Jysk Sårforum, Skærbæk, 18.03.10.. Oplevelser som patient, pårørende og klinisk psykolog 2 åreknude operationer, 2 fødsler, 1 blindtarm + det løse… Patientens.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Hvorfor denne opgave Fordi erfaring og forskning viser, hvad der duer
Advertisements

V./ Leif Tøfting Kongsgaard, Væksthuset
KONFLIKTHÅNDTERING Velkommen! Dias.
At forholde sig professionelt Anne Skov
Mennesker gør det rigtige – Hvis de kan!!
Men hvad er forskellen på disse to lovgivninger?
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne beskriver og italesætter ofte sig selv med de ord, som voksne brugte om dem, da de var børn. Mange.
Ved egen kraft Marte Meo En udviklingsstøttende metode
En ultra kort og praksisnær introduktion til mentaltræning
Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst.
Inklusion – et fælles anliggende Daugaard
Tværsektoriel ledelse: Hvorfor, hvordan, hvorhen?
E-Læring Gruppe #3. Definition af E-læring Udgangspunktet med E-læring er, at læringsprocessen bliver individuel og der bliver taget højde for den enkeltes.
Hvad er et rationelt brug af benzodiazepiner
- gennem Marte Meo metoden
Psykoedukation til unge i OPUS
Perspektiv på den faglige indsats blandt borgere med Diabetes Type 2 - et bidrag til udvikling af kronikerprogram for diabetes.
Temadag 16. august 2010 Projekt ”Sæt viden i bevægelse”
Ved psykolog Lena Højgård Isager Psykologhuset Kognitivt Fokus
Orientering om om CBT (Cognitive behavior therapy) © John Winston Bush, PhD. All rights reserved.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
At leve med en kronisk sygdom
Døende i plejebolig Den lindrende indsats Den 23. august 2010
Vestegnsprojektet Forebyggelsespuljens temadag 4. oktober 2012
Kommunikation / it.
Psykose og skizofreni Tema i psykoedukation til unge i OPUS behandling
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Et projekt på. Baggrund  Misbrugere der har behov for en tættere personlig, følelsesmæssig og social opfølgning for at kunne indgå i relationer på arbejdsmarkedet.
Sundhedsprofessionelles forståelser af patientinddragelse
Psykoedukation for patienter med bipolar affektiv sindslidelse
Session 8: Medicinsk behandling - hvad skal jeg selv gøre Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv lidelse.
Temaaftener for patienter med Mb
Forældre- og fødselsforberedelse
Session 16: Hvad forstår vi ved sundhed Psykoedukation til patienter med bipolar affektiv sindslidelse.
Nye metoder i misbrugsbehandling
Konstruktiv dialog kan forebygge smerter i muskler og led
Omgangstone og kollegialitet
En styrket indsats for kronisk sygdom, d. 28. september 2011 Et løft i behandlingen - et kig på succeser og udfordringer.
Vejlederens kommunikation
Psykoterapeutisk Center Stolpegård Klinik for Spiseforstyrrelser Flerfamilieeftermiddage II PC Stolpegård 1.
UDVIKLINGSFORLØB FOR LEDERE Kriminalforsorgen Midt- og Nordjylland Modul 1 Ved brug af materialet og yderligere information kontakt: Jens Linder, Chefkonsulent,
Snak med din sidemand om dette et par min.
Introduktion til opgaveskrivning
Refleksioner og opsamling ift. i går
Tema 1: Introduktion samt stress og sårbarhed Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Børn og smerter Udvidet Familiekursus 6. marts 2010
Nye sygeplejeetiske retningslinjer 2014 – hvad er nyt?
Projekt uge 40 Tradium Hobro. Udgangspunkt: Vi ville øve eleverne og os selv i den kreative platform Bruge et fælles udgangspunkt for innovation: lav.
Hvad kan borgerne på sundhed.dk?
Smas’hit En succes. Adfærdsdelen har med udgangspunkt i interviewunder- søgelsen og spørgeskemaundersøgelsen belyst, at brugerne af Hashfacts og Restart.
Patientforløb for onkologiske patienter
Organisering og styring af den kommunale sygepleje
Tema 6: Værkstøjskasse med supplerende slides Psykoedukation til patienter med emotionelt ustabil personlighedsstruktur.
Dette er starten på et lille slideshow, der kan præsenteres på minutter. Slideshowet bygger alene på de materialer, der er udleveret i ’Pårørende-kittet’
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former for teknologiunderstøttelse ved etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette.
Velkommen Formålet med denne workshop er At teste forskellige former at teknologiunderstøtte etablere af samarbejde på hospitaler. Målet med dette er:
Stress En folkesygdom?.
Adfærd og kommunikation på traumestuen. Lone Kobberø.
At være søskende… At være søskende i en familie med et anderledes, sygt eller handicappet barn. At være søskende til et barn med AD/HD.
Gruppeundervisning Tanker, erfaringer og udvikling Kontinenssygeplejerske Hanne M. Gravgaard, AUH, Urogynækologisk Klinik.
Det Regionale Beskæftigelsesråd Empowerment i praksis på beskæftigelsesområdet.
Forandringskompasset. Program 9:00- 9:15Velkommen og formål med dagen 9:15- 10:00Introduktion til kompassets forandringsfaser + mini øvelse 10:00-10:15Pause.
Den ny social- og sundhedsassistentuddannelse
Patienttilfredshedsundersøgelse Foråret 2015
45116 Teknologisk Forandring og Postal Logistik
Føj gerne andre emner til, hvis de synes mere relevante for dig.
Barnesyn og børneperspektiv
Gruppeudviklingssamtale Trin 1-2-3
Præsentationens transcript:

Jysk Sårforum, Skærbæk,

Oplevelser som patient, pårørende og klinisk psykolog 2 åreknude operationer, 2 fødsler, 1 blindtarm + det løse… Patientens evaluering af behandlingsforløbet bygger ofte mere på bløde faktorer som kommunikationen, kontakten og koordineringen, end på selve behandlingsresultatet! Jysk Sårforum, / Nikolaj B. Korsgaard2

Hvad har betydning for patientens oplevelse? Kontakten: Er man blevet ”set og hørt” i udgangspunktet? Er der ”et menneske bag stemmen”? Kommunikationen: Timing, mængde, tempo, form (virkemidler), vekslen mellem instruktion og spørgsmål etc. Koordineringen: Er der styr på tidligere indhentede oplysninger? 40 min. efter opvågning fra narkose: ”Her er din medicin og forskellige plastre og forbindinger, og når du kommer hjem bla bla bla. Har du nogen spørgsmål?” Jysk Sårforum, / Nikolaj B. Korsgaard3

Professionel behandler og menneske… Privat og professionelt klinger vi bedre med nogle, end andre! - Hvad betyder dine personlige præferencer i arbejdssituationer? - Hvad kan irritere og frustrere? Jysk Sårforum, / Nikolaj B. Korsgaard4

Hvad sker der i mødet med den udfordrende patient? Fight/flight. Samspil mellem situation (patient), tanker, krop, følelser og adfærd (kommunikation og sygeplejen). De (for)styrende tanker: Selv, patient og fremtidige muligheder. Potentielle konsekvenser for sygeplejerske og/eller patient: Ultimativt et valg mellem mangelfuld kontakt til patient, eller sig selv – hvad vælger I oftest? Coping: Problemorienteret eller emotionelt orienteret? Jysk Sårforum, / Nikolaj B. Korsgaard5

Smertepatienten Uoverskuelighedsaspektet: Sagsbehandling, socioøkonomiske konsekvenser, identitetsspørgsmål, smertehåndtering etc. etc. Smerteoplevelsen er subjektiv og smertehåndtering ligeså. Stort talebehov versus apatisk. Blindepletter: Svært ved at tage information ind, eksempelvis det der peger på noget, ”der trods alt er indenfor patientens kontrol”. Jysk Sårforum, / Nikolaj B. Korsgaard6

Livsstilsændring som del af et forløb Hvor lang tid tager det at lave en væsentlig og varig ændring af ens livsstil? (eks. i forhold til KRAM faktorerne). Jysk Sårforum, / Nikolaj B. Korsgaard7

Faserne i livsstilsændringer Lykkelig uvidende… Begyndende tanker. Planlægning og afprøvning. Struktureret indsats. Vedligeholdelse. Dropout i løbet af de første 6 måneder = 50 % Nye rodfæstede vaner uden tilbagefald ses først efter 5 år! Jysk Sårforum, / Nikolaj B. Korsgaard8

Realisme i målsætninger og forløb Ideelt behandlingsforløb med optimal patient indstilling versus reelle behandlingsmuligheder med en patient – på godt og ondt. Jysk Sårforum, / Nikolaj B. Korsgaard9

Ideer og spørgsmål til samarbejdet mellem patient og sygeplejerske Kan patienten ”opdrages” til at blive ”en god patient”? Køres der efter ”Behandlingens ABC”, eller ses der på det unikke i patienten og situationen? Tid brugt tidligt kan være godt givet ud i længden! Afklaring af forventninger. Stil flere spørgsmål! I får flere informationer at handle ud fra og patienten opnår selv nogle brugbare indsigter! Spil bolden over til patienten og arbejd derfra. Jysk Sårforum, / Nikolaj B. Korsgaard10

Hvad gør I når forløbet/patienten er udfordrende? Hvad virker godt i forhold til patienter med modstand? Hvad virker godt i forhold til klienter der er dovne og/eller ressourcesvage? Hvordan sikrer I en ”brugbar” kontakt på trods af…? Hvordan beskytter I Jeres egne følelser? Hvad kendetegner dem af Jer der trives og stadig udfører et ok stykke arbejde? Jysk Sårforum, / Nikolaj B. Korsgaard11