Sproglig vurdering af tosprogede småbørn Mette Askjær Larsen Cand. mag. audiologopædi Islands Brygge d. 24.3.2009. Mette Askjær Larsen 1
Formål At styrke grundlaget for at differentiere mellem tosprogede børns behov for almenpædagogisk og specialpædagogisk bistand ”Det kan ved sproglig vurdering af tosprogede børn være vanskeligt at adskille specifikke sprogvanskeligheder fra forskellige stadier i andetsprogstilegnelsen.” (Breinholt og Askjær 2009) Mette Askjær Larsen 2
Oversigt Sprogsyn Dilemmaer ved sproglig vurdering af tosprogede småbørn En kvalitativ tilgang til sproglig vurdering af tosprogede småbørn ”Vis, hvad du kan” Afrunding/perspektivering Mette Askjær Larsen 3
Motivation Stor usikkerhed om det tosprogede barns behov for henholdsvis special- og almenpædagogiske bistand Hyppig over- eller underrepræsentation af tosprogede børn i specialpædagogisk regi Mette Askjær Larsen 4
Hvorfor? Manglende viden om den sproglige udvikling hos tosprogede børn Utilstrækkelig viden om sproglig vurdering af tosprogede børn Mette Askjær Larsen 5
Konsekvens Vanskeligt at skelne mellem specifikke sprogvanskeligheder og andetsprogsspecifikke problematikker Vanskeligt at iværksætte en målrettet sprogpædagogisk indsats for det enkelte barn Mette Askjær Larsen 6
Sprogsyn I Norm om dobbelt etsprogethed Betragtes af mange som den mest ideelle form for tosprogethed Individet behersker begge sprog lige godt uafhængigt af kontekst Mette Askjær Larsen 7
Sprogsyn II Norm for integreret tosprogethed Her betragtes sprogene hos den tosprogede ikke som separate størrelser Barnet benytter hele sin sproglige kompetence og tilpasser sprogbrugen efter konteksten Mette Askjær Larsen 8
Dilemmaer ved sproglig vurdering af tosprogede småbørn Der anvendes ofte testmateriale, der er udarbejdet og standardiseret til etsprogede børn med dansk som modersmål Vurderingen afspejler ofte et strukturelt sprogsyn Der foretages ofte en fejlanalyse Vurderingen skaber et øjebliksbillede af det tosprogede barns sprogbrug Mette Askjær Larsen 9
Testmateriale Testmaterialet anvendes til et andet formål end det er tiltænkt Resultatet scores på baggrund af normalfordelingen hos etsprogede børn med dansk som modersmål Tosprogede børn repræsenterer mange sproglige komponenter, som ikke indgår i normalfordelingsområdet hos etsprogede børn med dansk som modersmål Manglende validitet – tester man det, der ønskes testet? Mette Askjær Larsen 10
Strukturelt sprogsyn Fokus på sproglige delfærdigheder som ordforråd, grammatik, morfologi og syntax Testene bygger på et strukturelt sprogsyn med en bagvedliggende norm om dobbelt etsprogethed Manglende fokus på den kommunikative kompetence Mette Askjær Larsen 11
Fejlanalyse Identificering af sprogbrug, der afviger fra målsprogsnormen Graden af afvigelser vurderes og sammenholdes med den forventede udvikling hos etsprogede børn med dansk som modersmål Afviger meget fra intersprogsanalysen Mette Askjær Larsen 12
Intersprogsanalysen (Selinker 1972) En intersprogsanalyse foregår over tid og kan give indblik i: Hvor i andetsprogstilegnelsen barnet befinder sig Hvordan barnet tilegner sig andetsproget Vanskeligheder i andetsprogstilegnelsen Hvilke kommunikationsstrategier barnet anvender? Mette Askjær Larsen 13
Et øjebliksbillede Resultatet afspejler et øjebliksbillede af det tosprogede barns sprogbrug Særligt problematisk ved dikotomt scorede tests Man indfanger ikke variationen, som kendetegner tilegnelsen samt manifestationen af andetsproget Det transitive element medtænkes ikke Mette Askjær Larsen 14
Transitivitet og variation i andetsprogstilegnelsen Andetsprogstilegnelsen er en transitionel proces, hvor barnet eksperimenterer med sin brug af specifikke strukturer U-formet tilegnelse af grammatiske strukturer Ex. tilegnelse af uregelmæssig verbalmorfologi spiser → spiste → spisede → spistede → spiste Mette Askjær Larsen 15
Opsummering Testmaterialet anvendes til et andet formål end det er tiltænkt > validitet? > konsekvens Testene bygger på et strukturelt sprogsyn med en bagvedliggende norm om dobbelt etsprogethed > Særlige kendetegn ved tosprogethed er ikke genstand for vurdering Vurderingen beror på et øjebliksbillede og indfanger ikke transitiviteten Mette Askjær Larsen 16
En anden tilgang til sproglig vurdering af tosprogede småbørn Mette Askjær Larsen 17
Hvad gjorde vi? Vi foretog en kvalitativ analyse, hvor vi inddrog en analyse af tosprogsfænomener såsom tilegnelsesforhold, processer i andetsprogstilegnelsen og kommunikationsstrategier Mette Askjær Larsen 18
Metode Samtale med forældre Sproglig vurdering med traditionelt logopædisk testmateriale Optagelse af spontantale på modersmål og andetsprog (dansk) Kvalitativ analyse af spontantale Mette Askjær Larsen 19
Kvalitativ analyse af det tosprogede barns sprog Fokus på den kommunikative kompetence Intersprogsanalyse Analyse af tosprogsfænomener Samtaleanalyse Mette Askjær Larsen 20
Fokus på kommunikativ kompetence Dell Hymes (sociolingvist) Kommunikativ kompetence = verbalt repertoire Mette Askjær Larsen 21
Intersprogsanalyse Beskrivelse af mønstre i barnets intersprog/mellemsprog Systematik og variation Hvad går godt og hvad går mindre godt? Hvad betyder det for den kommunikative kompetence? Hvor i andetsprogstilegnelsen er barnet? Hvordan forløber andetsprogstilegnelsen? Mette Askjær Larsen 22
Analyse af tosprogsfænomener Sprogmiljø og tilegnelsesforhold Hvilke sprog eksponeres barnet for? Hvor længe har barnet været eksponeret for andetsproget? Sprogvalg Kommunikationsstrategier Mette Askjær Larsen 23
Kommunikationsstrategier Modersmålsbaserede strategier Overførelse af ord fra modersmålet Overførelse af grammatiske træk fra modersmålet Andetsprogsbaserede strategier Overgeneralisering af grammatiske regler Omskrivninger Ex. en klip (en saks) Beskrivelse af funktion Ex. det er en man bruger til at klippe med Mette Askjær Larsen 24
Kommunikationsstrategier Generelle kommunikationsstrategier Barnet opgiver og siger ikke noget Barnet bruger kropssprog uden at sætte ord på Barnet beder om hjælp Kodeskift (sprogene blandes) Vær opmærksom på: Om barnets kommunikationsstrategier er fordrende for kommunikationen Om der ses en udvikling i barnets brug af kommunikationsstrategier Mette Askjær Larsen 25
Samtaleanalyse Vurdering af pragmatiske aspekter Illustrerer barnets kendskab til regler for turtagning Svarer barnet i relation til samtalen? Ses der tegn på hyppige emneskift? Udviser barnet ”passende” sprogbrug? Mette Askjær Larsen 26
Case-resultat I I samtlige tests klarer Yasmin (5;5 år) sig under gennemsnittet for etsprogede børn med dansk som modersmål Sprogforståelse som et 3½-årigt barn med dansk som modersmål Ordforråd i den næstlaveste gruppe DIM blandt de laveste 25% Mette Askjær Larsen 27
Case-resultat II Yasmin fremstår som en kompetent, kreativ og initiativrig sprogbruger, som er godt på vej i en fremadrettet andetsprogstilegnelse. Fin sprogforståelse på dansk og kurdisk Overvejende korrekt velbalbøjning Overvejende korrekt brug af personlige pronomener Varieret og overvejende korrekt syntax Yasmin kan formidle sit budskab til modtageren Mette Askjær Larsen 28
Vigtigt ved sproglig vurdering af tosprogede børn Spørg grundigt ind til sprogene Sproglig udvikling på begge sprog Sprogmiljø i hjemmet Eksponering for andetsproget Kommunikationsstrategier Validitet. Man må sikre sig, at man tester det, man ønsker at teste Mette Askjær Larsen 29
Vigtigt ved sproglig vurdering af tosprogede børn Der må om nødvendigt inddrages tolk Sammenhold resultaterne med barnets forudsætninger for sprogtilegnelse Medtænk viden om tilegnelse af dansk som andetsprog Mette Askjær Larsen 30
Konklusion Større indsigt i kompleksiteten i barnets sprogbrug Større indsigt i hvor i andetsprogstilegnelsen barnet befinder sig Større indsigt i tilegnelsesforholdene ↓ Forbedring af det diagnostiske grundlag Øget mulighed for en målrettet sprogpædagogisk indsats Mette Askjær Larsen 31
”Vis, hvad du kan Styrker Begrænsninger Mette Askjær Larsen 32
”Vis, hvad du kan” - styrker Det anvendes både som et screeningsredskab og som et grundlag for en sprogpædagogisk indsats Beskrivelse af sprogpædagogiske anbefalinger Man inddrager viden om tilegnelsesforhold Man medtænker barnets brug af kommunikationsstrategier Kriterierelateret målingssyn – modstilles med et normrelateret målingssyn Mette Askjær Larsen 33
”Vis, hvad du kan” - begrænsninger Kriterierne for placering i bedømmelseskategorierne er i flere tilfælde utydelige ex. (ordforråd) ”Barnet kender enkelte af de hyppigste ord” ”Barnet kender en del af de undersøgte ord” Dilemma: der kan ikke refereres til en norm for normaludviklingen hos tosprogede børn med dansk som andetsprog Mette Askjær Larsen 34
”Vis, hvad du kan” - begrænsninger Bedømmelsen præges af subjektivitet, hvilket påvirker reliabiliteten Mange pædagoger har vanskeligt ved at vurdere det grammatiske aspekt Materialet er meget omfattende Der er meget fokus på vurdering af barnets ordforråd Man kunne med fordel vurdere barnets sprogforståelse i et kommunikativt perspektiv Mette Askjær Larsen 35
Afrunding Interaktionen er det bærende element i enhver vurderingssituation ”Der skal (mindst) to til at føre en samtale, og samtaledeltagerne bærer et fælles ansvar for samtalens forløb” (Daugaard 2009) Det er helt afgørende at vi bestræber os på at skabe et autentisk samtalerum Konklusioner om barnets kommunikative kompetence må formuleres i relation til konteksten Mette Askjær Larsen 36
Afrunding Pædagogerne udtrykker et stort behov for hjælp til at ”løfte” opgaven Der eksisterer et stort behov for faglig udvikling i de forskellige faggrupper Mette Askjær Larsen 37