Effektivitet, kvalitet og udvikling i daglig drift Konference om tværprofessionelle uddannelsesperspektiver Professionshøjskolerne, Aarhus 22. maj 2012.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Kulturpas - Som afsæt til arbejdet med Den nye skolereform FABUK 27. februar 2014.
Advertisements

Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
Set i forældreperspektiv
Alle børn skal være del af fællesskabet
Assens Kommune 16. November 2012
Fra integrerende til inkluderende pædagogisk praksis i skolen
Fra integration til inklusion
2 år og 3 måneder i skole. 1 år og 3 måneder i praktik.
Tværprofessionelt samarbejde om børn og forældre
Fremtidens pædagoger: Tendenser og uddannelseskrav UCL 1. marts 2012.
Helhed og sammenhæng i arbejdet med børn og unge Fra ord til handling
Strategi som forandrings- skabende dialog
Velkommen til pædagogisk dag!
Spor for et samlet skolevæsen i Odsherred Kommune Budgetseminar 20. April 2012.
Tillidsbaseret ledelse: Faldgruber og forudsætninger
MÅL OG METODER I MEDIEPÆDAGOGISK ARBEJDE Kultur og mediekultur Medialisering: mediepædagogik og didaktik Receptionsteori: tekst og kontekst Æstetik og.
At inddrage studerende i udviklingsarbejde
De mange muligheders skole Oplæg for skoleledere i Nordjylland 29. sept 2010 Klaus Majgaard.
Lokalsamfundet som læringsrum Ledelsesseminar i Gribskov Kommune 10. oktober 2012.
Kvalitet i styringsdialog
Erhvervsrettede tiltag i Odsherred Kommune Thomas Adelskov Borgmester Politisk Forum den 8. maj 2014 Temamøde 9: Det lokale erhvervsklima – hvilken rolle.
Den inkluderende skole
Nye strukturer i ledelse: Pædagogisk ledelse som holdsport Ungdomsringen 25. oktober 2012.
Narrative strategier og fornyelse af velfærd
Uddannelsesparathed og vejen til de 95 pct. UU Københavns Kommune 29. september 2010 – Lis Rom Andersen.
Et fagligt løft af folkeskolen.
Pædagogfagets kernefaglighed
Inklusion Noget der sidder mellem ørerne. Alt er en del af noget større Inklusion er et fælles ansvar – ikke kun noget lærere og pædagoger skal beskæftige.
Møllevangskolen 22. November 2012
Forandringsteorier som kortlægning af fælles praksis
Det gode børneliv - og det tværprofessionelle samarbejde Børn og Kultur Internt seminar 22. Juni 2012.
DEN UNGE SOCIALT DYSFUNKTIONELLE PATIENT. LÆGEDAGE 2014
Den nye sundhedsaftale 2015 – 2018
FINDES FREMTIDENS FRIVILLIGE I FORENINGER?. AGENDA Hvad er problemet med foreningerne i dag? Hvordan skaber vi deltagelsesmuligheder for alle? Hvad kræver.
Nye veje i overbygningen Udgangspunkt i elevernes læringsmål og læringsstrategier Undervisningen tilrettelægges fleksibelt på tværs af klasser og årgange.
Forandringsstrategier på børne- og undervisningsområdet Koncernfælles ledelsesseminar I Ministeriet for Børn og Undervisning 24. September 2012.
Udfordringer og visioner på børne- og kulturområdet BKF Midtjylland 5. marts 2010 Klaus Majgaard.
Rammesætning og frihed under krydspres Rebildkonferencen 2012 Skolelederforeningen.
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
UU’s strategiske rolle UU Lederforeningens årsmøde 22. januar Klaus Majgaard.
Lokalsamfundet som læringsmiljø Klog på den fede måde Horsens 24. november 2010 Klaus Majgaard.
Rusmiddelkoordinator: Ken Grøndahl Lassen FokuspunkterForRusmiddelpolitikken2014 Et visuelt overblik.
Innovationsudfordringen i politiske organisationer Det Store Chefmøde 20. maj Klaus Majgaard.
Læring i praksis Tirsdag den 22. maj 2012.
Inklusionens arkitekter PPR i en ny kontekst Århus 20. juni 2012.
Fra polarisering til fællesskab BKFs ungeudspil 15. maj 2009.
Mod en ny oprigtighed i offentlig styring: Fra sorteper til partnerskab KIOL 21. november 2012.
Systematisk problemløsning i kriminalitetsbekæmpende funktioner
Kommunernes behov for forskning AKF seminar 25. september 2007 Ved formand for Børne- og Kulturchefforeningen og Børne- og kulturdirektør i Næstved Per.
Fremtidens velfærdsrelationer og offentlig værdiskabelse
Fornyet styringsdialog mellem stat, kommuner og institutioner BKF Region Syd 26. oktober 2012.
Samskabelse – forældre som ressource Rådet for Børns Læring, 8. April 2016 Rikke Slot Johnsen, konsulent Aarhus Kommune T: E:
1 Hvem deltager i Program for læringsledelse ?. 2 Deltagende kommuner med dagtilbud Billund Fredericia Hedensted Kolding Nordfyn Svendborg.
LP på CPH WEST Læringsmiljø – og pædagogisk analyse Symposium for forskere og fagfolk Fastholdelseskaravanen Der er blandt undervisere på erhvervsskoler.
Sanne Lorentzen NLS Ledertræf, Island september 2012.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
SSP SAMARBEJDE EFTER FOLKESKOLEREFORMEN SSP samarbejde efter folkeskolereformen1.
Den 29. september 2009 FURESØ SÆTTER LYS PÅ BØRN OG UNGE VELKOMMEN TIL KONFERENCE OG UDSTILLING De gode overgange – det vi vil.
Sammenhæng mellem indsatsområder på Dagtilbud v/Birgit Lindberg Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
Lundehusskolens Værdigrundlag. Stærk Faglighed Trivsel for Alle Den Åbne og Mangfoldige Skole Det Forpligtende Fællesskab Anerkendende Børnesyn.
Skoledagens indhold: Helstøbt kompetencebegreb, mange læringsrum SFO Tænketank Danmark Landsmøde 5. april 2013.
TVÆRPROFESSIONELLE LÆRINGSFÆLLESSKABER Oktoberkursus
Vælg layout 1. Højreklik uden for dit slide 2. Vælg et passende layout fra “drop ned” menuen Vis hjælpelinjer som hjælper ved placering af objekter 1.Højreklik.
Esbjerg kommune, Uddannelseshuset
Den pædagogiske læreplan
Oplæg om den styrkede pædagogiske læreplan V
Udkast til principper for forældresamarbejde Et stærkt samarbejde mellem forældre og personale skal styrke vores fælles indsats for børn og unges trivsel.
KLF - konference om chancelighed
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Nye muligheder og potentialer
Præsentationens transcript:

Effektivitet, kvalitet og udvikling i daglig drift Konference om tværprofessionelle uddannelsesperspektiver Professionshøjskolerne, Aarhus 22. maj 2012

Indhold Tværprofessionelle vækstoner – Eksempler: indskoling, underretninger, ungeindsatser Barrierer og åbninger Kompetencebehov – professionshøjskolernes rolle

Tværprofessionelle vækstzoner Dagtilbud Folkeskole Ungdoms- uddannelser Social forebyggelse og behandling Indskoling Under- retninger Under- retninger Unge- indsatser Unge- indsatser Eksempler

Mod et alsidigt lærings- begreb? Indskoling Pædagoger Lærere Fastlåste fagsyn og falske dikotomier Relations- vs. fagfokus Leg vs. “undervisning” Fastlåste fagsyn og falske dikotomier Relations- vs. fagfokus Leg vs. “undervisning” Fra konflikt til synergi Helhed og sammenhæng i læringsforløb: børnemiljøer Gensidig afsmitning mellem dagtilbud og skole Deltagelsesmuligheder til flere børn Fra konflikt til synergi Helhed og sammenhæng i læringsforløb: børnemiljøer Gensidig afsmitning mellem dagtilbud og skole Deltagelsesmuligheder til flere børn

Mod en ny og tættere dialog Under- retninger Under- retninger Pædagoger/ lærere Pædagoger/ lærere Social- rådgivere Social- rådgivere Fastlåste fagsyn og falske dikotomier Handling vs. formel retssikkerhed Pædagogisk kultur vs. myndighedskultur Fastlåste fagsyn og falske dikotomier Handling vs. formel retssikkerhed Pædagogisk kultur vs. myndighedskultur Fra konflikt til synergi Dialog og handlefællesskab Skolesocialrådgivere Fra konflikt til synergi Dialog og handlefællesskab Skolesocialrådgivere

Mod en ny ungdomspædagogik? Unge- indsatser Unge- indsatser “Uddannnelses- verdenen” “Uddannnelses- verdenen” “Beskæftigelses- verdenen” “Beskæftigelses- verdenen” Dannelse vs. matchgrupper/beskæftigelsesfokus Empowerment vs. kontrol/sanktioner Dannelse vs. matchgrupper/beskæftigelsesfokus Empowerment vs. kontrol/sanktioner Fra konflikt til synergi Nye ungestrategier – tværgående arbejdsformer Fra konflikt til synergi Nye ungestrategier – tværgående arbejdsformer “Behandler- verdenen” “Behandler- verdenen” “Kulturverdenen”

Barrierer og åbninger Barrierer – Fastlåste fagsyn – Professionshierarki/positionsbeskyttelse – Konserverende strukturer: regulering, budgetter, organisering Åbninger – Erkendelse af nødvendighed: forebyggelse og inklusion kræver tværprofessionelt samarbejde – Stærkere faglig bevidstgørelse/professionel modenhed – Tværgående metodeprogrammer/arbejdsformer (De Utrolige År, LP, PALS etc.) Lærer de det hos jer?

Kompetencebehov Faglighed – Tværprofessionel åbenhed forudsætter faglig forankring og selvbevidsthed Refleksivitet – Kunne danne begreber med afsæt i praksisfeltets dilemmaer Tværprofessionel åbenhed – Kunne bringe egen faglighed på spil i tværprofessionelt møde Professionshøjskoler – Stærke enkelt-fagligheder – Tværgående praksisfelter/ Tværprofessionelle laboratorier – Refleksionsmiljøer