’Jeg sætter ord på og udvikler mig’

Slides:



Advertisements
Lignende præsentationer
PRAKTIKDOKUMENTET CUPP –PROJEKT
Advertisements

Hvem er jeg? Hvor bor jeg? Hvem bestemmer over mig?
Medarbejderudviklingssamtalen
Dimensioner i refleksionsskabelon og introduktion til scoringer
Værdiseminar Af Katrine Soelberg, Ousbjerggaard 2012
24. november 2006 Lærerseminar Disposition •Soldaten i centrum •Vigtigt om læring •Din rolle i undervisningen •”Hvad vil jeg som skolechef tilbyde?”
25.September 2006 Hvad er formålet med dette arrangement v/ elene fleischer.
Når lærere samarbejder med forældre
Kursus den 12. marts Program i dag: Opsamling fra sidst.
Introduktion til Sprogpakken
Medborgerskab – på sporet
Vi gennemførte en række interview ifm
Kommunikation og relationer 9. januar v. Gitte Schrøder
Kapacitetsopbygning med Aktionslæring
Skriftlighed og læring
Kvalitet i arbejdet med anbragte børn og unge
Det handler om at følges med nogen og skabe resultater.
Vejledningsforløb med læringskontrakt
Bliv nysgerrig på din egen praksis!
: Ulighed og uddannelse - Akademisering af uddannelsessystemet? Martstræf 2011 Gry Poulsen.
©Jenny Bohr – Til underviserne Voksne med ADHD har ofte mange negative erfaringer med sig. Mange har fået megen skæld ud som børn, og de.
vi eksperimenterer, afprøver, fejler og triumferer. Undervejs skaber vi traditioner vi løfter i fællesskab og bakker hinanden op. Vi fejrer vores successer.
18. April 2012 Fællesskaber for Alle - Dagtilbuddets Fællesskaber Velkommen.
Opfølgning på TULE xxx Koncern HR
Opsamling og afrunding på konferencen “Den gode genoptræning” Landstingssalen, 22. september 2008 NB: Pga manglende tid blev hele oplægget ikke præsenteret.
Bedre udbytte af it i skolen Et seminar til skoleudvikling Marianne Hornskov og Sanya Pedersen Danmarks Evalueringsinstitut.
En portfolio er den bevidste indsamling og løbende vurdering af eller refleksion over undervisningens og læringens processer og produkter.
Temaeftermiddag om design af sociale læringsmiljøer.
Fællesskaber for Alle Forældres betydning for børns
aktionslæring En metode til arbejdet med og i praktikfaget Helen Nyboe
Praksisopgave 1 Intro til praksisopgave 1 2. Dag 1.
Circle of change Benægtelse Reaktion Accept Handling
Aktionslæring Niels Grønbæk Nielsen
Velkommen til inspirationsdag Kompetencestrategi – hvordan?
Pædagogisk forår i København
At tale om sexualitet.
1 Vil I ha’ flere aktive.!? 2 Hvad er det vi siger?  Det er bare Tordenskjolds soldater  De unge gider ikke sidde i bestyrelser  Vi er godt nok lidt.
Læringsmiljø og anvendelsesorienteret undervisning
Ledelse af frivillige Økumenisk efterårsmøde – 5. november 2011.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til Temamøde i SCKK den 8. oktober 2008 Kompetencestrategi - hvordan?
Motiver, motivation og barrierer.
SAMMEN GØR VI DIG BEDRE 1 Velkommen til 2. undervisningsgang Kompetenceudvikling af pædagogiske ledere.
- Værktøjer til strategisk og systematisk kompetenceudvikling
Uddannelse af Akutsygeplejersker i Region Hovedstaden
KVIK-modellen KVIK-modellens historie Modelgennemgang
Introduktion til KVIK KvalitetsVærkøj til udvikling af Innovation og Kompetence Standardoplæg til hele organisationen.
Dialogmøde Forældresamarbejde - forældre og forældrebestyrelsen imellem.
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Velkommen til SCKK til temamøde om ”Kortere uddannede og kompetencestrategier.
Introduktion til KVIK Modellen Tovholderens rolle og opgaver
Borgermøde i distrikt Engskov Mandag d. 23. marts 2015 kl
Om at spørge.
Fælles fagligt fundament ”nye briller i det pædagogiske arbejde
DPU – Aarhus Universitet
Det pædagogisk upåagtede og dets inklusionsmuligheder
Relations kompetencer
Statens Center for Kompetence- og Kvalitetsudvikling SCKK Introduktion til KVIK Selvevaluering fra start til slut 27. september 2007 SCKK temadag.
Samskabelse – forældre som ressource Rådet for Børns Læring, 8. April 2016 Rikke Slot Johnsen, konsulent Aarhus Kommune T: E:
Hvad gør det gode godt? Konference for dag- og fritidsinstitutioner Opsamling – og tilbageblik på dagens udbytte Den 19. november 2007 Kulturhuset i Farum.
Den 29. september 2009 FURESØ SÆTTER LYS PÅ BØRN OG UNGE VELKOMMEN TIL KONFERENCE OG UDSTILLING De gode overgange – det vi vil.
Sammenhæng mellem indsatsområder på Dagtilbud v/Birgit Lindberg Arbejdsmøde for Dagtilbud den 18. august 2015.
Kursus i pædagogfaglig ledelse af social inklusion og facilitering af aktionslæring 25. marts 2015 Afrunding ved Birgit Lindberg, dagtilbudschef.
Aktionslæring og forløbsskema – ligheder og forskelle
VELKOMMEN TIL HALVÅRSMØDET DEN 16. NOVEMBER 2016
Vidensbaseret praksis i botilbud
Kompetenceudvikling af pædagoger i skolen
Mere MOST - mindre fravær
Undervisning i kommunikation - på Pædagogisk assistent uddannelsen
En stærk pædagogprofession i bevægelse BUPL’s nye professionsstrategi
Omsorgskultur i daginstitutioner
MIKRO-PROJEKTMODELLEN
Præsentationens transcript:

’Jeg sætter ord på og udvikler mig’ Velkommen til Aktionslæring i dagtilbud ’Jeg sætter ord på og udvikler mig’ Ambios / Hans-Henrik Grieger og Skovvang Børnehus Myreturen 1

• • • • Introduktion til en læringsmetode HVAD FÅR DU MED HERFRA? Introduktion til en læringsmetode Kompetenceudviklingsstrategi der ændrer din praksis Konkrete eksempler på aktionslæring Pjece + korte artikler om aktionslæring • • • • Andre miljøer: LO og FIU  I gang UC VIA: Håndbog om aktionslæring i foråret UCC – KLEO (vores samarbejdspartner

• • • • • Ambios og UCC / KLEO Finansieret af BUPLs forskningsmidler ’AKTIONSLÆRING I DAGTILBUD’ Ambios og UCC / KLEO Finansieret af BUPLs forskningsmidler 32 daginstitutioner på sjælland, 250 aktioner og 150 institutionsbesøg www.aktionslaering.dk Forskningsrapport og pjece netop færdig • • • • Andre miljøer: LO og FIU  I gang UC VIA: Håndbog om aktionslæring i foråret UCC – KLEO (vores samarbejdspartner •

Hvorfor aktionslæring? Vidensproblemet - viden to steder fra: 1. Praksis: At handle og ha’ erfaring 2. Uddannelse: Systematiseret, skriftlig og teoretisk viden Problemer med de to videnskilder: For lidt kontakt Kan noget der er for forskelligt – distance Arbejdslivet begrænser teori i hverdagen Uddannelse frakoblet arbejdslivet • • Add. 1: Meget teoretisk – f.eks. erhvervspykologien der ikke virker i praksis Add. 4: Det er her I er på – I skal få udd. livet til at være på arbejdslivets betingelser Add. 4: Det er her aktionslæringen er

Hvorfor aktionslæring? Medarbejdere bliver mødt med krav om: Dokumentation og evaluering Kvalitetsudvikling og professionalisering Service og markedsliggørelse (NPM) Top-down strategier – medarbejderne udvikler ikke nedefra Uddannelsesplanlæggere, konsulenter og forvaltningsansvarlige tænker ikke (nok) i ’læring på arbejdspladsen’ • • • Add 2: Det gælder fagforeningsfolk – FTR – kommunerne og især dem der tænker kompetenceudviklingen

Hvorfor aktionslæring? Manglende tid til refleksion og udvikling Medarbejdere mangler indflydelse (målsætning, arbejdstilrettelæggelse, metoder) Medarbejdere kræver professionalisering / klarhed om faglighed Medarbejder mangler status og gennemslagskraft • • • Add 1-3: BUPLs medlemsundersøgelse 2007 •

Skovvang Børnehus Myreturen i Allerød

Hvad er aktionslæring? (ganske kort) Om end det teoretiske er spændende – vinder AL på sit koncept i praksis Men det harmonere med FBs værdier og tilgange – blot kan rammerne og strukturen i udd. Teknologien siges af være en klods 8

FEM FASER Formulering af en forundring Iværksættelse af aktioner Iagttagelse af aktioner Den reflekterende samtale Systematisering af erfaringer FASE 1: Formulering af forundring En forundring, der er identificeret i praksis En forundring, man kan handle på En forundring kan (med fordel) formuleres som et spørgsmål, der skal undersøges FASE 2: Aktion = et eksperiment, der iværksættes med henblik på at lære af og raffinere praksis, og som knytter sig til en bestemt forundring/problemstilling At få øje på det væsentlige / Fastholde fokus på forundringen / Observationsnotater FASE 3: At se hinandens praksis giver ny indsigt og man lærer noget om egen praksis, når man ser andres FASE 4: Samtalen er karakteriseret ved at fokus fastholdes på forundringen og aktionen, og omdrejningspunktet er at reflekterer over og evaluere den konkrete situation At sætte ord på praksis – finde ud af hvor vores viden kommer fra, og så gå nye veje efter viden  nye aktioner Fase 5: Bearbejdning - SYSTEMATISERING

• Definition af aktionslæring ’Aktionslæring er læring i fællesskab, gennem udspørgende undersøgelse og refleksioner i forhold til deltageres aktioner (projekter, handlinger, praksis, eksperimenter) og organiseret i særligt rammesatte læringsgrupper med frivillig deltagelse’ De 2 hovedspor: Akt – forsk: Forskningsinteresse i hvordan forandringer foregår i sociale organiseringer Act – learning: Inden for organisationen  % den samfundsmæssige dimension +45 702202530 • info@ambios.dk

Aktionslæring i dagtilbud Resultater fra forskningsprojektet Aktionslæring i dagtilbud Om end det teoretiske er spændende – vinder AL på sit koncept i praksis Men det harmonere med FBs værdier og tilgange – blot kan rammerne og strukturen i udd. Teknologien siges af være en klods 11

Forskningsresultaterne: ”Action” – at gøre noget – det er fedt! Systematikken gør en forskel … At få øje på sig selv – med hjælp udefra … Fokus på sagen frem for det personlige … Fedt at fokusere på det samme … Vores fagsprog bliver i højere grad aktiveret! Stærk professionsforståelse

Hvad kan aktionslæring? Kan kvalificere praksis via eksperimenter, iagttagelse og refleksion Kan videnbasere erfaringer / hverdagsprocesser Kan skabe ejerskab til dokumentation Kan aktivere det særligt faglige sprog og faglige fokus Kan skabe myndighed, stolthed og arbejdsglæde Kan skabe kvalitetsudvikling nede fra og inde fra

Hvad får deltagerne ud af AL? Du giver dig selv lov til at eksperimentere Du får et fagligt laboratorium Du styrker arbejdsglæden Du mærker det særlige faglige En bedre kvalitet i arbejdet Serveretten til faglig udvikling Denne slide er sidste input ved afslutningskonference Aktionslæring i dagtilbud WORKSHOP

Vil du vide mere: www.aktionslaering.dk (Ambios & UCC/KLEO) Forskningsrapport og pjece www.bupl.dk, www.ucc.dk og www.ambios.dk Konsulentuddannelse til aktionslæring www.ambios.dk Lokale BUPL konferencer i marts – hold øje i Børn & Unge Tak for opmærksomheden, fortsat god konference og kom godt videre Hans-Henrik Grieger, Ambios, hhg@ambios.dk, 7022 2530 WORKSHOP