Risikobaseret Dimensionering (RBD)

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Klar til håndtering af fritagelse af borgers fra Digital Post
Advertisements

PÅ VEJ MOD DEN ROBUSTE KOMMUNE Torsdag, d. 6. september 2012 FOREBYGGELSESUDDANNELSER Hedelykken 10 · 2640 Hedehusene · Telefon +
Kommuneplaner 2013 Hvorfor og hvordan skal kredsbestyrelsen beskæftige sig med kommuneplanerne?
Orientering fra bestyrelsen vedr. Redningsberedskabets Strukturudvalg
direktør for Ældre- og Handicapforvaltningen, Aalborg kommune
Side 1 Generalforsamling Grenaa & Anholt Vandforsyning 25. marts 2010.
1 Introduktion til Økonomiudvalgets ansvars- og opgaveområder fastlagt i styrelsesvedtægten.
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Regelforenkling på planlovens.
REKRUTTERING AF BRANDFOLK
Administrative pejlemærker i BUF
Planstrategi, lokal Agenda 21 og Kommuneplan. Forventet tidsplan •Planstrategi ikke som forslag •Kun temarevidering af kommuneplanen Obligatorisk min.
Regionale kronikerprojekter. Regionale Kronikerprojekter Kort præsentation af tværgående projekter, der involverer deltagere fra kommuner og sygehuse.
Skolevæsenet. Geografiske, tekniske og økonomiske udfordringer De store geografiske afstande, tekniske udfordringer med Tele´s radiokæde og sattelit forbindelsen.
Nanna Højlund, FOA, formand for PASS
Helhedsorienteret beredskabsplanlægning
Problematikker vedr. brug af deltidsansatte brandfolk i de danske redningsberedskaber En meget stor del af de danske redningsberedskaber benytter deltidsansatte.
Sundhedsaftaler De endelig rammer for arbejdet med den kommende sundhedsaftale kendes endnu ikke Udkast til ny bekendtgørelse og vejledning er sendt i.
Anbefaling til afklaring af arbejdet i LUU Forretningsorden og organisering af udvalgsarbejdet. Forventninger til samarbejde mellem udvalget og skole samt.
Københavns Tekniske Skole 9 afdelinger fordelt i Hovedstadsområdet
Temamøde Thyholm og Struer 14. december Temamøde – Thyholm og Struer 1. Svarskrivelse til Indenrigs- og Sundhedsmin. 2. Projekt- og procesorganisation.
Formandens 30 minutter FKBs årsmøde i Aalborg den 22. august 2013 Foreningen af Kommunale Beredskabschefer.
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
Vedtaget af Byrådet den 7. oktober 2013
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? GRUPPEOPGAVE 1: HVAD ER KVALITETEN AF REDEGØRELSEN? Miljøvurderingsdag
Organisation og kommunikation
Elementer i ”Forebyggelsespakken om Tobak”, der i særlig grad kan løfte kommunernes indsats Tobakstemagruppemøde i Sund By Netværket 17. juni 2013 Chefkonsulent.
1 COWI BAR Handel, BAR Jord til Bord, BAR Kontor, Grafisk BAR, Industriens BAR 1 ARBEJDSMILJØLEDELSE OHSAS Seminar 1 Arbejdsmiljøledelse OHSAS
Arbejdsmiljøledelse – hvad er det? Oktober Formål Arbejde målrettet og systematisk på at sikre medarbejdernes sundhed, trivsel og arbejdsglæde.
Lederforum – budget høring. Basisbudget
Det statslige redningsberedskab (Beredskabsstyrelsen), herunder Det statslige regionale redningsberedskab, (6 beredskabscentre) Det kommunale redningsberedskab.
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
Bevar Andkær Skole Møde den Det vi ved om lukning af Andkær: Økonomi udvalget har den 7. april vedtaget en budgetstrategi, som skal føre frem.
Velkommen til generalforsamling i I/S Veksø Vandværk
Kapacitetsstyringens beskrivelsesmetoder
Historie 1942 Brandstationen opført
Landsbyudvalg Bidrager til at igangsætte og understøtte udviklingstiltag i Skive Kommunes landsbyer og landområder - med fokus på, at der sker en udvikling.
PROCES OG TIDSPLAN Godkendelse af forslag i Byrådet den 22. april Offentlig debat i maj og juni måned Udstilling i Utzon Centeret Endelig godkendelse.
TR-Forum 9. februar Dagsorden 1.minikonferencen i torsdags 2.møder i adm. og pol styregruppe 3.Arbejdsgrupperne 4.Indkomne emner og temaer 5.Eventuelt.
Temamøde 3: Energirigtig adfærd, energieffektive indkøb og bygninger
Sundhedsaftaler og sundhedskoordinationsudvalg Specialkonsulent Andreas Jull Sørensen Indenrigs- og Sundhedsministeriet.
Præcisering Oplægget baserer sig på den indstilling, der er på vej til byrådets behandling Indstillingen har været i høring i perioden 20/ /1-14.
GIS og Beredskab.
Redningsberedskabernes udfordringer og erfaringer med vejrfænomener mv. Eksempler: Store mængder regn Store snemængder Store mængder smeltevand Storme.
Seminar 6 – Arbejdsmiljøledelse
Orienteringsmøde Principper for Skolestruktur Skolelederne 16. juni 2010 Borgersalen.
Minikonference 9. april 2015 – Comwell Korsør. Hurtig responstid!!!!!! link til youtube-clip Sidefod.
Indhold Beredskabernes Struktur og den nationale forebyggelsesstrategi Byggepolitisk strategi Produktivitetskommissionen Byggeloven contra Beredskabsloven.
Beredskabsforbundet Præsentation
C O N N E C T I N G B U S I N E S S & T E C H N O L O G Y Copyright © Projektmodel for Beredskabsplan.
IDEBESKRIVELSER a)Udviklingskraft i lokalområderne B) Inspirationsseminar om lokal udvikling - tilbud til lokalområderne om procesbistand til ‘hvidbøger’
Informationsmøde NSF HELHEDSPLANEN. Agenda Forløbet frem til NSF involvering i helhedsplanen Repræsentantskabets overvejelser i forhold til økonomien.
MYNDIGHED OG FOREBYGGELSE Hvem er vi? Fælleskommunalt § 60 selskab dannet pr. 01. januar 2016 Bestående af Kalundborg, Holbæk, Lejre, Odsherred og Sorø.
Kvalitetsstyringsordning for sagsbehandling på natur- og miljøområdet Maj 2010.
23. september 2016 Side 1 Midlertidige opholdssteder til flygtninge og asylansøgere.
Brandsyn. Hvad siger loven…  Det fremgår af § 1, stk. 1, i bekendtgørelsen, at kommunalbestyrelsen har pligt til at foretage brandsyn af 1) Brandfarlige.
Ændring i og af brandbestemmelserne i BR15
Oplæg om PLO-K Om PLO-K’s organisering, økonomi, opgaver og roller, kontaktperson i PLO-R, samt om PLO’s kommuneudvalg.
Strukturreformen i Danmark
Øvrige idrætter - vejen frem til i dag
Introduktionsmøde for nye byrådskandidater
Konference Danske Havne
Hvem har myndighedsansvaret for den akutte skadesafhjælpende indsats
Kommuneplan Evaluering af kommuneplanprocessen
Sikring af kolonne 3-virksomheder
Baggrund..
Oplæg på samordningsudvalgsmøde d. 27. februar 2014
Beredskabslovgivningen og ”akutte” uheld EnviNa 24. april 2017
Introduktion Økonomiudvalget 23. januar 2018
Administrativ organisering
Præsentationens transcript:

Risikobaseret Dimensionering (RBD) Serviceniveau for Aabenraa Brand & Redning Revideret marts 2013

Baggrund 2. udgave af ”Serviceniveau for Aabenraa Brand & Redning”. Revideret på baggrund af ændringer i beredskabets organisation. Lovkrav om revision af planen i hver kommunal valgperiode.

Lovgivning mv Beredskabsloven med tilhørende bekendtgørelser: Bekendtgørelsen om risikobaseret kommunalt redningsberedskab Personelbekendtgørelsen Uddannelsesbestemmelser Arbejdsmiljølovgivningen med tilhørende bekendtgørelser og cirkulærer: Branchevejledninger (BAR-vejledninger) Leverandøranvisninger mv.

Formål ”Det kommunale beredskab skal kunne yde en i forhold til lokale risici forbyggende, begrænsende og afhjælpende indsats mod skader på personer, ejendom og miljøet ved ulykker og katastrofer, herunder krigshandlinger”.

Procesplan Planen er revideret administrativt af Brand & Redning Høring brandværn Beredskabskommisionen – ultimo april 2013 Udtalelse i Beredskabsstyrelsen Forelæggelse for Byrådet sammen med Beredskabsstyrelsens udtalelse Den endeligt godkendte plan sendes til Beredskabsstyrelsen

Proces for ajourføring Risiko identifikation Risikoanalyse Scenarieanalyse Kapacitetsanalyse Forslag til Serviceniveau

Organisation Brand & Redning: Forebyggende afdeling Operativ (afhjælpende) afdeling Frivillige brandværn, fordelt på 13 stationer Frivillige beredskabsforbundet, 1 station (forplejning/indkvartering) Administrativ afdeling I alt en organisation på +470 personer

Nuværende beredskab Serviceniveau 5 minutters beredskab – afgangstid målt fra udkald til afgangssignal (lovkrav) 15 minutter – ankomsttid, målt fra udkald til optaget på skadestedet Under normale vejr- og trafikforhold Yderområder maksimalt 20 – 25 minutter. Basisstation Holdleder + 5 mand Brandstation Holdleder + 3 mand Alle stationer skal kunne mønstre 12 uddannede og aktive medlemmer.

Revideret beredskab Serviceniveau Ingen ændringer dog: Implementering af allerede vedtaget struktur: Basisstation (1 + 5) Brandstation (1 + 3) Padborg Bovrup Bylderup-Bov Hellevad Holbøl Kliplev Løjt Rødekro Tinglev Aabenraa Ravsted Barsmark Bolderslev

Nuværende beredskab Administration Personale Økonomi Planlægning Journalisering Dagsordner + referater Kontrakt med frivillige Beredskabskommisionen Sekretariat for uddannelsescenter ODIN registringer Statistikker Ajourføring af telefonlister mv

Revideret beredskab Administration Administrativ understøttelse af: Uddannelsescenteret Brandsynsplanlægning Informationsskrivelser – nyhedsbreve – hjemmeside mv. Journalisering Skal øges for at frigøre ressourcer i øvrige afdelinger

Nuværende beredskab Forebyggende afdeling Brandteknisk byggesagsbehandling I henhold til bygningsreglementet kapitel 5 + Beredskabsstyrelsens Tekniske forskrifter for brandfarlige væsker samt Tekniske forskrifter for gasser. Lovpligtige og frivillige brandsyn ABA anlæg, forebyggelse af blinde alarmer Sagsbehandling af 4 risikovirksomheder Tovholder på RBD, ajourføring Brandrådgiver for BYG, Kommunale ejendomme

Revideret beredskab Forebyggende afdeling Samarbejdet med BYG udbygges Implementering og ibrugtagning af FRIDA (styring af brandsyn, brandsynsregister mv.). Objektvise beredskabsplaner ajourføres, særligt for risikovirksomhederne Ønske om at medvirke til kampagner Én beredskabsinspektør uddannes yderligere i 2013 med henblik på periodevis understøtning af afdelingen, som pt. har vanskeligt ved at nå alle opgaver. Ansvaret for uddannelsescenteret flytter til Operativ afdeling. Ajourføring og opdatering af Aabenraa Kommunes Beredskabplan.

Nuværende beredskab Operativ (afhjælpende) afdeling Driftsopgaver: Materiel Køretøjer Vagtplaner Radiomateriel Bygninger Brandhanenettet

Revideret beredskab Operativ (afhjælpende) afdeling Ansvaret for uddannelsescenteret overgår hertil. Én beredskabsinspektør uddannes til at kunne foretage brandsyn og understøtte forebyggende afdeling. Der overvejes muligheden for at understøtte Operativ afdeling med en beredskabsmester til overvejende manuelle opgaver. Holdleder som teknisk leder uddannelsen afsluttes for manglende Indførsel af kæderedning på 3 – 4 stationer Udvidelse af servicerammen, men kan afholdes indenfor eget budget. Anbefalingen om at frigørelsesstationer minimum skal have 25 udkald om året for at sikre rutine bør overvejes i næste planperiode Bådberedskabet bør styrkes med en ny båd. Nuværende båd opfylder ikke branchevejledningen til en kategori C båd. Pumpetrailer bygges op til at kunne understøtte mindre oversvømmelser og skybrud (kapacitet 12 m3/min) Det anbefales at styrke dette område yderligere, således kapaciteten bliver minimum 20m3/min)

Revideret beredskab Operativ (afhjælpende) afdeling Stigeberedskabet: 1 motordrejestige i Aabenraa 1 lift, pt. placeret på station Tinglev sammen med højderedningsberedskabet. Besparelsen er tidligere besluttet Beredskabsfagligt er ovenstående tilfredsstillende. Indkvartering og forplejning: Flyttes fra W9 til station Stubbæk, som fremover vil være beredskabsstation for denne enhed. En styrkelse af beredskabet omkring risikovirksomhederne kan komme på tale, når revideret plangrundlag forelægger Implementering af køretøjs udskiftningsplan jf. dimensioneringsforslag. Udskiftning via tildelte anlægsmidler.