Formidling 3 Den faglige tekst: Sprog, dokumentation og skriveproces

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Overordnet målsætning:
Advertisements

Krav til informationsformidling
Essay - genren Mål med forløbet: At kunne forstå og analysere essays
Elsker DU også at læse lektier?
Er mit barn klar til skolestart ?
De sidste undervisningstimer
(I bedes sætte jer gruppevis) © SLP-gruppen, Aalborg Universitet
Grammatik hvorfor og hvordan?
Faglig læsning 2.
Taktil – Røre børnene Jeg er god til at huske noget, hvis jeg tegner, mens jeg får det forklaret Jeg er god til at lytte, hvis jeg må pille ved noget imens.
Instruktorforløb i Akademisk Studiekompetence 4. undervisningsgang
Den mundtlige præsentation/PowerPoint: Rammer
Studieretningsprojekt
Rasmus Damsø Johansen og Søren Menzer
– Om formidlingen af afgørelser i offentlige breve
Engelbert H – og den sidste chance
Tekstformidling på Internettet E 2003
Problemløsningsheuristik I.1 Hvordan besvarer man sin problemstilling? I.Forstå problemstillingen 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved.
Konsensusprocessen.
Teori, begreber, faglige metoder og undersøgelsesmetode
Relationer – børn og voksne
Vt-9 kursus program 2. møde
Vt-speciale, 1. Møde program
Opfølgning på obligatorisk opgave 1
Undervisningsforløb i 8. klasse.
Projektvejledning på performance-design
Vejlederens kommunikation
Den faglige tekst: Sprog og stil
Læsestrategier.
Sådan strukturerer du en Trin-for-trin guide.
Samfundsfaglig metode – kapitel 25 Samfundsfagsbogen Kureer, 2012
Formidling 2 Den faglige tekst: Argumentation og sprog
Workshop 1 d. 9/ Humaniora Gry Sandholm Jensen
Dialogisk læsning Fokuseret indsats.
1 PROJEKTFORMIDLING 6 mm i SLP Lars Peter Jensen © SLP-gruppen, Aalborg Universitet.
Skriveproces Læring og forandringsprocesser 8. semester, april 2010 Palle Rasmussen.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Konsensusprocessen.
Formidling 1 Faglighed og formidling Læring og forandringsprocesser 8. semester, forår 2008 Palle Rasmussen.
Værkstedsundervisning
Problemløsningsheuristik I.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Problemløsningsheuristik A.1 1.Hvad er det (i min problemstilling) som jeg ikke ved endnu? Dvs. hvad leder jeg efter (og hvorfor er det vigtigt/interessant.
Lektion 2. Netsprog Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Dagens program Kommunikationssituationen At skrive til nettet Pause.
Synopsis.
Lektion 3. Tekstens byggeklodser Helene Brøndholt Nielsen, Tekstformidling på Internet, Forår 2004 Tekstens byggeklodser.
Tekstens byggeklodser
SO1.6 (Det kulturelle område, del 2): SPROG OG KOMMUNIKATION
Pjecefremstilling Hvad er en pjece?
SKABELON.
Kommunikation Hvad er det og hvordan udvikler vi bedst muligt sproget sammen med vores børn? Hej jeg hedder Mette og er dagtilbuddets sprogvejleder, jeg.
Skrivekursus 1.e ..
SKRIVEFAGET Modul 4: Faglighed og taksonomi Lektion 3: Den analyserende skrivemåde.
Skriv tekster, der fænger – 7 tips der toptuner din rapport Rikke Dinnetz
FORTÆL I POWERPOINT - FANTASTISKE FABLER. FORTÆL I POWERPOINT Går du med tanker om, hvordan du kan få dine elever til at lave fortællinger med tekst,
MUNDTLIG FREMLÆGGELSE De fem arbejdsfaser. Forberedelse Hvordan forbereder man en mundtlig fremlæggelse? Når du skal fremlægge et fagligt indhold for.
FØR LÆSNINGEN 1. 3 faser - fagets tekster  Før læsningen  Under læsningen  Efter læsningen 2.
Dansk & Skriftlighed Formelt –og uformelt skriftsprog Processkrivning Sproglig variation.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur Lektion 2: Fase 1: Idéudvikling og fokus.
Den professionelle samtale Ilulissat den 11. februar 2016 Jakob Munk Jensen, Danmarks Læreforening.
Få mest ud af opgaveskrivningen: For-arbejdet Opgaveformuleringen
SRO SKRIV!.
Læsestrategier læseforståelse Skrive- og lyttestrategier
Sso SKRIV!.
SKRIVEFAGET Modul 1: Skriveproces og struktur
Naturfag.
Eksempel på tekst 1 som skal bearbejdes
SRO 2018 hHx.
SRO SKRIV!.
- og hvordan du undgår dem…
Flerfagligt Forløb 3 Klasse: Fag:.
Introduktion til mini-SOP 3. hhx
Præsentationens transcript:

Formidling 3 Den faglige tekst: Sprog, dokumentation og skriveproces Læring og forandringsprocesser 8. semester, forår 2008 Palle Rasmussen

Illustration 1 til Helle Holt

Illustration 2 til Helle Holt

Råd om skrivning af artikler til Reflexen Anvend en sigende eller fængende overskrift til artiklen. Indled med at skrive artiklens formål og struktur. Del gerne artiklen op i mindre afsnit med hver sin sigende overskrift. Gør artiklen vedkommende ved så vidt muligt at tage afsæt i hverdagsagtige og almindeligt kendte problemer/eksempler. Gennemgå indholdet i artiklen for unødvendige fremmedord og vendinger, som udefrakommende kan have svært ved at forstå. Hvis du bruger fagudtryk, kan det være nødvendigt at forklare dem. Undgå at fylde artiklen med meningstunge citater, men omformuler med egne ord og placer i stedet en henvisning til citatet. Supplér gerne teksten med relevante illustrationer i form af billeder eller figurer. Anvend gerne faktabokse, dvs. tekstbokse hvori der placeres baggrundsviden om emnet eller lignende.

Krav til den skriftlige formidling Tilgængelighed (læsbarhed, fx. lix) Anskuelighed (abstrakt/konkret) Begribelighed (kan informationer tolkes meningsfuldt) Relevans (ift. modtagerens behov) (efter Leif Becker Jensen) Disse krav gælder ikke kun når man kommunikerer udadtil. Hvis forskere eller andre fagfolk ikke skriver forståeligt til hinanden, lærer de heller ikke at gøre det til bredere grupper

Sproglige retningslinier Brug skrivning som en form for tænkning Lad en ven se på teksten Skriv udkast og skriv om og skriv om igen Fjern unødvendige ord Undgå trivielle eller misbrugte formuleringer Tænk over, hvornår du bruger aktiv- og passivformuleringer Skriv sætninger af forskellig længde Brug også øret, når du redigerer Hjælp læserne ved at forklare, hvad de går i gang med Del større tekster op i overkommelige dele Efter Wellington: Educational Research

Metasprog: Eksempler Fordi…. så.. For senere i opgave at kunne… , vil jeg nu.. Først vil jeg…senere….til sidst… For at vi kan forstå…vil jeg inddrage Som et led i diskussionen… Det er især vigtigt at bemærke.. Det vi især vil trække frem… Dette punkt vil senere vil uddybet…i…. Delkonklusion Opsummerende…

Sprog og overskrifter Sprog Brug aktive sætninger Brug korte sætninger Brug enkle sætninger Brug konkrete udtryk Overskrifter Forudse læserens spørgsmål Gøre overskrifterne informative Bruge korte, præcise og specifikke overskrifter. Anvende ord, som læseren forbinder noget med Tilpasse overskrifterne til læsernes behov og forudsætninger Efter Bruun Pedersen: Håndbog for skriverkarle

Skrivning Opgave: Tænk og skriv ned Mindst to ting, som gør det vanskeligt for dig at skrive Mindst to ting, som gør det let for dig at skrive

Skriveproces Skrivefasen (Ifølge Bruun Petersen) kan opdeles i tre faser: 1. Ideproduktion 2. Tekstproduktion 3. Valg af illustrationer Vigtigt at få et analytisk forhold til egen tekst: gennemskue egen struktur og egne argumenter forenkle overkomplekst sprog kassere tekst

Gode råd til skriveprocessen Lær egen skrivestil at kende og sæt fokus på den som en proces Skriv fleksibelt – brug forskellige skrivestrategier – skriv forskellige steder i teksten Skriv tidligt – før læsning og samtidig med læsning Skriv hver dag – evt. blot en lille smule Vær indstillet på at skrive om og om igen Skriv først på indhold og struktur - puds derefter formuleringer og sprog Revider ud fra fokus (problemformulering) – formål og modtagergrupper

En model

Grafisk fremstilling af en analyse Fra T Grafisk fremstilling af en analyse Fra T.T Bengtson: Pædagogers identifikation af socialt udsatte børn, SFI

En tabel Fra magasinet ”Social Forskning”, SFI

Og en tabel mere Fra Fridberg og Jæger, Frivillige i hjemmeværnet, SFI

Endnu en tabel fra Pilegaard Jensen m.fl. Sygeplejerskeuddannelsen

Gode råd om tabeller Brug passende mellemrum mellem kolonner, så talpar, der hører sammen, er tættere på hinanden end tal, der ikke gør Sørg for, at læseren kan finde de nødvendige oplysninger direkte i tabellen, så han ikkke er nødt til at udlede noget selv Lad sammenligninger foregå i kolonner Angiv kolonne- og rækkegennemsnit Afrund til to betydende cifre Efter Bruun Pedersen: Håndbog for skriverkarle

Et søjlediagram Fra Pilegaard Jensen m. fl Et søjlediagram Fra Pilegaard Jensen m.fl. Erhvervsfaglige uddannelser – også for de stærke

To lagkagediagrammer og en graf Fra Pilegaard Jensen m. fl To lagkagediagrammer og en graf Fra Pilegaard Jensen m.fl. Erhvervsfaglige uddannelser – også for de stærke

En graf mere

Gode råd ved skrivning på kvalitativt materiale Pas på gentagelser Vær ikke bange for at tolke Få de levende stemmer frem, skab nærvær Gennemsigtighed ift. metode og design Bevare og udvikle relationen til teorier og begreber Hvad er som forventet, hvad er overraskelser (skriv det ind)

Afslutning Only one thing ever invented has made a writer out of anybody. Writing! It’s the writing that teaches you. Isaac Asimov, forfatter til over 470 fag- og skønlitterære bøger