Overskrift dfgdffghfg Viden & Analyse | Kortlægning - efteråret 2011 | Maj 2012 Kortlægning af entreprenørskabsundervisning - Danske universiteter, Efterårssemestret.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Præsentation af resultater for projekt ”Analyse af samarbejdet mellem kommunerne og Region Midtjylland, Jord og Råstoffer” Jord-ERFA-Midt,
Advertisements

KiMs – Maj KiMs SMAGSTEST - franske kartofler - Maj 2012.
Hans Lund lektor, studieleder Syddansk Universitet
Analyse af rejsekortet for
Den danske befolknings syn på handicappedes rettigheder
Humanistundersøgelsen 2007 miniSeminar 6. maj 2008 Flemming Meier, CBS Learning Lab
Århus Kommune Undersøgelse på tilsynsområdet Telefonundersøgelse foretaget november respondenter.
Medlemmerne Katherine Richardson, prorektor & professor, Aarhus Universitet (formand) Søren Brøndum, rektor, Herning Gymnasium Kirsten Haastrup, forskningsprofessor,
SFO Nydamskolen Medarbejderundersøgelse i Sønderborg Kommune 2012
Flere kvinder i Forskning -Kønsfordelingen blandt forskere i Danmark
Pionerprojektet i BUF – bedre arbejdsmiljø og mindre sygefravær
Teststrategi Engrosmodellen
Tal på familieområdet.
Analyse af regionale beskæftigelses- og ledighedsmønstre Seminar om udligningsarbejdet.
Uddannelsesaktivering - Hvad ved vi?
Mette Andersen SDE Ansættelse af elev. Mette Andersen SDE
A&B ANALYSEs Danmarkspanel - Foreningen ”Odinstårnet” -
1 Vollsmose - Imageundersøgelse Mediehus Vollsmose November 2009.
v. Erik Thorlund Jepsen Funktionsleder, Biblioteksudvikling
v/ Professor Lars Ehlers, Aalborg Universitet
Hvem er vi? •Vi er organiseret i KBH Amts behandlingscenter for stofbrugere. •Vi er 3 år gamle. •Hjulpet i gang af fokus på Ecstasy. •Hjulpet i gang af.
Indeks 90 Indeks 88 Indeks 90 Indeks 87 VOD estimat (Wilke analyse) Indeks 90 Indeks 87 Hvis vi medregner værdien af VOD markedet, befinder vi os faktisk.
Analyse for Ældre Sagen: Trafikundersøgelse: Cykel, cykelhjelm mv Rapport Marts 2010.
Highlights fra Lederpejling 6, 2008 Hovedrapporten kan læses på Undersøgelsen er gennemført som internetbaseret spørgeskema, der.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering
Overskrift dfgdffghfg Analyse og Kommunikation | Kortlægning - efteråret 2012 | April 2013 Kortlægning af entreprenørskabsundervisning - Danske universiteter,
Boligselskabernes Landsforening – Danmarkspanel - Januar A&B ANALYSEs Danmarkspanel - Boligselskabernes Landsforening - Januar 2010.
Efteruddannelsesindsatsen 2007 Analyse Danmarks undersøgelse januar 2008 Oplæg på Kompetencerådets møde den v./ Merete.
1 Effektiv forrentning Kjeld Tyllesen PEØ, CBS Erhvervsøkonomi / Managerial Economics Kjeld Tyllesen, PEØ, CBS.
Velkommen til E-business
Naboskabet - en undersøgelse af 3 boligområder 473 beboere besvarede undersøgelsen 6-11 år: år: år: 4 Voksne: 454.
INFORMATIONSMØDE PURE4 / TYPO3 m.v.
De naturvidenskabelige kompetencer og erhvervsudviklingen – et samspil v. Udviklingschef Søren Ring, Region Hovedstaden.
Procentvis fordeling, typer af udgivelser; hovedområder Samfunds videnskab Teknik/Naturvide nskabHumaniora Sundheds videnskabI alt Monografier9,92,112,80,43,9.
Rusmiddelundersøgelsen Ordrup Skole 9. klassetrin Skoleåret 2011 – 2012.
22.maj 12 Globaliseringsredegørelsen Globaliseringsredegørelsen 2012 Grafer og figurer fra temakapitlet: Gældskrisen fører til langvarig lavvækst.
Aarhus Uni versitet STEFFEN LONGFORS OMRÅDELEDER AARHUS UNIVERSITET PURE INFORMATIONSMØDE med fokus på indikatorprojektet.
Jobrådgivernes Brancheforening Brugertilfredshed hos ”anden aktør” København 30. november 2011.
Sikkerhedskulturen på el-området agenda »Lidt statistik »Mangler der viden omkring sikkerhed ? »Mangler der værktøjer til at undgå ulykker/skader ? »Mangler.
Østjysk rapport om udligning og tilskud Seminar om udligning den 26. April 2010 Job og Økonomidirektør Asbjørn Friis Jensen, Favrskov.
Udviklingen af elevtal samt timetal m.v. I perioden skoleår 99/00 til 09/10 Institut for Læring Inerisaavik Marts 2011.
Resultater fra 50 skoler knækker mobbekurven – 1. Undersøgelsesrunde (2009) Mere mobning i 4.kl. end i 6.kl.,og 9.kl. (flest piger, 19,2 %) På alle klassetrin.
ERHVERVSPHD Hvordan gør vi ordningen til en succes i Nordjylland?
Overskrift 40/42 pkt, Maks 2 linjer Underoverskrift, 14/16 pkt For at vise hjælpelinjer: 1.Højreklik på slidet og vælg “Gitter og hjælpelinjer” 2.Kryds.
UTA- Årshjul. Optag på ungdomsuddannelserne 11. September 2013.
Kandidatdag Onsdag 12. december Indhold Politik og Administration Can. IT-ledelse Øvrige uddannelser på AAU Uddannelser i udlandet Kandidatuddannelser.
Trivselsundersøgelse og ledelsesevaluering Anæstesiologisk Afdeling Flere ledere
Statistik om kvindelige iværksættere - udviklingen
Landsformandsmødet i Vissenbjerg den 3. april 2014 v/ Chefkonsulent Carl Åge Pedersen. Landsformandsmødet i Vissenbjerg den 3. april 2014 v/ Chefkonsulent.
1 Borgerpanelet i Silkeborg Kommune.
Gymnasiet (Stx)
Udvikling i GODS Transporten Sammenfatningsrapport maj 2010.
SRF’s Generalforsamling 23. maj 2012 Landsformand Leo Holm Landsformandens beretning SRF Skattefaglig Forening 1.
Udviklingen af elevtal samt timetal m.v. I perioden skoleår 99/00 til 09/10 Institut for Læring Inerisaavik Marts 2011.
Oplæg fra EPOS på Augustseminar 2014 Nyborg 15. august
TATIONpRÆSEN 9. Februar 2010 AARHUS UNIVERSITET TILVALG Aarhus Universitet, AU Studieadministration, 9. februar 2010.
Mød Aalborg Universitet
Rapporter (Access, del 5). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi har oprettet en database Vi har defineret en eller flere tabeller, og.
It i de gymnasiale uddannelser Udstyr og anvendelse, 2010.
Grunde til at jeg elsker dig
Dialogmøde 17. januar 2011.
Hvordan målrettes uddannelsesindsatsen
Lauritz B. Holm-Nielsen, rektor Forberedelsesudvalget Region Midtjylland A A R H U S U N I V E R S I T E T Aarhus Universitet  studerende pt. 
10.mar. 15 Udvikling i løn, priser og konkurrenceevne Dansk Industri.
Præsentation af Akademiuddannelsen i Løn- og personaleadministration
AKTIV HELE LIVET HJEMMEPLEJEN UNDERSØGELSE AF BRUGERTILFREDSHEDEN MED HJEMMEPLEJEN APRIL 2015.
Behovsundersøgelse Blandt håndboldklubber – opsummeret resultater, identificerede behov og mulige udviklingstiltag.
Energierhvervsanalyse
Energierhvervsanalyse
Præsentationens transcript:

Overskrift dfgdffghfg Viden & Analyse | Kortlægning - efteråret 2011 | Maj 2012 Kortlægning af entreprenørskabsundervisning - Danske universiteter, Efterårssemestret 2011

Overskrift dfgdffghfg Viden & Analyse | Kortlægning - efteråret 2011 | Maj Om kortlægningen - Indledning Præsentationen indeholder en oversigt over, hvilke kurser med entreprenørskabsindhold som blev udbudt på de 8 danske universiteter i efterårssemestret 2011 med sammenlagt indskrevne studerende. Kortlægningen er gennemført på landsbasis siden efterårssemestret 2007 og danner dermed grundlaget for en udviklingsanalyse. I kortlægningen anvendes en kategoriseringsmetode, udviklet af Øresund Entrepreneurship Academy, til at identificere og kategorisere kurser med entreprenørskabsindhold. En detaljeret beskrivelse af modellen findes i tidligere kortlægningsrapport*. I opgørelsen indgår ECTS-givende fag og kurser, som udbydes på de 8 danske universiteter. Oplysningerne i denne præsentation vil indgå i den samlede kortlægningsrapport, som omhandler hele uddannelsessystemet i skoleåret 2011/2012. Den samlede kortlægningsrapport bliver publiceret i november 2012 * Entreprenørskab fra ABC til ph.d. – 2010/2011, side 150 2

Overskrift dfgdffghfg Casper Jørgensen, | Kortlægning - efteråret 2011 | Maj Kursusudbud Antal kurser i alt inkl. historisk udvikling Antal kurser pr. universitet inkl. udvikling Antal studerende pr. kursus (”holdstørrelse”) Fordelingen af kurser på fagområder

Overskrift dfgdffghfg Viden & Analyse | Kortlægning - efteråret 2011 | Maj I efterårssemestret 2011 blev121 entreprenørskabskurser udbudt. Dette er et mindre fald ift. efteråret Årsagen til dette mindre fald, kan skyldes flere ting. Bl.a. kan kurserne være flyttet til foråret, enkelte kurser afvikles kun hvert 2.år. Et klart og fuldstændigt billede ses først ved opgørelsen af det samlede skoleår 2011/2012. Kursusudbud - Antal kurser i alt

Overskrift dfgdffghfg Viden & Analyse | Kortlægning - efteråret 2011 | Maj I efterårssemestret 2011 er det fortsat SDU, CBS og AU, som står for størstedelen (73%) af universiteternes kursusudbud. CBS og KU viser fremgang i antal kurser, mens de øvrige universiteter har status quo eller viser et mindre fald i antal udbudte kurser. Kursusudbud - Antal kurser pr. universitet

Overskrift dfgdffghfg Viden & Analyse | Kortlægning - efteråret 2011 | Maj Grafikken fortæller populært sagt, hvor mange studerende der ville være i klasselokalet, hvis alle studerende valgte et entreprenørskabskursus. Det er altså i denne forbindelse bedst at ligge lavest. CBS og SDU har den mindste holdstørrelse, men også DTU´s antal af kurser er højt sammenlignet med antal indskrevne studerende. KU har langt den største holdstørrelse, selvom her dog ses en faldende tendens. Bemærk at her ikke tages højde for tilgængeligheden af kurserne, årgange eller de planlægningsmæssige udfordringer. Kursusudbud - Antal studerende pr. entreprenørskabskursus

Overskrift dfgdffghfg Viden & Analyse | Kortlægning - efteråret 2011 | Maj Som noget nyt ser vi nærmere på hvilke hovedområder entreprenørskabskurser bliver udbudt. I efteråret 2011 blev 70% af kurserne udbudt på det samfundsvidenskabelige område, mens 24% blev udbudt på det tekniske og naturvidenskabelige område. Det humanistiske uddannelsesområde stod for ca. 4% af kurserne. Det sundhedsfaglige område var repræsenteret med ét kursus. Kursusudbud - Fordelingen af kurser på fagområder Består af kurser på ingeniør-, datalogi og naturfaglige- uddannelser Kurserne ligger i økonomi-, jura- og kommunikations- uddannelser

Overskrift dfgdffghfg Casper Jørgensen, | Kortlægning - efteråret 2011 | Maj Kursusniveau og ECTS-point Kursusniveau Antal gns. ECTS-point pr. universitet Samlet antal ECTS pr. universitet

Overskrift dfgdffghfg Viden & Analyse | Kortlægning - efteråret 2011 | Maj Det er fortsat overvægt af entreprenørskabskurser på kandidatniveau. Faldet i antal kurser, spreder sig over alle niveauer. Kursusniveau - Bachelor, kandidat, ph.d. executive

Overskrift dfgdffghfg Viden & Analyse | Kortlægning - efteråret 2011 | Maj Denne grafik giver et indtryk af, hvor stor fylde entreprenørskabskurserne har målt på det det gennemsnitlige antal ECTS-point. Kurserne på CBS, AU,KU og SDU har i gennemsnit 9 ECTS point, mens RUC derimod har haft faldende antal ECTS-point pr. kursus gennem de seneste 4 efterårssemestre. ECTS-point - Det gennemsnitlige antal ECTS pr. kursus pr. universitet

Overskrift dfgdffghfg Viden & Analyse | Kortlægning - efteråret 2011 | Maj Denne grafik viser det samlede antal ECTS-point, optjent pr. universitet i entreprenørskabskurser i de seneste 4 efterårssemestre. Der optjenes flest ECTS-point i entreprenørskabskurser på SDU, CBS og AU. ECTS-point - Samlet antal ECTS-point optjent pr. universitet i efteråret 2011

Overskrift dfgdffghfg Casper Jørgensen, | Kortlægning - efteråret 2011 | Maj Studerende Samlet antal studerende Studerende pr. universitet Procent af samlet antal indskrevne studerende pr. universitet Kønsfordeling pr. universitet Kønsfordeling ift. samlet antal indskrevne studerende pr. universitet

Overskrift dfgdffghfg Viden & Analyse | Kortlægning - efteråret 2011 | Maj Det samlede antal deltagere fordelt på123 kurser i efteråret 2011 er Hvilket er en stigning på 13,5% i forhold til efteråret Antallet af studerende er altså stærkt stigende, trods et mindre fald i antal udbudte kurser. Studerende i entreprenørskabskurser - Samlet antal studerende på entreprenørskabskurser

Overskrift dfgdffghfg Viden & Analyse | Kortlægning - efteråret 2011 | Maj Antal entreprenørskabsstuderende på SDU, CBS, KU og AAU er stigende i forhold til efterårssemestret På SDU skyldes den relativt store stigning i antal deltagere, en stigning på stort set alle entreprenørskabskurser. Studerende i entreprenørskabskurser - Studerende pr. universitet

Overskrift dfgdffghfg Viden & Analyse | Kortlægning - efteråret 2011 | Maj Sættes antallet af entreprenørskabsstuderende i forhold til universitets samlede antal indskrevne studerende har SDU, CBS og DTU de største andele. Selvom antallet af entreprenørskabsstuderende er stigende på flere universiteter, slår stigningen i andel kun markant igennem på SDU. Dette skyldes, at det samlede antal universitetsstuderende i 2011 er steget med ca. 7% forhold til Studerende i entreprenørskabskurser - Procent af samlet antal indskrevne studerende pr. universitet

Overskrift dfgdffghfg Viden & Analyse | Kortlægning - efteråret 2011 | Maj Den samlede andel kvinder i entreprenørskabskurser i efteråret 2011 ligger på 40%. Andelen af kvinder på entreprenørskabskurser er stigende i forhold til 2010 på DTU og AAU. Tilsvarende ses et fald i andelen på RUC og AU i efterårssemestret 2011 i forhold til Bemærk at her tages ikke højde for den generelle kønsfordelingen på de respektive universiteter. Studerende i entreprenørskabskurser - Kønsfordeling pr. universitet i entreprenørskabskurser i efteråret 2010 og 2011

Overskrift dfgdffghfg Viden & Analyse | Kortlægning - efteråret 2011 | Maj Det generelle billede er, at andelen af kvinder i entreprenørskabskurser i efterårssemestret 2011 er lavere end den samlede andel af kvinder på det enkelte universitetet. IT-U skiller sig ud ved en meget større andel kvinder i disse kurser end generelt. På CBS og DTU er kønsfordelingen stort set den samme som den generelle på universitetet. Den relativt lave andel af kvinder i entreprenørskabskurser på DTU hænger fint sammen med den generelle kønsfordeling på DTU. Studerende i entreprenørskabskurser - Kønsfordeling ift. samlet antal indskrevne studerende pr. universitet

Overskrift dfgdffghfg Viden & Analyse | Kortlægning - efteråret 2011 | Maj Antallet af entreprenørskabsstuderende i efterårssemestret 2011 er steget med 13,5% fra efteråret 2010; fra studerende til De studerende går på 121 forskellige entreprenørskabskurser. Trods et mindre fald i antal kurser, sammenlignet med efteråret 2010, stiger deltagelsen i entreprenørskabsundervisning således. Det er fortsat SDU, CBS og Aarhus Universitet, som udbyder langt størstedelen af kurserne - 3 ud af 4 kurser. På CBS og KU ses den største fremgang i antal kurser, imens det er SDU som står for den største stigning i antal deltagende studerende. Samlet set er antallet af entreprenørskabsstuderende steget med 136% på 5 efterårssemestre (fra til 5.499). I alt har 3,8% af alle universitetsstuderende deltaget i et entreprenørskabskursus i efteråret Tilsvarende andel var 3,6% i efteråret Andelen af entreprenørskabsstuderende er således i stigning, men på grund af en relativt markant stigning i antallet af indskrevne studerende (ca. 7%), er stigningen dog beskeden. Størstedelen af entreprenørskabskurserne er placeret inden for samfundsvidenskab (70%), men også indenfor området teknik og naturvidenskab er entreprenørskabskurser godt repræsenteret (24%). Samlet konklusion

Overskrift dfgdffghfg Viden & Analyse | Kortlægning - efteråret 2011 | Maj På humaniora og sundhedsvidenskab er udbuddet af entreprenørskabskurser begrænset. – henholdsvis 4 og 2%. Denne udvikling bliver interessant at følge i de kommende år, da interessen er stigende indenfor andre fagområder end samfundsvidenskab. Fordelingen af kurserne på henholdsvis bachelor-, kandidat- og ph.d. niveau er stabil. Andelen af kandidatkurser er fortsat omkring 62%, mens ca. 27% af kurserne udbydes på bachelorniveau. Fordelingen af det samlede antal ECTS-point indenfor entreprenørskabskurser hænger naturligvis sammen med antallet af universitets entreprenørskabsstuderende. Dette betyder, at SDU, CBS og AU har ”uddelt” flest ECTS-point indenfor entreprenørskabsundervisning. Når man ser på det gennemsnitlige antal ECTS point pr. entreprenørskabskursus på det enkelte universitet er der store udsving. Der ses en tendens til at entreprenørskabskurserne på de tekniske og naturvidenskabelige uddannelser er mindre i omfang (ECTS) sammenlignet med kurserne på samfundsvidenskab. Samlet konklusion - fortsat 1

Overskrift dfgdffghfg Viden & Analyse | Kortlægning - efteråret 2011 | Maj Andelen af kvinder på universiteterne er generelt 54%. Den samlede andel kvinder, som deltager i entreprenørskabskurser er 40%. Dermed er kvinderne underrepræsenteret på området. Det er særligt på SDU, Aarhus Universitet samt Aalborg Universitet, at mænd i entreprenørskabskurser er overrepræsenteret. På DTU og IT-U er andelen af kvinder i entreprenørskabskurser højere end mænd. Den generelle andel af kvinder på de to universiteter er generelt lav. Samlet konklusion - fortsat 2

Overskrift dfgdffghfg Viden & Analyse | Kortlægning - efteråret 2011 | Maj Kortlægningen dækker de 8 danske universiteter med i alt studerende. I efteråret 2011 blev 121 entreprenørskabskurser udbudt på de 8 danske universiteter. SDU, CBS og AU stod for 3/4 af de udbydende kurser. 70% af kurserne udbydes på samfundsvidenskab, 24% på Teknik og Naturvidenskab mens Humaniora står for 4% af kurserne. Sundhedsvidenskab er stort set ikke repræsenteret. I alt har studerende deltaget i et entreprenørskabskursus i efteråret 2011, hvilket svarer til 3,8% alle indskrevne studerende. Der ses en stigning på 13,5% entreprenørskabsstuderende i forhold til efteråret Særligt SDU har en stor elevfremgang. Men også på CBS og KU ses en stigning i antallet af entreprenørskabsstuderende. 10% af eleverne på SDU og CBS har modtaget entreprenørskabsundervisning i efterårssemesteret Resumé - side 1

Overskrift dfgdffghfg Viden & Analyse | Kortlægning - efteråret 2011 | Maj % af det samlede antal entreprenørskabsstuderende er kvinder. Dette svarer til niveauet på efterårssemestret 2010 (41%). Andelen af kvinder på entreprenørskabskurser er steget på DTU og AAU. Sammenlignes den generelle kønsfordeling på det enkelte universitet med kønsfordelingen i entreprenørskabskurser, ses de største overpræsentationer af mænd på AU, SDU, RUC og AU. Bemærk: Ved udgivelsen af den samlede rapport i november 2012 kan der forekomme ændringer, hvis vi har fået nye informationer. Resumé - side 2