Efteruddannelse som bidrag til netværksudvikling blandt naturfagslærere i en kommune Tanker og erfaringer fra SDU’s Masteruddannelse i Naturfagsundervisning.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hans Lund lektor, studieleder Syddansk Universitet
Advertisements

Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
Fremtidens skole….. NATURFAG I FREMTIDEN Skolebestyrelsesmøde Skovvangskolen
Erfaringer med kollegavejledning i skolen
1 NTS - visionen og knasterne…? Science-kommune-konference Horsens den marts 2010 Peter Norrild
1. november 2007 Carl P. Knudsen
Kunnskapsløftet i fag- og yrkesoplæring Vibe Aarkrog IUP, Aarhus Universitet 31. oktober 2012.
Indsatsområdet ”Naturvidenskab for Alle” Naturvidenskab for Alle •Målet •Projektet tilbyder •Planer for næste års indsats •Eksempler på pilotprojekter.
Projektbeskrivelse 10. Marts 2006 Carl P. Knudsen.
Målet med projekt Entreprenørskab på kryds & tværs er:
Qualifying In-service Education of Science Teachers Silkeborg
PR Kampagne for folkeskolen
MODERNE MEDIER – et 6 ugers kursus for lærere august-oktober 2012 Foto fra rapporten: Digitale medier i folkeskolen.
”Sammenhængskraft som dynamo i klasserummet” August 2010 – September 2012.
Martin Krabbe Sillasen Videncenter for Didaktik
Velkommen! Til projektseminar på ferskvandscentret marts 2008 ___________________ Udviklingsprojekt Invention og Innovativ Naturvidenskab i teknologiundervisningen.
Brug af progressionstræ i fagteam og netværk Martin K. Sillasen
1 Naturfagene i skolen? UVM’s road show febr.-marts 2009 Peter Norrild.
Fra IP til strategiske partnerskaber DGI-byen 20. september 2013 Tove Heidemann Head of International Relations University College Syddanmark,
Ekspert i Undervisning 1. delrapport Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i Silkeborg Projektgruppemøde 6. august 2009 Læreruddannelsen i.
INFORMATIONSMØDE Revideret kandidatuddannelse Ny studieordning 13. Marts i København 20. Marts i Aalborg.
LP som skoleudvikling – et perspektiv udefra og ind i modellen
Fagdidaktik i Danmark: Udvikling og tendenser, potentiale og problemer
Esbjerg 5. nov 03 / TC1 Reform af de gymnasiale uddannelser.
AARHUS UNIVERSITET Centre for Science Education 27. marts 2009 Centre for Science Education Michael E. Caspersen Centerleder
Fremmedsprogssamarbejde – på tværs af videregående uddannelser Elsebeth Jensen, Uddannelseschef for læreruddannelsen i VIA.
De naturvidenskabelige kompetencer og erhvervsudviklingen – et samspil v. Udviklingschef Søren Ring, Region Hovedstaden.
Orientering fra bestyrelsesmøde 3. november 2006 Medarbejdermøde.
Orientering 4. semester 2008  Hvilke valg skal der træffes  Hvilke overvejelser kan man gøre sig  22. april sidste frist for valg  We´ll be back (Pol/Adm)
Præsentation til opstartsmøde for projektledere 12. oktober 2010.
©B H Sørensen & K Levinsen Aalborg Universitet 2014 Danmarks Læringsfestival 2014 Projektet etableres Interventioner Løbende implementering Interventioner.
Undervisning af tosprogede elever i grundskolen
Skallebølle Landsbyordning ”Indsigt og opmærksomhed…”
Kort videreuddannelse (KVU)
Kandidatdag Onsdag 12. december Indhold Politik og Administration Can. IT-ledelse Øvrige uddannelser på AAU Uddannelser i udlandet Kandidatuddannelser.
Nye digitale muligheder i overbygningen KL, Odense Birgitte Holm Sørensen Forskningsprogrammet Medier og it i læringsperspektiv DPU, Aarhus Universitet.
Lærerprofessionen.
TATIONpRÆSEN AARHUS UNIVERSITET Institut for Folkesundhedcand.cur. Afdeling for Sygeplejevidenskab MASTERUDDANNELSEN I KLINISK I SYGEPLEJE VELKOMST TIL.
Gymnasiet (Stx)
Hvad er Projekt X:IT? Projekt Børn, Unge & Rygning Kræftens Bekæmpelse.
Nordisk lærerutdanning - en komparativ gjennomgang
Integration af undervisning om kliniske retningslinjer i professionsbacheloruddannelsen - ideer og tanker Lea D. Nielsen, Cand. Cur, Adjunkt, UC Syddanmark,
Faglig udviklingsskole Videncenter Læremiddel.dk og faglige udviklingsskoler Oplæg skoleledermøde Odense Kommune d. 17. januar 2008 Thomas Illum Hansen.
v/ Jakob Harder, vicedirektør Undervisningsministeriet
Ny Fælles Naturfagsprøve
- Et forsøgsprogram for folkeskolen
Fleksibel Master i Friluftsliv Arbejder du med sundhed, rekreation, idræt, friluftsliv eller turisme? Kunne du tænke dig at få en dybtgående viden om,
Planlægning, proces og evaluering
Obligatoriske fag Dansk A Teknik A Engelsk B Fysik B Kemi B Matematik B Teknologi B Biologi C Kommunikation/it C Samfundsfag C Teknologihistorie C 3 studieret-
Oplæg til LO Torsdag den 30. august 2007 Bedre vejledning og rådgivning.
Læreres vilkår for at udvikle en lokal naturfaglig kultur omkring natur/teknik - Resultater fra en spørgeskemaundersøgelse.
It, fag og didaktisk design - skoleledelsens rolle
Master i rehabilitering med specialisering indenfor …
Didaktisk rekonstruktion i naturfagsundervisningen
Symposium, Ministeriet for Børn og Undervisning, 5. november 2012
A A R H U S U N I V E R S I T E T U N I V E R S I T Y O F A A R H U S Lauritz B. Holm-Nielsen| 2 Aarhus Universitets Strategi
Genrepædagogik på Sølystskolen - hvorfor, hvad og hvordan? 7. møde for SFL i professionerne Sprogbaseret pædagogik i praksis 4.
Er samarbejde med virksomheder og universiteter afgørende for at sikre interessen og relevansen i gymnasiets undervisning? Anvendelsesorientering i de.
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse.
Efteruddannelse og Kompetenceudvikling på HTX. Fakta: Ansatte:ca. 65 Elever:ca. 600 HTX –afdelingen er placeret på 2 adresser i byen Studieretninger:
Fremtidens matematik, marts 2015 Carl P. Knudsen Hvad er DASG ?
Kort om de gymanisale ungdomsuddannelser Ligheder og særlige karakteristika Mette Brinch Thomsen Oplæg på mentorkurset for SubUniversity 16. august 2016.
Er samarbejde med virksomheder og universiteter afgørende for at sikre interessen og relevansen i gymnasiets undervisning? Anvendelsesorientering i de.
Projekt X – Udvikling af undervisning i et krydsfelt
UNIVERSITY OF COPENHAGEN
digitaliseringsstrategi
Overgang til den nye karakterbekendtgørelse på DPU:
Fagdidaktisk kursus i biologi
Prøven i Natur/teknologi
Mød UCL Erhvervsakademi og Professionshøjskole
Præsentationens transcript:

Efteruddannelse som bidrag til netværksudvikling blandt naturfagslærere i en kommune Tanker og erfaringer fra SDU’s Masteruddannelse i Naturfagsundervisning Claus Michelsen, Syddansk Universitet Institutleder, Institut for Matematik og Datalogi (IMADA) Centerleder, Center for Naturvidenskabernes og Matematikkens Didaktik (NAMADI)

Fremtidens Naturfaglige Lærere

Styrkelse af lærerkompetencer Læreruddannelserne i naturfag er lokaliseret ved pædagogseminarier, seminarier og universiteter og andre typer af institutioner med vidt forskellige paradigmer og idealer mht. den indbyrdes balance mellem fag, fagdidaktik og pædagogik. I modsætning til i mange andre lande er der således ikke et naturligt forum for at indtænke eksempelvis progressionen i undervisningen fra førskoleniveau til universitetsniveau. Efter- og videreuddannelsessystemet skal styrkes. Amter og kommuner skal sikre at de økonomiske rammer er til stede. I planlægningen af den systematiske efteruddannelse af skolens lærere skal skoleledelsen prioritere kursusudbud som er rettet mod faglige lærerteam.

Svein Sjøberg Naturfag som almendannelse Naturfagsundervisningens 3 dimensioner  Naturvidenskab som produkt  Naturvidenskab som proces  Naturvidenskab som social institution

FNL, Bevilling fra Den europæiske Socialfond Samarbejde mellem Syddansk Universitet, UC Lillebælt, UC Syd, Danfoss Universe, Odense Kommune, Kolding Kommune, Svendborg Kommune, Sønderborg Kommune og Rudkøbing Kommune Arbejdsgruppe: Udvikling af modulbaseret masteruddannelse Lærergruppe: 24 lærere deltager afprøvning og evaluering af Modul 1 og Modul 2

Videreuddannelse, kompetenceudvikling og udviklingsarbejde  Inspirerer lærerne til selv at igangsætte lokale udviklingsprojekter med fokus på design og implementering af innovative undervisningsforløb.  Lærerens tænkning omkring praksis udvikles gennem et samspil mellem praksisrelaterede erfaringer, fagdidaktisk teori og fagfagligeinput.  Tilbyder en karrierevej, hvor lærerkompetence værdsættes, et alternativ til den eneste karrierevej, som tilbydes i dag: fra lærer til administrator.

Intervention – lokale udviklingsprojekter FAGFAGLIG BREDDE FAGDIDAKTISKE REDSKABER LOKALE UDVIKLINGSPROJEKTER NETVÆRK VIDENDELING SPREDNING

De tre dimensioner Den fagfaglige dimension: Den moderne naturvidenskabelige virksomhed som en central aktør i samfundsudviklingen, som et spektrum af kollektivt organiserede erkendelsesprocesser, som det erkendelsesmæssige grundlag for de nutidige, vestlige kulturer samt som en imponerende mængde veletableret viden. Den fagdidaktiske dimension: Naturfagenes og matematikkens didaktik som broen mellem fag og pædagogisk refleksion, som et internationalt forskningsområde samt som et redskab til at reflektere over og udvikle egen undervisningspraksis. Praksisdimensionen: Didaktisk design som et redskab til initiere lokale udviklingsprojekter med det mål at udvikle, implementere og evaluere innovative undervisningsforløb inden for grundskolens naturvidenskabelige fagrække.

Masteruddannelser Masteruddannelser er forskningsbaserede efteruddannelsestilbud, der udbydes af universiteterne efter reglerne om deltidsuddannelse. Masteruddannelser er normalt normeret til 60 ECTS points svarende til et års heltidsstudier. De tilrettelægges normalt som deltidsstudier. Masteruddannelser gennemføres på et niveau, der svarer til en kandidatuddannelse.

Masteruddannelsen Ansøgning til Akkrediteringsrådet for de videregående, VTU om Masteruddannelse i Naturfagsundervisning, efteråret 2008 Naturfagsundervisning omfatter fagene matematik, fysik/kemi, biologi, geografi og natur/teknik Akkreditering i januar lærere fra projektet Fremtidens Naturfaglige Lærere fortsætter med Modul 3 og Modul 4 i 2008 Studiestart 20 tilmeldinger til Masteruddannelse i Naturfagsundervisning – det første forskningsbaserede videreuddannelsestilbud til grundskolelærere fra de naturvidenskabelige fag Nyt hold starter 1. september 2009

De fire moduler Modul 1: Naturvidenskab, kultur og dannelse og anvendt matematik – og naturfagsdidaktik Modul 2: Naturvidenskabens processer og den lærendes møde med naturvidenskab Modul 3: Naturvidenskab i samfundet og naturfagsundervisningen i et fremtidsperspektiv Modul 4: Masterprojekt

Evolution – de små skridt ES AS FS ES AS FS Survival of the useful: Design for power, sharibility and reusability - Test - Kommunikation - Akkumulation ES – Eksisterende situation FS – Forestillet situation AS – Arrangeret situation

Netværk og videndeling Indgår i studieordningen Mastere underviser mastere Modul 3 opgaver publiceres i Skriftserie fra NAMADI Masteropgaver Årligt seminar i forbindelse med uddeling af masterbevis Netvæk herunder deltagelse i NAMADIs forskningsprojekter