Konfigurationsskolen

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
OMRÅDESELVRANSAGELSE OG PLANLÆGNING
Advertisements

Definition på evaluering
Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Lederkonference Holdbar ledelse – i pædagogisk praksis
KAN MAN VÆKSTE PÅ DET SPECIALISEREDE SOCIALOMRÅDE MED RESPEKT FOR KVALITET OG SAMARBEJDE?
Intern kommunikation – hvordan arbejder vi mere bevidst med den?
Fra service til policy innovation: Lokalpolitikernes rolle i innovationsskabelse Eva Sørensen Roskilde Universitet og Universitetet i Nordland.
1 Konsulentvirksomhed Økonomi og Ledelse Borgerinddragelse og udvikling af lokaldemokratiet i de ny kommuner Om udvikling af en demokratistrategi og eksempler.
SFU’s Skolestartskampagne i et ideologisk perspektiv
Produktion og Logistik
Agenda Refleksion over sidste undervisningsdag.
Systemvalg Oversigt og teknikker Kapitel 2.
PSS-Promoting Social Skills
Velkommen Teknologi historie – 5. Øvelsesgang …Også til Langdon Winner.
Ledelse af innovative medarbejdere
Kvalitetsstyring som ledelsesværktøj.
Udvikling og styring af en virksomhed
Kultur i organisationer
Forskelle, der gør en forskel - Tanker om kvinder og top-ledelse. Camilla F. Ellehave Institut for Organisation og Arbejdssociologi.
Fire aspekter Ledelsen (strategisk branding)
Læringsrum for implementering af akkrediteringsstandarder
Kulturen i forandringsprocesser
Most Significant Change I workshopform - erfaringer fra Ibis- Sydamerika København, juni 2005.
Integration af mennesker, processer og arbejdspladser... En fornyet tilgang til design af fremtidens bygning.
Ekspansiv læring – Hvad betyder det?
Vejledningsforløb med læringskontrakt
Virksomheder - definition
Illustrationer til undervisningsbrug
KA2000 Projektet Konsolidering og kontorautomation i et projekt Per Schou Christensen - IT-arkitekt Post Danmark
Vores projektorganisering
Lidt om danskundervisningen Sådan skal I helst ikke se ud efter endt undervisning!
Lindegårdsskolens forældre samarbejde Forslag til Skolebestyrelsen den 11. oktober 2006 den 11. oktober 2006.
Udviklingen af professionsfaglige kompetencer Potentialer og barrierer… rene b christiansen (profil) Lektor ved Forskning og Udvikling University College.
- Gør jeg det godt nok som leder. - Gør mine ledere det godt nok
Organisationstruktur
. Præsentation af Handicapområdets udviklingsproces.
Forandring og læring i organisationen
Dahler-Larsen At fremstille kvalitative data Kapitel 3
Carsten Lindorf Lean - kompetenceudvikling Ledelsen.
IBC Kurser Ole Høyer 1 VVU Akademiuddannelse i Ledelse Lederskab Dag 3.
planlægnings- og styringsmodel og afsnit i bogen
Organisationsanalyse. Klar fælles vision og mål Se sammenhæng til eget job Åben kommunikation Accept af fejl Accept af teamarbejde Inddragelse/delegering.
Design af organisationen
Rambøll Managements definition af it-governance
Kontekst: - Kolding Kommunes tilbud for elever med autisme.
Ledelse i forskellige retninger
Samarbejde og Ledelse i almen praksis
1 Rights Based Advocacy (Def.) Rights Based Advocacy tager udgangspunkt i civilsamfundets konkrete alternativer til det eksisterende og består af en række.
Status for arbejdet med KVIK Tal og fakta Hvad viser evalueringen af KVIK projektet og hvad siger I selv om arbejdet med KVIK? Hvad kan vi så lære af det?
MODUL 3A KAREN WISTOFT PROFESSOR, INSTITUT FOR LÆRING, ILISIMATUSARFIK LEKTOR, INSTITUT FOR UDDANNELSE OG PÆDAGOGIK, AU Involvering.
Magt Magt som et kontroversielt tema Poul og undertegnede
Kortdage 2004 Omlægningerne i de offentlige GI/GIS relaterede forvaltninger. Hvordan håndterer man de menneskelige og organisatoriske omstillingsprocesser?
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Inklusion og inkluderende processer
Samarbejde og konflikter
Strategi i Vindervirksomheder Kapitel 2
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Strategisk kompetenceudvikling - konteksten
Collaborative Practice Research Lars Mathiassen eCommerce Institute, Georgia State University.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Strategi til implementering af forandring - At vælge den rigtige strategi.
Strategi for inklusion x. Hvorfor en inklusionsstrategi? For at: Binde inklusionsarbejdet sammen på tværs af dagtilbud, skole, fritidstilbud og det specialiserede.
Integreret eller tostrenget AMO? Klaus T. Nielsen Center for Arbejdslivsforskning 11. november 2013AM:2013side 1.
Navn Navnesen Planlægning i DGI Udviklings- og strategimøde direktionen 16/
Didaktisk kompetence Temadag 23. november 2016.
Strategisk tænkning og samarbejde?
SUF - gevinstrealisering
Den stabile organisation: Rutiner i organisationer
SIP4 Pædagogisk ledelse i praksis – fra ord til handling
Præsentationens transcript:

Konfigurationsskolen ”Historien om en hvilken som helst del af verden, ganske som en soldats liv, består af lange perioder med kedsomhed og korte perioder med terror.” Stephen Jay Gold Konfigurationsskolen to sider: Konfiguration – beskrivelsen af organisationens tilstand og omgivelser Transformation – beskrivelse af strategiformuleringsprocessen

Konfigurationsskolen For det meste kan en organisation beskrives som en form for stabil konfiguration af dens karakteristika: i en betragtelig tidsperiode tilpasser organisationen sin struktur til en særlig form, der matcher bestemte kontekster, som igen giver anledning til en bestemt type adfærd og bestemte former for strategier. Disse stabilitetsperioder afbrydes af og til af transformationsprocesser – et kvantespring til en anden konfiguration. Sådanne på hinanden efterfølgende stadier med stabilitet og transformation kan ordnes og beskrives som en slags livscyklus for organisationer.

Forandring nedefra Mobiliser kommitment til forandring gennem fælles diagnose af virksomhedens og branchens problemer. Udvikl en fælles vision om hvordan man organiserer og leder for konkurrencefordele. Skab konsensus om den nye vision, nødvendige kompetencer til at gennemføre den og den nødvendige lim til at forfølge den. Spred revitalisering til alle afdelinger uden at skubbe på fra toppen Institutionaliser revitaliseringen gennem formelle politikker, systemer og strukturer. Juster løbende til forandringer.

Forandring oppefra Etabler en fornemmelse af krise, det haster! Skab en magtfuld koalition Skab en vision Kommuniker visionen Skab magt hos andre til at gennemføre visionen Planlæg for og skab succeser på kort sigt Konsolider forbedringerne og producer endnu flere forandringer Institutionaliser nye tilgange, nye tankebaner og metoder

Structures in Five Entrepreneurorganisationen Maskinbureaukratiet Den professionelle organisation Den diversifiserede organisation Ad-hocrati organisationen Missionsorganisationen Den politiske organisation

Fire Grundelementer Ledelses-enheden Operative basis Teknokrati-strukturen Støtte-strukturen (den administrative støttefunktion)

Entrepreneurorganisationen

Maskinbureaukratiet

Divisionaliseringen

Den Professionelle Organisation

Adhocratiet

Den Politiske Organisation

KONFIGURATIONSSKOLENS PRÆMISSER Nøglen til strategisk ledelse (tænkning) er derfor at vedligeholde stabilitet eller i det mindste en løbende tilpasning af konfigurationen, men samtidig være opmærksom på behovet for transformation til en anden konfiguration. Undervejs må man sørge for at lede denne opbrudsproces på en sådan måde, at organisationen ikke går i stykker.

Strategiske Processer Begrebsmæssigt design eller formel planlægning Systematisk analyse eller visionstænkning Læring i samarbejde eller politisering Kollektiv socialisering eller simpel respons på kræfter i omgivelserne – men hver til sin tid og tilpasset til sin kontekst.

Strategiske Porcesser Planer mønstre Positioner Perspektiver Politisk (kom)plot – men, igen, hver til sin tid og tilpasset til sin kontekst

Strategiske Skoler