Den gode vuggestue - om pædagogisk arbejde med små børn Helle Trasborg vuggestuepædagog & pædagogisk meningsdanner
Oplæggets fokuspunkter Hvordan manifesterer pædagogisk arbejde sig i en vuggestue? Hvorfor er det så betydningsfuldt at arbejde med de små børn? Hvad kendetegner en god vuggestue?
En hverdagshistorie - om Berits pædagogiske arbejde med små børn
Berit – en faglig dygtig pædagog med hjertet på rette sted pirrer barnets nysgerrighed & lyst til at lære fokus på situationsafhængig tale og dybdeforståelse af ordene impulsstyring & løsning af konflikter afstemmer barnets følelser udfordrer barnet og arbejder med dets udviklingszone er sensitiv overfor barnets input har hjertet på rette sted: Engageret og giver knus
”Daginstitutionens betydning for børns udvikling” (SFI) Børn i højkvalitetsinstitutioner bedre uddannelsesmæssige resultater bedre indtjening mindre kriminelle større mulighed for at stifte familie større positivt syn på sig selv og egne fremtidsmuligheder
Hvad kendetegner en højkvalitetsinstitution? lege / aktiviteter hvor barnet udfordres og er aktiv initiativtager, den voksne deltager – videreudvikler & stiller relevante spørgsmål tydelig sammenhæng mellem uddannelse og interaktion pædagogisk personale er bedre til at skabe udviklende læringsmiljøer færre børn pr. voksen – hyppigere interaktion, flere udviklingsrelevante aktiviteter, sensitivitet, færre konflikter
Pædagogisk faglighed i mange situationer – også rutinesituationerne legepladsen – samtale om mariehøns, fælles opmærksomhed & inklusion bleskift – sprogstimulering, øjenkontakt & følelsesmæssig tilgængelighed spisning – situationsuafhængig tale og normer omkring et måltid
Hvad vil vi med vuggestuerne? Højkvalitetsinstitutioner med flere fagligt, dygtige pædagoger med hjertet på rette sted? Mindre New Public Management? Tillid til at pædagogerne kan og vil udmønte deres fag, hvis det prioriteres?