Den gode vuggestue - om pædagogisk arbejde med små børn

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Set i forældreperspektiv
Advertisements

Folkeskolereformen Hvad og hvorfor?.
Forældremøde Lærkebo. Mariagerfjord Kommune.
Natur og science i børnehøjde.
Samtaler i hverdagen & Understøttende sprogstrategier
Skoleparat LINDEHUSET - FORANDRINGSTEORIEN 2013
Lærings- og praksisfortælling
Dansborgskolen – vi udvikler hele mennesker
Samspilstema 1: SMIL Vis positive følelser – vis at du er glad for barnet Det er vigtigt for barnets tryghed,
Dialogisk læsning Hvorfor og hvordan.
Nye krav og besparelser – hvordan sikrer vi kvaliteten v/ Dorte Bloch
Pædagoguddannelsen Professionsbachelor 3½ år Teori – praksis
De pædagogiske læreplaner i dagplejen.
Buskelundskolens børnehave Fokus for år
Understøttende sprogstrategier & Samtaler i hverdagen
Tryllefløjten tilbyder børnene kulturelle oplevelser indenfor drama, kunst, kulturhistorie og musik i børnehøjde i tæt samarbejde med kulturinstitutioner.
Forældremøde X årgang.
Jeg støtter barnet ved:
Måltidet – lyst og fællesskab
Mad, Måltider og Pædagogik
Tilfredshedsundersøgelse
Inspiration til reformarbejdet
- Hvad kan I forvente som forældre?
SFO – mellem skole- og fritidspædagogik
Læreplaner i Højvangen
Krudtuglerne Krudtuglerne Krudtuglerne består af førskolebørn, dvs. de børn som skal i skole næste år. Personalet består af 1 pædagog og 1 medhjælper,
Folkeskolereform 2014.
Værdigrundlag Vision og mission Værdier og mål Oktober Version 2.1.
Adfærd, Kontakt og Trivsel Undervisningsministeriet
Fritidshjemmet Villaen Per Schultz Jørgensen 10. Oktober 2012
Udviklingsprojekt - Drømmeskole Skoleår 2011/2012 og 2012/2013 En fælles rejse.
Barndommen er fremtiden Fremtidens institutioner 2015
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. kl. Type Navn
Erfaringer i arbejdet med social arv, udsatte børn i en daginstitution. Præsentation af mig og institutionen.
Inklusion Noget der sidder mellem ørerne. Alt er en del af noget større Inklusion er et fælles ansvar – ikke kun noget lærere og pædagoger skal beskæftige.
Nærvær og engagement som brændstof for læring - og hvordan Kulturtjenesten medvirker til at skabe kvalitet og udvikling.
Tema 6 Samvær og fælles aktiviteter
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
LÆRING, LEG & BEVÆGELSE.
FDF s ambition FDF giver børn og unge et ståsted at møde verden fra.
Lærings- og praksisfortælling
Præsentation af forårs-sfo
Det pædagogisk upåagtede og dets inklusionsmuligheder
Inklusion for alle – Illusion eller virkelighed?
KVALITET I SAMSPIL OG LÆREPROCESSER I DAGTILBUD Oplæg v/ Maybritt Larsson Institutionsleder Barnets Hus-Amerikavej.
BUPL’s syn på små og store institutioner
Kvalificeret selvbestemmelse i afdelinger. Dele viden Beslutte fælles mål Koordinere handling.
1 Faglige udfordringer og kommende initiativer på dagtilbudsområdet Ny Dagtilbudslov Læring, udvikling, omsorg og dannelse Pædagogiske læreplaner Krav.
Børns udvikling og samspil med ”de andre” Minileder 2 kursus august 2015.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Svendborg Sløjfen Barnet I Centrum HVAD ER UDFORDRINGEN. Hvor vil du gerne hen. Udfordringer med et barn – børnegruppe – forældre – kollegaer.
Overgangen fra børnehave til SFO og skole Forældremøde i Børnehuset xxx xx september/oktober 2015.
PRÆSENTATION AF MARY FONDENS OG RED BARNETS ANTIMOBBEPROGRAM FRI FOR MOBBERI 0-3 ÅR.
EVALUERING AF LÆREPLANER KRUSEDULLERNE Sociale kompetencer.
Alle børn er alles ansvar Trivselspolitik for Aars Skole August
Børn og seksualitet Fuglevængets børnehus Børn skal udvikle deres seksualitet på en naturlig og sund måde gennem deres nysgerrighed Det er vigtigt, at.
Fælles pædagogisk og didaktisk grundlag. Ånden, ordet og hjertet Nysgerrighed. Så enkelt kan kimen til vores undervisning siges. Når man først er nysgerrig,
Velkommen til informationsmøde for kommende 0. årgang Fællesskolen HMV Type Navn
Inklusion i Åkanden Pædagogisk grundlag Åkandens pædagogik tager udgangspunkt i den anerkendende tilgang. Anerkendelse er en ligeværdig relation mellem.
Europæiske Kulturbørn Dansk inspirationsseminar
…………Skal blive så dygtige som de kan
Forebyggelsesarbejdet i dagtilbud DB DB Topmøde 15. april 2016
Børnene kommer til tiden og har det nødvendige udstyr med
Den pædagogiske læreplan
Kvalitet i dagtilbud Pointer fra forskning Juni 2017
Dialogmøde Dagtilbud Svendborg d
Strategiske pejlemærker
IKH Søskende som pårørende INSTITUT FOR KOMMUNIKATION OG HANDICAP
Barnesyn og børneperspektiv
Overgangen fra børnehave til SFO og skole
Præsentationens transcript:

Den gode vuggestue - om pædagogisk arbejde med små børn Helle Trasborg vuggestuepædagog & pædagogisk meningsdanner

Oplæggets fokuspunkter Hvordan manifesterer pædagogisk arbejde sig i en vuggestue? Hvorfor er det så betydningsfuldt at arbejde med de små børn? Hvad kendetegner en god vuggestue?

En hverdagshistorie - om Berits pædagogiske arbejde med små børn

Berit – en faglig dygtig pædagog med hjertet på rette sted pirrer barnets nysgerrighed & lyst til at lære fokus på situationsafhængig tale og dybdeforståelse af ordene impulsstyring & løsning af konflikter afstemmer barnets følelser udfordrer barnet og arbejder med dets udviklingszone er sensitiv overfor barnets input har hjertet på rette sted: Engageret og giver knus

”Daginstitutionens betydning for børns udvikling” (SFI) Børn i højkvalitetsinstitutioner bedre uddannelsesmæssige resultater bedre indtjening mindre kriminelle større mulighed for at stifte familie større positivt syn på sig selv og egne fremtidsmuligheder

Hvad kendetegner en højkvalitetsinstitution? lege / aktiviteter hvor barnet udfordres og er aktiv initiativtager, den voksne deltager – videreudvikler & stiller relevante spørgsmål tydelig sammenhæng mellem uddannelse og interaktion pædagogisk personale er bedre til at skabe udviklende læringsmiljøer færre børn pr. voksen – hyppigere interaktion, flere udviklingsrelevante aktiviteter, sensitivitet, færre konflikter

Pædagogisk faglighed i mange situationer – også rutinesituationerne legepladsen – samtale om mariehøns, fælles opmærksomhed & inklusion bleskift – sprogstimulering, øjenkontakt & følelsesmæssig tilgængelighed spisning – situationsuafhængig tale og normer omkring et måltid

Hvad vil vi med vuggestuerne? Højkvalitetsinstitutioner med flere fagligt, dygtige pædagoger med hjertet på rette sted? Mindre New Public Management? Tillid til at pædagogerne kan og vil udmønte deres fag, hvis det prioriteres?