EVA´s evalueringer Generelle perspektiver og konkrete erfaringer fra erhvervsskoleområdet Oplæg ved medlemsmøde i Foreningen af Skoleledere ved de tekniske.

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
Cand. techn. soc. Pia Bille Konsulent i Lepla
Advertisements

3. seminar om afklaring og vurdering af realkompetencer 20.maj 2010 Silkeborg Ulla Nistrup Velkommen.
SOSU i EUD: Nye rammer og opgaver Charlotte Netterstrøm Uddannelseskonsulent Afdelingen for erhvervsrettet ungdomsuddannelse Undervisningsministeriet.
Sammen kan vi mere – ny brobygning til erhvervsuddannelser og erhvervsliv Velkommen! UU Vestsjælland
Begrundelse for ændringer i uddannelsen
Realkompetencevurdering i Danmark
FN’s standardregler Modul 1 Historie •Verdenshandlingsprogrammet 1982 •FN’s handicap-tiår •Midtvejsmøde i Stockholm 1987 •Forslag til konvention.
Date :31 1.
Kick-off KIS Kvalitet I Skolerne Keep It Simple!.
’Afklaring om valg af erhvervsuddannelse via frivillig brobygning’
Tillid Temadag for AMIR
Selvevaluering ’It i folkeskolen’
Tilføj hjælpelinjer: 1.Højreklik et sted i det grå område rundt om dette dias 2.Vælg "Gitter og hjælpelinjer" 3.Vælg "Vis hjælpelinjer på skærm"
RKV-arbejdsgruppens rapport om anerkendelse af realkompetencer DFS’ realkompetenceforum januar 2012/RJ.
Overvejelser om institutionsstrukturen i Region Midtjylland Styrelseschef Lars Mortensen Institutionsstyrelsen, Undervisningsministeriet.
Mission - Vision – Strategi Udkast for Børne- og Ungdomspsykiatrisk Center Centerledelsen - Herning 6. marts 2007.
RegionsMEDudvalget Seminar juni 2010 Resultater fra evalueringen af MEDaftalen 2010.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Anbefaling til afklaring af arbejdet i LUU Forretningsorden og organisering af udvalgsarbejdet. Forventninger til samarbejde mellem udvalget og skole samt.
Konkurrenceudsættelse – organisering, produktivitet, effekt FOPS arrangement , v. Henning Nilausen Indlægget kommer ind.
Pædagogisk ledelse af erhvervsuddannelser
På vej mod en region Nye muligheder Harmonisering. Kvalitet – effektivisering Den fremtidige specialeplanlægning Kompetencebehov i fremtidens hospitalsvæsen,
Formål: Gøre Aalborgs skoler mere rummelige, således at man på distriktsskolen bliver i stand til at undervise flere af de elever, der i dag henvises til.
Folkeskolereformen Et fagligt løft af folkeskolen.
VVM redegørelsen - hvordan arbejder vi for en højere kvalitet? FREMTIDENS KVALITETSSIKRING: HVAD VI VED STØTTER KVALITET Miljøvurderingsdag
Medalje til Høje-Taastrup
Evaluering af dagtilbud Oplæg til DLO’s konference København 25. april 2007 Anne Kjær Olsen og Pia Vinther Dyrby konsulenter på Danmarks Evalueringsinstitut.
1 Vi har brug for mange virtuelle læringsfunktionaliteter – og når vi har dem kan vi tage dem for givet og glemme dem for en stund - først herefter kan.
Dansk kvalitetsmodel på det sociale område.
Skolestruktur på dagsordenen
Ældre, IT og læring. Ældre tæmmer teknologien..
Akkreditering Hvad har vi gang i?. Hvad skal vi egentlig lave? ”ISO 9000 – standard” 24 kriterier fordelt på 4 temaer: –Tema 1: Relevans og behov –Tema.
Ledelsesmæssige og kvalitets- udviklingsmæssige overvejelser Ved udarbejdelsen af Handlingsplan for øget gennemførelse 2013 på SOSU C Oplæg på orienterings-
▪ Dansk kvalitetsmodel på det sociale område Forberedende møder august 2008.
Gymnasiernes tiltag for tosprogede elever Oplæg ved rektor Niels Jørgen Helms Mulernes Legatskole.
FORMÅL MED TUPVAK – OG KONKRETE EFFEKTMÅL Projektets hovedformål er følgende: 1.Formulering og forankring af en styrket strategisk prioritering af IKV-indsatsen.
Præsentation af hhx-projekt: ”Læringsmiljø på hhx kvaliteter og udfordringer”. CeFU bestyrelsesmøde, 11. november 2008 Ved forskningsassistent Arnt Louw.
Institutionel struktur og organisering Ulla Nistrup,
Bo Ravn Kommunernes indsats En samlet, strategisk indsats i kommunen En tidlig og differentieret indsats i grundskolen (overgang til ungdomsuddannelse)
Forandringsteori for Lektiehjælpscafeer under Red Barnet Ungdom
Højskolernes Internationale og Europæiske arbejde Resultater fra undersøgelse forår 2006 På baggrund af besvarelser fra 74 ud af 79 højskoler.
Tekstniveauer: 1.For at skifte mellem de forskellige tekstniveauer, brug "Forøg list niveau"- knappen i værktøjslinjen "Formatering". 2.For at komme tilbage.
Velkommen 2. seminar om Planlægning af realkompetencevurderinger Den 18. marts 2010 Silkeborg HS.
Status for arbejdet med KVIK Tal og fakta Hvad viser evalueringen af KVIK projektet og hvad siger I selv om arbejdet med KVIK? Hvad kan vi så lære af det?
KØBENHAVNS KOMMUNE Børne- og Ungdomsforvaltningen Forandringsprogrammet/Organisationsudvikling 9. Maj 2007 Bilag 2 BUF’s strategiske grundlag.
Strategi for Danmarks Elektroniske Forskningsbibliotek.
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Praktikcentre og Elevplan Elevplankonference 23. og 24. september 2013 Gert Nielsen Undervisningsministeriet.
Velkommen Første seminardag om RKV Den 23. februar 2010 i Silkeborg.
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Lederkonferencen 9. juni 2010
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Design af KVIK-selvevaluering Tovholderens rolle og opgaver 17. januar 2007.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Ledelses- og Styringsgrundlag. Oplæg v. Bo Johansen – 20. aug
Akkreditering Kort fortalt. Baggrund Universitetsloven fastlægger – at alle eksisterende bachelor-, kandidat- og masteruddannelser skal akkrediteres –
Anbefalinger fra Vækstforum Hovedstadens task force om erhvervsuddannelser Vækstforum Hovedstadens møde den 21. juni 2012 v/ Klaus Nørskov,
Kvalitetsmål i uddannelsessektoren
Audiologiassistentuddannelsen Status og perspektiver December 2005.
Lars Kunov Direktør Danske Erhvervsskoler Udfordringerne for erhvervsskolerne.
Evaluering og dokumentation af efterskolens vejledning Af Rie Thomsen og Ulla Højmark Jensen Forskningsenheden i Vejledning, Erhvervs- og Professionsuddannelse.
Kvalitet i fremtidens sundhedsuddannelser Uddannelsespolitisk oplæg.
WORKSHOP 1 Organisation, kommunikation og samarbejde – EUX i praksis.
LUU konference d. 20. oktober 2009 Oplæg v. Gitte Vind, formand for EPOS Samarbejdet mellem EPOS og de lokale uddannelsesudvalg.
Ministeriet for Forskning, Innovation og Videregående Uddannelser Kontor for Videregående Uddannelse Konference om rapport fra følgegruppen for ny læreruddannelse.
Forslag og konsekvens1 Velkommen til Konferencen Forslag og konsekvens.
Sundhedspædagogisk forum - for ledende tandlæger DPU 1. marts 2010
Brancheskolernes forandringsproces
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
– de studerendes læring sat i centrum
Præsentationens transcript:

EVA´s evalueringer Generelle perspektiver og konkrete erfaringer fra erhvervsskoleområdet Oplæg ved medlemsmøde i Foreningen af Skoleledere ved de tekniske skoler Comwell Middelfart 10. februar 2005 v./ direktør Christian Thune og evalueringskonsulent Bo Söderberg Danmarks Evalueringsinstitut

2 Oprettet 1999 Uafhængig statsinstitution med initiativret Dækker hele uddannelsessystemet Opgaver - evalueringer - vidensopsamling og formidling - rekvirerede opgaver Fag, undervisning, temaer, overgange og systemer, men ikke inspektioner

3 Lovgrundlag EVA’s evalueringer:EVA’s undersøgelser: - Evalueringsgruppe (EG)- Ingen evalueringsgruppe - Selvevaluering- Ingen selvevaluering - Deltagelsespligt- Ingen deltagelsespligt - Høring- Evt. høring- Offentliggørelse - Opfølgning.- Ingen pligt til opfølgning. Konsekvenser: Autoritet, dækningsgrad, kvalitetsudvikling, tidsforbrug og effekt.

4 Udviklingstendenser i uddannelsessektoren Nye styringsformer: Fra input- og detaljeret indholdsstyring mod øget mål- og rammestyring Politisk fokus på output Permanent reformarbejde Stigende fokus på kvalitet og kvalitetssikring

5 Generelle tendenser vedr. kvalitetssikring og -udvikling Tidssvarende kvalitetssikring og kvalitetsudvikling indebærer et større ansvar på skolerne Nye kvalitetsinstrumenter, fx – særlige kvalitetsregler/ -bekendtgørelser – lov om åbenhed og gennemsigtighed – EVA – internationale undersøgelser og transparens

6 National evaluering og lokal skoleudvikling - deltagere og metode - Typisk 6-12 skoler - Selvevaluering blandt lærere og ledere og evt. elever/ studerende - Institutionsbesøg ved evalueringsgruppen Repræsentative undersøgelser - Kvantitative eller kvalitative undersøgelse blandt elever, lærere, ledere og interessenter

7 National evaluering og lokal skoleudvikling - opfølgning - De selvevaluerende skoler - Rapporten peger primært på aktørgrupper, og kun i mindre grad på enkeltskoler - De selvevaluerende skoler er forpligtede på at udarbejde en opfølgningsplan Øvrige skoler - ikke noget formelt krav om opfølgning

8 Forskellige perspektiver på kvalitetsarbejde Politikernes behov: Dokumentation/udvikling ”value for money!” Brugernes behov: Gennemsigtighed ”Hvad skal vi vælge?” Fagprofessionelles behov: Udvikling/dokumentation ”Hvordan kan vi gøre det bedre?”

9 Balancer i evalueringer UdviklingDokumentation FremtidFortid Intern procesEkstern proces SkoleautonomiSystematik, ensartethed

10 Den gode evaluering Vægt på både interne og eksterne processer Samspil mellem udvikling, dokumentation og synliggørelse Ingen rangordning, men gerne sammenligning Faglighed og uafhængighed Sammenhæng mellem del og helhed Fokus på både styrker og svagheder Evalueringsmetoder tilpasset uddannelsesområderne Evaluering er ikke et mål, men middel Ingen skjulte dagsordener

11 Status Vilje til og interesse for udvikling Mangel på klare, målbare mål Vurderinger bygget på fornemmelser Mangel på systematik og pædagogisk dokumentation Individuel tolkning af love og bekendtgørelser Ledelse er afgørende Opfølgning er uundværlig.

12 Eksempler på EVA´s evalueringer inden for erhvervsskoleområdet Overgange fra hhx og htx til videregående uddannelse Efteruddannelse af lærere på erhvervsskoler Profiler på hhx og htx Datamatikeruddannelsen Personlige uddannelsesplaner på de tekniske erhvervsuddannelser Kvalitetssikring og –udvikling af erhvervsuddannelserne Engelskfaget på tværs af de gymnasiale uddannelser Integration af it i de gymnasiale uddannelser Kvalitetssikring på erhvervsakademiuddannelserne

13 Eksempler på EG-profiler Personlige uddannelsesplaner Erfaring fra eller indsigt i erhv.udd. og erhvervsskoler uddannelses- /erhvervsvejledning aftagervirksomheder erhv.udd. i et andet nordisk land Kval.sikring og udvikling/EUD Erfaring fra eller indsigt i ledelse af erhv.udd. organisatoriske/institutionelle rammer for EUD pædagogik på erhv.udd. kvalitetsarbejde i uddannelser aftager-/praktikvirksomheder erhv.udd. i et andet nordisk land

14 Profiler på htx (og hhx) ”Pionerånd” og bevidsthed om at htx har en særlig mission i uddannelsessystemet Htx har et særligt – men uudfoldet – dannelsesbegreb (det rummelige teknikbegreb) Begrebet ”erhvervsgymnasial” kræver udfoldelse Mere systematiske arbejdsgange i lærersamarbejdet Fortsat udvikling og systematisering af projektarbejdsformen

15 Uddannelsesplaner (1) Overordnede vurderinger Stor udfordring der kræver gennemgribende forandringer Intentionerne kun delvist realiseret Store forskelle fra skole til skole og fra afdeling til afdeling Elever og lærere befinder sig i en ”forventningsklemme”

16 Uddannelsesplaner (2) Anbefalinger Skolen skal have sin egen uddannelsesplan – Trinvise og operationelle mål – Løbende opfølgning – Kompetenceudvikling Arbejdet med uddannelsesplaner skal ses – som en integreret del af lærerprofessionen – som en del af elevernes pensum Kontaktlærerrollen skal udfoldes: en balance mellem en støtte-, en disciplinerings- og en undervisningsfunktion

17 Uddannelsesplaner (3) Anbefalinger Kompetenceudvikling – Systematisk erfaringsudveksling mellem lærere internt og mellem lærere og ledelse – Samtaleteknik – Kendskab til indgangens uddannelser og EUD-systemet Tidlig information til eleverne om formål og om hvad arbejdet kræver, og mere undervisning i det at arbejde med udd.planer Flere forskellige modeller

18 Kvalitetssikring og -udvikling på EUD (1) Overordnede vurderinger Kontakten mellem skoler og praktikvirksomheder er overvejende formel Regelgrundlaget for samspillet i den institutionelle ramme er rummeligt Den danske EUD-model rummer store fordele, men stiller store krav til aktørerne

19 Kvalitetssikring og -udvikling på EUD (2) Anbefalinger Skolerne skal i højere grad inddrage den eksterne side i kvalitetsarbejdet Skolerne skal udbygge kontakten til praktikvirksomhederne Skolerne skal synliggøre og forankre deres procedurer og planer for opfølgning i det løbende kvalitetsarbejde Skolerne skal i højere grad forbinde det generelle og det uddannelsesspecifikke kvalitetsarbejde

20 Kvalitetssikring og -udvikling på EUD (3) Anbefalinger De lokale uddannelsesudvalgs opgaver skal prioriteres, og skoler og udvalg bør fastlægge målsætninger og succeskriterier for samarbejdet De lokale uddannelsesudvalg (LUU) bør i højere grad være synlige i hverdagen på skolerne, og de bør i højere grad ”serviceres” Elevrepræsentationen i LUU bør sikres Faste procedurer for kontakten mellem LUU og bestyrelsen bør sikres, men personsammenfald bør begrænses

21 Kvalitetssikring på KVU At vurdere lokale kvalitetssikringssystemers styrker, svagheder og udviklingspotentialer Fokus på kvalitetsarbejdets tilrettelæggelse, gennemførelse og resultater, herunder inddragelsen af studerende og aftagere Kriteriebaseret evaluering Kriterier inden for fire områder: – kvalitetsarbejdets organisering – dokumentation af ressourcer, processer og resultater – opfølgning og udvikling – vurdering og udvikling af kvalitetssystemet

22 Nogle generelle træk ved tekniske skoler? Meget differentieret – både sektoren som sådan, den enkelte institution og den enkelte afdeling Hurtig omstillingsevne Høj grad af responsivitet i forhold til omgivelserne Udbygget systematisk kvalitetsarbejde Hvor kommer innovationen fra? Forankring – blandt undervisere, studerende og elever? Fastholden og opfølgning?