Skattesager om skattemæssige indgangsværdier September 2014

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Introduktion til OK13. Det generelle resultat 2 årig overenskomstperiode Rammen:  1. år: 0,82 % - da reguleringsordning er i minus => ingen lønstigning.
Advertisements

DFM Konferencen – ”OPP i virkeligheden”
Erstatning og tilbudsgivers dilemma når udbudsgrundlaget er fejlbehæftet eller uklart Peter Dann Jørgensen.
God regnskabspraksis i DLBR
Økonomi – Moms- og afskrivningsregler
Orientering fra Vandforsyningsmyndigheden Kontaktgruppemøder oktober og november 2013.
PwC Hvad arbejder sporene med i foranalysen? Foranalysearbejdet foregår i tre spor: Struktur og jura sporet, økonomi sporet samt teknik sporet. Sporene.
Velkommen til - Infomøde for projektstillere til Operation Dagsværk
1 Frit valg af hjælpemidler og boligindretning Af Tina Hansen specialkonsulent 15. september 2010.
Peter Lynggaard Investering og Finansiering Kapitel 4 - 7
Solcelleanlæg – for private
Møde vedr. AKF overtagelse af EFKV. Ferslev d. 04. oktober 2011.
Forbrugerkøb kap. 17 Af: Pia Hansen.
3. møde – Risikoanalyse og pre-cutover
Indsæt nyt billede: Format: B 254 x 190,5 mm Efter indsættelse, højreklik på billedet og placér det bagerst. Delete det gamle foto Muligheder for samfinansiering.
Takstberegning RAMMEAFTALE 2015.
Årsaftale projekt Tidslinie © due & partners
Mogens K. Skadborg exam.art.phil., MEVO Overlæge
Vesterlunden – et område i det kommunale dagtilbud i Svendborg Mission og fælles referenceramme Inklusion Alle børn har lige adgang til at være aktive.
Modernisering af P-fondsreglerne
Behovet for regnskabsvæsen
Revisorkommissionen 100 år
MSB Aarhus Kommune Takstberegning RAMMEAFTALE 2012.
Udlån fra virksomhedsskatteordningen
Skattesagen – DANVA strategien efter Landsskatterettens juni- afgørelser DANVA | Godthåbsvej 83 | 8660 Skanderborg | T: | |
Medfinansieringsprojekter: Hvem skal involveres?
Kommercielle OPP’er – finansielle udfordringer? November 2012.
Pengestrømsopgørelser
VELTEK medlemsmøde 22. januar 2008 DS Certificering A/S VA-godkendelser – nu og i fremtiden.
Århus KommuneSocialforvaltningen Resultatopgørelse +/- 5 % RAMMEAFTALE 2008.
Vedtaget af Byrådet den 7. oktober 2013
Kap. 11 Virksomhedens årsregnskab
Statsautoriseret revisor Ove Frederiksen
Juridiske udfordringer
Skolebestyrelsen Forælder specialklasse Medarbejder Elev Leder Ekstern repræsentant?
Greenkeeper ERFA-gruppe Golfens Grønne Regnskab - Et godt formidlingsredskab!
7. Virksomhedens omkostninger
Oplæg ved: Ole Jacobsen
Peter Lynggaard Investering og Finansiering Kapitel 5 - 7
7. Virksomhedens omkostninger
Styringsaftale Oversigt over indhold 2012 Styringsaftale for 2012 Fordel for: DriftsherreBetalingskommune 2% reduktion af driftsherrens (kommune og region)
Ved Peter Petersen Formand for Oksbøl Vandværk 24. marts 2015.
Samarbejde, fusion, alliancer Peter Skanborg Partner Regler, bevæggrunde, tips.
Advokat Poul Bostrup & Statsaut. revisor Arne Larsen Lovgrundlag Bogføringsloven, kap. 3 og 4 §6: Bogføringen skal tilrettelægges og udføres i overensstemmelse.
Fastlæggelse af praksis – plads til forbedring? 8. november 2011 v/formand for FSR’s Skatteudvalg statsautoriseret revisor John Bygholm.
Moms Cliff Kristoffersen, 3. december 2014 Fondsmæglerforeningen.
1 Undersøgelse blandt tekniske forvaltninger i kommunerne Dansk Energi oktober 2010.
Velkommen til - Infomøde for projektstillere til Operation Dagsværk 14. januar 2016.
Bestyrelsesmøde 24. juni 2016 Peter Fugmann. Perioderegnskab 30/
Bestyrelsesmøde 29. januar 2016 Peter Fugmann. Perioderegnskab 29/
Konference om Retssikkerhed på skatteområdet Onsdag den 4. november 2009 Fællessalen Christiansborg.
Envina indsatsplanmøde februar 2017
Bestyrelsesmøde 16. December 2016 Peter Fugmann.
Jupiter temadag den 30. maj 2007
Økonomiske rammer Informationsmøde Den 6. oktober 2016, Skanderborg.
3. møde – Risikoanalyse og pre-cutover
Introduktion til OK13 1.
(s. 1) Præcise udbud giver bedre tilbud og færre konflikter
Almen praksis som forretning
Tilskud & Regnskab Kursus for nye efterskoleledere
Velkommen til - Infomøde for projektstillere til Operation Dagsværk
Social – og Beskæftigelsesudvalget
Bestyrelsesmøde 28. april 2017 Peter Fugmann.
Total Retail 2016: De siger, de vil have en revolution
Bestyrelsesmøde 11. december 2015 Peter Fugmann.
Bestyrelsesmøde 20. november 2015 Peter Fugmann.
Bestyrelsesmøde 28. september 2018 Peter Fugmann.
Introduktion til OK13 1.
Budgetter og priser 2018 HOFOR Vand Vallensbæk A/S
Workshop for bilagsbehandlere
Præsentationens transcript:

Skattesager om skattemæssige indgangsværdier September 2014 www.pwc.dk Orienteringsmøde FVD Skattesager om skattemæssige indgangsværdier September 2014

Agenda Baggrund Hvad bør vandværket overveje, når skatteopgørelsen modtages? Skal vandværket betale skatterestancen nu eller senere? - Og hvordan sikrer vandselskaberne finansieringen over taksterne? Hvordan hænger SKATs opgørelsesmetode (DCF) sammen med POLKA-værdier og ned-skrevne genanskaffelsesværdier? Orienteringsmøde September 2014

Processen i skattesagerne Sagsforløbet Det typiske sagsforløb i en skattesag Materialeindkaldelse fra SKAT Indsendelse af materiale Eventuel anmodning om yderligere materiale fra SKAT SKAT fremsender forslag til afgørelse Kommentarer til SKATs forslag til afgørelse SKAT fremsender afgørelse Påklage af SKATs afgørelse til Landsskatteretten SKAT sender opkrævning af eventuel skat for tidligere år Orienteringsmøde September 2014

De økonomiske konsekvenser www.pwc.dk De økonomiske konsekvenser

Igangværende skattesager Konsekvenser Lavere skattemæssige afskrivninger - for flere private vandværker reduceres værdien af de historiske anlæg (før 2010) til DKK 0 Ingen sammenhæng mellem de reguleringsmæssige afskrivninger og de skattemæssige afskrivninger Udlignes efterhånden som POLKA-værdien afskrives og der reinvesteres i nye anlæg [Link til eksempel Gørlev] [Link til eksempel Marielyst Vandværk] Orienteringsmøde September 2014

Igangværende skattesager Konsekvenser SKAT opkræver skat i overensstemmelse med deres udsendte afgørelse – uanset at denne er anket til Landsskatteretten Egen lånerente? SKAT’s rentesatser ved for sent betaling? Orienteringsmøde September 2014

Igangværende skattesager SKAT’s DCF model PwC’ bemærkninger til DCF-beregningerne SKAT’s DCF-model tager udgangspunkt i de opgjorte netto pengestrømme for de eksisterende distributionsanlæg. Dette betyder i praksis at de frie pengestrømme opgøres uden hensyntagen til reinvesteringer. SKAT beregner dernæst en gennemsnitlig levetid for distributionsanlæggene (benævnt henfaldsperioden) og foretager efterfølgende en lineær reduktion af pengestrømmene over den beregnede levetid. I de detaljerede beregninger er i alle modeller anvendt en beregnet henfaldsperiode på 54 år. De beregnede frie pengestrømme tilbagediskonteres efterfølgende med den beregnede WACC (diskonteringsfaktor). I beregningerne er WACC’en fastlagt til 6,6 %. Orienteringsmøde September 2014

Igangværende skattesager SKAT’s DCF-model PwC’ bemærkninger til DCF-beregningerne Herefter beregnes et værditillæg (TAB) som er udtryk for den tilbagediskonterede skattefordel ved skattemæssige afskrivninger på de materielle anlægsaktiver. Afslutningsvist sammenlægges den tilbagediskonterede værdi af de frie pengestrømme og det beregnede værditillæg. Herved fremgår den værdi som SKAT reducerer selskabernes selvangivne værdier til. [Link til gennemgang af SKAT’s model] Orienteringsmøde September 2014

Igangværende skattesager POLKA værdierne POLKA-værdierne er udtryk for en ”politisk fastsat værdi” (dåbsgave), som vandselskaberne kan genopkræve hos forbrugerne POLKA-værdierne er fastlagt pr. 1. januar 2010 og standardværdien er opgjort som gennemsnittet af nedskrevet genanskaffelsesværdi og nedskrevet anskaffelsesværdi POLKA-værdierne er opgjort ensartet for alle vandselskaber baseret på dels selskabernes egne indberettede værdier, dels genanskaffelsesværdier opgjort af en teknisk rådgiver [Link til eksempel på POLKA-værdi] Orienteringsmøde September 2014

Reguleringsmæssig behandling af skattebetalinger Orienteringsmøde September 2014

Igangværende skattesager Indregning af skat i prisloftet Skat er en indregningsberettiget 1:1 omkostning Skat skal som udgangspunkt indberettes (budgetteres) i forbindelse med indberetning af budgettal til brug for følgende års prisloft (15. april) Forsyningssekretariatet har dog accepteret en praksis hvor en skattebetaling godkendes som 1:1 omkostning selvom den ikke har været budgetteret Kontant skattebetaling til SKAT skal i reguleringsregnskabet indberettes som 1:1 omkostning Forbrugerne vil opleve større prisstigning som følge af at skatteudgiften opkræves med tillæg af moms – (og med skat af skattebetalingen) Orienteringsmøde September 2014

Igangværende skattesager Indregning af skat i prisloftet Timing Som udgangspunkt kan skatteudgifter indregnes på tidspunktet for betalingen Forsyningssekretariatet tillader indregning af en omkostning f.eks. i prisloftet for 2013 hvis omkostningen vedrører dette år og er afregnet senest 15. april i det efterfølgende Kan anvendes til at opnå hurtigere finansiering af skatteopkrævninger vedrørende tidligere indkomstår Større skattebetalinger som følge af SKAT’s korrektioner af åbningsbalancer kan efter aftale med Forsyningssekretariatet indregnes over en længere periode (f.eks. 3-5 år) for at undgår store takstudsving Orienteringsmøde September 2014

Tak for i dag... Michael Bak Telefon: 3945 3543 Mobil: 2321 1543 E-maill: mkb@pwc.dk Michael Bak er statsautoriseret revisor og har gennem de seneste 6 år været en del af PwC’s industrigruppe inden for energi- og forsyningsområdet. Han har medvirket til etablering af mere end 20 kommunale aktieselskaber og flere fusioner mellem kommunalt ejede forsyningsselskaber. Michael fungerer i dag som revisor og økonomisk rådgiver for en række forsynings-virksomheder. Denne publikation er udarbejdet alene som en generel orientering om forhold, som måtte være af interesse, og gør det ikke ud for professionel rådgivning. Du bør ikke disponere på baggrund af de oplysninger, der er indeholdt i denne publikation, uden at indhente specifik professionel rådgivning. Vi afgiver ingen erklæringer eller garantier (udtrykkeligt eller underforstået) hvad angår nøjagtigheden og fuldstændigheden af de oplysninger, der findes i publikationen, og, i det omfang loven tillader, accepterer eller påtager PricewaterhouseCoopers Statsautoriseret Revisionspartnerselskab, dets aktionærer, medarbejdere og repræsentanter sig ikke nogen forpligtelse, ansvar eller agtpågivenhedspligt for eventuelle konsekvenser, som følger af, at du eller andre handler eller undlader at handle i tillid til de oplysninger, der findes i publikationen, eller for eventuelle beslutninger truffet på baggrund af publikationen. © 2013 PricewaterhouseCoopers Statsautoriseret Revisionspartnerselskab. Alle rettigheder forbeholdes. I dette dokument refererer “PwC” til PricewaterhouseCoopers Statsautoriseret Revisionspartnerselskab, som er et medlemsfirma af PricewaterhouseCoopers International Limited, hvor hver enkelt virksomhed er en særskilt juridisk enhed.