20/2 2007Semiotik og symbolisme, PBO, K1.11 Symbolisme – de anvendte billeder Den sociale verdens symbolske karakter – samling 3 PBO/ktn.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Sprogpakkens 6-dages kursus
Advertisements

Fordybelsesdag med fokus på konflikter
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
1 Trekant-drama i et UM perspektiv – en sammenligning af ’The Change Triangle’ og formuleringer i UMs ’Generelle principper’
Typiske forhold for børn med anden etnisk baggrund
Forøg din indflydelse i jobsituationen
Kontaktfænomener opstår i relation, og kan kun forstås i den kontekst.
Forsøgsskoleprojekt – med inspiration fra John Dewey
Metode i AT Religion.
Lederudvikling.
Gode råd og eksempler på faldgruber
Arkitektur - data.
Introduktion til Sprogpakken
Ledelse i Praksis – 4. aften
- MED BUD PÅ NYE ARBEJDSFORMER INDENFOR ÆSTETIK, MEDIE- OG KOMMUNIKATIONSPÆDAGOGIK I DET SENMODERNE - ANNE AGGER, VIBEKE NØRGAARD RØNSBO OG RASMUS FINK.
Oversigt over Symbols fortolkende emner i org. teori
Henriette Lungholt Uge Kreative metoder.
JobPAS – En gennemgang PAS-koncepter og Basiskurser v. Steen Hilling, psykolog
Corporate Identity og Branding
13. februar 07Org.stud. - Sam-Bas 4. sem gang: Intro side 1 Introduktion til Organisationsstudier et temakursus på Sam-Basis 4. semester 2007 Klaus.
Om feedback og tilbagemeldinger
Digitalisering i Praktiken Workshops den 9. februar 2007
Workshop 1: Ideudvikling og problemformulering
Michel Foucault og Governmentalitybegrebet
Problemliste Listen laves vilkårligt – herefter udvælges det problem der har 1. prioritet
James G. March & Johan P. Olsen: Organizational Learning and the Ambiguity of the Past                    James G. March Johan P. Olsen.
Virksomheder - definition
Introduktion til centrale begreber
Sproglige billeder, billedskemaer og metaforer
To modsatrettede Opfattelser Organisation, Trojka, 4. udgave, 2007
Den nødvendige opdragelse i en børnefamilie
Tillidsbaseret ledelse: Faldgruber og forudsætninger
Velkommen til dag 2 på AUs vejlederuddannelse!
Forskellige former for magt
Ledelsesperspektiver
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi 2 Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser vores.
TEMA-EVENT OM KØN, KROP OG KOMPETENCER KØBENHAVNS UNIVERSITET 17/11/2010 Uniformerede mænd og maskuliniteter.
Opdagende skriftsprog i et inklusionsperspektiv
RARRT© RELATION ANERKENDELSE RESSOURCER REFLEKSION TEORI
Formulering af strategi ud fra analyse og ”Scenarier”
Handicaphjælperens psykiske arbejdsmiljø - en interviewundersøgelse
Team En gruppe er en samling mennesker, der Har fælles mål
Niveauer for læring i organisationen
Valhalla, integreret daginstitution Nyborg
Videoanalyse efter VIKOM´s principper:
Reservatet Ledelsesperspektiverne og erkendelsesteori Erik Staunstrup
1 UNION-FIND. 2 inddata: en følge af heltalspar (p, q); betydning: p er “forbundet med” q uddata: intet, hvis p og q er forbundet, ellers (p, q) Eksempel.
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
FEN Prædikater/Seminar 11 Prædikatslogik eller Kvantificerede udtryk Prædikater udvider propositionslogikken på to måder: –Vi tillader variable.
The KaosPilots August Arne Kleven og & friends Opgaven Introduktion til analysen Praktisk gennemførsel - personlig tilbagemelding.
MMP Model og Metode til Programudvikling – MMP 1 Kursusindhold: Modellering af postkontor Objekt Orienteret Programudvikling - OO* Unified Modelling.
Hvad er etik? Hvad er værdi? Er de gode sammen?
Systemudvikling og kommunikation med brugerne
Opslagsfelter (Access, del 6). RHS – Informationsteknologi – Udgangspunkt Vi er ofte i den situation, at valg af en type for et felt ikke begrænser.
Videnskabsteori og metode pkp september 2006
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
De schönske termer Workshop d|bubbles. Naming, framing og reframing Udgangspunkt: vi har gennemgået en worldmaking-proces Naming Framing Workshop: test.
Sygepleje og fagidentitet
12. oktober 07strategi - semiotik1 Semiotik Et grundlag for en alternativ tilgang til organisationer og adfærd i organisationer.
Kommunikation - når tværfagligt samarbejde skal lykkes.
On the Essential Contexts of Artefacts or on the Proposition that ”Design Is Making Sense (of Things)” Af Klaus Krippendorff 1989.
SKABELON.
Intro: elever/STUDERENDE CENTER Nord-Vest
Virksomhedskontakter, fag og studieretninger - Nogle overvejelser og eksempler.
LEDELSE OG UDVIKLING AF ANDRE som udtryk for ARBEJDET MED RELATIONER Jan Molin prof. Dr. Merc.
Barrierer for solidaritet i velfærdssamfundet. Kærlighedsanerkendelse i helt nære relationerisær mellem mor og barn og i forholdet mellem familie og venner.
Værdibaseret ledelse. Udgangspunktet Fokus på procesværdi som et middel til at opnå målet (højere produktværdi) Alle byggeriets parter er på banen, og.
Bachelorprojektvejledning?
Organisationssystemets ledelse og (kultur)udvikling
Præsentationens transcript:

20/2 2007Semiotik og symbolisme, PBO, K1.11 Symbolisme – de anvendte billeder Den sociale verdens symbolske karakter – samling 3 PBO/ktn

20/2 2007Semiotik og symbolisme, PBO, K1.12 Baggrund Symbolisme 1

20/2 2007Semiotik og symbolisme, PBO, K1.13 Kollektiv subjektivisme Orden i samfundet skabes igennem fælles fortolkninger og bestræbelser og forhandlede meninger. Man kan fokusere mest på det at verden skabes igennem interaktion eller at den har en unik karakter, afhængigt af situation, flow, proces, berørtes deltagelse, udskiftning af de berørte.

20/2 2007Semiotik og symbolisme, PBO, K1.14 Postmoderne organisationsanalyse Der er ingen normative anvisninger. Målet er at at skabe information og begreber som deltagerne i organisationerne kan forbedre deres beslutninger med, om hvad situationen drejer sig om og hvad man kan gøre.

20/2 2007Semiotik og symbolisme, PBO, K1.15 Videnskabsteoretisk grundlag Symbolisme 2

20/2 2007Semiotik og symbolisme, PBO, K1.16 Rules and tendencies Situations Interpretation – sc.dialogue Objective correspondence Phenomenalism Positivism Empiricism (Critical) Realism Structuralisms Perspectivism

20/2 2007Semiotik og symbolisme, PBO, K1.17 Structures, rules and tendencies Situations Interpretation – sc.dialogue Objective correspondence Phenomenalism Deduction and test Use of well known schemes – assume induction Retroduction (Multimethods, the theory itself) Interactionism Abduction ’The informed use of theory’ Action research Methodology

20/2 2007Semiotik og symbolisme, PBO, K1.18 Structures, rules and tendencies Situations Interpretation – sc.dialogue Objective correspondence Phenomenalism To give recommendations that optimise if followed To inform uncovered realities through use of theory To provide useful knowledge for the related people Usefulness

20/2 2007Semiotik og symbolisme, PBO, K1.19 Og forskningsmæssigt Symbolisme giver bedre analyseredskaber end dem der er anvendt i traditionelle organisationsanalyser, og som helt sikkert beskriver sine egne snævre fordomme ind i analyserne. Derfor bliver resultaterne af de analyser der bygger på antagelser om realitet på et tidspunkt katastrofale at anvende uden refleksion om hvorledes de organisatoriske handlinger udvikler sig.

20/2 2007Semiotik og symbolisme, PBO, K1.110 Sprogbrugen og termer Symbolisme 4

20/2 2007Semiotik og symbolisme, PBO, K1.111 Semiotikkens sprogbrug Et symbol betegner noget andet Symbolsk handling er det der skaber organisationer, produktion og værdi (Blumer) Det betegnede omtales som det betegnede Symbolerne (betegnerne) skaber mening, der er forankret i det betegnede

20/2 2007Semiotik og symbolisme, PBO, K1.112 Det betegnede er fraværende, nogenlunde/tilfældigt og der er forskel på symboler for det samme objekt. Det betegnede er fraværende, derfor bruger man et symbol. Symbolet er socialt opstået – nærmest som én af varianterne af det abstrakte der betegnes (køn; bukser og kjole). Man kan sige de udvikles med et stort indslag af begrundelser i den konkrete sammenhæng de opstår og bliver generelle i. (Konventioner kan etableres oveni, hvorved symboler formaliseres.) Symbolet kan tage forskellige former, for dets betydning er skabt igennem aftale i de forskellige sociale relationer hvor de anvendes. Der er ’regler’ blandt brugerne, der siger hvilke symboler man bruger. Konventioner om symboler kan formaliseres, men i udgangspunktet er de forhandlede af de berørte

20/2 2007Semiotik og symbolisme, PBO, K1.113 Forbindelser imellem betegner og betegnet Det samme symbol kan have forskellige betydninger, og forstås forskelligt af forskellige mennesker Al betegnelse er kontekstbestemt Derfor er det ikke indlysende hvorledes konkrete situationer forstås, der kan være og flertydighed og misforståelser eller usikkerhed om fælles fortolkning. Således bliver intersubjektivitet en afgørende del af organiseringen. Vor sammenhæng bestemmer symbolets mening.

20/2 2007Semiotik og symbolisme, PBO, K1.114 Kæder Syntaktiske - sproget og dets ordning af ordene/symboler m.h.t. at styre mening Paradigmatiske - den erfaringsverden der giver en sætningsdannelse dens særlige betydning, forskellen imellem kat og pisk

20/2 2007Semiotik og symbolisme, PBO, K1.115 Mening og flertydighed symboler har ikke tilknyttet en objektiv mening. Mening har mening, og gives af brugerne. Subjektets livsverden, semantisk afgrænsning Meningen med ordet kat (pisk (anden orden) eller kat (første orden)) Praksisfelt – konkrete omstændigheder hvorunder man kan danne mening og interagere Mening dannes indeni os – uanset intension bag symbolet.

20/2 2007Semiotik og symbolisme, PBO, K1.116 Intersubjektivitet og produktion Symbolsime 5

20/2 2007Semiotik og symbolisme, PBO, K1.117 Fælles forståelse – det organisatoriske og samfundsmæssige Intrasubjektive - personlige – erfaringer Intersubjektivt – sammenrend for at forstå kollektivt (agreement to agree) Fællessubjektivt – det vi allerede er enige om i denne kreds Kulturelt - den fortolkning mange i hele organisationen anvender af hvad vi er enige om Institutionelt – det der er endnu mere generelt forhandlet (om end under udvikling/afvikling)

20/2 2007Semiotik og symbolisme, PBO, K1.118 Situationisme; Heidegger Mennesket er altid allerede 1.i afgørelsens øjeblik 2.hvori man er med en konkret fortid (som er forskellig fra de andre berørtes) 3.og der er altid et spillerum af muligheder 4.som man må forholde sig til (på baggrund af forståelser af verden (ramme, horisonter) og den historiske baggrund

20/2 2007Semiotik og symbolisme, PBO, K1.119 Kompetencer i kollektivt arbejde Forbindes med kollektiv intensitet – optagelse i et kollektiv under pres, og det at producere et lykkeligt resultat. Samarbejde, sætte gruppens behov over egne, forståelse af egen kompetencer og viden om egne mangler, og se dem i sammenhæng. Målrettethed i arbejdet. Er ansvarlig overfor dem der er afhængige. Kan samarbejde fokuseret under stort forventningspres. Kan samarbejde sagligt og fagligt og kritisk. Fleksibilitet i forhold opgaverne som de viser sig.

20/2 2007Semiotik og symbolisme, PBO, K1.120 Øvelse i samtalegrupper Hvordan skaber I forståelse i projektarbejdet. Giv eksempler på situationer hvor I har svært ved at forstå hinanden. Skyldes det forskellig livsverden, syntax og brug af paradigmatisk viden, eller skyldes det anden praksisviden (viden om at få projektarbejdet til at fungere) ?

20/2 2007Semiotik og symbolisme, PBO, K1.121 Information og kommunikation Symbolisme 6

20/2 2007Semiotik og symbolisme, PBO, K1.122 Praksis og studiepraksis Symbolisme 7