDNINGSVÆRKTØJER
Læringscentret og nye vejledningsformer
Midtvejskursus i biologi efteråret 2001 Teknologistøttet undervisning - Pædagogik og værktøjer.
Dogmegruppe – 10.30Kaffe samt highlights fra fokusgrupper / Karin – 11.30Observation af undervisning med iPads – 12.00Frokost.
Lærersamarbejde i Aarhus september 2011 Aarhus Social- og Sundhedsskole.
Årsmøde 8. maj 2012 Kl : Morgenmad Kl : Konsortiet byder velkommen og indleder dagen V/ Lone Knakkergaard og Kirsten Husted, Vejle Bibliotekerne.
Mediepædagogik – i et vejlederperspektiv
Hvordan kan it støtte læringen og styrke fastholdelsen? It- og læringskonference Mads Bo-Kristensen Vejle Kommune
NTS-centeret Nationalt center for undervisning i natur, teknik og sundhed - Fordi interessen for og kvaliteten af undervisningen i natur, teknik og sundhed.
Kollegavejledning - indgange • Fag, medier og Faghæfte 48 • Skolekultur og mediekultur • Skolekultur og vejlederkultur • Skolebiblioteket som rum og funktion.
Unge og undervisningens medialisering
Ny mediepædagogisk og didaktisk praksis
Gymnasielle Skoleprojekter 2011/2012
Informationssøgning for ungdomsuddannelserne
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Mediepædagogik og didaktik
Velkommen til alle Skolenetværk vedr. formativ evaluering og udvikling af evalueringskulturen.
Velkommen Lærersamarbejde i Aarhus august 2012 Aarhus Tech, Viby J.
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Otg.dk – CSL Drenge: It redskaber som motivationsfaktor Metoder: ”Det elektroniske klasseværelse” ”One-on-one coaching”/vejledning Design af digitale.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
Fra enkeltlærerprojekt til skoleprojekt Konference om undervisningsformer og –medier i de gymnasiale uddannelser, AU 29. april 2014 Dorte Fristrup, rektor,
ANVENDELSE AF DIGITALE UNDERVISNINGSMATERIALER I AVU, HF OG GYMNASIET – en forskningsrapport om Projekt e-læring Af: Helle Mathiasen Christian Dalsgaard.
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Danmarks Læringsfestival 2014 Projektet etableres Interventioner Løbende implementering Interventioner.
1 Evaluering af faget grønlandsk I forhold til Forordningen nr. 8, 2002 Bygdeskoleledermøder Qaasuitsup Kommunia Ilulissat 2011 Institut for.
Ipads i en skole i bevægelse Bente Meyer, Institut for Læring og Filosofi, Aalborg Universitet, København,
Hvordan lettes overgangen relevant
KONFERENCE ODENSE CONGRESS CENTER 29. SEPTEMBER 2014 Helle Mathiasen Professor, forskningsprogramleder TEKNOLOGIBRUG OG DEN PERFEKTE UNDERVISNING -ifølge.
Elev- og lærererfaringer
PARALLELUNDERVISNING: - brugen af en digital læreplatform
IT-baserede retteformer –erfaringer fra et udviklingsprojekt Udviklingsprojektets titel: Udvikling af god praksis ved feedback på elevernes kollektive.
Kursus i tilgængelighed for webmastere, informationsmedarbejdere, redaktører, indkøbere og it-chefer.
Klaus Marius Hansen / Aarhus Universitet Industri og Pervasive Communication Workshop i KomIalt / Infrastruktur.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
AU Afslutningskonference Aarhus Universitet 28. november 2011 Undervisningsorganisering,-former og -medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser.
Færre bøger – mere IT Karin Levinsen Forskningsprogrammet Medier og IT I Læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet Hvordan får vi mere it? Skal vi have.
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
1 Aarhus Universitet Afslutningskonference 28. November 2011 Undervisningsorganisering, - former og - medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser.
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Gymnasielle Skoleprojekter 2011/2012 Gribskov gym Rødkilde gym, Vejle Birkerød gymnasium Faaborg gym Egå gym, Aarhus Tietgenskolen, Odense Espergærde gym.
Projekter og netværksdannelse på FG Fredericia Gymnasium 7. februar 2015 Orienteringsmøde om Udviklingsplanen fase 2.
Klasserumsledelse og elevinddragelse Arbejdsseminar 28. august 2014 Camilla Hutters & Astrid Lundby Center for Ungdomsforskning, Aalborg Universitet København.
Kursus i tilgængelighed. Praktisk Undervisere –Lars Ballieu Christensen –Helene Nørgaard Bech –Jacob Nielsen –Maria Barrett Sensus Kursusmappens indhold.
Kursus i tilgængelighed for webmastere, informationsmedarbejdere, redaktører, indkøbere og it-chefer.
It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Velkommen til 2. undervisningsgang Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
Den perfekte undervisning - ifølge eleverne
Formidlingskursus 2014 Gymnasiepraktik og Det rullende Universitet Klasserumskultur og elevernes forskellighed Susanne Th. Jensen Vicerektor Odder Gymnasium.
UNIVERSITY COLLEGE LILLEBÆLT I ucl.dk I UNIVERSITY COLLEGE LILLEBAELT Arbejdsmøde den 8. november 2011.
ÅRSMØDE 2011 NETVÆRK maja bødtcher-hansen. KULT 4 KØBENHAVNSKE GYMNASIER EKSPERIMENTERENDE UNDERVISNING NY EFTERUDDANNELSE SAMARBEJDE PÅ TVÆRS AF SKOLER.
Kompetencerejsen netværksmøde den 17. august 2002.
PI-modellen: fra Projektidé til Innovation
1 Aarhus Universitet Afrunding 28. November 2011 Undervisningsorganisering, - former og - medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser.
Bedre udbytte af it i skolen Undersøgelse af erfaringer og perspektiver.
TYSK – STX /VALGFAG FREDERICIA GYMNASIUM FREDERIKSBERG GYMNASIUM FIP-KURSUS - BENTE HANSEN Faglig udvikling I Praksis.
Præsentationens transcript:

Undervisningsorganisering,-former og -medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser Slutkonference for 3. runde af Forsknings-, udviklings- og netværksprojektet Aarhus Universitet den 9. december 2013 Christian Winther Bech Christian Dalsgaard Hans-Peter Degn Claus Gregersen Helle Mathiasen Mette Brinch Thomsen

Program Kaffe/te og udlevering af konferencemateriale i Vandrehallen Forsknings- og netværksprojektet: Intention, rammer og proces Oplæg fra Undervisningsministeriet Skoleprojekter: Oplæg og diskussion Nye vejledningsformer / virtuel vejledning Nye undervisningsorganiseringsformer Samarbejde og netværk Spørgsmål fra salen mellem hvert tema Frokost i Stakladen : Nedslag og resultater: Den empiriske undersøgelse Facebook: Faglig brug og forstyrrelser Digitale versus analoge materialer Fagligt niveau og fagligt udbytte Spørgsmål fra salen Kaffe/te i Vandrehallen Panelpræsentation og –diskussion Udvidet skriftlighedsbegreb Faglige og it-relaterede kompetencer hos elever/kursister Den organisatoriske udfordring ved skole- og netværksprojekter Spørgsmål fra panel og sal Afrunding v/ Helle Mathiasen

Projektets fokus og formål, 3. runde Bidrage til en kvalificering af den fortsatte didaktiske udvikling på de gymnasiale uddannelser. Fokus på nytænkning, mulige nye veje, når digitale medier og netmedieret kommunikation inddrages elev-/lærerroller og –funktioner, nye kompetencer organisering af undervisning undervisningsformer undervisningsmedier/-midler/-materialer elevaktivering afsæt i praksiserfaringer og brug af digitale medier/netfora afsæt i tidligere forskning

Hovedrapport 2013 It-værktøjers anvendelse og brugbarhed i undervisningen Sociale medier i undervisningen: Facebook til deling, kommunikation og samarbejde mellem elever Digitale vs. analoge materialer i undervisningen, Skriftlighed og feedback Kompetenceudvikling ­­– et lærerperspektiv Fagligt udbytte Forstyrrelser Den perfekte undervisning

It-anvendelser i undervisningen – afsluttede forskningsprojekter De gymnasiale uddannelser: : Den elektroniske skole, stx 2000 : Fjernundervisningsforsøg på Aalborg Studenterkursus : Personlige bærbare computere i undervisningen, stx : Det virtuelle gymnasium, stx : Elevproducerede pod-/vodcast i gymnasiet (Pilot, et fag, hhx) : Ikraft: Gymnasier i samarbejde med virksomheder, stx, hhx, htx (it) : Clickers i undervisningen, sciencefag i gymnasiet (stx) : Pod-/vodcast i gymnasiet (flere fag, stx) : Nationalt forsknings,- udviklings og netværksprojekt, UV-org, -former, -medier på langs og tværs af fag og gymnasiale uddannelser

Skoleprojekter – oversigt NYT KORT kommer

Rapporter ( ) Projektskolerne 1. rapport, efteråret 2012 Projektskolerne 2. rapport, foråret 2013 Projektskolerne slutrapport, Efteråret 2013 Følgeforskningsrapport 1, efteråret 2012 Følgeforskningsrapport 2, foråret 2013 Antologi: Nytænkning i praksis- lærererfaringer med it i de gymnasiale uddannelser, ultimo 2013 Følgeforskningens korte rapport, Læring, undervisning og præmisser, ultimo 2013, Følgeforskningens Hovedrapport, , primo 2014

Projektaktiviteter

Empirisk design Selektiv repræsentation af genstandsfeltet: Medieprodukter (elev/lærer) Observationer (hold/gruppe) Interviews (elevgruppe/lærergruppe) Net-kommunikation (Facebook, elevkommunikation) Fuld repræsentation af genstandsfeltet: Spørgeskema (2. skolebesøg)

Overordnet didaktisk perspektiv

Arkitektur, fysiske rum

It-anvendelser i undervisningen - optikker, udfordringer, indsatsområder, forandringsprocesser UV-organisering, UV-former (Diverse mix af F2F og net-fora) Administrative rutiner Generel information/materialedistribution (Konferencesystem, ”LMS”, ”CMS” etc.) Læreprocesfacilitator Individuel dimension (Færdighedstræning, fagprogrammer, podcast, vejledning etc.) Faglig formidling (i-/e-bøger, -tavler, podcast etc.) Redskab til produktion (Kontorpakke, pod-/vodcasts, simulerings-/”eksperimenterings”- programmel etc.) Samarbejdsfacilitator (Web 2.0, ”social software” etc.) ”Kommunikativ rettethed” – ”Studiekultur” – ”Forventningsafklaring”

Velkommen